lauantai 25. helmikuuta 2012

Quo vadis, Domine?


    Nettiruukussa on kuluneella viikolla ollut jonkinverran ajatus, että voisimme tutkia mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista.

    Mikä on Jumalan tahto minun kohdallani?

    Tätä miettiessämme, tulee vastaamme Herran Jeesuksen sanat Hänen kutsuessaan opetuslapsia.

    Sana "opetuslapsi" on vanhahtavaa suomea ja tarkoittaa yksinkertaisesti oppilas.

    Mikä siis on Jeesus koulun oppilaan saama kutsukortti?

    "Tule ja seuraa Minua"

     

    Simon Pietarin kohtalo on tässä meille aivan klassinen esimerkki, mistä on kyse.

    Vanha kirkollinen perinne, jota pidän historialliselta ytimeltään uskottavana, kertoo Pietarin viimeisistä päivistä.

    (Olen tätä aiemmin nettiruukussa ja muualla käsitellyt perusteellisemmin, miksi mielestäni kyseessä on luotettava traditio eikä legenda)

    Roomassa on alkanut ensimmäinen virallisen tahon toteuttama Jeesuksen seuraajien vaino.

    Kristittyjä ja etenkin heidän johtajiaan otetaan kiinni ja monen kohdalla kuolemanrangaistus on nopea ja tuskallinen.

    Historioitsija Tacitus kertoo näet, että keisari Nero näet syytti kristittyjä miltei koko Rooman tuhonneesta ja tuhansia ihmisiä surmanneesta tulipalosta vuonna 64 jKr (Magnum Incendium Romae)

    

    Simon Pietari poistuu kaikessa hiljaisuudessa Roomasta ja kulkee apostolinkyydillä Via Appiaa kohti maaseudun turvaa.

    Simon kulkee Roomasta etelään.

    Jeesus kulkee etelästä kohti Roomaa.


    Täsmälleen vastakkainen suunta.

    Myös Pietari oli saanut kerran kauan sitten kuulla Galilean meren rannalla "seuraa minua"

    Hän oli veljensä Andreaksen kanssa jättänyt kaiken, isänsä hyvän kalabisniksen, veneet ja työmiehet, turvatun tulevaisuuden.

    Lähtenyt seuraamaan Mestaria.

   

    Ensimmäiset opetuslapset

    Kun Jeesus kulki Galileanjärven rantaa, hän näki kaksi veljestä, Simonin, toiselta nimeltä Pietarin, ja hänen veljensä Andreaksen. He olivat heittelemässä verkkoa järveen, sillä he olivat kalastajia.

    Jeesus sanoi heille: "Lähtekää minun mukaani. Minä teen teistä ihmisten kalastajia."

    He jättivät heti verkkonsa ja lähtivät seuraamaan Jeesusta.

    Sieltä jonkin matkaa kuljettuaan Jeesus näki toiset kaksi veljestä, Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen, Sebedeuksen pojat. He olivat veneessä isänsä Sebedeuksen kanssa verkkojaan selvittelemässä. Jeesus kutsui heidätkin.

    He jättivät heti veneen ja isänsä ja lähtivät seuraamaan Jeesusta.
    Mt 4:18-22 KR 1992



    Mikä oli Jumalan tahto heidän kohdallaan?

    Yksinkertainen.

    "Seuratkaa Minua"


    Sotilaat muistavat Talvisodan ja Jatkosodan ajalta sellaisia upseereja, jotka sanoivat "menkää tuonne"

    ja sellaisia upseereja, jotka sanoivat "seuratkaa minua".

  

    Vaan nyt oli Simon Pietari elämänsä käännekohdassa.

    Matka oli kaiken järjen ja seurakunnan vanhinten suositusten (mitä sinä turhaan itsesi tapatat) ja ehkä vähän lihallisen Simoninkin mielen mukaan etelään, pois savuavasta Roomasta.

    Ja tuo Jeesus käveli juuri sinnepäin, mistä hän oli lähtenyt pois.

    Jumalan tahto ja Pietarin tahto iskivät yhteen.

    Mites Mestari asiansa hoiti?

    

    Paljon Jeesus oli Pietarinsa, Kallionsa, kanssa saanut työtä tehdä.

    Aina niin innokas, palava uskossa, täynnä aloitteita ja ideoita, valmis kuolemaankin Jeesuksen pelastamiseksi.

    Hyvä tyyppi siis!

    Vielä oli yksi kerta Jeesuksen Simonia hoidettava.

    Ja kuinka taitavasti Suuri Sielunpaimen sen teki.

     
    Simon ei saanut juuri sanaa suustaan, teki vaan tyhmän kysymyksen.

    (Oltiinhan sitä Via Appialla, ja muutenkin kaikki tiet vievät Roomaan!)

    Quo vadis, Domine?

    Mihin menet, Herra?

   

    Jeesus antoi sangen ystävällisen, rauhallisen, yksinkertaisen ja äärettömän väkevän vastauksen

    "Menen Roomaan uudelleen ristiinnaulittavaksi"

     

    Muuta ei tarvittu. Keskustelu loppui siihen.

    Häpeä taisi taas täyttää vanhan Simonin mielen, ehkä kyynel tuli silmäkulmaan.

    Oli miten oli, matka etelään loppui siihen.

    Alkoi paluumatka pohjoiseen, sinne minne Jeesus oli edellä menossa.

    Kerrotaan, että Pietari pyysi teloittajiltaan "lyökää minut ristille pää alaspäin, en ansaitse tulla niin naulituksi kuin Herrani"

    Ja niin tehtiin.

    

    Jumalan tahto

    Seuraa minua!


    On hyvä joskus kysyä meidän itsekunkin

    Quo vadis, Domine?

    Kulkeaksemme Häntä seuraten, minne Jumala sitten tahtookin.

     


    Virsi 409
    1.
    Suo, Jeesus, paras opettaja,
    itseni oikein tuntea,
    sinulle, rakas Vapahtaja,
    nyt sydämeni avata,
    tilani että tuntisin,
    sinulta avun löytäisin.

    2.
    Sanasi kätke sydämeeni
    ja tule sinne asumaan.
    Oi Jeesus, paras paimeneni,
    sinua auta seuraamaan
    sanasi valkeudessa
    ja elämässä uudessa.

    3.
    Kun kristityn on nimi mulla,
    tee siksi minut todella,
    suo sanan tekijäksi tulla,
    myös nuhteitasi totella,
    seurassa ystäviesi
    sinulle elää, Herrani.

    4.
    Johdata tielle parannuksen
    jo täällä armon aikana.
    Suo, että Hengen uudistuksen
    löytäisin, Jeesus, sinussa.
    Taluta täältä taivaaseen,
    elämään, iloon iäiseen.

    5.
    Nimesi kunniaksi luonut
    myös minut olet maailmaan,
    elämän kaikki lahjat suonut
    armosta aina ajallaan.
    Voimasi anna minulle
    elää ja kuolla sinulle.

    Ruotsalainen 1852.
    Suom Antti Räty, pain. 1853.
    Uud. Wilhelmi Malmivaara 1891.
    Virsikirjaan 1938.



Jeesuksen arvio Pietaristaan

    Niin

    Pietari parka, nöyryytys nöyryytyksen jälkeen.

    Mites Herra Jeesus tätä tyyppiä arvioi?

    No, ensinnäkin Pietarin kalliolle rakennettua apostolista kirkkoa eivät tuonelan portit voita.

    Kovin nöyryytetty kaveri taitaa olla niitä kuuluisimpia ja juhlituimpia kristittyjä koko maailmassa.

    Nimellään on maailman mahtavimpiin kuuluva rakennus.

    Ja vielä tärkeämpää kuin valtavan suuri maine ihmiskunnan keskuudessa Galilean kalamiehelle:



    Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?"

    "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani."

    Sitten hän kysyi toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?"

    "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas."

    Jeesus sanoi: "Kaitse minun lampaitani."

    Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?"

    Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?", ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas."

    Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani.

    Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo."

    Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa.

    Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."

    Joh 21:15-19 KR 1992

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti