tiistai 28. toukokuuta 2013

Oulun agnostikkoilta - Marcion salve!

Árpád Kovács, Päivi Jussila ja Mikko Salmi
Kuva © 2013 Rauhan Tervehdys
Voi teidän kieroutuneita ajatuksianne! Eikö savenvalaja muka ole saveaan kummempi? Sanooko teos tekijästään: "Ei hän ole minua tehnyt"? Sanooko luomus luojastaan: "Ei hän mitään ymmärrä"?
Israelin Jumala Jes 29:16

Verkkolehti Rauhan Tervehdys kertoo Oulun seurakuntien järjestämistä pappien agnostikkoilloista  Vanhassa pappilassa huhti-toukokuussa 2013.

Torstai-iltojen teemat olivat:
11.4. Jumalaa ei ole, Kappalainen Päivi Jussila
18.4. Kaste ei pelasta, Rauhan Aseman toimituspäällikkö Mikko Salmi
25.4. Ristin kuolema oli turha, Kappalainen Stiven Naatus
2.5.  Taivas on jo täynnä, Kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács


Agnostikko
Artikkelin kirjoittaja Pekka Helin määrittelee kirjoituksensa alussa mielestäni fataalin puolikkaasti Iltojen nimi juontuu sanasta agnostikko. Agnostikko uskoo, että ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa.

Agnostikko käsitteen isä on biologi Thomas Henry Huxley (1825 – 1895), joka tuli aikansa Englannissa niin tunnetuksi kehitysopin aktiivisena edustajana, että sai kutsumanimen Darwinin bulldogi. Englantilainen wikipedia antaa käsitteestä monipuolisen määritelmän
Agnosticism is the view that the existence or non-existence of any deity is unknown and possibly unknowable. More specifically, agnosticism is the view that the truth values of certain claims—especially claims about the existence or non-existence of any deity, as well as other religious and metaphysical claims—are unknown and (so far as can be judged) unknowable.

Agnosticism can be defined in various ways, and is sometimes used to indicate doubt or a skeptical approach to questions. In some senses, agnosticism is a stance about the difference between belief and knowledge, rather than about any specific claim or belief. In the popular sense, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of a deity or deities, whereas a theist and an atheist believe and disbelieve, respectively. In the strict sense, however, agnosticism is the view that humanity does not currently possess the requisite knowledge and/or reason to provide sufficient rational grounds to justify the belief that deities either do or do not exist.
wikipedia
Helinin lause olisi helposti tasapainotettavissa lisäämällä loppuun kaksi pientä, mutta ah niin tärkeää! sanaa:

Iltojen nimi juontuu sanasta agnostikko. Agnostikko uskoo, että ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa vai ei.


Lèse-majesté
Rauhan Tervehdys otsikoi pastori Kovácsin kannanoton kirjoittaen sanan jumala pienellä etukirjaimella.  Tämä ei ole toimittajan lipsahdus vaan lèse-majesté. 

Jos Rauhan Tervehdys tahtoo pitää välit hyvänä maailmankaikkeuden Luojan kanssa, tästä julkisesta loukkauksesta tulisi välittömästi tehdä parannus säkissä ja tuhassa. Otsikon pitää kuulua:
Vanhan testamentin Jumala on huvittava

Pieni etukirjain kuvastaa ilmeisesti varsin monen muunkin Suomen ev.lut. kirkon papin ja teologin ajatuksia Israelin Jumalasta, kun marikionilainen syvällinen harhaoppi tunkeutuu kirkkoomme eksegetiikan laitoksen antaman pappiskoulutuksen kautta.
Vanhan testamentin jumala huvittava
Kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács kertoi pitävänsä Vanhan testamentin jumalakuvaa huvittavana
- Jumala on neuroottinen ylipatriarkka, jonka pakkomielteenä on seksi.
Kovácsin mukaan ei ole väliä, onko Jumala olemassa vai ei.
– Miksi Jumalan pitäisi olla olemassa? Ei tarvitse kiusata toista, onko sinun vai minun jumalakuva oikea.
Kovács tunnusti, ettei ole uskonut persoonalliseen Jumalaan pitkään aikaan.
Kovácsin mukaan Jumalan on sanottu olevan inhimillisen järjen yläpuolella.
– Onko hän sitä sen takia, että Jumalasta ei voi kertoa mitään vai sen takia, että hän ei ole olemassa?
Rauhan tervehdys

Marcion salve!
Pastori Kovácsin edustama ikivanha heresia - markionismi - on ehdottomasti torjuttava, tarvittaessa piispallisin kannanotoin, ellei Suomen ev.lut. kirkko tahdo luopua Kristuksen kirkon ekumeenisesta kristillisestä tunnustuksesta ja Tertullianuksen aloittamasta vuosituhantisesta perinteestä torjua Marcion totaalisesti.

Markionistinen hermeneutiikka on kuolettava tauti joka säteilee kaikkeen kristillisyyteen ja vaikuttaa syvällisesti ja tuhoisasti suomalaisten kristittyjen suhteeseen juutalaiseen kansaan ja Israelin valtioon.

Ei tarvitse näpsäytellä linkkejä - kopioin tähän wikipedian artikkelin johdannon. Kehotan lukemaan koko artikkelin ja seuraamaan sieltä edelleen linkkejä Marcionin niin modernin teologian maailmaan (emphasis mine).
Marcionism was an Early Christian dualist belief system that originated in the teachings of Marcion of Sinope at Rome around the year 144.

Marcion believed Jesus Christ was the savior sent by God, and Paul of Tarsus was his chief apostle, but he rejected the Hebrew Bible and the God of Israel. Marcionists believed that the wrathful Hebrew God was a separate and lower entity than the all-forgiving God of the New Testament. This belief was in some ways similar to Gnostic Christian theology; notably, both are dualistic, that is, they posit opposing gods, forces, or principles: one higher, spiritual, and "good", and the other lower, material, and "evil" (compare Manichaeism), in contrast to the orthodox Christian view that "evil" has no independent existence, but is a privation or lack of "good", a view shared by the Jewish theologian Moses Maimonides.

Marcionism, similar to Gnosticism, depicted the Hebrew God of the Old Testament as a tyrant or demiurge (see also God as the Devil). Marcion was labeled a gnostic by Philip Schaff, while other scholars have rejected that categorization.

Marcion's canon consisted of eleven books: A gospel consisting of
  • ten sections from the Gospel of Luke edited by Marcion
  • ten of Paul's epistles
All other epistles and gospels of the 27 book New Testament canon were rejected. Paul's epistles enjoy a prominent position in the Marcionite canon, since Paul is credited with correctly transmitting the universality of Jesus' message. Other authors' epistles were rejected since they seemed to suggest that Jesus had simply come to found a new sect within broader Judaism. Religious tribalism of this sort seemed to echo Yahwism, and was thus regarded as a corruption of the "Heavenly Father"'s teaching.

Marcionism was denounced by its opponents as heresy, and written against, notably by Tertullian, in a five-book treatise Adversus Marcionem, written about 208. Marcion's writings are lost, though they were widely read and numerous manuscripts must have existed. Even so, many scholars (including Henry Wace) claim it is possible to reconstruct and deduce a large part of ancient Marcionism through what later critics, especially Tertullian, said concerning Marcion.
Luke koko artikkeli wikipediasta
dixit!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti