lauantai 12. tammikuuta 2013

Eero Junkkaala: Alister McGrath

Alister McGrath (s.1953)
Kuva wikimedia

Tähän Coyne keskusteluun pitäisi ottaa mukaan Alister McGrath. Tämä Oxfordista aikanaan luonnontieteistä väitellyt entinen ateisti on nykyisin maailman tunnetuimpia teologeja. Hän on kirjoittanut kaksi kirjaa, joilla on osallistunut keskusteluun Richard Dawkinsin kanssa.

Coyne ja Dawkins lienevät hengenheimolaisia. McGrath on erittäin perusteellisesti kumonnut Dawkinsin väitteet siitä, että evoluutioteoria johtaisi ateismiin. Hän osoittaa, että evoluutiobiologi voi olla aivan yhtä hyvin kristitty kuin ateistikin.

Biologia ei ole uskontoa vaan luonnontiedettä.

Dawkinsilla menevät puurot ja vellit sekaisin, kun hän kuvittelee luonnontieteiden todistavan, että Jumalaa ei ole.

McGrathin kirjat on suomennettu nimillä Dawkinsin jumala (2005 ja Dawkins-harha.
Eero
-----------------------------------
Dawkinsin jumala
McGrath, Alister: Dawkinsin jumala: Geenit, meemit ja elämän tarkoitus. (Dawkins' God: Genes, memes, and the meaning of life, 2005.) Suomentanut Kirsi Nisula. Helsinki: Kirjapaja, 2006.

Suomalainen wikipedia kertoo mm:

McGrath väittää, että evoluutioteoria on Dawkinsille maailmankatsomus, josta Dawkinsin mukaan johdonmukaisesti seuraa ateismi. Tarkastellessaan Dawkinsin kirjaa Sokea kelloseppä (1986) McGrath esittää seuraavat vastaväitteet (s.67):

  • Yleisellä tasolla Jumala-hypoteesia on mahdotonta tieteellisin metodein ratkaista suuntaan tai toiseen.
  • Dawkins pyrkii argumenteillaan osoittamaan, että Jumalaan ei tarvitse turvautua evoluutioprosessin selittävänä tekijänä. Tämä ajatus sopii yhteen monien ateististen, agnostististen ja kristillisten maailmankatsomusten kanssa. Se ei kuitenkaan tee mitään niistä välttämättömäksi.
  • Dawkins pyrkii kumoamaan käsityksen Jumalasta “kelloseppänä”. Näin ajateltiin 1700-luvun Englannissa, mutta kristilliselle traditiolle tämä käsitys ei ole tyypillinen. Sen kehittäjä Robert Boyle (1627–1691) vertasi maailmankaikkeutta Strasbourgissa sijaitsevaan suureen kelloon. Näkemys laajennettiin sittemmin kuvaamaan maailman fyysisen rakenteen lisäksi myös eliökuntaa. Siten Dawkins osoittaa vain heikkouden eräässä aikaansa sidotussa luomisopin muunnelmassa, jota jo monet aikalaisteologit pitivät riittämättömänä ja ehkä jopa harhaoppisena.

McGrath painottaa Dawkinsin argumentoinnin johtavan ateismin sijasta pikemminkin agnostisismiin (s.115).
Lue koko artikkeli wikipediasta

------------
Dawkins-harha 
McGrath, Alister & McGrath, Joanna Collicutt: Dawkins-harha? Ateistinen fundamentalismi ja jumalallisen olemassaolon kieltäminen. (The Dawkins delusion? Atheist fundamentalism and the denial of the divine, 2007.) Suomentanut Jani Kurki. Hyvinkää: Cranite, 2008.

-----------
Wikipedia kertoo Dawkinsin kirjasta mm

Jumalharha (engl. The God delusion, 2006) on eläintieteilijänä, evoluutiobiologiaan keskittyneenä tietokirjailijana ja ateistina tunnetun Richard Dawkinsin kirjoittama uskontokriittinen kirja. Dawkins esittää teoksessa persoonalliseen jumalaan uskomisen olevan järjetöntä ja sen aiheuttavan yhteiskunnalle vahinkoa. Kirja julkaistiin englanniksi 2006 Bantam Booksin kustantamana ja suomeksi 2007 Terra Cognitan kustantamana Kimmo Pietiläisen suomennoksena.
Dawkins omisti kirjan edesmenneelle ystävälleen Douglas Adamsille. (Hitchhiker's Guide to Galaxy myBlog)

Lue koko artikkeli wikipediasta

------------
Dawkins, Richard: Sokea kelloseppä. (The blind watchmaker, 1986.) Suomentanut Risto Varteva. Porvoo Helsinki Juva: WSOY, 1989


4 kommenttia:

  1. McGrath on viisas mies. Mistä tuo Eero Junkkaalan sitaatti muuten oli peräisin? Laitoitko aiheesta sähköpostia Eerolle, vai?

    Mitä Eeron kommenttiin tulee, itselleni herää kysymyksiä yhdessä kohtaa siitä:

    "McGrath on erittäin perusteellisesti kumonnut Dawkinsin väitteet siitä, että evoluutioteoria johtaisi ateismiin. Hän osoittaa, että evoluutiobiologi voi olla aivan yhtä hyvin kristitty kuin ateistikin."

    McGrath on näyttänyt, että LOOGISESTI evoluutioteoria ei johda ateismiin. Mutta tieteensosiologit ovat näyttäneet, että TOSIASIASSA KÄYTÄNNÖSSÄ valtaosa evoluutiobiologeista on ateisteja ja agnostikkoja. Tämä herättää väistämättä kysymyksen: MIKSI?

    Itse olen pyörinyt jonkin aikaa yliopistomaailmassa. Oma käsitykseni on se, että evoluutiobiologien joukossa on poikkeuksellisen vähän tunnustuksellisia kristittyjä. Eikä vain Suomessa, vaan eri puolilla maailmaa vaikuttaa olevan sama tilanne. Esimerkiksi lääketieteen, kemian tai vaikkapa tekniikan puolella on aivan toisenlainen määrä kristityiksi julkisesti tai edes kyselylomaketta täytettäessä salaisesti tunnustautuvia.

    Evoluutioaiheesta tunnettuja kirjoja kirjoittaneista tunnetuista nykyajan kristityistä esimerkiksi McGrath ei ole evoluutiobiologi (hänen luonnontieteellinen väitöskirjansa käsitteli molekylääristä biofysiikkaa), kuten ei ole vaikkapa Francis Collinskaan, joka on lääkäri ja geneetikko. Varsinaisia evoluutiobiologeja saa haravoida hyvin ahkerasti, jotta törmää sellaiseen evoluutiobiologiin, joka sanoisi olevansa kristitty.

    Jossain on ristiriita. Evoluutiobiologian ei pitäisi johtaa ateismiin, mutta tutkimusten mukaan huomattava enemmistö evoluutiobiologeista on ateisteja ja agnostikkoja ja vain hyvin pieni vähemmistö on jonkinlaisia teistejä, ja näistä edelleen vain osa on kristittyjä. Joko evoluutiobiologia KÄYTÄNNÖSSÄ johtaa ihmisiä ateismiin ja agnostismiin, tai sitten evoluutiobiologiaa lähtee opiskelemaan jo alunperinkin vain sellaiset, jotka ovat ateisteja tai agnostikkoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eero Junkkaalan kommentin blogiin siirsin omaksi tekstiksi, niinkuin olen tehnyt monen anonyymin kommentin kanssa antaakseni niille paremmin näkyvyyttä ja myös mahdollisuuden lisätä kuvia ja linkkejä luontevasti.

      Poista
  2. Alister McGrath oli Suomen Raamattuopistolla vuonna 2011 ulkomaisena pääpuhujana puhumassa Perustan teologisilla opintopäivillä.
    http://www.sro.fi/sro/ohjelma.php?id=836
    http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tiede/781/alister_mcgrath_richard_dawkins_luokittelee_kaiken_uskonnon_fanaattiseksi
    http://sley.fi/node/5828

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Professori Higgs on ehkä saanut juuri McGrathin kirjoituksista vaikutteita näkemykseensä Richard Dawkinsin ateismista, koska käyttää samantapaista ilmaisua.

      Poista