torstai 4. lokakuuta 2012

Onnimanni - Vanhan kansan kehitysoppia?

Maailman kansoilla on perinteisiä selityksiä kaiken syntymisestä. Kosmogonia, maailman syntyminen, sisältää kansojen kulttuureissa tavallisesti ensin kuvauksen siitä, miten jumalat syntyvät ja sitten miten ihmisen tuntema maailma. Hesiodoksen Theogony, Jumalten synty, on tästä klassinen esimerkki.

Tieteellinen kosmogonia pyrkii selittämään havaintojen ja teorioiden avulla, miten kaikkeus on saanut alkunsa, syntynyt. Kehitysoppi puolestaan on selitys sille, miten elämä on syntynyt ja kehittynyt (voisiko siitä käyttää sanaa biogonia).

On luonnollista ajatella kansanomaisesti tai tieteen maailmassa, että kaikki on syntynyt, kuten me ihmisetkin synnymme, tulemme tähän maailmaan. Raamatun kertomus luomisesta näet edellyttää uskoa yhteen Jumalaan, monoteismia, jota ei esiinny "luonnossa" - kaikki maailmassa esiintyvät monoteistiset uskonnot juontavat Raamattuun.

Onnimanni
"Lorujen avulla lapset ovat opetelleet puhumaan ja muistamaan. Onnimanni-lorulla kuitenkin arvellaan olleen muunkinlaista merkitystä, vaikka ei tiedetäkään mitä. Lorua on arveltu alun perin loitsuksi. Se muistuttaa syntyloitsuja, jotka selittävät asioiden alkuperiä. Lorun kantamuoto olisi jopa voinut kuvailla maailmankaikkeutta tai sen alkuperää.

Monissa loruversioissa esiintyy esimerkiksi kirjokansi, joka on usein taivaankannen synonyymi.

Täydellisimmin säilyneissä vienalaisissa versioissa lorun loppuun kuuluu lyhyt kertomus, jossa viattomat nuoret punovat punaista köyttä, rautaköyttä, jolla meren sivut sidotaan, jotta meri pysyisi tyynenä ja Kantalahti kauniina. Kantalahti onkin vienalaisten asuinalueella. Kantalahti-sanan tilalla on toisissa versioissa jotain muuta, mutta kuitenkin on mukana kanta-sana.

Merkittävää maailmankuvallista ilmiötä, maailmanpylvään juurta, maailmanvuorta tai maanpintaa, on myös voitu kutsua sanalla kanta, joka juontuu sanasta kansi. (katso myös: Vironkannas, Kannus) Eräässä runossa mukana on myös maailmanpuu. Timo Heikkilän hypoteesin mukaan loru olisi rappeutunut selostus muinaisesta käsityksestä maailman syntymästä tai rakenteesta."

Timo Heikkilä Kalevalan metafysiikka ja fysiikka (1999)

Versio Vienan Karjalasta
" Tämä loru on tallennettu vuonna 1911 Vuonnisen kylästä, Vienasta. Tätä pidetään yhtenä täydellisimmistä."
    Olin ennen Onńimanńi,
    Onńimannist' ol'i malokki,
    Malokist' ol'i maitopyörä,
    Maitopyöräst' ol'i pöpelö,
    Pöpelöst' ol'i pöyrikki,
    Pöyrikist' ol'i rimanto,
    Rimannost' ol'i rissinsolki,
    Rissinsolest' ol'i solokki,
    Solokist' oli sormikinnas,
    Sormikintaast' oli kipuri,
    Kipurist' oli kirjokansi,
    Kirjokannest' oli kirikki,

    Kirikist' oli nuoret miehet,
    Nuoret miehet naimattomat,
    Vielä viinan juomattomat,
    Tupakin polttamattomat,
    Punotah punasta köyttä,
    Rautaköyttä rahnikoijah,
    Millä meren sivuja sivelläh,
    Kannanlasta koakutellah,
    Jotta meri tyynenä pysyisi,
    Kannanlapsi kaunehena.
    Siitä pääsöö yks' pitkä pilvi,
    Pilvess' on pität pisarat,
    Pisariss' on loajat lammit,
    Lammiss' on veno punańi,
    Venosess' on nel'jä neittä,
    Koko kolme morsianta.
    Sielä kasvo kaunis tammi,
    Yleni vihanta virpi,
    Pietti pilvet nousomasta,
    Päivät kaikki paistamasta,
    Kuutamat kumottamasta.
wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti