keskiviikko 7. tammikuuta 2015

HP - ei synti erota Jumalasta vaan epäusko

Iltasaarnassaan Turun Loppiais-seuroissa HP tahtoi sanoa jotain, joka on hengellisesti hyvin totta, mutta sanavalinta on liian suppea ja siksi epäonnistunut. Mutta herätti kyllä kuulijoiden huomion ja ajatuksia, kuten hyvän saarnan tuleekin tehdä.

"Synti erottaa meidät Jumalasta" on kaikille kristityille tuttu perustava opetus lapsesta asti.

Siksi on yllättävää, että sellaista lausetta ei löydy koko Uudesta testamentista.

Uuden testamentin ilmoitus synnistä (yli sata jaetta eri kirjoissa) on paljon monimuotoisempi ja rikkaampi kuin tuo, ja hyvin nopeasti siellä kohtaa vastakkainasettelun synti - armo. UT sisältö on armovoittoinen ja synnin valta on kukistettu!

Martti Luther ei myöskään sano "synti erottaa Jumalasta" näillä sanoin, vaan pikemmin korostaa, että epäusko on synneistä suurin.

Monet varmaan ymmärtävät HP tarkoituksen siten, että syntinen ihminen - siis ihminen joka tekee syntiä Jumalan tahtoa vastaan ja lähimmäisiään vastaan - saa elää Jumalan armosta ja luottaa Jumalan mielisuosioon Jeesuksen Kristuksen tähden, joka on kantanut synnin tuomion ja rangaistuksen, ettei meidän sitä velkaa tarvitse Jumalalle maksaa.

epäusko rikkoo tämän uskon luottamuksen Karitsan vereen ja johtaa meidät pakenemaan pyhää Jumalaa sen sijaan että lapsen lailla luottavaisina turvaisimme Jeesuksen Isään, jolla on meitä kohtaan hyvä tahto.

(kuulen kyllä jo pihinää, mikä armonvaras tuokin lumiukko on... ei tämä hänelle kuulu, meille vain!)

Raamatussa on kuitenkin Jesajan profetiassa tämä sana, joka osoittaa että HP sananvalinta ei ollut aivan kohdallaan:

I. Katso, ei Herran käsi ole lyhennetty, niin ettei hän voi auttaa, ja ei hänen korvansa raskaat, ettei hän kuule;
2. Vaan teidän pahuutenne eroittaa teidät ja teidän Jumalanne toisen toisestansa, ja teidän syntinne kätkevät pois hänen kasvonsa teiltä, niin ettei teitä kuulla.
3. Sillä teidän kätenne ovat saastutetut verellä*, ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, ja kielenne latelevat vääryyttä.
4. Ei ole yhtään, joka saarnaa vanhurskautta eli tuomitsee uskollisesti. Turhuuteen luotetaan ja puhutaan kelpaamattomia; onnettomuudesta ovat he raskaat, ja synnyttävät tuskan.
5. He hautovat basiliskin munia, ja kutovat hämähäkin verkkoa: jos joku syö hänen muniansa, niin hänen täytyy kuolla, jos ne rikotaan, niin niistä tulee kyykärme.
6. Heidän hämähäkkinsä verkot ei kelpaa vaatteeksi, ja heidän tekonsa ei kelpaa peitteeksi; sillä heidän työnsä ovat väärät työt, ja heidän käsissänsä on väkivalta.
7. Heidän jalkansa juoksevat pahaan ja ovat nopsat vuodattamaan viatonta verta; heidän ajatuksensa ovat väärät ajatukset, heidän teissänsä on hävitys ja vahinko.
8. Ei he tunne rauhan teitä, eikä ole oikeutta heidän käymisissänsä; heidän polkunsa ovat karsaat: joka niitä käy, ei hänellä ole ikänä rauhaa.
Jesaja 59:1 -8 KR 1776

9 kommenttia:

  1. Ei ollut oikein helppo ymmärtää ajatuksenjuoksuasi tässä.
    Nimittäin ainakin noissa VT:n luettelemissasi Jes.1:1-8 kohdissa sanotaan juuri se, että synti erottaa ...
    "vaan teidän pahuutenne erottaa teidät ja teidän Jumalanne toinen toisestansa ..." jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähetysmies HP sanoi saarnassaan otsikon lauseen. Vaikka UT:ssa ei , toisin kuin monet olettavat, "synti erottaa Jumalasta" eikä Luther ole tietääkseni noin sanonut, Jesajan kirjasta löytyy tuo kohta.

      Palautteeni HP:lle on siten liian lyhyt ja vajavainen, kuten hänen opetuksensa tässäkohdassa.

      UT ei ole syntiä korostava kirja, vaan evankeliumin ilosanoma meille syntiemme tähden muuten Jumalasta erotettavat ihmisey

      Poista
    2. Mikko, taidat olla ihminen, joka kuuntelee saarnoja sellaisilla korvilla, että mistä löytisi virhe ja mistä voisi huomauttaa. Se ei pajon auta ihmistä löytämään tietä taivaaseen ja autuuteen.
      Jos HP:nkin saarna menee mielestäsi metsään olet umpikiero mies, joka ei näe omaa pahuuttaan lainkaan ja joka on kaiken sanan yläpuolella.

      Poista
    3. Hieno ja syvällinen saarna, samoin kuin SS saarna ja molemmilla paljon annettavaa seuraväelle!

      on opettavaista, että kun s24 forumilla tartuin tähän yhteen kohtaan, joka oli herättänyt jo muissakin kuulijoissa hämmennystä, että mitä HP tarkoittaa, niin eivät huomanneet että HP sanoja lainaan.

      Kävivät minun lumiukon kimppuun oikein olan takaa hieman toisin kuin sinä, moittien kuinka tuommoista harhaoppia levitän...

      Sitten kun huomasivat että hei, tähämän oli esikoisten johtava saarnaaja, joka näin sanoi, eikä joku lumiukko, niin vaihtui ääni kellossa!

      ihmiset painavat, asiat eivät - tämä on usein huomattu näissä keskusteluissa.

      Poista
    4. SS? En tunne ketään näillä nimikirjaimilla. Onko es. vai joku muu? Olen itse es. seuroissa käviä.

      Poista
    5. Tunnettu saarnaaja tämä SS. Auttaako jos sanon että etunimensä on Sakari. Evankeliset esikoiset pitävät suuressa arvossa.

      Poista
    6. Jep nyt tajusin. Minä kun en oikeestaan katso nimiä vaan kuulen korvilla ja erotan toki Hyvän Paimenen äänen, siksi nuo kirjaimet ei hyvään aikaan sanoneet mitään.

      Poista
  2. Eikö Raamattua tule lukea huomioiden sitä, mihin historian vaiheeseen mikäkin teksti liittyy? Tuohon VT:ssä olevan Jesajan profetian ongelmaan ole tullut ratkaisu Jeesuksessa Kristuksessa? Jeesuksen kautta ja tähden tilanne ei enää ole se, etteikö Jumala voisi auttaa. Hän voi ja Hän auttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tulee huomioda aika, kuten sanot. HP sanavalinta ei ole hyvä, koska Raamatussa on tuollainen kohta Vanhassa Testamentissa.
      Ymmärrän, mitä HP tahtoi sanoa, etteivät paljot syntimme meitä erota Jumalasta, koska nyt on armon aika. Epäusko sen sijaan voi riistää meiltä luottamuksen Jeesuksen verisen uhrikuoleman tuomaan rauhaan Jumalan kanssa.
      Lutherkin teki syntilistoja, kuolemansyntejä, ja synneistä suurin hänen mukaansa on epäusko.
      Tämä taas voi johtaa sieluparan puristamaan itsestään uskoa kuin tyhjästä hammastahnatuubista.
      Jeesus on uskomme aloittaja ja sen täydelliseksi tekijä ja Henki auttaa meitä heikkoudessamme, myös epäuskon synnistä.

      Poista