keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Tradusianismi

Jos otsikon sana tuntuu oudolta, älä hermostu - minäkin opin sen vasta tänä aamuna,

Tradusianismi tarkoittaa kristillistä opetusta, jonka mukaan ihmisen aineeton sielu siirtyy lapseen vanhemmista sikiämisen aikana samoin kuin hänen aineellinen lihansa.

Toisin opettavien kristittyjen mukaan Jumala luo jokaisen ihmisen aineettoman sielun sikiämisen yhteydessä eli silloin tapahtuu erityinen luomisteko.

Tradusianismissa ajateltiin, että Jumala puhalsi hengen eli sielun Adamiin. Eeva sai hengen samalla kuin ruumiin, kun hänet tehtiin Adamin kylkiluusta.

Pyhä Augustinus, joka toi Kristuksen kirkkoon käsitteen perisynti (alkusynti) - sanaa ei Raamatussa näet ole - piti jonkinlaista tradusianismia ainoana mahdollisuutena ymmärtää, miten perisynti siirtyy Adamilta kaikkiin hänen jälkeläisiinsä.

Nykyajan ihmiskuvan kannalta aihe saa uutta syvyyttä ja mielenkiintoa.

En tarkoita ainoastaan lääketieteen näkemystä ihmisestä ja hänen aivojensa toiminnoista, tuosta suuresta tuntemattomasta, jossa mielialalääkkeet, huumeet, henkinen vire, tunne-elämä, seksuaalisuus ja monet muut asiat jylläävät.

Herättihän aikoinaan huomiota Oulussa tehty tutkimus, jossa hypnoosin avulla ihmistä siirrettiin ajassa taaksepäin nuoruuteen, lapsuuteen. Ja sitten tutkijan ihmeeksi aikaan ennen syntymää!

Raamatun mukaan me kaikki olemme Adamin ja Eevan jälkeläisiä, koko ihmiskunta Noan jälkeläisiä, juutalaiset ja arabit lihan puolesta Abrahamin lapsia Saarasta ja Hagarista...

Minusta hyvin tärkeä asia, jota kannattaa rukoillen miettiä - sieluni, mistä sinä tulet? Muistatko jotain siitä vanhempien ketjusta, josta tulet?


Aiheesta on napakka ja asiantunteva artikkeli The Catholic Encyclopaedia


2 kommenttia:

  1. Tässäpä taas yksi kysymys sarjassamme 'selittämättömiä mysteerejä'. En kuitenkaan pidä tradusianismia tarpeellisena sen takia, että saataisiin selitys synnin periytymiselle. Ei kai synti periydy? Ajattelisin, että lihallinen heikko luonto periytyy - olemme kaikki samanlaisia kuin Adam, 'maasta tulleita' - ja syntiinlankeemuskertomus toistuu jokaisen ihmisen kohdalla.Toivottavasti tämä ei ole kerettiläisyyttä? En perusta ajatusta mihinkään omaksuttuun jonkin kirkkokunnan 'oppiin', jos se on kerettiläisyyttä, niin se on sitten omia harhojani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Tilanne on päinvastoin kuin pelkäät. Opin itse tuntemaan tämän termin Karthagossa vaikuttaneen länsimaisen teologian isäksi kutsutun Tertullianuksen teoksesta sielusta (De anima). Hän ei itse sitä käytä, on näet hyvin varhainen 200-luvun taitteesta AD.mutta "corporal soul" lähes materialistinen kuva sielusta tulee hänelle stoalaisesta filosofiasta, etenkin Seneca Nuorempi.

      Kirkko on aina suhtautunut varovaisesti niin mieheen kuin ajatuksiinsa, eikä hänelle ole myönnetty kirkkoisän kunnianimeä. Kirkko ei ole koskaan julistanut tradusianismia harhaksi, mutta suhtautuu siihenkin hyvin varoen ja katolinen kirkko torjuen.

      Ketju kulkee Karthagon Tertullianuksesta pari sataa vuotta myöhempään Hippon Augustinukseen, kirkkoisään isolla koolla, joka katsoi että ainoa mahdollisuus alkusynnin siirtymiseen sukupolvesta toiseen on jonkinlainen sielujen keskinäinen yhteys tradusianismin tapaan.

      Tämä on hyvin suuri kysymys ihmisen olemuksesta ja siitä, mitä on synti. En pidä hyvänä tradusianismin vastakohtaa, jota näytät suosivan monien muiden kristittyjen tavoin - että olemme samanlaisia kuin Adam ja kukin lankeaa Eevansa kanssa paratiisissa kokonaan Adamista riippumatta.

      Vanha Adam, vanha ihminen, meissä ja uusi ihminen, "selittämätön mysteeri" kuten sanot!

      Minusta varhaisen kirkon isien keskustelut antavat hyvän perustan modernin kristillisen ihmiskäsityksen rakentamiselle Raamattu tietenkin kaikkien aana ja öönä

      Poista