lauantai 6. lokakuuta 2012

Että pyhä Raamattu kelpaisi...

Huono Raamatun hermeneutiikka ei kestä tuulessa
Vasa laiva 10.8. 1628 kuva
Opiskeluajoiltani muistan 70-luvulta erään tiedekuntamme järjestämän seminaarin - tai en oikeastaan muista itse seminaarista tai sen pitopaikasta juuri muuta kuin että aiheena oli Jeesuksen ylösnousemus - jossa Huhtisen Teuvo kysyi osallistujilta rönsyilleen keskustelun lopulla retorisesti "millainen Raamatun pitäisi olla, että se kelpaisi meille?"

Luterilaisen perinteen keskellä kasvaneet kristityt - olemme näet protestantteja, koska Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa niin määräsi ja arkkipiispa Isak Rothovius sittemmin niin vaati kansaa opetettavaksi - ovat tottuneet korostamaan pyhän Raamatun arvovaltaa ja kynsin hampain vastustamaan paavin ja kirkolliskokousten määräysvaltaa sen yli uskon ja elämän asioissa.

Luterilaiselle kristitylle muodostuu näin Raamatusta helposti mielikuva, että se on luotettava, selkeä ja varma uskon ja elämän ohje, jonka Jumala itse on antanut terveen uskonelämän perustaksi. Sanovathan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon peruslait, että Raamattu on kirkon opin (aiemmin myös elämän suom. huom.) korkein ohje.Raamatun auktoriteetista tulee näin uskon perusta.

Vaan tällaisin eväin (tällaisella hermeneutiikalla) lastatulle laivalle käy kuin kuningas Kustaa Adolf II uljaalle Vasa laivalle sen lähtiessä neitsytpurjehdukselle Tukholman satamasta elokuun 10 1628. Ensimmäisen tuulenpuuskan myötä se kallistui, hörppäsi merivettä avoimista tykkiluukuista ja upposi sen sileän tien vieden 50 merimiestä mukanaan syvyyksiin. (Skansenin museossa voi tätä aikansa uljainta sotalaivaa ja sen outoa kohtaloa käydä ihmettelemässä, kuis näin?)

Talonpoikaisen järkevä suhtautuminen Raamattuun - rationalismi -  näkyy mielestäni sekä oppineiden tutkijoiden että hurskaiden akatemioita vierastavia herätysliikkeiden uskovia opettajia. Lopputulos tästä yhteisestä järkeilystä on kuitenkin erilainen näissä piireissä

A- korkeasti kirjanopinut hylkää hienostuneesti Raamatun, koska sen jumalakuva on aika kauhea eikä vastaa nykyajan sivistyneen länsimaisen ihmisen käsitystä siitä, millainen Jumalan tulisi olla.

B- syvästi uskova ja mahdollisesti oppinutkin kristitty rakentaa Raamatusta kuvan, joka torjuu ja sensuroi sen ongelmallisuuden voidakseen säilyttää uskon Raamatun auktoriteettiin Jumalan ilmoituksena. Eihän Jumala voi valehdella, ja Jumalan sana on totta kaikessa siinä, mitä se opettaa ajallisesta ja iankaikkisesta.

Kohdatessaan tällaisia opettajia kategoriasta a tai b rivikristitty tai teologian opiskelija kohtaa selkeää logiikkaa, vakuuttavia järkisyitä ja oletusarvon siitä, millainen pyhän Raamatun tulisi olla, että se kelpaisi meille Jumalan ilmoituksena.

Miksi näin voi käydä, eikä meille ole annettu selkeää, sisällöllisesti ja opillisesti yhtenäistä luotettavan yhden profeetan antamaa kirjaa, kuten Koraani?

Miksi Raamattu on tällainen yli tuhannen vuoden aikana kasautunut kokoelma heterogeenisiä kirjoituksia, joiden oikein ymmärtämiseksi tarvitaan oman harrastuksen lisäksi luotettavien opettajien apua?

Jumala ei ole tarkoittanut, että Hänen lapsensa ovat "kirjauskovia". Ei Raamattu ole meidän uskomme perusta vaan Jumalan Sana, Jeesus Kristus.

Jumalan Sana on paljon enemmän kuin Raamattu!

Hän antaa meille pyhän Raamatun saarnan kautta uskon, pitää sen yllä kovissakin tuulissa ja saa paattimme tekemään, mitä Isä tahtoo ja kulkemaan sinne, minne me emme ehkä itse tahdo.

Käsitän niin, että elävä ihmeellinen Hengen opettama Raamattu on paljon enemmän, kuin tiedemiesten järkeily tai uskovien tai ateistien talonpoikaisjärki voi edes käsittää.

Mutta valitettavasti se ei ole sellainen, kuin me tahtoisimme, vaan sellainen miksi Jumala on sen tahtonut.

Tosi hankala opus!

5 kommenttia:

  1. Moi Mikko.
    Kirjoitit: "Miksi näin voi käydä, eikä meille ole annettu selkeää, sisällöllisesti ja opillisesti yhtenäistä luotettavan yhden profeetan antamaa kirjaa, kuten Koraani?"

    Mikä on käsityksesi? Onko Osmo Pöysti hajulla Koraanin synnyn suhteen?

    Otsikon "BABYLONIAN JUUTALAISET ja ISLAMIN SYNTY" alaotsikko Koraani.

    - Muhammedia koskevan aineiston kerääminen oli aloitettu aivan liian myöhään; se mitä oli jäljellä, oli aivan liian epäluotettavaa. Paikalliset sadunkertojat olivat ottaneet asian haltuunsa ja tosiasioiden erottaminen kertojakykyjen luomasta informaatiotulvasta oli jo mahdotonta. Mutta vielä huonommin oli liikkeen ideologisen perustan laita. Erämaan pojilla ei ollut hajuakaan siitä, mistä heidän kuulemansa jutut olivat peräisin. Muhammedin omia opetuksia oli todennäköisesti jäänyt jäljelle, mutta ne olivat ajalta, jolloin juutalaiset ja arabit olivat vielä kavereita. Nyt asiat olivat muuttuneet, ja Muhammedin aineisto oli korjattava siltäkin osin.

    - Nimeä Muhammed ei esiinny ennen vuotta 690 kirjoitetuissa, meille säilyneissä teksteissä. Koraanista kuulemme ensimmäistä kertaa vasta 750-luvulla. Muslimien oppineet väittävät kuitenkin, että koraani on Muhammedin 610-632 Jumalalta vastaanottamien sanomien kootut teokset, jotka Zaid ibn Thabit tarkisti Muhammedin kolmannen seuraajan, Uthmanin johdolla noin vuonna 650. Uthmanin koraanin pitäisi siis olla nykyisin käytössä olevan koraanin kanssa yhteneväinen.

    - Vanhin säilynyt koraanin on Sanaasta, Jemenistä vuonna 1972 löydetty teksti. Sen tutkimistuloksista ei ole vielä tietoa julkisuudessa. Muita säilyneitä koraaneja ovat Tashkentissa, Uzbekistanissa säilytettävä Samarkandin käsikirjoitus, Topkapin käsikirjoitus Istanbulissa ja Lontoossa, British Libraryssä säilytettävä käsikirjoitus. Näistä kolmesta viimeksimainittu on vanhin, joskus 700-luvun lopulla syntynyt, joten sekään ei selvitä, millainen alkuperäinen koraani oli. Hadith-kirjallisuus nimittäin antaa aihetta olettaa, että koraania täydennettiin aina, kun aihetta tuli.

    - Koraani ilmoittaa olevansa kaikkien kirjojen äiti. Todellisuus on kuitenkin paljon maanläheisempi. Kirja on sekava kokoelma kehnompaa babylonialaista tarinakirjallisuutta. Sen kansien sisältä löytyy osia Jonathan ben Uzziahin Targumista, Rabbi Eleazarin kirjasta, Jerusalemin Targumista, Mishna Sanhedrin 4:5. Aabraham-tarina on sekin Raamatun ulkopuolisesta lähteestä, tarkemmin Midrash Rabbah-nimisestä juutalaisesta kansansadusta, kts. Suura 21:51-71. Salomonista kertova pätkä, koraanin 27:17-44 on melko suora lainaus juutalaisesta Esterin II targumista.

    - Koraanin kertomukset Jeesuksen elämästä on otettu satukirjasta, jonka nimenä on "Jeesuksen Kristuksen lapsuuden evankeliumi Tuomaan mukaan". Koraani kertoo myös, että Jeesus osasi puhua jo kätkyessä. Tämä satu on kulkeutunut Arabiaan Egyptistä, jossa sitä levitettiin "Jeesuksen Kristuksen lapsuuden ensimmäisessä evankeliumissa".

    - Helvetin kuvauksessa Koraanin kirjoittaja on uskonut Efraim Syyrialaisen asiantuntemukseen, mutta muslimien paratiisi on persialaista mallia.

    - Googin ja Maagogin maan vastaisella rajalla on rautaportti pidättelemässä tuomiopäivän enkeleitä. Tämä satu on Aleksanteri "Suuren" sotaretken tulosta, ja kiertää maailmaa monessa eri muodossa. Aleksanteri "Suuri" esiintyy koraanissa nimellä Zul Qarnain - kaksisarvinen. Koraanin kertomukset ovat vain lainaa aiemmista saduista, joita niin juutalaiset kuin kirkollisetkin levittivät.
    ---
    Vatikaanin osuus Islamin synnyssä

    http://www.reinosav.net/jesuiitta.htm

    Allekirjoittanut uskoo: Ellei Raamattu pysy, on Kristus turha.

    Jyrki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Unohdin laittaa osoitteen. Osmo Pöysti:

      http://opsti.japo.fi/katsaus.htm

      Poista
    2. Koraani on Osmolle tuota, mutta maailman miljardille muslimille se on erehtymätöntä jumalallista ilmoitusta, jonka enkeli Gabriel toi taivaassa olevasta kultaisesta Koraanista profeetalle.

      Tällainen näkemys on monella kristityllä Raamatusta. Täydellinen, erehtymätön, vastaansanomaton jumalallinen ilmoitus, sanasta sanaan totta!

      Vaan tämä ei ole Raamattu vaan kristityn mielikuva, joka ei kestä totuudellista arvostelua.

      Poista
  2. Hei Jyrki
    Kirjoitin aiheesta tekstin

    http://mikkol-miettii.blogspot.co.il/2013/02/apostolien-heikko-todistus.html

    VastaaPoista