tiistai 11. marraskuuta 2014

Rukouspyyntö lähetyssaarnaajien kokouksen puolesta

Rukouspyyntö lähetyssaarnaajien kokouksen puolesta 12.11.2014

Seurakuntamme hengelliset ristiriidat ovat johtaneet kriittiseen tilanteeseen, jossa keskinäinen

ykseys ja luottamus uhkaa särkyä peruuttamattomasti. Lähetyssaarnaajamme kokoontuvat

keskiviikkona 12.11.2014 keskustelemaan suhteestamme kirkkoon ja sakramenttien jakoon.

Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen

puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne. (Jer. 29:7)

 Rukoillaan, että saarnaajat näkisivät, kuulisivat ja ymmärtäisivät, mitä Jumala käskee

sanassaan seurakunnan tehtäväksi, ettei tehtäisi päätöksiä Hänen tahtoaan vastaan.

 Rukoillaan, että saarnaajat voisivat jättää seurakunnan johdon Jeesuksen käsiin, ettei

kukaan tulisi hylätyksi.

 Rukoillaan, että Herra vahvistaisi aitoa vuoropuhelua eri näkemystä omaavien välille

seurakunnan rakennukseksi.

 Rukoillaan, että saarnaajien välillä vahvistuisi keskinäinen kunnioitus ja luottamus.

 Rukoillaan, että voisimme ottaa Jumalan kädestä kaiken mitä hän tahtoo tai sallii.

 Kiitetään Jeesusta siitä, että Hän on lahjoittanut meille vapauden, jota vihollinen ei voi

meiltä riistää.

Olkoot siis sinun silmäsi avoinna palvelijasi ja sinun kansasi Israelin anomisen puoleen, niin

että kuulet heitä kaikessa, mitä he sinulta rukoilevat. (1.Kun. 8:52)

Katso, Herrani Kristus, lähimmäiseni on pikkuisen vahingoittanut minua, on pikkuisen

loukannut kunniaani, on pikkuisen huijannut minua; enkä oikein sietäisi sitä, melkein toivon

että hän kuolisi.

Voi, Jumalani, anna minun purkautua: tahtoisin olla hänelle hyvä, mutta valitettavasti en

pysty siihen. Katso, miten kokonaan kylmä, kokonaan kuollut minä itse olen.

Herra, en pysty auttamaan itseäni, en alkuunkaan. Muuta sinä minut toiseksi, että minusta

tulisi lempeä, muuten pysyn samanlaisena kuin tähänkin asti. (Lue: Matt. 5:43 - 48)

(Teoksesta rukoilemme Lutherin kanssa)




__________________

Monien kristittyjen puolesta, esirukouksistasi kiittäen:

Jouni Paloniitty

9 kommenttia:

  1. Sanopas viisaana ja tietävänä pappina, eikö tämä esikoisten hätä esirukouksineen ole jollakin tavalla anomalia?
    Seurakuntalaiset ovat 25-30 v. rukoilleet johdatusta ylhäältä, ja samaan aikaan yksikään saarnaaja ei nouse rehellisesti esiin ja sano miten asiat ovat.
    Rivien välistä kyllä jotain sanotaan, mutta todelliseen keskusteluun ei antauduta.
    Suuri toivo pannaan pariin saarnaajaan, mutta yksikään ei nouse ylös puhumaan julkisesti mitä potaskaa lapinvanhimmat Raamatun jälkeen kansalle opettavat.
    Miksi kaikki tapahtuu salassa?
    Eikö kenelläkään ole paimenen luontoa ja todellista rakkautta Jumalan sanaan?
    Onko virka, se saarnajana olo, niin hupaa ja kallista, että sen edestä uhrataan kaikki, jopa totuus?
    Voiko mikään muutos tapahtua salassa, ei julkisesti?

    Sitten, jos sakramenttien anastus lykkääntyy, mitä sitten?
    Ei se mitään muuta!
    Lapinvanhimmat ovat edelleen paavina, ja Jumalan sana kätkettynä Vanhintenkirjan alle.
    Mietihän tätä, ja kerro meillekin johtopäätöksesi.

    yt/ "Salainen Uskonpuhdistus"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta kirjoitat, siitä alkaen kun Nilivaaran pääkallolippu nostettiin salkoon Suomen esikoislestadiolaisten ylle, ahdistunut rukous on noussut monesta sydämestä Herran puoleen.

      Jouni Paloniitty astuu tässä rohkeasti nimellä esiin - tyypillisesti niin Kremlin salaisen ilmapiirin keskeltä - ja osoittaa avunpyynnön sinne, mistä ainoastaan apu voi tulla, esikoislestadiolaisen herätyksen alkuunpanijalle ja ylläpitäjälle Herralle Jeesukselle Kristukselle.

      "jollain tavalla anomalia" - todellakin.

      Nyt jää nähtäväksi, kumpaa Herramme tekee - oksentaa porukan ulos laodikealaisten saaman varoituksen tavoin tai uudistaen herätysliikkeen johdon vaihtaen Lapin vanhimmat ja pudottaen sieltä alas sen valkohiuksisen kumaran ukon, jonka silmät mustina pilkahtavat jos joku voittosaalistaan tahtoo häneltä riistää.

      Kyrie eleison, Herra armahda!

      Poista
  2. Kun lukee esikoislestadiolaisen opposition ylläpitämää keskustelupalstaa, huomaa pian kuinka voimakasta on leimautuminen liikkeeseen, sen väärästä opetuksesta huolimatta. Ystävien ja tuttavien vuoksi halutaan vuodesta toiseen kärsiä mitä tahansa opetusta, mukavaa kun saadaan olla yhdessä. Näin on kasvanut 2 sukupolvea aikuiseksi kuulematta mitään muuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Perinneliike - näinhän tapahtuu kaikissa herätysliikkeissä, mutta yleisemminkin yhteiskunnassa erilaisten sosiaalisten yhteisöjen kohdalla.

      Pelottavaa on tuo kuvaamasi omertan laki kaikesta saarnan tai hengellisen hallituksen arvostelusta - vaikene tai lähde pois, mene helvettiin.

      Poista
    2. Sitä kutsutaan myös laajemmaksi käsitykseksi ihmisyydestä. Valheellisuus tai silmien sulkeminen tosiasioilta katsotaan humaanisuudeksi - niidenkin toimesta, jotka ovat kuluneen 20 vuotta arvostella paukuttaneet lapinvanhimpien opetuksia. Ei siis haittaa, että kuorolaulu on syntiä, soittokoneet syntiä, koska Jeesus ei kuljettanut mukanaan kitaraa..
      Vuodesta toiseen kuunnellaan ja sitten kotona tai luotetussa seurassa ihmetellään saarnaajan puheita. Niihin ei kuitenkaan puututa, eikä opillisiin asioihin paneuduta. Sellaiset asiat pelottavat.
      Kun lapinvanhimmat saarnaavat, että edestä lyhyempi hame on syntiä, se otetaan vastaan tai sivuutetaan. Kukaan ei ihmettele itse asiaa:
      Kolme kuukautta Amerikkaa kiertäneellä saarnaajalla ei ole mitään muuta kerrottavaa matkaltaan. Ainoastaan hameen pituus ja korkeat korot.
      Kaksinaamaisuus elää kun sen annetaan elää.

      Muissa herätysliikkeissä opista keskustellaan, ja Raamatun vastaisesti saarnaava saa neuvoja ja nuhteita tarpeen mukaan.
      Miten voi kasvaa raittiista hengellisyydestä tietoista nuorisoa, jos lapsesta asti opitaan elämään valheessa. No, ei sen saarnoista kannata välittää, uskotaan me omalla tavallamme.
      Se, joka julkisesti tätä arvostelee, se nolataan.

      Poista
  3. 12.11 lähetysmiesten kokouksen päätös on tietenkin salainen, kuten kaikki esikoisuudessa. Sen verran tihkuu tietoja, että asia menee keskusteluun Jällivaarassa jouluna. Kuten arvata voimme, mietiskely tullee jatkumaan, tilanne roikkumaan niin kauan kunnes asia on viety Suomessa läpi.
    Muutama vuosi kuluu, ja sitten kaikki vastustajia myöten osallistuvat hartaana ehtoollisenviettoon rukoushuoneella. Joku yksittäinen paikkakunta voi jäärä tästä ilosta pois, mutta rakkauden ja yhtenäisyyden päälle ymmärtävät kristityt eivät sitä tule tekemään. He käyvät ehtoollisella rukoushuoneella ja kirkossa, miten tilanne kulloinkin vaatii. Pois menköön hän, joka pitää tätä toimintaa naurettavana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kommenteistasi tulee mieleeni sanonta "tää korutont on kertomaa, vaan totta joka sana".

      Vänrikki Stoolin tarinoissa on kuitenkin toisin:

      Nyt olin vain yl'oppilas,
      hän suurempi kuin kuningas.
      Jä ukon suust' on tarutkin
      ne, joita laulan tässä.
      Niit usein öisin kuuntelin
      pärehen liekinnässä.
      Ne korutont' on kertomaa,
      ne ota, kallis synnyinmaa.

      "Muutama vuosi kuluu, ja sitten kaikki vastustajia myöten osallistuvat hartaana ehtoollisenviettoon rukoushuoneella."

      Olet nähnyt paljon esikoisten historiasta, arvelen tuostakin kohdasta.

      Rukous on siitä huolimatta tehokas lääke ja meidän Herrallamme on keinonsa ja resurssinsa - jos tahtoo sormeaan liikuttaa.

      Poista
  4. Rukoillaan nuoren perheen puolesta. Rukoillaan etenkin nuoren perheen isän puolesta. Julistetaan pimeyden valtoja väistymään hänen elämästään. Julistetaan, että kaikki päihteet saisivat jäädä tämän isän elämästä ja hän ottaisi vastuun omasta perheestään. Perhe on nyt asumuserossa ja perheen äiti voi todella huonosti. Perheen äiti on väsynyt ja tarvitsee miestään. Heidän tilanne on kestänyt jo liian kauan. Tilanne on toivoton, mutta meidän Jumala pystyy mihin vaan. Julistetaan pimeyden valtoja väistymään, sidotaan pimeyden valtoja. Julistetaan totuuslauseita. Julistetaan sitä mihin kaikkeen Jumala pystyy, vuoretkin Hän voi siirtää, kolmisäikeinen lanka ei katkea, perhekunnat pelastuu ja se joka uskoan rukoilee niin sen hän myös saa. Jumala ei saata ketään häpeään. Jumala auta tätä perhettä, tämä perhe tarvitsee sinua juuri nyt. Tämä perhe todella tarvitsee sinua.

    VastaaPoista