tiistai 3. helmikuuta 2015

Nicomedian 20.000

"20,000 martyrs of Nicomedia (Menologion of Basil II)" by Anonymous
Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons
Pahan kosketus
Pahan kosketus tapahtui Antiokiassa vuoden 303 alussa, kun Diocletianus ja Galerius kysyivät tämän maailman ruhtinaalta, lohikäärmeeltä, neuvoa Didymaksen Apollon oraakkelin kautta.

Mutta jo ennen tätä Antiokiassa tapahtui synkeitä - syksyllä 302 hovissa valmisteltiin perinteistä uhraamista, kun diakoni Romanus saapui saliin ja alkoi kovalla äänellä tuomita menoja. Hän on kotoisin Palestiinasta Kesarean kaupungista, emmekä tiedä, mitä asiaa hänellä oli Antiokiassa keisarillisiin yhteyksiin.

Mies vangittiin välittömästi ja tuomittiin elävältä poltettavaksi. Keisari Diocletianus muutti tuomion ja käski, että Romanuksen jumalattomia puhuva kieli leikattakoon hänen suustaan. Hänet teloitettiin sitten lähes vuoden vankeuden jälkeen marraskuun 17. 303.

Elävältä polttaminen tuli yleiseen käytäntöön vainojen aikana nimenomaan kristittyjen surmaamiseksi. Se on eräs tuskallisimmista tavoista kuolla, onhan ihmisen kehosta 70% vettä ja kun se alkaa kuumeta ja kiehua...

(9-11 monet amerikkalaiset mieluummin syöksyivät Twin Tower korkeuksista kuolemaan kuin jäivät liekkien uhriksi)

Nicomedian basilikan tuho
Oraakkelin viestin saavuttua, jossa tämä valitti että "maan vanhurskaat" estävät Apolloa puhumasta, keisari Diocletianuksen pinna kärähti. Kuvitellen olevansa maailman hallitsija, joka saa tehdä alaisilleen mitä lystää, keisari antoi 23. helmikuuta 303 enmsimmäisen käskyistään Suuren vainon alkaessa: Nicomedian uusi kirkko on revittävä maan tasalle.

Muistamme, että kristityt olivat rakentaneet basilikan korkealle kukkulalle, josta se näkyi itä-Rooman pääkaupungissa kauas. Nicomedian asukkaista varmaan lähes puolet oli jo kristittyjä, mikä kismitti vanhojen jumalten temppelien papistoa ja matkamuistojen kauppiaita, kun "kirkossa käynti" väheni ja temppelit olivat tyhjillään.

Samaan tapaan kuin apostoli Paavalin julistus koettiin uhkana Efeson suurelle Artemis-jumalattarelle (kreikkalainen nimi, vastaa roomalaisten Dianaa).
Mutta sillä ajalla nousi ei vähin kapina siitä tiestä.
Sillä yksi hopiaseppä, Demetrius nimeltä, teki hopiaisia Diana-templiä, josta niille, jotka sitä ammattia pitivät, oli ei vähin voitto.
Ne hän kutsui kokoon, ja jotka senkaltaista työtä tekivät, ja sanoi: miehet, te tiedätte, että meillä on tästä työstä jalo voitto,
Ja te näette ja kuulette, ettei ainoasti Ephesossa, mutta lähes kaikessa Asiassa on tämä Paavali uskottanut ja kääntänyt pois paljon kansaa, sanoen, ettei ne ole jumalat, joita ihmisten käsillä tehdään,
Niin ei ainoasti vaara ole, että tämä meidän elatuksemme häpiään joutuisi, vaan myös että suuren naisjumalan Dianan templiä ei minäkään pidettäisi ja hänen korkia kunniansa hukkuisi, jota koko Asia ja kaikki maailma palvelee.
Mutta kuin he nämät kuulivat, tulivat he täyteen vihaa ja huusivat, sanoen: suuri on Ephesiläisten Diana!
Apt 19:23- 28

Terminaattori
Helmikuun 23. oli Rooman kalenterissa Terminus jumalan juhlapäivä terminalia. Nimi tarkoittaa rajoja, ja Terminus suojeli rajapyykkejä ja aitoja. Kyseessä on hyvin vanha roomalainen jumaluus, joka yhdistettiin Jupiteriin (Jupiter Terminalis).

Diocletianus ehkä ajatteli, että pääkaupungin suuriman kirkon tuhoaminen terminalia juhlan aikana merkitsee "lopun alkua", on tultu kristillisen häriköinnin rajalle ja heistä tehdään nyt loppu - Terminaattori vauhdissa.

Ensimmäinen edikti
Keisarin viha ei tyyntynyt pääkaupungin basilikan hävittämisestä annettuun käskyyn, jossa määrättiin kristittyjen pyhät kirjoitukset poltettaviksi ja kirkon aarteet takavarikoitaviksi. Seuraavana päivänä - 24.2. 303 - Diocletianus antoi kohtalokkaan ensimmäisen ediktin kristittyjä vastaan.

Keisari Valerianuksen kahden kirjeen tapaan Diocletianuksen ediktin kärki kohdistui kirkon johtajiin, piispoihin ja johtaviin pappeihin, sekä kristittyjen omaisuuteen.

Koko valtakunnassa kaikki kirkot oli hävitettävä, kristittyjen kirjoitukset poltettava, Kristityt eivät enää saa kokoontua yhteisiin kokouksiinsa. Kristittyjen kansalaisoikeuksia rajoitettiin: he eivät saaneet vedota oikeusasioissa ylempiin tahoihin eli valittaa tuomioistaan ja heitä sai kiduttaa oikeuden toimesta, Kristityt valtion virkamiehet ja säätyläiset menettäkööt arvonsa ja tittelinsä, orjuudesta vapautetut kristityt otettakoon uudelleen orjiksi,

Huomaa, kuinka lohikäärme ei ole kiinnostunut niinkään sinun tai minun yksittäisestä uskosta, vaan hyökkää kirkkorakennuksia ja papistoa sekä kristittyjen kansalaisoikeuksia vastaan.

Varokaa siis esikoiset leikkaamasta yhteyksiä Kristuksen kirkkoon - se on Lohikäärmeelle mieliksi, koska se tuhoaa tehokkaasti Jumalan valtakunnan kasvua.


Marttyyri Eutus 
Vaikka Diocletianus itse toivoi, että nämä toimenpiteet tapahtuisivat verettömästi - vastoin Galeriuksen neuvoja - käytännössä ne johtivat tetrarkian itäosissa juuri siihen, verenvuodatukseen.

Ensimmäinen uhri oli pääkaupungissa Nicomediassa mies nimeltä Eutus otti kirjoituksen käsiinsä ja repi sen julkisesti huutaen "Tässä ovat sinun voittosi gooteista ja samaritaaneista!" Hänet vangittiin siltä seisomalta, joutui kidutettavaksi ja tuomittiin keisari Galeriuksen suosittelemalla tavalla elävältä poltettavaksi.

Eutus on Suuren Vainon ensimmäinen uhri Nicomediassa, mutta ei suinkaan viimeinen.


Elävältä polttaminen ja Laestadius
Muistutan mieliimme tässä yhteydessä, että rovasti Laestadius käytti helvetistä puhuessaan juuri tuota ilmaisua - joutua elävältä ikuisesti poltettavaksi. Tämän kauhistuttavan tuomion moni lestadiolainen yhä tänään melko kevyesti mielestäni antaa ulkopuolisille, niille, jotka uskovat erilailla kuin hän.

Ediktin vaikutus
Ensimmäinen edikti vaikutti kautta koko imperiumin ja oli vainojen perustava keisarillinen dokumentti. Idässä sitä toteutettiin kaikkein ankarimmin, pääsiäisestä 303 alkaen Palestiinassa, touko-kesäkuusta Egyhptissä ja kautta pohjois-Afrikan.

Keisari Constantius Chloruksen hallitsemassa lännessä, Britanniassa ja Galliassa, ediktiä ei pantu pantu käytäntöön juuri laisinkaan.

Nicomedian 20.000 tarkoittaa joulua 303, jolloin Kristuksen syntymää kirkkoihin kokoontuneet kristityt teljettiin sisään ja poltettiin rakennuksen myötä elävältä. Melkoiset joulujuhlat...

Luku voi olla liian korkea, kuka tietää, mutta näitä marttyyreitä muistetaan yhä kristikunnassa jumalanpalveluksissa 28. joulukuuta sekä ortodoksisessa että latinalaisessa kirkossa.

Protestantit eivät näitä Jeesuksen omia muistele - vai oletko ennen kuullut Nicomedian 20.000:sta?


Piispa Anthimus 
Piispa Anthimus pakeni vainoja pääkaupungista Nicomediasta Omana nimiseen kylään. (Tämä tapaus yhdistetään Diocletianuksen vainoon, mutta oikea ajoitus on ilmeisesti hieman myöhemmin. Katso alla)

Vainottujen kristittyjen parissa tämä oli kuuma keskustelunaihe - onko lupa koettaa säilyttää henkensä pakenemalla, kuten myös piispa Kyprianus oli tehnyt Deciuksen vainon aikana - vai tuleeko odottaa kolkutusta ovella ja varmaa kuolemaa?

Monet vetosivat tuolloin Jeesuksen omiin sanoihin Matteuksen evankeliumissa, jossa Herramme käskee pakenemaan
"Mutta koska he teitä siinä kaupungissa vainoovat, niin paetkaat toiseen. Totisesti sanon minä teille: ette ehdi kaikkia Israelin kaupungeita toimittaa, siihenasti kuin Ihmisen Poika tulee." Mt 10:23
Viranomaiset saivat kantelun kansalaisilta paljastaen piispan pakopaikan. Kun sotilaat kolkuttivat ovelle, Anthemus kutsui miehet sisään ja tarjosi heille aterian. Näiden nautittua vieraanvaraisuudesta piispa ilmaisi heille, kuka on ja hänet vangittiin ja vietiin pääkaupunkiin.

Nicomedian piispa Anthimus surmattiin Rooman kansalaiselle määrätyllä tavalla kuten apostoli Paavali keisari Neron aikana - pää lyötiin miekalla irti.

Lucinus Antiokialainen ja keisari Maximinus Daia 
Kertomuksessa piispa Anthimuksesta sanotaan, että sotilaat olivat keisari Maximinuksen väkeä, jolloin nämä olisivat tapahtuneet 311-12 eikä 303. Kiihko-pakana Maximinus Daia hallitsi vuosina 308 - 313 ja on viimeinen kristittyjä vainonneista keisareista.

Tätä myöhempää vahvistaa pieni papyruksen katkelma, jossa vankilassa teloitustaan odottava presbyteeri Lucius Antiokialainen kertoo, että piispa Anthimus on teloitettu äskettäin. Tiedämme lähteistä, että pyhä Lucius surmattiin Nicomediassa tammikuun 7, 312.

_______
tekstin lähteinä ovat englantilaisen wikipedian artikkelit ja linkeissä erityisesti mainitut lähteet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti