sunnuntai 29. heinäkuuta 2012

Älykäs suunnittelu (ID) okay - mitä sitten?

Kristittyinä suhteemme luontoon ja sen tutkimukseen näyttäytyy pyhän Raamatun ilmoituksen valossa.

Älykäs suunnittelu okay!
Kaksituhatta vuotta sitten Israelin Jumala, Kaikkeuden Luoja ja Ylläpitäjä, ilmoitti ihmisen, apostoli Paavalin, kautta perustavan tärkeää asiaa tästä aiheesta. Herran valittu ase, pakanoiden apostoli Paavali, kirjoitti sen ajan suurimmassa ja tärkeimmässä kaupungissa ja sivistyskeskuksessa asuville kristityille asiasta näin

Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua.
Room 1:20

Älykäs suunnittelu (Intelligent Design ID) on siis niin selvästi nähtävissä luonnossa, että sitä katselevat - ja suunnittelun kuitenkin kieltävät - ihmiset eivät voi millään tavoin kerran puolustautua Luojansa edessä. Jumalan kunnia luonnossa on niin ilmeinen, että se aivan iloisesti huutaa joka kulmalta "Ei Hän ole täällä, mutta Hän on meidät tehnyt!"

Tämä Raamatullinen totuus on minusta jotenkin ahdistunutta todellisuutta ID keskusteluissa. Toki on tärkeä osoittaa, ettei ateisteilla ole mitään etuoikeutta julistaa luonnontieteitä omaksi kotikentäkseen, johon Jumalaan uskovilla ei ole asiaa. Tämän röyhkeän omimisen selkeä torjuminen ja tieteen pitäminen tieteenä on aivan oikeutettua ja mielestäni myös arvokasta ja tärkeää työskentelyä tieteellisen vapauden säilyttämiseksi ja kriittisen tutkimuksen edellyttämän keskustelun ylläpitämiseksi yliopistoissa, muissa korkeakouluissa ja kansainvälisissä tutkimusinstituuteissa.


Mitä sitten?
Näemme siis aivan vastustamattoman kirkkaasti Jumalan ominaisuuksia luonnossa ja kaikissa Hänen teoissaan.

Mutta mitä sitten, mitä merkitystä sillä on, että Jumalan kunnia ja käsittämätön viisaus on näkyvissä luonnossa, minne vain katsommekin mikrokosmoksesta makroon, lumikiteistä supernoviin.

Apostoli Paavali kertoo, että Jumala ei ole vain pahoillaan vaan aivan suuttunut ja sydämistynyt ihmisten sydänten pimeyteen ja siihen, kuinka he Luojan sijasta palvovat luotua. Paavali sanoo, että Jumala odottaa ihmisiltä ylistystä ja palvontaa, tulla huomioiduksi ja saada mikä Hänen pyhälle nimelleen kuuluu.

Monet sydämeltään turhistuneet ja itseään sangen älykkäinä muiden yläpuolella olevina yksilöinä pitävät tekevät juuri sitä, mistä apostoli niin vakavasti kirjoittaa

Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
Room 1:21

Tiede etenee omien pelisääntöjensä mukaan ja kukin tutkimusala luo ja kehittää metodiikkaa, jolla asioista saadaan selvyyttä, ymmärrys lisääntyy ja tieto kasvaa. Elämän tutkimus, elämän kehitys ja muuttuminen, nousut ja laskut, syntymä ja kuolema ovat tavattoman tärkeitä aiheita, biotieteet niin haastavia ja mielenkiintoisia ja juuri elämän kompleksisuus jo aivan alusta asti julistaa Jumalan kunniaa.

Tutkikaamme siis luontoa kaikin keinoin, joita siihen on annettu ja kehitetty - mutta ei olla sydämeltä pimeitä jumalankieltäjiä, jotka typeryyteen ja hulluuteen asti pitävät kiinni omituisista käsityksistään ja sekoiluistaan. Ei, vaan tutkitaan, otetaan selvää, opitaan... ja ylistetään Jumalaa Hänen suurista töistään.

Sitä näet Isä Jumala lapsiltaan odottaa ... Hän on kiitoksen kipeä!

(luulen tosin, että Jumalan ylistäminen tekee meillekin hyvää, mutta se on toinen asia)

Tieteellinen artikkeli ei tarvitse Jumalan ylistämistä ...ellei siihen ole mahdollisuutta ... sillä Jumalan teot julistavat Hänen suuruuttaan väkevämmin kuin mitkään ihmisen sanat. Taivaat suorastaan jylisevät Hänen kunniaansa ja sitä tekee myös tiltaltin hiljainen laulu metsän lumisessa hiljaisuudessa.

5 kommenttia:

  1. Onneksi tiede ei ole ainoa tapa suhtautua luontoon.
    Elämän alussa meille oli koko maailma elävä ,animistinen.Valitettavasti menetämme tuota tunnetta kasvaessamme, mutta jotakin siitä jää jäljelle sitä itsestään etsivälle.
    Tuntemalla elävää yhteyttä luontoon ja tuntien jakavansa elämän ihmeen koko luomakunnan kanssa helpottaa kaiken luojan ylistämistä.

    Takerrun tuohon loppulauseeseen jonka mukaan ylistäminen tekee meillekin hyvää.
    Näin totisesti on. Ylistäminen, varsinkin kun musiikki on apuna, elävöittää tuon alkuperäisen yhteyden tunteen kaiken olevaisen kanssa.
    Tämä subjektiivinen suhteemme luontoon suojaa meitä tieteen kidnappaukselta .
    Ei heillä todellakaan ole monopoolia todellisuuteen mutta ei sitä ole niilläkään, jotka Raamatulle muka uskollisina mutta Jumala suuruutta pienentäen haluavat omia todellisuuden .

    Onnellinen se joka äitinsä sylissä sai lahjaksi työkalut elää elävässä suhteessa luomakuntaan.

    VastaaPoista
  2. Tuollaisesta en ole kuullutkaan, että lapset olisivat alunperin animisteja. En muista itse sellainen olleeni, enkä ole havainnut sellaisia piirteitä lapsissa vanhemmitenkaan. Mutta ehkä joku sellaisiakin ajatuksia saattaa lapsena silti omata. Animistista ajattelua en kuitenkaan osaa kaivata. Tosin en edes ymmärrä sitä, kun en ole sillä tavalla koskaan itse ajatellut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et voikkaan muistaa sellaista koska se tavallisesti on ohin 5 vuoden iässä. Kysymyksessä ei ole ajattelu vaan tunteminen.
      Ekstaatiset kokemukset esim alkoholin ja huumeiden avulla,tuntikautisen tanssimisen tai tavallisimman syvällisen rakastumiskokemuksen myötä niinkuin uskonnollisissa seuroissa tai pock-konrteissa aktivoituu tuollainen anismistinen kokemustapa.

      Mystiikan kokemukset psykologisina ilmiöinä tuntiessaan yhdistyvänsä maailmankaikkeuteen tai Jumalaan ovat ilmiöinä sitä samaa.

      Tämä mahdollisuus on mielestäni yksi Jumalan työkaluja pitääkseensä meitä yhteydessään.

      Poista
    2. Animism (from Latin anima "soul, life")[1] is a set of beliefs based on the existence of non-human "spiritual beings" or similar kinds of embodied principles.

      Animism encompasses the beliefs that there is no separation between the spiritual and physical (or material) world, and souls or spirits exist, not only in humans, but also in all other animals, plants, rocks, geographic features such as mountains or rivers, or other entities of the natural environment. Animism may further attribute souls to abstract concepts such as words, true names, or metaphors in mythology. Examples of Animism can be found in forms of Shinto, Serer, Hinduism, Buddhism, Jainism, Pantheism, Paganism, and Neopaganism.

      Throughout European history, philosophers such as Aristotle and Thomas Aquinas, among others, contemplated the possibility that souls exist in animals, plants, and people; however, the currently accepted definition of animism was only developed in the 19th century by Sir Edward Tylor, who created it as "one of anthropology's earliest concepts, if not the first".

      According to the anthropologist Tim Ingold, animism shares similarities to totemism but differs in its focus on individual spirit beings which help to perpetuate life, whereas totemism more typically holds that there is a primary source, such as the land itself or the ancestors, who provide the basis to life. Certain indigenous religious groups such as the Australian Aborigines are more typically totemic, whereas others like the Inuit are more typically animistic in their worldview.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Animism

      Poista
  3. Täydellistä nauttimista luonnon ihmeellisistä asioista heikentää suuresti pahuutemme ja perkeleellisyytemme.
    Tästä ei ole kukaan tänne syntynyt vapautettu.
    Tälläkin hetkellä Alepposta voi sen havaita.
    N.te

    VastaaPoista