tiistai 29. maaliskuuta 2011

Agnus Dei

St John's Agnus Dei

Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona nobis pacem.


Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, armahda meitä.
Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, armahda meitä.
Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, anna meille rauhasi ja siunauksesi.



Ehtoollisliturgian Agnus Dei - Jumalan Karitsa - perustuu Johannes Kastajan todistukseen:

Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi:

"Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!"
Joh 1:29



Ottaa pois mitä?

sanamuoto on todellakin yksikössä - maailman synnin

siinä ei lue "maailman synnit"

Mitä on synti?




Uskova juutalainen ei pistä palaakaan possua suuhunsa.

Sian syöminen on ankarasti kielletty hänen uskossaan, joka perustuu Raamattuun.

Samoin muslimit kutsuvat kristittyjä joskus hieman halveksien "siansyöjiksi".

Sianlihan syöminen on synti Vanhan liiton kansalle.

Miksi?

No koska Jeesuksen Raamattu - meidän Vanha testamenttimme - kieltää sen.

Ei sen kummempaa selitystä asialle ole keksitty, vaikka kuinka on koetettu miettiä järkeviä syitä.

Skandinaavit vielä syövät Kristuksen syntymän juhlana muinaisen skandinaavisen pakanallisen talviuhrin - sian.

huh!



Miksi sian syöminen ei ole kristitylle synti?

No kun Jerusalemissa apostolien ja vanhinten kokous vapautti pakanat juutalaisuuden ruokasäännöksistä.

Siksi.

Ei mistään muusta syystä.

Kun kerran niin on kirjoitettu - paitsi että kristityt eivät saisi syödä uhrilihaa (Paavali tätä hiukka enempi pohti) eikä lihaa, jota ei ole otettu rituaalisesti teurastetusta eläimestä.

Juutalaisen - ja islamilaisen - tavan mukaan teurastettavasta eläimestä, lampaasta, vuohesta, naudasta, härästä, lasketaan veri pois.

Verta ei syödä.

Se on synti.

Apostolien kokouksen mukaan krisititty ei saisi syödä verilättyjä.

Mutta sikaa saa syödä.



Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille:

"Sanokaa israelilaisille: Maaeläimistä saatte syödä kaikkia nelijalkaisia, joilla on kaksijakoiset sorkat ja jotka märehtivät ruokansa. Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia. Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin, sillä ne ovat saastaisia.


3 Ms 11:1-8 KR 1992



Heille annettiin mukaan seuraava kirje:

"Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.

Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa, jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden. Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.

Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:

karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa,

samoin verta

ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu,

sekä haureutta.

Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."

Apt 15:23-29 KR 1992



tämän päivän kristitty syö hyvällä mielellä verilettuja

mutta haureus on hänelle kauhistus ja synti Jumalan edessä.

miksi?

Apostolinen lähetyskirje sanoo, että niiden kristittyjen, jotka eivät ole juutalaisia, ei tarvitse noudattaa Mooseksen ruokalakeja.

Paitsi pakanajumalille uhrattua (skandinaavien sikauhri), verta ja ei-rituaalisesti surmattua eläintä, josta verta ei ole vuodatettu.

Mutta apostoli Paavali on antanut tästä toisen lausunnon Korinttilaisille -
ja se on ajanut ohi Jerusalemin kokouksen, Pyhän Hengen, Pietarin ja apostolien kirjeen.



Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden, sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."

1 Kor 10:25-26



Mitä on synti?

Tässä tapauksessa synti on pyhän Kirjan käskyjen rikkomista.

Juutalainen ei syö sikaa, koska Jumalan laki sen kieltää.

Kristitty syö sikaa, koska Uudessa testamentissa se sallitaan.

Pietari parka, joutui näyssä valmistamaan aterian epäpuhtaista sangen saastaisista elukoista...

vertauskuva meistä pakanoista...



tällainen Lain puhtausmääräyksen rikkova synti ei periaatteessa vaikuta höykäsen pöläystä muihin ihmisiin - siinä ei rikota ihmistä vastaan.

Se että kristitty perhe istuu iloiselle jouluaterialle ja vanhemmat ja lapset ja arvon vieraat popsivat sikaa ja sianlihaa sekoittaen tehtyä makkaraa ja laittavat kinkkua leivän päälle...

ei millään tavoin riko lähimmäistä vastaan.

jos aterialla olisi juutalainen, hän tekisi suuren synnin syömällä moista saastaa.

tai muslimi.



viinan juominen ei ole synti eikä sitä ole kielletty Mooseksen laissa eikä Uudessa testamentissa.

koska viinaa ei tuohon aikaan ollut.

oli viiniä.

siitä varoitellaan, mutta sitä kehoitetaan myös käyttämään ja se on Agnus Dei aterian - Ehtoollisen - olennainen elementti leivän rinnalla.


kuitenkin monelle kristitylle viinin tai viinan juominen on hieman samalla tavalla syntiä kuin sian syöminen juutalaiselle. Tabu jota ei saa rikkoa vaan tuomio tulee, ehkä pikainen alkoholisoituminen.



totta kai mahdoton sian syöminen, läski, voi aiheuttaa terveydellisiä huolia.

totta kai mahdoton viinan juonti voi aiheuttaa terveydellisiä huolia ja irstaan menon, kuten Efesolaiskirje sanoo.

silloin on kyse Pyhän Hengen temppelin turmelemisesta, joka on synti. Omaa kehoaan voi monin eri tavoin vahingoittaa, ukko Laestadius piippuaan poltellen...


Uhrilammas sidottuna

Mitä on synti?

Siinailta on kaksi lain taulua, toisessa käskyt Jumalan ja ihmisen väliltä ja toisessa käskyt ihmisten välisistä asioista.

varsin monelle aikamme ihmiselle ensimmäisen taulun käskyt eivät ole mitään syntejä.

teen työtä lepopäivänäkin, menen kauppaan, ketä se satuttaa?

en rakasta Jumalaa yli kaiken vaan olen aika vihainen Hänelle, so what?

teen jumalankuvia ihan kun lystää

saatan kumartaa Buddhaakin jos siltä tuntuu...

eivät nämä ole aikamme ihmiselle välttämättä mitään syntejä



toisen taulun käskyt ehkä maailman ihminen helpommin käsittää

kunnioita isää ja äitiä... vaan ovatko he sen arvoisia?

älä murhaa...

älä varasta, paitsi jos myymälänhoitaja ei huomaa

älä sano väärää todistusta... no kerran sanoin, mutta onko tuo nyt joku synti?

himoitsemistakin voi ymmärtää että se on väärin, kun kaverin auto on komeampi



kristityllä voi sen sijaan olla ihan oma syntilistansa, jossa on ne asiat jotka on tuotu esiin seuroissa tai omassa elämässä.

tämä ja tämä ja tämä on kielletty

miksi?

no siksi.

sikaa saa syödä mutta kukikkaat verhot makuuhuoneen ikkunassa tuovat tuomion ylhäältä taivaasta.

näin on.



Johannes Kastaja antoi kuulijoidensa kuulla kunniansa ja ilmassa oli tuomion tuntua.

Mutta kun hän näki Jeesuksen tulevan kasteelle, parannuksen kasteeseen, häneltä meni jotenkin paperit sekaisin.

Eihän nyt näin, hyvänen aika?

Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.



mistähän tässä on kyse?

mikä synti?

...
vastausta voimme etsiä Johanneksen evankeliumista

mitä siellä tarkoitetaan sanalla synti?

mitä tarkoittaa, että Jumalan Karitsa ottaa pois maailman synnin?

kun eihän tuota syntiä näytä kukaan ottaneen pois, rehottaa ihan valtoimenaan tämän päivän Suomessakin

?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti