maanantai 7. huhtikuuta 2014

Kristus valo valkeuden

Moderni ikoni
kuva The Canon Wheel
Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä
Nikean uskontunnustuksessa kuuluu alkukirkon teologien pohdintaa siitä, mikä on Isän Jumalan ja Hänen ainoan Poikansa suhde.

Keisari Konstantinus Suuri toivoi, että pakanuuden sijasta kristinusko olisi se suuri Rooman valtakuntaa yhdistävä uskonnollinen side. Suureksi pettymyksekseen hän pian ymmärsi, että kristittyjen välillä on ankaria riitoja aivan perustavista kysymyksistä, jotka hajottavat kirkkoa. Hän kokosi piispat luokseen Nikean kaupunkiin ja antoi heille tehtäväksi ratkoa nämä kiistat.

Erityisesti diakoni Areios Aleksandrialaisen esittämät ajatukset siitä, kuinka Isä on suurempi kuin Poika olivat esillä. Mutta tässä kokouksessa kohtasivat Raamatun juutalainen maailma, kreikkalainen terävä logiikka ja filosofia, Rooman kirkon teologia ja monet kirkon sisäiset virtaukset ja eri opettajien perinne.

kuten olemme aiemmin tässä blogissa todenneet, areiolaisen riidan ratkaisu on paradoksaalisessa lauseessa
syntynyt Isästä ennen aikojen alkua

Muitta miten Isä ja Poika ovat samaa olemusta (homoousios)?

Uskontunnustus käyttää painokkaita yhteyttä kuvaavia ilmaisuja alkuperästä
Jumala Jumalasta
valo valosta
tosi Jumala tosi Jumalasta
syntynyt, ei luotu

Tämä on melkoista kristillisen kielen ja symboliikan juhlaa, jonka todellista sisältöä ihmisen lienee mahdoton ymmärtää. Kirkon isät ja profeetat ja teologit ovat kahden vuosituhannen ajan tätä pohtineet ja lisänneet näkökulmia. Yleisesti todetaan, että joka ei tätä Kristuksen jumalallista alkuperää näin tunnusta - sen salaperäisyydestä huolimatta - ei ole kristitty.


Valo valosta
Valo valosta on yritys kuvat Isän ja Pojan suhdetta. Tämä ei välttämättä ole kovin onnistunut ilmaus, sillä Raamattuhan kertoo, että Isä Jumala on luonut valon käskysanallaan. Nikea kuitenkin jatkossa sanoo, että Poika on syntynyt Isästä, ei luotu, ja tästä pidetään järkähtämättömästi kiinni.

Mistä ilmaus siis tulee`?

Joku on filosofisesti esittänyt, että samalla tavalla kuin tuli syttyy tulesta, soihtu soihdusta, samalla tavoin Poika on Isästä samaa olemusta.

Johanneksen evankeliumilla on varmasti ollut suuri merkitys, onhan siinä läpeensä majesteettinen logos teologia ja paljon keskustelua Isän ja Pojan suhteesta. Sen juuret ovat luomiskertomuksessa ja Israelin profeetoissa.

Kuuluisassa evankeliumin avauksessa on tärkeitä valoon liittyviä kohtia
jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Kaikki syntyi Sanan voimalla.
Mikään, mikä on syntynyt,
ei ole syntynyt ilman häntä.
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo.

Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
Joh 1:2-5
Elämä oli ihmisten valo
Pimeys ei saanut sitä valtaansa

Tässä on sama perustava ajatus kuin luomiskertomuksessa - pimeys ei ole valon puutetta, vaan jotain muuta - suorastaan aktiivinen valon vihollinen. Tässä valo-pimeys kaksinaisuudessa on mausteena jotain dualistista, valon ja pimeyden maailma, jonka syviä juuria on löytynyt muinaisesta Iranista.

Johannes, valon todistaja
Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
Joh 1:6-8

Todellinen valo

Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
oli tulossa maailmaan.
Joh 1:9
todellinen Jumala, todellinen valo.- tosi Jumala, tosi valo.

Kristuksen kirkkaus
Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Joh 1:14 

Johann Sebastian Bach Kristus valo valkeuden


kuva wikimedia

Kantaatissa BWV 147 Hertz und Mund und Tat und Leben on kaunis melodia, joka on kirkon koraali. Bach alkoi kuulla sen ympärillä sivuääniä, joista yhdessä melodian kanssa on tullut maailmankuulu musiikin helmi.

Suomalainen nimi on erittäin kaunis, Kristus valo valkeuden, ja kuvaa hienosti obligaaton ilmavaa, kirkasta kuulautta.

Saksalainen nimi on erittäin kaunis myös, mutta proosallisempi ja kertoo persoonallisesti Bachin sydämen ystävästä Jesus bleibet meine Freude

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti