sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Tuleva tuomitsemaan

Kysymys on siitä, mitä pyhän Raamatun ja kristillisen kirkon opetuksen mukaan Jeesus tulee tekemään?

nopea kristityn vastaus on tämä

"minä uskon, että Jeesuksen tähden saan kaikki syntini anteeksi. Minua ei tuomita, vaan pääsen kuoleman jälkeen ilman mitään tuomiota Jumalan sulasta armosta iankaikkiseen iloon."

kun tälle optimisti-jollalle ei meinaa löytyä Raamatusta selkeää perustetta.

on miltei mahdotonta kuitenkaan saada näin ajattelevaa uskovaa ihmistä lukemaan pyhää Raamattua, sitä mitä Jeesus itse sanoo ja mitä aspotoli Paavali sanoo ja mitä on kirjoitettuna Ilmestyskirjassa.

oppi on niin vahva, että Raamatun sana haalistuu näkyvistä.

ja kuitenkin - joka kerta kun lausumme apostolisen uskontunnustuksen sanomme

".Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan(1), nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita"

.. latinaksi: inde venturus est iudicare vivos et mortuos.


Suuressa vertauksessa viimeisestä tuomiosta, lampaista ja vuohista, Jeesus ei sanallakaan mainitse uskoa tai armoa:

"Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen.

Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.

Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'

Mt 25:31-36 KR 1992


Monissa Jeesuksen vertauksissa isännän, kuninkaan paluuseen liittyy tilinteko, arviointi, sillä tavoin tuomio:

Pitkän ajan kuluttua isäntä palasi ja vaati palvelijoiltaan tilitykset.

Se, joka oli saanut viisi talenttia, toi toiset viisi niiden lisäksi ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle viisi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset viisi.'

Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'
Mt 25:19-21 KR 1992



Armon evankeliumin suuri opettaja, pakanoiden apostoli Paavali, lukee itsensä niiden joukkoon, jotka joutuvat tuomiolle. Taaskaan ei sanaakaan armosta:

Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa.
2 Kor 5:10 KR 1992

...
Kristuksen tuomioistuimen eteen



Jeesus itse puhuu tästä tuomioistuimesta

"millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."
Mt 7:2

Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.
Mt 10:15

Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
Mt 12:36

Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.
Mt 12:41



Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Mt 23:33

jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion.
Mar 12:40

Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
Lk 6:37

Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle
Joh 5:22

tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
Joh 5:29



En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.
Joh 5:30

Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion

synnin, koska he eivät usko minuun;

vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;

ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
Joh 16:8-11
Joh 16:8



Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?
Room 2:3

Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi
Room 2:5

Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
Room 5:16

Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Room 8:1



Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
Room 14:10

Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.
1 Kor 4:5

Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
2 Kor 5:10

... ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio
Heb 9:27



Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.
Jaak 2:13

Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Jaak 3:1

Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.
2 Piet 2:4

Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.
2 Piet 3:7



Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
1 Joh 4:17

Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet
Ilm 14:7



Tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

...
saatamme koettaa väistää tämän ja sanoa, emmehän me joudu tuomittavaksi siitä, mitä eläessämme olemme tehneet hyvää tai pahaa tai mitä olemme tehneet tai jättäneet tekemättä.

Kenelle Jeesus kertoi vertauksen leivisköistä - eikö omilleen, palvelijoilleen?



Tuleva tuomitsemaan

saatamme koettaa väistää tämän vetoamalla apostoli Paavalin sanaan Roomalaiskirjeessä:

Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Room 8:1

ei ole kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa ovat.

miksi apostoli kuitenkin samassa kirjeessä kohta kirjoittaa näin:

Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
Room 14:10

kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen - apostoli Paavali mukaanlukien



mitä tähän siis sanomme.

tässä on esikoislestadiolaisen teologian geologinen murtuma

katsotaan kyllä iloiten Jumalan lahjaan Jumalan Karitsaan, joka ottaa pois maailman synnin.

kuullaan kyllä mielellään lain sana koska tiedetään että sitä seuraa evankeliumin sana, päästösanat tuomiosta ajassa ja iankaikkisuudessa.

eletään, kuin kukaan ei vaatisi tilille

eletään, kuin tuomiosta vapautetut, joiden ei koskaan tarvitse asettua Jumalan tuomioistuimen eteen

astua Kristuksen tuomioistuimen eteen tekemään tiliä siitä, mitä tässä elämässä on tehnyt hyvää tai pahaa.

otetaan vain osa pyhän Raamatun opetuksista ja jätetään osa ottamatta huomioon.

Kirjoittanut: Haamul,

Ei silti ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

Kirjoittanut: MikkoL

sinä, joka Jeesuksesta kyllä huulillasi puhut, mutta olet sydämestäsi Hänestä kaukana.

sinä suurella varmuudella ja ilolla sanot "rakas Jeesus on minun tuomarini ja Vapahtajani"

sinä, jonka sydän on lähellä Jeesusta, tiedät ettei Hänen kanssaan ole lainkaan leikkiminen.

ei Hän ole joku pehmo-nalle

vaan Majesteetti, jonka edessä jokaisen ihmisen on polvistuttava, halusi tai ei.

Itse Jumala on antanut Hänelle tuomiovallan.

Kirjoittanut: Haamul

En käsitä ollenkaan, mistä olet saanut päähäsi tuon ajatuksen, että esikoislestadiolaiset ajattelisivat niin, että saa elää kuin ei kukaan vaatisi tilille.

Tuo on ihan puppua.

Tiedän, mama on tämän ajatuksesi kannalla myös, mutta silti se on ihan puppua.

Tunnen lukuisia esikoislestadiolaisia, mutta en ensimmäistäkään, joka noin ajattelisi.

Kirjoittanut: MikkoL

Heprealaiskirjeessä on kirjoitettu, että me kuolemme ja sen jälkeen tulee tuomio

samoin tämä maailma kohtaa Kristuksen

Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.
Heb 9:27-28



Minä uskon ... Jeesukseen Kristukseen ... joka on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita

Apostolinen uskontunnustus

Kirjoittanut: Haamul,

Esikoislestadiolaisessa opetuksessa tosin syntikäsite on toisinaan vähän mitä sattuu, kun on tehty synniksi myös asioita, jotka eivät sitä ole (erinäisiä ulkoisia juttuja, vaatekappaleita jne.). Ehkä törkein esikoislestadiolaisuudessa esiintyvä virheoppi on oppi seurakunnan rajoittumisesta vain heihin.



Minusta tuntuu aina hyvältä lukea näitä Lutherin lohdullisia kirjoituksia, kuten tätäkin:

Elok. 2 p.
1. Joh. 2:2.
"Hän on sovinto meidän synteimme edestä, eikä ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä.

Minä kyllä tiedän, minkä tähden minä niin hartaasti kehoitan ihmisiä, että he oppisivat Kristusta oikein tuntemaan. Hän nimittäin ei ole senkaltainen, joka meiltä vaatii jotakin meidän omaa, vaan hän on sovittaja, joka Jumalan kanssa kaikki syntiset koko maailmassa sovittaa. Sentähden, jos sinä olet syntinen, niinkuin me kaikki todella olemme, niin älä ajattele Kristusta tuomarina, jolla on ukonkaari istuimenansa, sillä silloinhan sinun täytyy hämmästyä ja epäillä, vaan käsitä häntä hänen oikeassa muodossansa Jumalan ja Ihmisen Poikana. Tässä muodossa ei hän ole hirvittävä, vielä vähemmin hän meitä viheliäisiä syntisiä kiduttaa ja ylönkatsoo tahi vaatii meiltä tiliä elämästämme, jonka me pahuudessa olemme kuluttaneet, vaan hän osoittaa olevansa se, joka maailman synnit on ottanut pois, ja joka oman kärsimisensä kautta ristin päällä on ne pyhkinyt pois."



Enhän usko ainoastaan, että Hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, vaan

uskon myös Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhien yhteyden, SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUKSEN, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Amen.

Kirjoittanut: MikkoL

näin asiaa juuri kuvaan, eikö niin - geologista murtoviivaa - jossa evankelinen kristitty unohtaa ja panee sivuun Jeesuksen omat sanat.

esimerkiksi kirkkoisä Lutheriin viitaten.

Kirjoittanut: Haamul,

Jeesuksen omat sanat uskovalle ovatkin kovasti evankelisia...

Kirjoittanut: MikkoL

ovatko?

toisaalta Jeesus kyllä kohtelee syntisiä taitavasti ja hienosti

mutta omia palvelijoitaan Hän lähettää melkoisen rajuin ottein reissuun ja sanoo, että vaatii kerran heidät tilille.

jospa tässä onkin enemmästä kyse kuin vain synnistä ja armosta?

jospa tässä onkin kysymys ihmisen koko elämästä, arjesta ja pyhästä

siitä, mitä tarkoittaa palvella elävää Jumalaa.

sitäkö, että kiltisti annamme elävän Jumalan palvella meitä, kun sitä Häneltä toivomme.

ja muuten pysyköön kaapissaan.



Kristuksen tuomioistuin on melkoinen, kun siellä turhista sanoistakin vaaditaan tilille.

kristityt eivät ole tästä tilintarkastusesta vastuuvapaita

tuomio ei ole vain niille, jotka eivät koskaan ole kuulleet evankeliumia, Sodoman ja Gomorran väelle ja Niinivelle,

vaan nimenomaan niille, jotka ovat kuulleet Jeesuksen sanat, Kapernaum ja Bet Saida ja Korasin


tuomio ei ole vain ei-kristityille jotka Jumala polttaa ikuisessa tulessa, koska kristityt eivät viitsineet lähteä heille kertomaan vaihtoehdosta.

Saaban kuningatar nousee tuomiolle yhdessä meidän kanssamme

Jumala on vanhurskas, oikeudenmukainen ja Jumalan Poika on tarkkasilmäinen ja tutkii sydämet

mitä hyvää tai pahaa on tehty, se puntaroidaan



no missäs se armo sitten on?

"että saisitte armon avuksenne oikeaan aikaan..."

elämme armonajassa

nyt armo on runsain mitoin tarjolla, että me sen vapauttamina iloisin mielin palvelisimme Jumalaa


toisille armo on sitä varten, että olisi kuoleman jälkeen autuas ja nyt saisi elää itselleen, itsekkäästi, itsestään huolta pitäen, laiskanlinnassa muuten paitsi mitä eläkkeen eteen pitää työtä tehdä.

ajatuskin Jumalan palvelemisesta, pyhien palvelemisesta, kauhistuttaa "mitä lakihenkisyyttä"


Apostoli sanoo, ettei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka "Kristuksessa Jeesuksessa ovat"

ja kuitenkin hän samassa Roomalaiskirjeessä kohta sanoo

"Kaikki me" - Paavali tise mukaan lukien - "joudumme Jumalan tuomioistuimen eteen".


Voi sinua, arvon saarnaaja, joka et tästä seuraväelle kerro.

että tuomio on tulossa yhtä varmasti kuin verot ja kuolema.


Heprealaiskirjeessä on kirjoitettu

Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.

Jumalalta ei voi salata mitään.

Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.

Hep 4:12.13 KR 1992



tämä ajakoon meitä Kristuksen luo!

ei omatekoisten jeesustemme luo, jotka olemme itse kutoneet Raamatun sanoista kasaan ja jotka oloamme helpottavat.

vaan elävän Herran Jeesuksen tykö!

"Herra, kerran joudun seisomaan Sinun tuomioistuimesi edessä kaikkien ihmisten joukossa, enkä voi salata sinulta mitään.

käy Herra nyt jo tuomiolle minun kanssani, ja jos tieni on vaivaan vievä, ohjaa minut elämän tielle. Oi Herra auta, anna pelastus!

sinua tahdon palvella - riittää tämä itseni Sinulla palveluttaminen."


Heprealaiskirje neuvoo tätä aikaa, kun vielä elämme ajassa:


Koska meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa.

Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin.

Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme."
Hep 4:14-16 KR 1992



ajattelen samoin kuin X että kadotustuomio ja tämä tuomio ovat eri asia.

tässä tuomiossa saa myös palkankorotuksen ja kehuja, jos siihen on Kuninkaan mielestä aihetta.

ja apostoli Paavali neuvoo tästä tuomiosta

”Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittavaksi”
1 Kor 11:31

eli valvokaa!



toisaalta Jeesus vertauksessa sanoo, että Hänen omansa - yhden leiviskän saanut palvelijan - joutui kadotukseen


Karitsan Elämän kirjasta voi nimi tulla pyyhityksi.

"Muutamia sinulla sentään on Sardeksessa, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan. He saavat käyskennellä minun seurassani valkeissa vaatteissa; he ovat sen arvoisia.

Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.

"Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.
Ilm 3:4-6



millaisia meidän tulisi siis olla vaelluksessamme, että tuomiopäivän tullen emme joutuis häpeään?

jumalallisia

meidän tulee vaeltaa Kristuksessa, tehdä Hänen tekojaan, kulkea Hänen johdattamaansa tietä

olla Kristuksessa

elää Kristukselle, ei itsellemme

panna kaikki turvamme Kristukseen

niin että en enää elä minä, vaan Kristus elää minussa

ja minkä vielä elän (tässä ajassa) sen elän Jumalan Pojan uskossa



Jeesus sanoi Vuorisaarnassa

"olkaa siis täydelliä, niinkuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen"
Mt 5:48 KR 1992


Hän ei laskenut leikkiä.



Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan.

Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.

Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'

Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'
Mt 7:21-23 KR 1992



no mitä se mikko reuhaa?

onko hän synnitön, täydellinen ja siten oikeutettu puhumaan tämmösiä?

sillä ei ole yhtään mitään väliä mitä se vanha syntisäkki mikko puhuu, vaikka uskoo olevansa Kristuksen työn tähden armahdettu.


sen sijaan Jumalan Sana on ratkaisevan tärkeä!

miksi Jumalan Sana ei kelpaa, vaan tallataan ihmisoppien jalkoihin?

Kirjoittanut: Haamul

Joka tapauksessa on hyvä muistaa, että meidät vanhurskautetaan yksistään siksi, että uskomme Lupauksen, eikä laintäyttämisen tähden. Kuten Abrahamkin.

Yksistään Kristuksen tähden me kelpaamme Jumalalle, emme sittenkään omien suoritustemme tähden.

Ilman uskoa on mahdototonta olla otollinen. Kukaan ei täytä yhtäkään lain käskyä ilman uskoa. Uskosta kumpuaa oikea mielenlaatu, joka myös tahtoo hyvää. Hengen mieli.

Hyvä Puu ei kasvakaan kuin hyviä hedelmiä. Eli ensin tulee tehdä Puu hyväksi ja sen hedelmät hyviksi... ja tämä on Jumalan teko. Armoteko Kristuksessa.

Kaipa me ymmärrämme, että tämä kristillinen vertauskuva Puusta tarkoittaa Kristusta, eikä Hän ole jotain, jonka me voisimme tehdä hyväksi Puuksi.


Vapahtajaan uskova täyttää koko lain. Ihan koko lain. Ilman uskoa Vapahtajaan ei yksikää

Näin se on Jumalan silmissä.

mitä kuvaat, on uskon elämää

mistä Haamul kirjoittaa, on uskovan tila Jumalan edessä


X:n kuvaa käyttääksemme, esikoislestadiolainen hurskaus keskittyy inssi-ajoon, sen läpäisemiseen ja sitten lopun elämää sen varmistamiseen, että se inssi-ajo meni varmasti läpi.

ei siinä ennätä autoilemaan Jeesus tiellä apua tarvitsevien ja ilman evankeliumia hukkuvien luokse, kun on huoli, että jospa jollain tavoin se ajokortti on kelpaamaton

tai jos tämä ajelu mitätöi sen, kun tuli ajettua ylinopeutta (ei tahallaan)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti