sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Hengellinen huoli

uskomme perusrakenteet, peruskallion geologia, murtumalinjat, kerrostuneisuus, kulumat ja säröt vaikuttavat kristilliseen uskoomme ja jokapäiväiseen elämäämme.

kuten vanhat sanovat "väärää opetusta seuraa väärä elämä"

Kristuksen kirkon suuret uskontunnustukset ovat tätä peruskalliota.

Apostolinen uskontunnustus kertoo Jeesuksesta mutta ei selitä, miksi Hän syntyi neitsyt Mariasta, miksi Hän kärsi Pontius Pilatuksen aikana, kuoli ja haudattiin, miksi Hän nousi kolmantena päivänä kuolleista.

Apostolinen uskontunnustus sanoo Jeesuksesta ainoastaan, että Hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

on tuleva tuomitsemaan.

Nikealais-konstantinopoliksen tunnustus sanoo hieman miksi?

"meidän ja meidän pelastuksemme tähden."

tässä ei sanota vain "meidän pelastuksemme tähden" vaan "meidän tähtemme" ja "meidän pelastuksemme tähden"

Jeesus on jotain kokonaisvaltaista, ei vain jokin osa-alue elämästämme.

puhe syntien anteeksiantamisesta on yllättäen uskontunnustuksissa Pyhän Hengen osassa, ei Jeesus osassa

tämä korostaa sitä, mitä maikki aikoinaan sanoi ja jotkut guestit korostavat - että syntien anteeksiantaminen ei roiku ilmassa vaan on kiinteässä yhteydessä Jumalan seurakuntaan.



Kun evankelisesti ja pietistisen herätysliikkeen tavoin asetamme koko painon pelastukseen

silloin

"miksi sinut on pelastettu?" on silloi aivan järjetön kysymys. No minut on tietysti pelastettu siksi, että pelastuisin iankaikkiseen elämään!


silloin

tarkastelu kohdistuu pelastavaan uskoon, onko asiat kohdallaan Jeesuksen kanssa, onko uudestisyntyminen tapahtunut kirjan mukaan vai ollaanko armonvarkaita, luvattomasti uskomassa synnit anteeksi ilman elämän parannusta.



kun kristillisyyden painopiste asetetaan yksipuolisesti lakiin ja sitä automaattisesti seuraavaan evankeliumiin

silloin

huolenaiheeksi nousee pelastava usko - onko sitä vai ei?


silloin

huolenaiheeksi nousee miten voisin säilyttää tämän pelastavan uskon, ettei lamppuni sammu?


silloin

huolenaiheeksi nousevat sellaiset asiat elämässä tässä ajassa, jotka voivat koitua pelastavan uskon turmioksi ja henkilökohtaisen pelastuksen menettämiseksi


silloin

huolenaiheeksi nousee ettei kukaan eksyisi pois pelastuksen laivasta ja hukkuisi pimeään yöhön


ja takeeksi tulee, että näistä huolista selvitään pitäytymällä siihen aitoon, alkuperäiseen vanhaan - siihen, millä isät ja äiditkin ovat uskonsa säilyttäneet ja perille päässeet


Kun yksipuolisesti painotetaan lakia ja evankeliumia, yksilön pelastumista ja siihen liittyviä asioita, hengellinen huoli alkaa kuulostaa melko itsekeskeiseltä oman navan tutkimukselta.

ovatko asiani tällä viikolla kunnossa, viime seuroissa sain uskoa anteeksi, saanko vieläkin, kun on nämä tahrat takkiin arjessa taas tulleet?

ja saarnaajat ja sielunhoitajat keskittyvät tähän "minän hoitamiseen" eräänlaisena hengellisenä fysioterapiana, hierontana, että porukat taas paremmassa kunnossa lähtisivät arjen keskelle - usko uudistuneena ja vahvistuneena

siihen, että kuoleman jälkeen olen pelastettujen joukossa enkä joudu hukkaan, kadotukseen



hengellinen huoli voi vallata herätysliikkeen niin, että kaikki muu katoaa näkyvistä.

koko systeemi pyörii sen ympärillä, että uskova yksilö - Jumalan lammashuoneen lammas - on hyvässä kunnossa, ravittu ja puhdas ja taivaskelpoinen.

kaikki muu on tämän rinnalla mitätöntä tai merkityksetöntä.

myös Jumalan sana, jota ei tarvitse lukea kun ei ole mitään huolta - pelastuksen asiat ovat kunnossa!

Raamatun lukeminen voi vain sotkea pää parkaa ja selkeää uskoa


oman pelastumisen rinnalla kaikki muu on mitätöntä tai merkityksetöntä.

myös Jeesus Kristus



Jos ja kukn saarnassa julistetaan kristitylle vastoin Jumalan sanaa, että Jeesuksen tähden hänelle on myönnetty vastuuvapaus eikä mistään tarvitse kuoleman jälkeen tehdä tiliä

niin seuraukset näkyvät siinä, että huolenaihe siirtyy edellä kuvaamallani tavalla pelastuksen aarteen saamiseen ja säilyttämiseen.

Jeesuksen "tulee tuomitsemaan" jää ilman omakohtaista sisältöä tällaisessa uskossa - kristitty on toki valmis siihen, että uskosta osattomat tuomitaan!

helvettiinhän he kuuluvat, kun eivät usko niinkuin minä.

hänen on lähes mahdoton kuulla oikein Vapahtajan sanoja ja opetusta, kun kaiken peittää tämän totuudeton armon villavölly.



ainoa mikä tällä tavoin eksytettyä hurskasta uskovaa voi auttaa on se yhdistelmä-rohto, jota kukaan ei halua

armo ja totuus


kaikille uskoville kelpaa kyllä armo ja siihen mielellään kietoudutaan kuin tiukkoihin hengellisiin kuolinliinoihin.

totuus ei tahdo kelvata kennelekään

ei totuus luomisesta, ei totuus lunastuksesta, ei totuus pyhityksestä

kristittyjä ei kiinnosta Totuus

vaan se oman nahan pelastuminen helvetin lieskoilta.



nimimerkki Patu kirjoitti Nettiruukun raamattupiirissä

"Jumalan pelko liittyy käsitykseen Jumalan käskyjen tai lain merkityksestä synnintuntoon tulemisessa ja uskossa elämisessä. Muistan aikaisemmista keskusteluista, että lain tehtävää piiskana Kristuksen luo ajamisessa ei meinattu ymmärtää, kuten ei myöskään lain saarnaamisen tarvetta uskoville.

Täällä on aikaisemminkin keskusteltu lain kolmnnesta käytöstä, siis siitä, saako sitä saarnata uskoville vai ei. Vailtettavan yleinen opetus saarnoissa on se, ettei Jumalaa tarvitse pelätä, eikä lakia saa saarnata kristityille.

Yksi valitettava väärinkäsitys ihmisillä mielestäni on se, että kristityn esikuvasta, musiikista tms.koskevista saarnoista sanotaan, että saarnattiin lakia. Ei se ole mitään lakia, vaan jonninjoutavaa lörpötystä, joilla rasitetaan kuulijoita. Siis todellista toisen käskyn väärinkäyttöä."



mielestäni Patu tuo tässä esiin erittäin tärkeän ja vakavan asian

kun ihminen kuulee todellista raamatullista ja Pyhän Hengen vaikuttamaa lain saarnaa, hän alkaa nähdä, mitä on totuus omasta itsestä ja omasta lempiporukasta.



"Valitettavan yleinen opetus saarnoissa on se, ettei Jumalaa tarvitse pelätä, eikä lakia saa saarnata kristityille."
Patu

hän tietää mistä puhuu

syynä tähän taivaalliseen nolotilaan on rakennuksen perustuksissa, peruskalllion halkeamissa, joita ei huomata eikä hoideta kuntoon.

kun kuulet saarnaajan suusta "Jumalaa ei tarvitse pelätä" tiedät, että olet eksytetyn ja eksyneen ja eksyttävän ihmisen ja henkivallan seurassa.



kun taas kuulet saarnaajan suusta, että meidän kaikkien on tehtävä Kristukselle tili siitä, mitä eläessämme olemme tehneet hyvää tai pahaa.

ei esikoisten syntilistojen mukaan vaan Jumalan pyhän lain valossa!

niin tiedät, että kuulet saarnaajaa joka on viihtynyt hiljaisuudessa Raamatun ääressä ja kuunnellut sen väärentämätöntä sanomaa.

kiitä hänestä Isää Jumalaa. Mutta ole silti tarkkana kuin porkkana!

Kirjoittanut: Haamul,

Kristus peruskalliona ei tarvitse koskaan ihmisten paikkauksia. Siihen ei tule vikoja, vaikka maa järisee. Mutta jos kristillisyytemme perustana olevassa kalliossa ilmenee vikaa, silloin onkin siirrytty pois siltä perustukselta, joka pantu on.


1. Kor. 3:11: "Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus."



Kirjoittanut: MikkoL

jos Kristus-kuva vääristyy seurakunnassa tai uskovan sydämessä niin "peruskallio on särkynyt"

eli Haamulin sanoin, se ei enään ole Kristus

...
käytännössä tämä tarkoittaa, että jos Jumalan sanan tulkinta vääristyy, silloin Kristus-kuva vääristyy

...
Kristuksen vääristymistä ei ole vain Jumalan sanasta selvästi poikkeava opetus

vaan myös "totuuden sirpaleet" joissa painotetaan yksipuolisesti jotain asiaa muiden tärkeiden asioiden kustannuksella

...
tällaista voi tapahtua yksityisen uskovan sydämessä mutta myös suuremmassa joukossa, missä tyhmyys tiivistyy

tältä Herra meitä varjelkoon, että emme kuuntelisi Hänen ääntään!



hirmu sota syttyi aikoinaan nettiruukussa apostolin sanoista - eihän se nyt hyvänen aika voi näin olla!


Sentähden, joko me kotona olemme eli ulkona vaellamme, niin me ahkeroitsemme siitä, että me hänelle kelpaisimme.

Sillä meidän kaikkein pitää ilmestymän Kristuksen tuomio-istuimen eteen, että jokainen sais senjälkeen mitä hän ruumiissansa tehnyt on, olkoon se hyvä eli paha.

Että me siis tiedämme, että Herraa pitää peljättämän, niin me neuvomme ihmisiä, mutta Jumalalle olemme me julkiset: kuitenkin minä toivon, että me olemme myös julki teidänkin omassatunnossanne.
2 Kor 5:9-11 KR 1776



Apostoli Paavalin - evankeliumin opettajan! - hengellinen huoli on, että eläisimme Jumalalle mieliksi.

miksi?

no, joka tapauksessa joudumme Kristuksen eteen tuomiolle siitä, mitä olemme tehneet hyvää tai pahaa.


----
vääränlainen "pietistinen" hengellinen huoli on jatkuva huoli omasta hengellisestä tilasta ja siitä, saako vieläkin uskoa synnit anteeksi.

loputon kierros Ahtaan portin ympärillä - ilman mitään hengellistä kasvua aikuisuuteen Kristuksessa.

sitä jopa katsotaan nurjasti, että joku mukakasvaisi ohi vastasyntyneen, ohi tien ohessa makaavan piestyn


esikoislestadiolaiset - ja anteeksi eero että taas yleistän - ovat huolissaan siitä, että huoleton vaellus sammuttaa uskon liekin

pelastus menee sivusuun



Jeesus kehottaa vertauksissaan hengelliseen huoleen siitä, että Hän vaatii kerran tilille

se tilitys Kristuksen tuomioistuimen edessä ei ole vain nuhteita ja sapiskaa, vaan monet palvelijat saivat kiitosta ja lisää hommia ja vastuuta - kun ovat olleet vähässä uskollisia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti