maanantai 7. maaliskuuta 2011

Siionin vuoren juurella

katsotaan nyt yhdessä tätä Heprealaiskirjeen ihanaa kohtaa, jota niin usein mainitaan. Otan esiin siihen annetut viitteet ja kerron osaltani, mitä siinä lukee. Kerro sinä oma näkemyksesi, ja siunatkoon Totuuden Henki itse Raamatun tutkimisemme.

------
Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,

Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,

Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).
Hep 12:22-24 KR 1776



Uudessa kirkkoraamatussa 1992 Heprealaiskirjeen käännös on huolellinen ja käytän sitä tässä:

Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.
Hep 12:22-24 KR 1992



Jae jakeelta annetut viitteet:

22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä

...
Tämä on vertauskuva. Naisilla tarkoitetaan kahta liittoa.

Toinen on Siinainvuoren liitto, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Hagar. Hagar tarkoittaa Arabiassa olevaa Siinainvuorta, ja sitä vastaa nykyinen Jerusalem, joka lapsineen elää orjuudessa.

Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme.
Gal 4:24-26



"Minä tulen pian. Pidä kiinni siitä mitä sinulla on, ettei kukaan vie voitonseppelettäsi.

Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota, ja oman uuden nimeni.
Ilm 3:11-12



Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.

Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.

Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."
Ilm 21:1-4



23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget

----
Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi."

Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.

Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä.

Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan."
Lk 10:17-20



24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.

----------
Uskon vuoksi oli Abelin Jumalalle antama uhri Kainin uhria arvokkaampi. Koska Abel uskoi, hän sai vanhurskaudestaan todistuksen, kun Jumala otti vastaan hänen lahjansa, ja uskovana hän puhuu vielä kuoltuaankin.
Heb 11:4

---------
Jumala on yksi,
ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä,
ihminen Kristus Jeesus.

Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta, todistukseksi Jumalan tarkoituksesta, kun oikea aika oli tullut.
1 Tim 2:5-6



olen oppinut ymmärtämään, että perinteinen esikoislestadiolainen lukutapa tässä hyvin hienossa kohdassa Heprealaiskirjettä on seuraavanalainen:

Siionin vuori, uusi Jerusalem, enkelit ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, joiden nimet ovat taivaan kirjoissa

tämä on esikoislestadiolainen herätysliike

-----------
uuden liiton välimies, Jeesus, on läsnä ja vihmontaveri huutaa parempaa kuin Abelin veri

tämä on esikoislestadiolainen synninpäästö todistettuna Jeesuksen nimessä ja veressä



odotan tänään mielenkiinnolla, että monet selkeästi osoittavat pappi reppanalle, että ei esikoislestadiolaisuudessa suinkaan näin ymmärretä Heprealaiskirjeen 12 luvun tekstiä Siionin vuoresta ja Aabelin verestä.

toivonkin, että olen täysin väärässä niin väittäessäni.



no nyt tuossa Hep 12:22-24 on kyllä käännösongelma ... vaikka menin uutta käännöstä 1992 jo kehumaan.


"juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa."
KR 1992

"taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö,"
KR 1938

1.
Alkutekstissä on sii samoin kuin Luukkaalla (ei esiinny muualla Raamatussa) nimet kirjoitettu taivaissa.

kumpikaan ei mainitse "taivaan kirjaa" ... joka tuo mieleen Ilmestyskirjan ja Karitsan ja Elämän kirjan.

2.
KR 1938 erottaa "esikoisten juhlajoukon" ja "seurakunnan"

KR 1992 yhdistää "juhlaa viettävä esikoisten seurakunta"

Bibliassa on lause tarkasti KR 1938 tapaan:

Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat,
KR 1776



alkutekstissä on

πανηγυρει και εκκλησια πρωτοτοκων

panegyros - massakokous, yhteinen suuri kokous (juhlaseurat!)

kai - ja

ekklesia prototokon - esikoisten seurakunta

----
eli Biblia 1776 on hyvin tarkka tässä vaikka kielellisesti heikko:

"Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat"

King James on mukavasti USA:n esikoisia ajatellen...

Church of the firstbon which are written in the Heaven



Millainen mahtaa olla tämän Heprealaiskirjeen kohdan suhde Ilmestyskirjaan?

Siellähän on Siionin vuori ja esikoisten juhlajoukko, joka ei ole saastuttanut itseään naisten kanssa.

(kaikki essujen ukkomiehet huom - ette ole tässä joukossa!)



Sitten näin tämän:

Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.

Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua.

Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä.

He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä.


Ilm 14:1-5 KR 1992



JOS Heprealaiskirje viittaa Ilmestyskirjan visioon, Siionin vuori, jossa juhlii 144.000 ihmisten joukosta Jumalalle lahjaksi otettua neitseellistä miestä

SILLOIN näillä esikoisilla ei ole mitään tekemistä Pohjolan herätyksen esikoislestadiolaisten kanssa.

...
Milloin esikoislestadiolainen nimi tuli käyttöön?

ensin puhuttiin itä- ja länsi-lestadiolaisuudesta.

onko tämä suuren hajaannuksen jälkeen, 1900-jälkeen eli yli 50 vuotta Laestadiuksen ajan tapahtumista pajalassa 1857 josta herätyksen lasketaan alkavan.

Kirjoittanut: immata

Esikoiset ei liene kovin vanha nimitys, nuoruudessani olimme Vanha-Lestadiolaisia.

Kirjoittanut: MikkoL
tämä on hyvä huomata

"vanhalestadiolaiisa"

sitten on Esikoislestadiolaiset r.y. jossa nimi on jo käytössä - ehkä ni tuli yhdistyksen perustamisen mukana?

"Firstborn Laestadians" taitaa jenkeissäkin olla nuori nimitys.


Kirjoittanut X
Alkuun Suomessa yhdistyksiksi järjestäytyminen tapahtui nimellä: Rauhanyhdistys.

Hajaannuksessa ne nimitykset jäivät suurimman ryhmän käyttöön eli Vanhoillisuus peri nimet.


Jossain vaiheessa sitten perustettiin yhdistys nimellä: Vanha-Laestadiolaiskristillinen yhdistys ry.

70-luvulla nimeä viksattiin sen verran, että nimeksi tuli: Vanha-Lestadiolaikristillinen yhdistys ry.

Nimi: Esikoislestadiolaiset ry, on hyväksytty 31.7.1990.

Tässä on sen verran taustaa, että Pohjois-Suomessa vanhoilliset ja vanhalestadiolaiset sotkettiin ilmeisesti ja siitä oli haittaa.

Ongelma, jos sellainen on, siirtyi sitten etelään, kun ns. Leeviläisyys oli käyttänyt epävirallisesti nimeä: Alkuperäiset esikoislestadiolaiset. Vähän vaihdellen, mutta esikoisuus oli siinä mainittuna.

Kuitenkaan liike ei ollut järjestäytynyt ja näinollen nimi oli vapaata riistaa siihen asti, kun se rekisteröitiin virallisesti.

Kirjoittanut: MikkoL

wow - nimitys on näin nuori? 1990

löysin tämän suomalaisesta wikistä Seppo Loheen viitaten:

Esikoisten seurakunta on teologinen käsite, joka mainitaan kerran Raamatussa, Uuden testamentin Heprealaiskirjeessä:

»Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. (Hepr.12:22-23)»

Esikoislestadiolainen herätysliike on saanut nimensä tästä raamatunpaikasta.

Juhani Raattamaa puhui kirjeissään usein esikoisten seurakunnasta ja viittasi tässä yhteydessä myös lestadiolaisen alkuherätyksen alueen, Ruotsin Lapin, uskoviin. Koska he ottivat ensimmäisenä vastaan Laestadiuksen julistaman herätyssanoman, he muodostivat liikkeen opetuksen mukaan "tällä aikakaudella" äitiseurakunnan ja "Kristuksen hengellisen hallituksen", jolle muiden kristittyjen tuli osoittaa kuuliaisuutta.

Esikoisseurakunnan asema oli tärkeä kiistakysymys lestadiolaisuuden suuressa hajaannuksessa 1900-luvun alussa.

Seppo Lohi: Lestadiolaisuuden suuri hajaannus ja sen taustat. SRK (Oulu), 2007.



mikko tietysti väittää vastaan Raattamaalle, häjy kun on, ja tahtoisi yhdistää Heprealaiskirjeen kohdan Ilmestyskirjan lukuun 14 Siionin vuoresta.

eli kyseessä eivät ole enään tässä ajassa elävät ihmiset...



lestadiolaisen herätyksen ensiksisyntyneitä, esikoisia, Ruotsin Lapin heränneet toki olivat!

jos Hep 12:22-23 on ollut kirkkopoliittisena aseena taistelussa itä-lestadiolaisten kanssa suuressa hajaannuksessa

niin sitten se on ollut

vaan ei oikein ymmärrettynä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti