maanantai 9. joulukuuta 2013

Neitsyt Marian häpeä

Kristuksen kirkon osoittama ylenpalttinen kunnia Maria Jumalansynnyttäjää kohtaan kautta koko maailman saattaa peittää Matteuksen (Joosef) ja Luukkaan (Maria) kertomusten arkisen realismin.

Mitä upein kirkollinen taide kuvaa enkeli Gabrielin ilmestymistä Marialle Nasaretissa sädehtien taivaallista kirkkautta. Sulosoinnuin kuorot ylistävät Stella Marista ja ortodoksian hienoimmat liturgiat viritetään Neitsyt Marian kunniaksi.

Luonnostaan ajattelemme, että näin oli jo alussa.

Tämä huolimaton evankeliumin lukeminen on johtanut ei vain tavallisen kansan vaan myös raamatunselittäjät harhapolulle.


Juhlava rakastelu jumalan kanssa
Leda ja joutsen
Michelangelo 1520 Rooma, Italia
kuva wikimedia
Oppineen kuivan narahtavalla äänellä asiantuntija kuin ohimennen toteaa, että keisari Augustinuksen ajan Rooman valtakunnassa kerrottiin jumaluuden ja naisen rakastelusta. "Varmaan kertomus Jeesuksen sikiämisestä on tällä tavoin yritys kertoa hänen jumalallisuudestaan sen ajan ihmisten kielellä ja käsittein." Tms.

Kreikan Ukko ylijumala Zeus tuli Ledan luo joutsenena. Tämä tapahtuma kuuluu antiikian kreikkalaisten mytologian piiriin, mutta johtaa historiaan. Leda on näet Aetolian kuningas Thestiuksen ja Spartan kuningas Tyndareouksen vaimon lapsi. Leda on kauniin Helenan äiti, jonka kaappaus johti Troijan sotaan ja lopulta tuon kaupungin tuhoon.

Aleksanteri Suuren raha. Huomaa oinaansarvet
kuva bibliotecapleyades

Olympia
Aleksanteri Suuren äiti
Tessalonikan museo
kuva livius.org
Makedonian mahtava hallitsija Aleksanteri Suuri (356-343 eKr) on kuningas Filipin (382-336) ja kuningatar Olympoksen (375-316) lapsi. Alekstaneri Suuri tajusi Egyptissä Siwan keitaan temppelissä olevansa aivan yhtä lailla jumalallista alkuperää kuin faaraot, ja alkoi kutsua Amonia isäkseen.

Aleksanterin rahoissa hänelle kuvattiin usein Amonin pyhän eläimen, oinaan, komeat sarvet.






Plutarkh Kheronealainen
Delfin museo, Kreikka
kuva plutarch
Nyt tarvittiin selvitys, miten suurjumala Amon on osallinen sotilaskeisarin syntymään. Filosofi Plutarkh Kheronealainen (46-122) on tallentanut kirjaansa Aleksanterin elämä lukuihin 1 ja 2 joitain kuvauksia tapahtumista sikiämisen aikaan.

Mukana on kuvaus, kuinka Megalopoliksen Kheros lähetettiin Delfiin kysymään oraakkelin neuvoa. Hänen tuli asettaa uhreja erityisesti Amon-jumalalle. Kheron näki overaosta, miten käärme rakasteli Olympoksen kanssa. Hänelle kerrottiin, että hän kerran vielä menettäisi näön tästä silmästä, jolla oli tirkistellyt.
(lue koko engl. teksti tästä),



Mitä tähän sanomme?
Näemme näistä kahdesta esimerkistä, että antiikin Kreikan mytologiasta tai Aleksanteri Suuren ihailijoiden parista nousevat kertomukset jumalallisesta alkuperästä ovat todella sankarillisia, salaperäisiä ja selittävät Aleksanterin kohdalla hänen valtavaa rohkeuttaan ja menestystään sotatantereella. Ledan tapauksessa yhdynnällä Zeuksen kanssa ei näytä olevan sen kummempia seurauksia, ukko mikä Ukko.

Kaikki tämä kuulostaa järkevältä, ja ehkä tällä tavoin varhaisen kirkon tutkimuksen suosta löytyy se hyllyvä hetteikkö, josta tarina Jeesuksen sikiämisestä selviää? Sen sijaan, että kysyttäisiin biologisesti, voiko nainen tulla raskaaksi ilman miestä (ei voi) koetetaan antaa funktionaalinen selitys. Samalla tavalla kuin keisari Aleksanteri Suuren kamut ruokkivat tarinaa hänen isästään Amonista, samalla tavoin varhaiset kristityt tahtoivat kertoa Jeesuksen jumalallisuudesta kehittämällä tarinaa neitsyt Mariasta.

Eh?

Sinänsä ihan järkevä teoria.

Ongelmana vain, että se ei ole totta, rakas Lotta.

Neitsyt Marian häpeä
Mikä ihme saa Jeesuksen Taivaallisen Isän heittämään Hänet ihmisten matalien ajatusten ja pilkan lokaan?

Mikä juttu tuo nyt olisi ollut koota sapattina Nasaretin väki synagoogaan, ja antaa siellä tiedoksi profeetan suun kautta, että tämän kylän tyttö tulee kohtapikaa raskaaksi Israelin Jumalan Hengen varjotessa hänet?

