torstai 13. marraskuuta 2014

Luther suurempi kuin Laestadius

Lars Levi Laestadius vuonna 1839
kuva wikimedia

Suomessa ja Ruotsissa esikoislestadiolaisissa seuroissa luetaan säännöllisesti rovasti Lars Levi Laestadiuksen (1800-1861) saarnoja.

Norjassa on eräissä esikositen seuroissa tapana lukea uskonpuhdistaja Martti Lutherin (1483-1546) saarnoja.

Molemmat miehet ovat olleet meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen valittuja aseita Jumalan valtakunnan asiassa.

Ruotsalainen luterilainen rovasti Laestadius, Pohjolan pasuuna, on suuren luterilaisen herätysliikkeen keskeinen hahmo, jonka työn seurauksena syntyi Lapin herätys, nuorin suuri Pohjolan neljästä suuresta kansanherätyksestä.

Martti Luther. Maalaus Lucas Cranach  1529
kuva wikimedia

Luther, saksalainen katolinen munkki, josta tuli uskonpuhdistuksen keskushahmo, on saanut nimensä evankelis-luterilaisiin kirkkoihin kuten esimerkiksi Suomen evankelis-luterilianen kirkko.

Koska Martti Lutherin nimi on käytössä kirkkokuntien nimissä ja Luterilaisen maailmanliitonkin nimessä, hänet yhdistetään tähän kristillisen kirkon haaraan.

Mutta todellisuudessa Martti Lutherin elämäntyö, Pyhän Hengen toiminta hänen kauttaan, ulottuu kauas ohi luterilaisen kirkon rajojen.

Ensinnäkin Lutherin kirpeä arvostelu johti koko roomalais-katolisen kirkon sisäiseen muutokseen, eikä se Trenton kirkolliskokouksen jälkeen ole enää sama kuin ennen Lutheria. Katolisesta kirkosta tuli tunnustuskirkko, joka rajasi oppiaan Lutherin ja hänen oppilaidensa suuntaan. Katolisen katekismuksenkin kirjoittivat.

Toiseksi Lutherin kautta tapahtunut kirkon uudistus johti reformaation kirkon syntymiseen Ranskassa ja Sveitsissä. Tänään kautta maailman levinnyt refromoitu kirkko on jäsenmäärältään hieman suurempi kuin luterilainen kirkko.

Kolmanneksi, monet vapaat suunnat ammentavat Martti Lutherin perinnöstä, vaikka valitsivat uudelleen kastamisen lapsikasteen sijaan. Amerikan protestanttien joukossa baptistit ovat suurin ryhmä, jolla on vaikutusta tänään kautta maailman. Helluntailaisuus ja vapaakirkko ovat Lutherin perillisiä epäsuorasti reformoidun kirkon kautta.

Neljänneksi, karsimaattinen herätys alkoi uskonpuhdistuksen pohjalta, mutta on nyt levinnyt kautta koko maailman myös katoliseen kirkkoon. Karsimaattisuus on nopeasti kasvava kristillinen liike, johon kuulunee jo puoli miljardia kristittyä.

Nämä ovat esimerkkejä siitä, miten Jumalan Sana toimi keskiajan lopulla yhden miehen, Martti Lutherin, kautta ja muutti Kristuksen kirkon maailmanlaajuisesti.

Lumiukkona suosittelen siis esikoislestadiolaisille, että seuroissa luettaisiin toisinaan Lutherin postillaa Laestadiuksen postillan sijasta.

Luther näet on suurempi kuin Laestadius.

Tätä puoltaa myös se, että nykyiset Lapin vanhimmat suhtautuvat hyvin nihkeästi Lutherin saarnojen lukemiseen, vaikka suullaan väittävät itseään apostolis-luterilais-lestadiolaisiksi.

Saarnaaja huomaa, vaikka pienessäkin rukoushuoneessa, kohahduksen kun Martti sedän sanat alkavat kaikua. Ketään ei nukuta ja ilo putkahtaa moneen silmään, tämä on aitoa lakia ja evankeliumia eikä mitään nappikauppaa tai 1800-luvun puolivälin Pajalan ruotsalaisen herrasväen ruoskimista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti