perjantai 4. tammikuuta 2013

Michael Ruse ja "Darwinin epäilijät"

"Kertoisitko, mitä mieltä olet Michael Rusen näkemyksestä Plangingan vastaukseen? Rusen kritiikkihän koski sitä, että hänen mukaansa evoluutioteoria on ymmärretty täysin väärin, jos ajattelee että evoluutioteoria ei sisältäisi aivan ytimessään ajatusta, että kehitys on ollut sattumanvaraista, ja että mikään Jumala ei ole kehitykseen voinut vaikuttaa.
Evoluutiobiologit ymmärtävät evoluutioteorian ilmeisesti täysin toisin kuin teologit. Jopa niin toisin, että esim. Rusen mukaan (joka on maailman tunnetuimpia evoluutiobiologian filosofeja) ohjatun evoluution ajatus on suorastaan täysin vastoin evoluutioteoriaa.

Rusen mukaan uskon Jumalaan voi kyllä yhdistää evoluutioteoriaan, kunhan uskoo, ettei Jumala ole koskaan tehnyt eikä tule tekemään mitään tässä maailmankaikkeudessa."
Anonyymi kirjoittaja

---------
Kyseessä on professori Michael Rusen kirjoitus Philosophers rip Darwin, joka on julkaistu The Chronicle of Higher Education lehden numerossa maaliskuun 7. 2010 (linkki).

Rusen kirjoitus on arviointi kirjasta What Darwin Got Wrong (Farrar, Straus and Giroux 2010), jonka julkasivat Rutgers yliopiston Filosofian professori Jerry A. Fodor ja Arizonan yliopiston Kognitiivisen tieteen professori Massimo Piattelli-Palmarini. Tämän kirjan taustalla puolestaan on samojen kirjoittajien paljon julkisuutta saanut teksti Why Pigs Don't Have Wings. Ruse pitää Fodoria ja Piattelli-Palmarinia kasvavan darwinismia arvostelevien filosofien joukon edustajina.

Ruse kuvaa evoluutiobiologian nykytilaa lyhysti konferenssin esitysten perusteella ja nostaa sitten kehitysopin kriitikoiden joukosta esiin Alvin Plantingan hauskan teesin:
Consider the role played by evolutionary theory in our intellectual world. Evolution is a modern idol of the tribe; it is a shibboleth distinguishing the ignorant fundamentalist goats from the informed and scientifically acquiescent sheep. Doubts about it may lose you your job. It is loudly declared to be absolutely certain, as certain as that the earth rotates on its axis and revolves around the sun—when it is no such thing at all.
Alvin Plantinga 1999
Ruse arvioi miestä "Plantinga is an open enthusiast of intelligent design, the belief that at some points in life's history an intelligent being intervened to move the process along. I am not quite sure whether this makes him a full-blooded creationist, although he has in the past said he does not think it an impossible position."

Ruse kirjoittaa niin hauskasti ja terävästi, että en yritä referoida vaan lainaan tekstiä suoraan tähän - voit lukea koko esseen linkistä:
Wherever Plantinga stands on this spectrum, he stands with the intelligent-design theorists in strongly emphasizing what they see as the falsity of Darwinian evolutionary biology.

Why does Plantinga feel this way?

In his view, Darwinism implies that there is and can be no direction in life's history. All change is a function of randomly appearing new variations (mutations) that are then sifted by the opportunistic mechanism of natural selection. Although new variations are not uncaused, they do not appear according to need.

As Darwin himself argued, to think otherwise is to illicitly bring in a directing God.

The late Harvard paleontologist Stephen Jay Gould used to pun that the arrival of the human species was entirely an accident brought on by our lucky stars—a comet that hit the earth 65 million years ago, wiping out the dinosaurs and allowing for the rise of mammals. It is precisely that kind of thinking to which Plantinga is opposed.
Ruse 2010
Sitten lainaus Ruselta tiede/usko keskusteluun liittyen:
Plantinga's views are understandable because philosophy today tends to be very secular, and there is a lot of sympathy for the claims of the so-called New Atheists—Richard Dawkins, Daniel C. Dennett, Sam Harris, Christopher Hitchens—that if you are a Darwinian, then you ought to be at least an agnostic, if not an outright atheist.
Ruse viittaa myös Thomas Nageliin, joka sanoo olevansa ateisti, mutta puolustaa ID ajattelua ja on varsin kriittinen evoluutiobiologian teesejä kohtaan ... lievästi sanottuna! (Nagelin kannanottoja on uutisoitu Suomenkin Siionissa kuluneena vuonna 2012).
Suppose someone says that doubting evolutionary theory is equivalent to thinking the earth is flat. Nagel writes: "This seems to me, as an outsider, a vast underestimation of how much we do not know, and how much about the evolutionary process remains speculative and sketchy." He goes on to tell us that those who think we are now well on the track to understanding the mechanisms of evolution are wrong: "Nothing close to this has been done."
Ruse arvostelee Darwinia arovstelevaa filosofien joukkoa siitä, että he eivät huomioi ID ajattelun arvostelua eivätkä ota evoluutiobiologian tutkimusta vakavasti, vaan poimivat tarkoitushakuisesti aiheita puolustaakseen syvempiä näkemyksiään.
But rather than work over the details, I want to draw attention to the way this crop of critics ignores evolutionary biology—aside from the kind of cherry-picking in which Fodor engages. Nagel may sneer about the failure to find "accessible literature" that answers his worries. In what part of the library was he doing his literature search?

Where, for example, is any discussion of the Grants' work on the Galápagos finches? What about a detailed look at the new scholarship that is challenging earlier thinking about the evolution of bipedalism? What about the discoveries of molecular biology and of the similarities (homologies) between humans and fruit flies? And why no mention of Marc Hauser and his work uncovering the secrets of moral thinking? There is a deafening silence on those and other issues. Fodor, Nagel, and Plantinga don't need to turn themselves into biochemists, but some awareness of the issues and advances would not be entirely misplaced.
(Tästä muuten ei Ruse minua teologina voisi syyttää, olen avannut opiskelu-blogin myös Darwinin peipposista!)

Kristityn huoli evoluutiosta
Michael Ruse on tarkka poika ja tekee eron Plantingan kristillisen kalvinistisen uskon ja muiden filosofien välillä. Hän arvioi näin Plantingan motiiveja
This total lack of interest in the science is surely suggestive. The critics are being driven by other, for them deeper, concerns. And as an evolutionist, I turn to the past for clues.

What fueled the initial opposition to Darwin was a concern with our species, with Homo sapiens. For 150 years, since the Origin, critics have feared that we humans might become part of the evolutionary picture—not just our bodies, but our minds, our very souls. What makes us distinctively and uniquely human?

This worry is still alive and well in today's philosophical community. Plantinga is open in his fear that Darwinism makes impossible the guaranteed existence of our species. More, for years he has argued that Darwinism is bound up with the metaphysical belief that everything is natural (as opposed to supernatural), and that this leads to a collapse of rational belief and knowledge.

The chance elements in Darwinism are simply not compatible with Plantinga's Christian faith.
Filosofin arvostelu evoluutioteoriaa kohtaan
As nonbelievers, Nagel and Fodor are a bit different, but not that different. For years Nagel has argued against a reductive view of the human mind, believing it to be more than just molecules in motion—the obvious end result of Darwinism. At some level, Nagel believes, the mind is above the material. It is perhaps a stretch, but probably not too much of a stretch, to say that the kind of sympathetic attitude that Nagel takes toward intelligent design points not so much to a concealed theism (akin to Plantinga's open theism) as to a kind of vitalism, in which there are nonnatural, nonphysical forces that direct things in the material world.

And then there is Fodor. The final section of his new book is very revealing. As a dreadful warning to those who do not accept his main conclusions, Fodor prints passage after passage of claims by Darwinians that one can understand human nature and thinking as the product of natural selection: This is where we will all end up if we don't stop the rot right now. My suspicion is that Fodor doesn't really give a damn about fruit flies or finches or anything else out there. But when it comes to Homo sapiens, he wants no part of a naturalistic explanation that reduces design to the workings of blind law. There may not be a God, but we sure are made in his image.
Erinomainen kirjoittaja, eikö olekin tämä Ruse! Fodor sanoo ... "Jumalaa ei ehkä ole, mutta meidät ihmiset on totisesti luotu Hänen kuvakseen"

Michael Rusen lopputoteamus
Now those of us who love Darwin and his theory have got the philosophers to deal with, too. I see steak in my future. But in truth, I am not really happy. I might even turn vegetarian if I could persuade my fellow philosophers to start taking science seriously. Could they possibly entertain the idea that being at one with the living world does not make us any less worthy as human beings? After the Origin was published, the wife of the Bishop of Worcester supposedly reacted: "Descended from monkeys? Let us hope that it is not true. But if it is true, let us hope that it not become widely known."

A century and a half later, the time has come to shout the truth from the rooftops.
Ruse 2010

14 kommenttia:

  1. "Erinomainen kirjoittaja, eikö olekin tämä Ruse! Fodor sanoo ... "Jumalaa ei ehkä ole, mutta meidät ihmiset on totisesti luotu Hänen kuvakseen"

    Olen yllättynyt. Sinun mielestäsi siis sellainen on erinomainen kirjoittaja, joka kritisoi railakkaasti sitä, että joku saattaa kannattaa teististä evoluutiota ja uskoa Jumalan ohjanneen evoluution kulkua. Ja jonka mukaan Jumalaa ei ole, vaan jumala on vain ihmismielen luoma, evoluution sivutuotteena syntynyt kuvitelma, joka ei ole luonut ihmistä, mutta jonka ihmiset ovat luoneet omaksi kuvakseen. Suhtaudun itse tuollaiseen ajatteluun aika lailla saman suuntaisesti kuin Grand Canyon -kreationistien ajatteluun, jota en itse kannata. Mutta sinun mielestäsi tuollainen ateismin "ilosanoman" julistelu on suorastaan erinomaista kirjoittelua. Ohhoh!

    Kuten siteerasit, kirjoitin edellä:

    "Kertoisitko, mitä mieltä olet Michael Rusen näkemyksestä Plangingan vastaukseen? Rusen kritiikkihän koski sitä, että hänen mukaansa evoluutioteoria on ymmärretty täysin väärin, jos ajattelee että evoluutioteoria ei sisältäisi aivan ytimessään ajatusta, että kehitys on ollut sattumanvaraista, ja että mikään Jumala ei ole kehitykseen voinut
    vaikuttaa.

    Evoluutiobiologit ymmärtävät evoluutioteorian ilmeisesti täysin toisin kuin teologit. Jopa niin toisin, että esim. Rusen mukaan (joka on maailman tunnetuimpia evoluutiobiologian filosofeja) ohjatun evoluution ajatus on suorastaan täysin vastoin evoluutioteoriaa.

    Rusen mukaan uskon Jumalaan voi kyllä yhdistää evoluutioteoriaan, kunhan uskoo, ettei Jumala ole koskaan tehnyt eikä tule tekemään mitään tässä maailmankaikkeudessa."

    Linkitin lisäksi tuohon kirjoitukseen, josta kysyin kommenttia. Sinä kommentoit eri kirjoitusta Ruselta, kuin mihin pyysin kommenttia. Kysyin siis kommenttia kirjoitukseen, jossa Ruse vastaa Plantingan vastineeseen. Siinä hän hyökkää voimakkaasti ohjattua evoluution ajatusta vastaan, ja väittää, että evoluutiobiologiaan liittyvä TIETEELLINEN fakta on se, että Jumalalla ei ole evoluution kanssa mitään tekemistä.

    VastaaPoista
  2. Kommentoin vielä Mikon kummallista kommenttia:

    "Erinomainen kirjoittaja, eikö olekin tämä Ruse! Fodor sanoo ... "Jumalaa ei ehkä ole, mutta meidät ihmiset on totisesti luotu Hänen kuvakseen""

    Huomasin vasta nyt, että olit jostain syystä laittanut tuon kommentin Fodorin suuhun Ei Fodor noin sano, vaan Ruse itse. Tuollaisia kommentteja hän usein kirjoittelee. Rusen yksi keskeinen tutkimusteemahan on ollut se, että mitä siitä seuraa etiikan kannalta, että "Jumala on kuollut". Hän on kirjoittanut useita kirjojakin evolutionaarisesta etiikasta, mm. kirjat "Biology and the foundation of ethics" ja "Evolutionary Naturalism". Ruse on yksi evolutionaarisen etiikan keskeisimmistä edustajista maailmassa:
    http://www.iep.utm.edu/evol-eth/

    Tässä vähän sitaatteja Ruselta siihen teemaan liittyen:

    "God is dead, so why should I be good? The answer is that there are no grounds whatsoever for being good. There is no celestial headmaster who is going to give you six (or six billion, billion, billion) of the best if you are bad. Morality is flimflam."

    "Morality is just a matter of emotions, like liking ice cream and sex and hating toothache and marking student papers. But it is, and has to be, a funny kind of emotion. It has to pretend that it is not that at all! "

    "So morality has to come across as something that is more than emotion. It has to appear to be objective, even though really it is subjective."

    "Now you know that morality is an illusion put in place by your genes to make you a social cooperator, what’s to stop you behaving like an ancient Roman? Well, nothing in an objective sense. But you are still a human with your gene-based psychology working flat out to make you think you should be moral"

    Eli Rusen mielestä Jumala on kuollut, ja siitä seuraa se, että etiikkaa ei voi perustaa mihinkään ilmoitukseen tms. Itse asiassa Rusen mukaan koko etiikka on vain evoluutiossa syntynyt illuusio. Objektiivista oikeaa ja väärää ei ole. On vain mielessä syntyviä harhakuvitelmia siitä, miten muka tulisi toimia, joiden mukaan ihminen kuitenkin toimii, koska geenit määräävät ihmisen niin toimimaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo sitaatit olivat siis Rusen artikkelista, otsikoltaan: "God is dead. Long live morality", joka löytyy täältä:

      http://www.guardian.co.uk/commentisfree/belief/2010/mar/15/morality-evolution-philosophy

      Siteeraan vielä pätkän tuota Mikko Louhivuoren niin erinomaisena pitämää kirjoittajaa, jonka mukaan Jumalan hylkääminen ja häntä kuolleena pitäminen on välttämätön edellytys sille, että ihminen voi käyttäytyä niin kuin ihmisen (Rusen mielestä) kuuluu käyttäytyä:

      "there are those – and I am one – who argue that only by recognising the death of God can we possibly do that which we should, and behave properly to our fellow humans and perhaps save the planet that we all share." - Michael Ruse

      Nämä ovat siis Mikko Louhivuoren ihaileman kirjoittajan ajatuksia, ei omiani.

      Poista
    2. Hei ja kiitos kommenteistasi, Rusen ajattelun esittelystä.

      "Olen yllättynyt. Sinun mielestäsi siis sellainen on erinomainen kirjoittaja, joka kritisoi railakkaasti sitä, että joku saattaa kannattaa teististä evoluutiota ja uskoa Jumalan ohjanneen evoluution kulkua."

      Sekoitat tässä kaksi aivan eri asiaa - assistenttien avustaman huippuälykkään professorin kirjoitustyylin ja saman professorin näkemykset jostain asiasta.

      Esimerkiksi ihailen myös Voltairen kykyä kirjoittaa aikansa ihmisistä ja uskomuksista - loistava kirjoittaja - vaikka en suinkaan ole hänen kanssaan kaikesta samaa mieltä.

      Timo K. Mukka oli huippulahjakas kirjoittaja, mutta en suinkaan ole hänen kanssaan kaikesta samaa mieltä.

      Tässä näkyy taas leveäpiirteinen suhtautumisesi totuuteen - edes minun pieniä kirjoituksiani et lue huolella vaan väännät sanojani mielesi mukaan.

      Poista
    3. "Tässä näkyy taas leveäpiirteinen suhtautumisesi totuuteen - edes minun pieniä kirjoituksiani et lue huolella vaan väännät sanojani mielesi mukaan."

      Pyydän anteeksi. Ymmärsin kirjoituksesi siis väärin. Luulin sinun pitäneen Rusen tekstiä myös sisällöllisesti hyvänä. Pidit siis kuitenkin vain kirjoitustyylistä?

      Taidamme molemmat olla ymmärtäneet toisiamme toisinaan väärin. Esimerkiksi tuoreessa toisessa blogauksessasi minun on vaikea ymmärtää, miten olet saanut väännettyä sanomani ihan toisenlaiseksi.

      Siellä olin kirjoittanut näin:
      ""Biologian filosofian kirjallisuudessa ollaan täysin toista mieltä."

      ja sinä kritisoit kirjoitustani sitten näin:

      "Toisin kuin Anonyymi väittää, artikkeli ei kuulu biologian alaan vaan edustaa tieteen filosofiaa."

      Vaikka kritiikki oli täysin perätön. Kritisoit minua jostain, joka poikkesi olennaisesti siitä, mitä nimenomaan olin kirjoittanut. Onko tuokin leväperäistä suhtautumista totuuteen? Veikkaan että ei. Uskon sinun pyrkivän kyllä ymmärtämään, mitä kirjoitan, vaikka useaan kertaan näyt ymmärtäneen kirjoituksiani ihan toisin kuin mitä itse olen luullut kirjoittaneeni. Lukiessa saattaa toinen tulkita sen mukaan, mitä odottaa lukevansa, eikä ole aina riittävän tarkka sen osalta, mitä oikeasti lukee.

      Tässä meillä molemmilla lienee parannuksen teon paikkaa.

      Poista
  3. Louhivuori:

    "(Tästä muuten ei Ruse minua teologina voisi syyttää, olen avannut opiskelu-blogin myös Darwinin peipposista!)"

    Voisi. Sinunkaan blogissasi ei ole sanaakaan Peter ja Rosamary Grantin tutkimuksista, eli ihan sama "ongelma" koskee sinunkin kirjoituksiasi, ja kritiikki pätee täysin myös sinun kirjoituksiisi..

    Sinun pääongelmasi on nähdäksesi Rusen näkökulmasta ihan sama kuin mitä vastaan hän Plantingan kohdalla hyökkää. Luetaanpa tarkemmin, miten Ruse hyökkää erinomaisena pitämässäsi kirjoituksessaan Jumalan ohjaaman evoluution ajatusta vastaan:

    "This total lack of interest in the science is surely suggestive. The critics are being driven by other, for them deeper, concerns. And as an evolutionist, I turn to the past for clues. What fueled the initial opposition to Darwin was a concern with our species, with Homo sapiens. For 150 years, since the Origin, critics have feared that we humans might become part of the evolutionary picture—not just our bodies, but our minds, our very souls... The chance elements in Darwinism are simply not compatible with Plantinga's Christian faith."

    Eli kyse on tieteellisen kiinnotuksen puutteesta. Evolutionäärisen kuvan keskeinen osa on se, että eivät vain ihmisruumiit, vaan myös mielet ja sielut ovat sattumanvaraisesti kehittynetiä. Ja tämä on Rusen mukaan täysin yhteensovittamaton asia sellaisen kristillisen uskon kanssa, jota Plantinga edustaa; Plantingan mukaan Jumala on toiminut maailmankaikkeudessa ainakin jollain tavoin, kun taas Ruse toteaa, että evoluutioteorian mukaan kaikki on nimenomaan sattumaa. Ruse opettaa, että ajatus ohjatusta evoluutiosta on hyökkäämistä evoluutioteoriaa vastaan ja myös tiedettä vastaan. Rusen mukaan evoluutioteoriaan sisältyvä sattuma ei ole mitenkään yhteensovitettavissa kristillisen ohjatun evoluution tulkinnan kanssa.

    Evoluutioteoria voidaan Rusen mukaan kyllä yhteensovittaa kristinuskon kanssa, mutta vain sellaisen "kristinuskon", jossa Jumalalla ei mitenkään vaikuta maailmankaikkeudessamme, vaan jossa lähtökohtana on, että Jumala on kuollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jatkan vielä tuosta Rusen toteamuksesta, jossa hän totesi että sellainen perinteinen kristillinen usko, jota mm. Plantinga edustaa (jossa ajatellaan Jumalan olevan paitsi olemassa, myös vaikuttaneen tai vaikuttavan maailmankaikeudessa) on ristiriidassa evoluutioteorian kanssa, koska se ei ole sovitettavissa yhteen sen kanssa, että darwinismin mukaan ihminen on tulosta sattumasta, ei Jumalasta:
      "The chance elements in Darwinism are simply not compatible with Plantinga's Christian faith.""

      Ruse on täsmentänyt väitettään myöhemmin, ja kertonut, mikä hänen mielestään pääongelma. Ruse kirjoittaa, että kristitylle ei ole mahdollista, että ihminen olisi vain sattuman tulos, mikä taas ihminen on Rusen mukaan evoluutioteorian mukaan ("As a Christian, humans cannot be just a chance occurrence.") ja perustelee tätä mm. näin:

      "I did not think that there was anything in modern evolutionary theory to make us think that humans must have evolved, a claim that I maintain is central to Christians who accept evolution. I mentioned three attempts to show that it is very likely that human-like forms would have evolved, but I argued also that none of these attempts was strong enough to give the guarantee that Christians need."

      "There are two main reasons why it is important to get clear the thinking of evolutionists about the emergence of humankind. First, it is important to see if any shade of modern thought about the evolution of humans suggests that our appearance was inevitable. I don't think it does and I don't see the Gouldian position just sketched as altering this negative conclusion. So I think Christians have still got a problem here."

      http://www.huffingtonpost.com/michael-ruse/evolution-christianity-chance_b_866301.html


      Haluatko kommentoida tuota? Vaikka ylistätkin jostain kumman syystä Rusen kirjoitusta, ihan sama kritiikki pätee sinuun. Rusen kritiikki niin Plantingaa kuin sinuakin kohtaan on se, että evoluutioteoria siinä muodossa, miten biologit sen nykyään ymmärtävät, ei ole yhteensopiva kristillisen uskon kanssa.

      Rusen mukaan se joka väittää, ettei evoluutiobiologiaan sisältyisi ajatus ihmisen syntymisestä täysin sattumalta, ei ole kiinnostunut tieteestä, vaan on tieteen ja evoluutiobiologian vastustaja. Sinä olet tämän asian kohdalla ihan samassa veneessä kuin Plantinga ja jokseenkin kaikki muutkin kristityt.

      Poista
    2. Palauttaisin keskustelun mielelläni raiteilleen:

      M. Ruse on filosofi, ei luonnontieteilijä.
      Kerrot hänen ateismistaan ja näkemyksistään evoluutiosta sattumanvaraisena ohjaamattomana asiana. jne.

      Näistä ei alun alkaen ole ollut kiistaa - vaan miten luonnontiedettä tulisi tehdä. Ottaen mukaan "yliluonnollisen", supranaturalistisen näkökulman, vai tieteen ehdoilla, joihin ei voi sisältyä Jumalan huomioiminen.

      Poista
    3. Miksi ei voi sisältyä Jumalan huomiominen?

      Viisaita kun olemmekin, emme kykene käsittämään Jumalan ja luomakunnan välistä suhdetta.

      Jumala on salattu, kätketty ja Hänet opimme tuntemaan uskon kautta, jonka sisältö on annettu meille Jumalan Sanan ilmoituksessa.

      Tiede kyllä näkee Jumalan suuret teot luomakunnassa, mutta ei Häntä niistä ylistä.

      Poista
    4. "M. Ruse on filosofi, ei luonnontieteilijä.
      Kerrot hänen ateismistaan ja näkemyksistään evoluutiosta sattumanvaraisena ohjaamattomana asiana. jne."

      Pointtinani ei ole ollut se, että Ruse on ateisti. Vaan se kritiikki, mitä hän sanoi Plantingalle, joka uskoo ohjattuun evoluutioon - ja joka pätee yhtä lailla sinuun itseesi. Rusen mukaan evoluutioteorian seuraus - jos teoria ymmärretään niin kuin se on - on se, että ohjaamaton evoluutio on mahdottomuus. Rusen mukaan evoluutioteoria siinä muodossa kuin se evoluutiobiologiassa esiintyy, sisältää tämän.

      Rusen kritiikki Plantingaa kohtaan ei koske sitä, miten luonnontiedettä tulisi tehdä. Vaan sitä, että Rusen mukaan Plantinga on torjunut evoluutiobiologian keskeisen tuloksen, jos hän pitää ohjatun evoluution ajatusta mahdollisena.

      "Tiede kyllä näkee Jumalan suuret teot luomakunnassa, mutta ei Häntä niistä ylistä."

      Tai sitten ei näe. Linkitinkin jo toiseen blogaukseesi tutkimuksen, jonka mukaan ylivoimaisesti suurin osa evoluutiobiologeista on sitä mieltä, että tämä maailmankaikkeus ei voi olla luomakunta, ja että jumala on ihmisen evoluution tuotos, eikä ihminen tai mikään muukaan ole mitenkään Jumalan tekoa.

      Kyse ei ole siis minkään pienen koulukunnan näkemyksestä, vaan tieteenalan vallitsevasta näkemyksestä, evoluutiobiologien itsensä mukaan osasta nykyistä standardimuoroista evoluutioteoriaa.

      Ja nimenomaan tuon vallitsevan näkemyksen hylkäämisetä Ruse Plantingaa syyttää. Vallitsevan evoluutiobiologian näkökulmasta kun korkeintaan vain deismi on mahdollinen asia. Joka muuta väittää, hylkää Rusen mukaan tieteen tulokset.

      Poista
    5. Sinäkin, Mikko, kuulut luokkaan Darwinin epäilijä, kun ajattelet samoin kuin minä ja Plantinga.

      Poista
  4. pyydän Anonyymiltä kirjoittajalta anteeksi myöskin leväperäistä lukemistani, väärin ymmärtämistä kun hyppään keskeisten sanojen yli ja luen mitä tahdon.

    Parannusta tahdon tehdä!

    Tässä on edelleen puurot ja vellit pahasti sekaisin. Sanoa, että "usko Luojaan merkitsee tieteen tulosten hylkäämistä" sotkee ehkä mukaan sivuovesta kreationismin tai etenkin Intelligent Design metodologian.

    Jumalan suuruudesta näet kertoo nimenomaan tieteen tuloksiin tutustuminen.

    On aivan häkellyttävä kokemus siirtyä ediacaran kauteen ja nähdä fossiilijäljestä, kun ensimmäisen kerran jokin elävä olento LIIKKUU maapallolla.

    ja järkyttävä kokemus suorastaan, kun ensimmäinen olento NÄKEE jotain maapallolla.

    huikea kokemus oppia, että kambrikaudella ovat jo kaikki biologian tuntema eliölajit olemassa.

    huumaavaa huomata, että ensimmäiset eliöt maapallolla alkavat heti lykätä happea josta ilmakehä syntyy. ei mitä tahansa sattumanvaraisia klimppejä, kuten koulujen biologian kirjat kertovat.

    ja tosi hauskaa seurata, miten tiedemies koettaa lykätä Darwinin luonnonvalinnan mallin selittääkseen, miksi ensimmäiset yhteyttävät joutuivat valitsemaan vihreän!

    totuudellinen tiede sellaisenaan julistaa Jumalan kunniaa sekä elämän historian pienimmissä että tähtitaivaalla maailmankaikkeuden suurimmissa ...

    änkeämättä sinne Jumalaa tai kieltämättä Hänen olemassaoloaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Tässä on edelleen puurot ja vellit pahasti sekaisin. Sanoa, että "usko Luojaan merkitsee tieteen tulosten hylkäämistä" sotkee ehkä mukaan sivuovesta kreationismin tai etenkin Intelligent Design metodologian."

      Näinhän se käytännössä meneekin evoluutiobiologien mukaan. Juuri näin esim. tunnettu evoluutiobiologi Jerry Coyne esittää. Jos ei hyväksy darwinin teoriaa siitä, että ihminen on pelkän sattuman satoa, on useiden evoluutiobiologien käyttämän sanaston mukaan automaattisesti ns. älykkään suunnittelun edustaja. Sinäkin olet.

      Hänen mukaansa "teistisen evoluution" ja "älykkään suunnittelun" välillä ei ole laadullista eroa. Kyse on samasta asiasta. Hänelle ainoa syy olla nimittämättä "älykkään suunnittelun" kannattajiksi on se, että kuulijat voisivat mennä sekaisin. Mutta sisällöllisesti hänen mukaansa jokainen, joka uskoo evoluution olleen jotain muuta kuin ohjaamatonta sattumaa, on käytännössä älykkään suunnittelun kannattaja.

      "If you think that an intelligent god intervened in the process of evolution, especially to ensure the appearance of human beings made in that god’s image, then you’re advocating intelligent design." -Evoluutiobiologi Jerry Coyne

      "I think they shade into each other, depending on how far the theistic evolutionist sees God as having guided evolution. Those views run all the way from the one-time miracle of inserting a soul into the human lineage, to repeated tinkering with DNA that produces new mutations and species. In other words, there’s a continuum between theistic evolution and ID, and no place to clearly draw a line—except at one end where the purely material begins to give way to the supernatural." -Evoluutiobiologi Jerry Coyne

      "Well, that may be true of some advocates of ID, but not necessarily all. Take Michael Behe, perhaps the best known of all ID advocates (his egregious Darwin’s Black Box remains a perpetual best seller on Amazon). Behe accepts some evolution and has admitted that creatures have common ancestry. I believe he’d say that some complex structures evolved via garden-variety natural selection, but others (like the flagellum and blood clotting) were engineered by God. Now tell me: does he really differ in kind from Francis Collins, director of the NIH, who accepts evolution except for two structures that were engineered by God: the human sense of morality and the soul? Collins also accepts the fact that a crucified Jesus came back to life. As Larry Moran has noted, that, too, is a form of intelligent design." -Evoluutiobiologi Jerry Coyne

      "t I use the term “TEists” aware of the irony that both men, and others like them, accept a limited form of intelligent design: that God did intervene in the process of evolution to create what He wanted. I deem those views unscientific." -Evoluutiobiologi Jerry Coyne

      http://whyevolutionistrue.wordpress.com/2012/05/20/does-theistic-evolution-differ-from-intelligent-design-2/

      Ja näin hän siis kritisoi sellaisia henkilöitä, jotka ovat ID:n kriitikkoja, mutta jotka ovat kristittyjä evoluutioon uskovia tiedemiehiä (toinen näistä kritisoiduista jopa evoluutiobiologi) - joiden mukaan tiede ja uskonto ovat aika erillisiä asioita. Mutta sama tulitus tieteen hylkäämisestä tulee heitä kohti tulee evoluutiobiologien taholta kuin muitakin kristittyjä.

      Poista
    2. Kopioin tämän puheenvuoron omaksi tekstiksi Jerry Coynesta

      Poista