tiistai 7. kesäkuuta 2011

Esikoisten pseudo-ehtoollinen

Kristillinen kirkko kokoontuu suurimpaan juhlaansa, kun kaikki on valmistettu ja seurakunta tulee polvistuen Herran ehtoolliselle.

Karitsan ateria on ihmeellinen.

Esikoislestadiolaisen herätyksen juuret ulottuvat kyllä Lapin vanhempaan herätykseen, jossa kovaa maaperää möyhensi herrnhutilainen herätys.

(myönnän kyllä, että tästä hengellisestä perinnöstä huolimatta esikoisuus ei edusta herrnhutilaisuutta pastori Viklundin ja muiden tapaan, vaan mukana on paljon rovasti Laestadiuksen erityistä opetusta)

Elokuun 13. 1727 Herrnutissa elävien määriläisten pakolaisten elämässä kaikki muuttui Herran pyhällä ehtoollisella Berthelsdorfin kirkossa.

Jumalan Karitsa oli aivan erityisellä tavalla ja Herran ehtoollisen aikana Pyhä Henki vuodatettiin heidän ylleen.

Pyhän Hengen vuodatuksen seurauksena syntyi valtava Jumalan Sanan nälkä ja seuroja pidettiin joka päivä kolmeen kertaan.

Kaikki halusivat, että Pyhä Henki saisi vallata heidän elmänsä aivan kokonaan.

Lue määriläisten herätyksestä lisää tästä


Mikä estää, että Jumalan Karitsa ei voi tehdä samoin esikoisten suurissa Juhannus seuroissa Lahdessa 2011.

Miksi Pyhää Henkeä ei vuodateta esikoisten ylle ehtoollisella Joutjärven kirkossa Juhannuksena 2011?

Jos se oli mahdollista Saksan Herrnhutissa 1727 ja Telppäs niityllä Savossa 1796 ja Pohjan perillä 1860-luvulla ja ...

niin miksi ei Lahdessa 2011?

syynä on esikoisuuteen pesiytynyt vaarallinen harhaoppi, jota kutsun pseudo-ehtoolliseksi.

Herra ei voi siunata mätäpaisettam vaan se on puhkaistava ja puhdistettava ennen Hengen vuodatusta.



Karitsan veressä on voima ja se on sangen ihmeellinen.

Esikoisten saarnamiehet saattavat sanoa vakavasti:

niin kauan kuin meillä sanotaan "Jeesuksen nimessä ja veressä" asiat ovat hyvin, veren voima suojelee ja siunaa ja synnit todistetaan anteeksi.

Näin ei kuitenkaan ole.

Asiat eivät ole hengellisesti kohdallaan.

Ongelma on juuri näissä sanoissa "Jeesuksen nimessä ja veressä"



Seurojen aikana saarnaajat Jumalan sanalla neuvovat ja kehottavat seuraväkeä. Elämän arkista vaellusta tutkitaan ja muistutetaan ajan vaivoista ja vaaroista, eksytyksistä ja lankeamisista.

Saarnaajat tietävät ja tuntevat kyllä laumansa, ovat oppineet mistä naruista vetäen saadaan seuraväessä aikaan oikeita, hyviä tuntemuksia, katumusta ja puhtaan pyhän elmään toivoa ja parannuksen ikävää.

Sellainen saarna, joka koskettaa kuulijoita ja saa yhteisen huokauksen saliin "tottahan tuo on", osuu ja kirvelee ja tätä pidetään terveellisenä.

Saarna, joka ei osu eikä kosketa nukuttaa vain ja seuraväen ajatukset harhailevat muualla, ehkä ei aina kaikkien pyhimmissä.



Esikoisuudessa on kehittynyt pseudo-ehtoollinen.

Seuratilanteen lopussa syntyy pönttöjonoa, jossa noustaan penkistä huolimatta veljien ja sisarten läsnäolosta - tai sen tähdenkin joskus - ja kävellään saarnaajien luo.

Siellä kukin vuorollaan saa aivan henkilökohtaisesti kuulla "sinä saat uskoa syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Usko itsesi aivan taivaan keskelle asti."



Tämä itse keksitty pyhä meno ja tapa ei ole rippi.

Ripissä on kaksi osaa, synnin tunnustaminen ja syntien anteeksi todistaminen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.

Luther kutsuu rippiä "puolisakramentiksi" koska siinä on kyllä läsnä Jumalan Sana, jonka perusteella synnit anteeksi annetaan Pyhässä Hengessä, mutta siinä ei ole ainetta.



koska saarnaaja käyttää sanoja "Jeesuksen nimessä ja veressä" seuraväki saatetaan johtaa kuvittelemaan, että Jeesuksen veri on läsnä.

Näin ei kuitenkaan ole, vaan Herramme Jeesus on itse sanonut, mikä on Hänen vertaan.

Karitsan veri, Jumalan Pojan veri, ei ole sanoissa vaan viinissä.


Näin kyseessä on pseudo-ehtoollinen, jossa vastoin pyhän Raamatun opetusta ja kristillisen kirkon vanhaa ja oikeaa opetusta luullaan, että Jeesuksen veri on sanoja.

tästä syystä Pyhän Hengen vuodatusta ei voida antaa haisevan mätäpaiseen päälle.

se on puhkaistava ja puhdistettava.



Syntien todistaminen anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä jatkuu niinkauan kuin tämä herätysliike on hengissä.

Sen vuoksi Lapin vanhinten, lähetysmiesten, saarnaajien, on julkisesti opetettava mitä on Jeesuksen veri.

että seuraväki ei tietämättömyyden tai huolimattoman opetuksen tähden kulkisi harhassa ja luulisi, että Jeesuksen veri on sanoja.

Lähetyskirjeen, Rauhan Siteen kirjoitus, opettavat saarnat ja Jumalan Sanan tutkimiset Herran ehtoollisesta tuovat avun.

Sitten Pyhä Henki voidaan voimallisesti vuodattaa Joutjärven kirkossa ja Jällivaaran rukoushuoneella ja missä vain kokoonnutaan Jeesuksen lihaa syömään ja Hänen vertaan juomaan.

Karitsan veri on voimallinen ja ihmeellinen.

Uusi liitto on tässä maljassa, joihin Jumalan Sana liittyy Jeesuksen nimeen kastetuille Hänen omilleen asettamana sakramenttina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti