maanantai 12. tammikuuta 2015

Maailmanpuu - Elämän puu

Erilaiset wikit
englantilaisen ja suomalaisen wikipedian välillä on huomattava laatuero. Tämä varmaan johtuu siitä, että suomalaisia kirjoittajia on vähän ja yksittäiset näkemykset pääsevät helposti läpi. Kansainvälisessä wikipediassa on armeija ihmisiä, jotka tarttuvat virheisiin ja puutteisiin ja prosessi on jatkuva, teksti paranee.

Täydellistä sotkua löytyy hyvin merkittävästä aiheesta, maailmanpuusta. Mytologian tutkijoiden vaarana on wikipedian artikkelin kirjoittajan tapainen hehtaaripyssy, jossa kaikki samalta vivahtavakin on tietysti sama asia.

Kristityille asia on tärkeä sentähden, että tähän sekasotkuun kytketään Raamatun elämänpuu yleistävin, virheellisin ja epätarkoin lausein viitaten lähteenä edesmenneen professori Timo Veijolan teokseen."Vanhan testamentin tutkimus ja teologia, Helsinki 1990"

Maailmanpuu
Tässä wikipediaa maailmanpuu artikkelista

"Maailmanpuu on myyttinen puu, joka sitoo taivaan ja maan yhteen tai kannattaa taivasta. Maailmanpuu sijaitsee maailman keskellä. Se on siis eräänlainen maailmanpylväs. Puu tunnetaan monissa kulttuureissa myös elollisen luonnon tai koko maailman vertauskuvana tai rakenteena. Useissa mytologioissa eri maailmat tai maailman eri tasot sijaitsevat päällekkäin, ja jättimäinen puu sitoo ne yhteen. Puun sijalla saattaa olla myös jokin muu taivaan ja maan yhdysside, kuten pylväs, vuori, tikapuut, köysi tai jono nuolia.

Joissain mytologioissa puu kuljettaa vettä yläilmoihin, ja ylläpitää näin veden kiertoa. Muun muassa islamilaisilla, heprealaisilla, hinduilla (banyan), venäläisillä ja mayoilla on tämänkaltaisia myyttejä. Sanonnan mukaan ihmiset ovat kuin lehtiä elämänpuussa. Myös sukupuu piirretään usein ja joskus vertauskuvallisesti koetaankin puuksi. Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa kuvataan Paratiisissa sijaitsevat hyvän- ja pahantiedon puu sekä elämän puu.

Maailmanpuu (Yggdrasil, Mirameir, Lerad) oli muinaisskandinaavisessa mytologiassa jättiläismäinen puu, joka kytki yhteen kaikki kosmologian yhdeksän maailmaa. Sen ajatellaan olleen joko saarni[1] tai marjakuusi; jälkimmäistä tukee Eddan maininta puun ikivihreydestä. Alkoholi on Yggdrasilin mahlaa, ja sen juominen on saattanut olla jopa pyhä toimitus.

Kalevalaisen runouden Iso tammi kuuluu maailmanpuu-myytteihin. Suomalaisen taruston maailmanpuu kaadetaan alkuajan lopulla, jolloin aurinko ja kuu vapautuvat. Tällöin maailma on valmis. Iso tammi saattoi olla välttämätön, että taivaankansi olisi voitu valmistaa sen oksien varaan. Vastaavia kertomuksia maailman alkuaikoina kaadettavasta jättiläispuusta tunnetaan maailmanlaajuisesti."
wikipedia

tässä on tyypillistä yleistämistä, josta juontuu monta ongelmallista lausetta. Asiat menevät sekaisin, puu mikä puu.

ja niin kirjoittaja laittaa maailmanpuusta - joka on vanhassa suomalaisessa maailmankuvassa kosminen rakenne, taivaankannen kannattaja, pylväs (ei mikään tammi puu oksineen) - yhteyden Raamattuun

" Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa kuvataan Paratiisissa sijaitsevat hyvän- ja pahantiedon puu sekä elämän puu"

Paratiisin hyvän- ja pahantiedon puu ja ikuisen elämän puu ovat täysin eri asia kuin maailmankaikkeuden rakennetta kannattava maailmanpuu.

vertaileva uskontotiede ja myyttien tutkimus on jatkuvasti kiusauksessa vetää tällaisia yleistyksiä, niputtaa jollain perusteella olemukseltaan aivan erilaisia asioita muka saman perustavan rakenteen, struktuurin, ilmauksina.

artikkelissa väitetään, että heprealaisessa mytologiassa olisi myös vesien kiertoon liittyvä puu. Minun tietääkseni Raamatussa ei ole mitään jälkeä sellaisesta, kaikenlaista muuta mystiikkaa toki juutalaisuudessa on, mutta se on eri asia.

Elämän puu
Elämän puusta samainen tietolähde kertoo

"Elämän puu on yleinen aihe muinaisen Lähi-idän kansojen kulttuurissa. Tavallisesti kyseessä on myyttinen puu, joka antaa kuolemattomuuden. Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa kerrotaan, kuinka Jumala istuttaa Eedenin puutarhaan kaksi puuta: elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun.

Elämän puu on kuvattu lukemattomia kertoja muinaisen Lähi-idän ja Egyptin taiteessa. Se on keskeinen symboli muun muassa Kabbalassa, tooran mystisessä tulkinnassa. Vastaavia myyttisiä puuaiheita tunnetaan ympäri maailmaa: sellaisia ovat esimerkiksi germaanisessa ja skandinaavisessa mytologiassa esiintyvä maailmanpuu sekä Kalevalan Iso tammi."
wikipedia

Liiallista yleistämistä
artikkelin kirjoittaja yleistää tosi laveasti
"Elämän puu on yleinen aihe muinaisen Lähi-idän kansojen kulttuurissa. Tavallisesti kyseessä on myyttinen puu, joka antaa kuolemattomuuden."

kun ei ole.

tämä on täyttä potaskaa.

Ensinnäkin elämän puu on aivan eri asia kuin maailmanpuu.

Toiseksi, missään vanhan Lähi-idän myyteissä ei puhuta elämän puusta, joka antaa kuolemattomuduen. Ainoastaan Genesiksessä.

Artikkelin esimerkki Gilgamesh eepoksesta on hyvä esimerkki "vertailusta" - siellä on ikuisen elämän salaisuus merenpohjassa, josta Utnapishtam ainoana ihmisenä on saanut kuolemattomuuden. Tutkijat arvelevat, että kyseessä ovat Bahrainin helmenkalastajat.

Mistään merenpohjan "puusta" ei Gilgamesh tiedä mitään, toisin kuin wikipedian artikkelin kirjoittaja väittää. Hän ilmeisesti vain ajattelee "ikuinen elämä", no mikäs siinä, puu mikä puu... vaikka olisi simpukan helmi....

muut annetut esimerkit Mesopotamian sineteistä, taateleista ja vuohista ovat yhtä heikosti perusteltuja, eikä niillä ole mitään yhteyttä Raamatun elämän puuhun.


Ranskan ja Saksan pyhät puut
Kristinuskon edetessä lähetystyön tuloksena Eurooppaan, Jumalan miehet kohtasivat suuria pyhiä puita. Erityisen merkittäviä olivat Ranskan ja Saksan pyhät puut, joita oli palvottu muinaisista ajoista asti.

Eivät Jeesuksen omat ruvenneet pakanoille sanomaan, että hei, on meilläkin Raamatussa merkillisiä puita,

Pyhä Martti Toursilainen kaatoi 300-luvun lopulla ranskalaisten komean pyhän puun niin että rojahti. Se oli merkittävä askel frankkien kääntymiseen kristinuskoon, kun jumalat eivät moista puunkaatajaa siihen paikkaan tappaneet.

Samoin Saksassa pyhä Bonifacius hakkasi Hessenissä kirveellä maahan kuuluisan Donar tammen (Thor jumalan tammen) josta muisto on yhä tänään Fritzlarin kirkon edessä. Siitä alkoi saksalaisten kääntyminen porukalla Jeesuksen puoleen, Saksan kristillisen kirkon historia..

Näemme näistä esimerkeistä, miten pielessä vertailevan mytologian hehtaaripyssyn tähtäin on wikipedian artikkeleissa.


Elämän puu Raamatussa
Raamatussa hyvän- ja pahantiedon puu mainitaan vain Eden kertomuksessa. Elämän puu sen sijaan esiintyy useammassa kohdassa

13 Onnellinen se, joka on löytänyt viisauden,
se, joka on tavoittanut tiedon,
14 sillä parempi on viisaus kuin hopea,
tuottoisampi on tieto kuin kulta.
15 Se voittaa korallit kalleudessa,
mitkään aarteet eivät vedä sille vertaa.
16 Sen oikeassa kädessä on pitkä ikä,
vasemmassa rikkaus ja kunnia.
17 Sen tiet ovat suloisia teitä,
sen polut onnen polkuja.
18 Se on elämän puu niille, jotka siihen tarttuvat --
Sananlaskut 3

"Hän on elämän puu niille, jotka häneen rupeevat; ja autuaat ovat ne, jotka hänen pitävät"
3:18 Biblia.

תוחלת ממשׁכה מחלה־לב ועץ חיים תאוה באה׃
" Pitkä odotus tekee sydämen sairaaksi, mutta täyttynyt halu on elämän puu."
Snl 13:12 KR 1933

"Viivytetty toivo vaivaa sydäntä; vaan kuin se tulee, jota hän toivoo, se on elämän puu."
Biblia

(Pitkä odotus ahdistaa sydäntä, elämä elpyy, kun toive täyttyy.KR 1992 pudottaa pois alkukielessä olevan ilmauksen elämän puu, etz haijim)

Raamatun kruunussa, Ilmestyskirjassa, elämän puu on tärkeä asia ja ihana lupaus

Ja hän osoitti minulle puhtaan elämän veden virran, selkiän niinkuin kristallin, vuotavan Jumalan ja Karitsan istuimesta.
Keskellä hänen katuansa ja molemmilla puolilla virtaa seisoi elämän puu*, joka kantoi kaksitoistakymmeniset hedelmät, ja antoi hedelmänsä kunakin kuukautena, ja puun lehdet pakanain terveydeksi.
Ilm 22:1-2.

Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
Ilm 22:14

Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, annan minä elämän puusta syödä, joka keskellä Jumalan paradisia on.
Ilm 2:7.



Kysymys lukijoille
Elämän puu on niin keskeinen asia, ikuisen elämän puu, että olisi mielenkiintoista saada kuulla, miten se ymmärretään esikoislestadiolaisessa saarnassa.

Vai onko se kokonaan saarnoijen teemoista poissa?

6 kommenttia:

  1. Perustuiko elämän jatkuminen/ikuisuus paratiisissa elämän puuhun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Perustui. Siksi Adam ja Eeva sieltä karkoitettiin vaikka elämän puusta syömistä ei ollut kielletty.

      Poista
    2. Mitä mieltä olet siitä teoriasta, jonka mukaan paraatiisissa ikuisia olioita olivat vain ne, jotka söivät elämän puusta? Ja muut olivat kuolevaisia.

      Poista
    3. Näin vaikean tekstin kanssa meidän tulee lukea tarkasti, mitä on kirjoitettu. Ilmapiiri on salaperäinen myös mitä tulee ikuiseen elämään ja kuolemaan.

      Kertomuksessa Herra Jumala on huolissaan, etteivät Adam ja Eeva menisi nyt sinne puutarhan keskelle ja söisi elämän puusta.

      Toisin sanoen Adam ja Eeva ovat Eedenin puutarhassa kuolevaisia, mutta siellä on olemassa ikuisen elämän mahdollisuus.

      Paratiisista karkottaminen merkitsi tämän mahdollisuuden menettämistä, "maasta olet tullut ja maaksi olet tuleva" ovat karut sanat tässä meidän todellisuudessamme.

      Kristuksessa paratiisimainen tilanne on palautettu ennalleen, kuolevaisilla ihmisillä on ikuisen elämän mahdollisuus Hänen kauttaan ja Hänessä.

      Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty. Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.
      1 Ms 2:22-24

      Poista
    4. Tarkoitin käytännössä sitä, että olivatko paratiisin eläimet kuolevaisia vai eivät. Jos ne eivät syöneet elämän puusta.

      Poista
    5. Ymmärsin kyllä ja ehdotin, että Adam ja Eeva olivat kuolevaisia Paratiisissa.
      Näinhän apostoli Paavali ei kirjoita, mutta 1 Mooseksenkirja viittaa siihen kahdellakin tavalla
      1 Herra Jumala karkoitti ihmisen Paratiisista ja esti paluun sinne, koska Hän oli huolissaan että he söisivät Elämän puusta ja tulisivat kuolemattomiksi. Näin he siis olivat kuolevaisia jo Paratiisissa.

      2 Herra Jumala piti karkoitetuosta huolen ja teki aladtomille vaatteet eläinten nahoista. Ei Hän eläviä eläimiä nylkenyt, joten eläimet olivat siellä kuolevaisia.

      Paratiisi ei edusta jotain pitkää aikaa vaan voisi olla paikymmentä vuotta, vai minkä ikäisenä Aadam sieltä lähti, ensimmäinen ihminen.

      Huomaa, että nämä ovat johtopäätöksiä Raamatun tekstistä yrityksenä vastata esittämiisi mielenkiintoisiin kysymyksiin, eivät omia teorioitami. Päätä itse, mitä on kirjoitettu

      Poista