Nyt sen sijaan tieto tulee hys hys, enkeli Gabriel ei saavu torvet raikuen ja taivaan joukot hallelujaa veisaten taivat avoinna, vaan ihan pikku pikku hiljaa. Yksi nuori tyttö kuulee ja muistaa sitten mitä muistaa. Varsin privaattia, ei edes kihlattu saa siitä tietää. (No, olisihan tuo ollut aika vaikea Josefille selittää)

Mikä juttu tuo nyt olisi ollut Taivaan Isälle koota Nasaretin miesväki yhteen, ja antaa profeetan julistaa heille, että tämä tytteli on raskaana Pyhästä Hengestä?

(Myöhemmin profeetta Nasaretin väkeä näin puhutteli, nuhdellen hiukka, ja hyvä että hengissä sieltä selvisi).

Nope, ei mitään julkista tiedonantoa, intiimiä, hiljaista, vain nuoren parin tiedossa.

Näin alkoivat jutut siitä, että Maria on äpärän äiti, että Jeesus on roomalaisen sotilaan ja Marian huoruuden hedelmä, (Tämä on juutalaisuuden virallinen linja yhä tänään).

Minusta on sangen mielenkiintoista, että kaupunkilaiset kutsuvat Jeesusta "Marian poika", Ben Maria. Tämä on mahdollisesti loukkaavaa - Ben Josef olisi kunniallinen itämainen miehen kutsumanimi.
Jeesus lähti sieltä ja tuli kotikaupunkiinsa, ja opetuslapset olivat hänen kanssaan. Kun tuli sapatti, hän ryhtyi opettamaan synagogassa, ja häntä kuunnellessaan monet kyselivät hämmästyneinä: "Mistä hän on saanut tämän kaiken? Mikä on tämä viisaus, joka hänelle on annettu? Mitä ovat nuo voimateot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta? Eikö tämä ole se rakennusmies, Marian poika, Jaakobin, Joosefin, Juudaksen ja Simonin veli? Täällä hänen sisarensakin asuvat, meidän keskuudessamme." Näin he torjuivat hänet.
Markus 6:1-3


Ei puolitiehen
Isä Meidän, joka on taivaissa, ei kuitenkaan jättänyt asioita puolitiehen.

Voisimme sanoa - tekstin alkuun viitaten - että Israelin Jumala on sitten jongin verran hippusellisen palauttanut Maria tyttösen loukattua kunniaa...
Minun sieluni ylistää Herran suuruutta,
minun henkeni riemuitsee Jumalasta,
Vapahtajastani,
sillä hän on luonut katseensa vähäiseen
palvelijaansa.
Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua
autuaaksi,
sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja.
Luukas 1:46-49


3 kommenttia:

  1. Marian raskaus on todellisia haasteita liberaaliselle rationalistille. Se on kuitenkin selvää että Marian raskaus oli hänelle hengenvaarallinen tila. Eiköhän se ole siksi miksi hänet lähetettin Jerusalemiin jotta häntä ei olisi kivitetty? Josef oli tosi pyhyimys kun hän pelasti Marian maineen.
    Gabrielin vierailun tietolähde voi olla vain Maria. Nuori tyttö ,ehkä 14-16 vuotinen antautui tai tuli enkielimäisen mielehen vietellyksi. Kuka tietää? Olisiko alku kirkko ja jälkimailma suhtutunut Jeesuksen jotenkinmuuten jos evankeliumi olisi alkanut : Nuori avioton tyttö tuli raskaaksi ja synnytti pojan.
    En ole koskaan ymmärtänyt miksi Vapahtajan neitseellinen synty olisi välttämätöntä Jeesuksen jumaliselle luonnolle.. Areolaisuuden pelkoko kummitteli? Olivatko Areiolaiset niin kauheasti väärässä.
    Voiko heidän käsityksensä oikeastaan viedä kadotukseen tai voiko ortodoksia sellaisenaan pelstaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei marcus sr, katsot asioita mukavan opillisesti - mikä funktio alkukirkon maailmassa on Gabriel kertomuksella?
      Minä katson paljon yksinkertaisemmin - näin tapahtui. Siinä on sitten riittänyt tulkintaa ja kuvausta.
      Kaunis traditio kertoo, että opetuslapsi Johannes otti Jeesuksen äidin omaksi äidikseen ja he matkustivat yhdessä Efesoon. Kuten tiedät, siellä on Marian hauta (toinen on Jerusalemissa Getsemanen kirkon luona syvällä maan alla, mutta se on 2 vaihtoehto kirkon traditiossa).

      Poista
    2. nostat esiin areiolaisuuden, olennaisen tärkeän keskustelun Jeesuksen jumalallisesta ja inhimillisestä olemuksesta. Mikä on heresian ja ortodoksian merkitys uskovalle? Kuka ratkaisee, mikä tulkinta on oikea ja mikä kadottavan väärä a la Athanasiuksen uskontunnustus, se Espanjalainen.

      Nämä ovat valtavia kysymyksiä, jotka tulevat mukaan nuoren tytön aikansa juutalaisten parissa varsin häpeälliseen - eikä suinkaan jumalalliseen - raskauteen.

      Poista