tiistai 29. maaliskuuta 2011

Agnus Dei (2)

Jumalan karitsa ja lammas

Kirjoittanut: mama
Onpa aikamoinen juttu tuo synti Johanneksen evankeliumissa! mitenköhän siitä tolkkua voisi saada?

Katsotaan, mitä siellä oikeen siitä sanotaan.


Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi:
"Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
Joh 1:29


Tässä todellakin tuo yksikkömuoto. Maailman synnin.


Matteus kertoo enkelin sanomasta Joosefille:

Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
Matt 1:21

Ja psalmissa 130 sanotaan
Ja hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä.
Ps 130:8

Noissa molemmissa on monikkomuoto. Aivankuin näissä olisi jotenkin erilaisesta asiasta kyse?



Jeesus paransi Betesdan lammikolla 38 vuotta maanneen miehen. Kaveri ei edes tiennyt, kuka Jeesus oli. Jeesus kysyi häneltä vain, halusiko hän tulla terveeksi ja toki mies halusi. Eikä edes tiennyt kuka hänet oli parantanut!


Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
Joh 5:14

Mitenköhän tuo kohta? Aivan kuin synnin tekeminen liittyisi tuohon sairauteen jotenkin? Vai onko viittaus siihen, että jos tekee syntiä, on lopputulos vielä pahempi kuin terveyden menettäminen?

Jakeessa viitataan Matteukseen:

Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, kuljeksii se autioita paikkoja ja etsii lepoa, eikä löydä.

Silloin se sanoo: 'Minä palaan huoneeseeni, josta lähdin'. Ja kun se tulee, tapaa se huoneen tyhjänä ja lakaistuna ja kaunistettuna.

Silloin se menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempaa kuin se itse, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset. Niin käy myös tälle pahalle sukupolvelle."
Matt 12:43-45



Mutta Jeesus meni Öljymäelle.

Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.

Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä.

Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"

Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.



Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".

Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.

Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.

Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"

Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

Joh 8:1-11



Synnitön heittäköön ensimmäisenä kivellä aviorikoksen tehnyttä naista. Toimikoon Mooseksen lain mukaisen tuomion täytäntöönpanijana.

Vaan ei löytynyt yhtään synnitöntä.

Tämä on jotenkin niin hirmun puhutteleva kohta, kun niin helposti olemme kivillä heittelemässä lain rikkojia. Saatamme vieläpä sanoa, että ei tässä ole meidän tuomiostamme ollenkaan kysymys, vaan Raamattu tuomitsee, me vain panemme tuomion käytäntöön ja poistamme pahan keskuudestamme.

Synti itsessä jää silloin huomaamatta. Mitähän tarvitsisi Jeesuksen piirrellä maahan, jotta omat synnit nousisivat mieleen sellaisina, että alkaisivaty kivet putoilla käsistä.

Tässä kohtaa synti on siis Johanneksen evankeliumissa jotain, joka on näissä ihmisissä.




Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En
minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
Joh 8:11

Avionrikkojanaisen tuomarit kaikkosivat tuomitsemasta, kun olivat saaneet välähdyksen nähdä omasta tilastaan. Mitä tekee Jeesus? Hänkään ei tuomitse. Vaan sanoo: "mene, äläkä tästedes enää syntiä tee"

Mitä arvelette tässä käyvän? Vieläkö nainen tekee syntiä? Jos ei tee, johtuuko se tuosta kauhistuksesta, läheltäpititilanteesta, josta pelastui? Rangaistuksen pelosta. Rangaistuksenhan hän oli toki aiemminkin tiennyt, mikä tiosta teosta seuraa. Kuten edelleen joissain muslimimaissa.

Vai mitä oikein tarkoittaa Jeesus sanoillaan?

"mene, äläkä tästedes enää syntiä tee"

!!

Älä enää jatka aviorikoksia?

Jeesus ei naista tuominnut vaan lähetti menemään kehotuksen kanssa.

Tämä on jotenkin niin huikea kohta!


Tässä kohtaa synti on Johanneksen evankeliumissa siis väärän tekemistä?



Niin Jeesus taas sanoi heille: "Minä menen pois, ja te etsitte minua, ja te kuolette syntiinne. Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla."

Niin juutalaiset sanoivat: "Ei kai hän aikone tappaa itseänsä, koska sanoo: 'Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla'?"

Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.

Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

Joh 8:21-24

"te kuolette syntiinne."

"te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."


Ensin yksikössä, sitten monikossa.

Jos he eivät usko Häntä Jumalan Pojaksi, he kuolevat synteihinsä.

Tässä tämä palautuu jälleen siihen, että Hänen kauttaan tulee pelastus. Muutoin on synti tappavaa.




1992-käännös sanoo:

24 Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne."

[Tekstin ilmaus "minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen "Minä-olen"]


Tässä kohtaa Johannes kirjoittaa Jeesuksen puhuneen synnistä jälleen samantapaisessa merkityksessä kuin oli Joh 1:29 "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

Jonkinlaisena ominaisuutena tai miten tuota kuvaisi.



Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.

Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"

Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.

Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Joh 8:30-36



Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.


Mites sitten tämä? Synnin tekeminen tekee synnin orjaksi.

Mitäs tuo orjuus sitten tarkoittaa?

Jeesus puhuu tässä Häneen uskoville juutalaisille.

"Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Hänen sanassaan pysyminen kertoo, että nämä ovat Hänen opetuslapsiaan. Ja opetuslapsinaan he tulevat tuntemaan totuuden. Ja totuus on se, joka tekee vapaaksi.

No sen ainakin voimme ymmärtää, että valhe kietoo valehtelijan verkkoihinsa ja sitoo sinne.

Synnin tekeminen orjuuttaa synnille.

Edellisessä synti oli tappavaa. Nyt se on orjuuttavaa.



Orjan on tehtävä, mitä isäntä vaatii. Synnin tekijä on sidottu siis synnin tekemiseen, synteihinsä.

Nämä juutalaiset olivat sitä mieltä, etteivät ole orjia, koska ovat Aabrahamin jälkeläisiä.

Kummasti tuossa vaihtuu Jeesuksen puheiden kohde, vai luenko jotenkin väärin:

37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.

Kun juuri jakeessa 31 sanottiin Jeesuksen puhuvan Häneen uskoville juutalaisille. hmmm.

No. Joka tapauksessa, tässä kohtaa synti on jotain jonka tekeminen tekee synnille orjaksi.



Room 6:16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?



Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?

Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta.
Joh 8:46-47


Jeesus kyseli juutalaisilta näyttöä siitä, että olisi syyllistynyt syntiin.


Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
Joh 6:48

Ehkäpä arvelivat ihan tosissaan noin olevan, että Jeesuksessa oli riivaaja. Eivät sen kummempia näyttöjä pyynnöstäkään antaneet, tuollainen yleinen lausuma, kaikille heille varmaan ihan itsestään selvä. Olihan se aikamoista, että Jeesus arvelee näistä juutalaisista: "Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

Selvästikin samarialainen jossa on riivaaja. Ei tarvitse sanojaan todentaa, ihan selvä juttu. Syytöstä vaan ilmaan ja kohta on kaikille ihan selvää, että tuomittavahan tommonen mies on.


Eli tässä kohden Johanneksen evankeliumia Jeesus itse ilmaisee olevansa syntiin syytön.

Synti on yksikössä jälleen.



Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea.

Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?"

Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki.

Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.

Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus."

Joh 9:1-5


Tässä on jälleen tämä ajatus, että sairaudet olisivat synnin seurausta. Ja siis sairaat olisivat itse tilaans asyyllisiä jonkin synnin tähden.

Tässä kuitenkin Jeesus kumoaa selkeästi tuon ajatuksen.

"Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki."



Ja tässä jälleen muuten, en malta olla toteamatta tulee tämä linkki siihen, mistä Kaislamerikeskustelu alkoi:

"vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki.
Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä."

Meidän tulee tehdä Hänen tekojansa.

Ei siis niin, että ne teot on jo tehty.

Niin kauan kuin on päivä.

Ja miksi?

Jotta nimenomaan Jumalan teot tulevat julki.

Hänen kunniakseen.



Vaan siis tässä kohtaa tuo synti... Sairaudet eivät siis ole rangaistuksia synneistä.

hmmm. tulee kyllä mieleen sairauksia, joita seuraa synnillisestä elämästä..

Kovin on monimutkainen tämä synti Johanneksen evankeliumissa.



Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia". Toiset sanoivat: "Kuinka voi syntinen ihminen tehdä senkaltaisia tunnustekoja?" Ja he olivat keskenänsä eri mieltä.

Joh 6:16


Hän ei pidä sapattia. Eikös sellainen ollut osoitus syntisyydestä? hmmm. Ei siis voi olla Jumalasta.


Toisten mielestä taas sellainen joka tekee tuollaisia tunnustekoja, ei voi olla syntinen, vaan on siis Jumalasta.


Eli tässä siis kansa ajatteli syntisyyden estävän tunnustekojen tekemisen.

Olivat siis todisteita hänen synnittömyydestään ja siis jumalallisuudestaan.



Niin he kutsuivat toistamiseen miehen, joka oli ollut sokea, ja sanoivat hänelle: "Anna kunnia Jumalalle; me tiedämme, että se mies on syntinen".

Hän vastasi: "Onko hän syntinen, sitä en tiedä; sen vain tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen".

Niin he sanoivat hänelle: "Mitä hän sinulle teki? Miten hän avasi sinun silmäsi?"

Hän vastasi heille: "Johan minä teille sanoin, ettekä te kuulleet. Miksi taas tahdotte sitä kuulla? Tahdotteko tekin ruveta hänen opetuslapsiksensa?"

Niin he herjasivat häntä ja sanoivat: "Sinä olet hänen opetuslapsensa, mutta me olemme Mooseksen opetuslapsia.

Me tiedämme Jumalan puhuneen Moosekselle, mutta mistä tämä on, sitä emme tiedä."




Mies vastasi ja sanoi heille: "Sehän tässä on ihmeellistä, että te ette tiedä, mistä hän on, ja kuitenkin hän on avannut minun silmäni.

Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.

Ei ole maailman alusta kuultu, että kukaan on avannut sokeana syntyneen silmät.

Jos hän ei olisi Jumalasta, ei hän voisi mitään tehdä."

He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt, ja sinä tahdot opettaa meitä!" Ja he ajoivat hänet ulos.

Joh 9:24-34



Tässä kuvataan edelleen tuota todisteluketjua Jeesuksen jumalallisuudesta.

Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.

Ei ole maailman alusta kuultu, että kukaan on avannut sokeana syntyneen silmät.

Jos hän ei olisi Jumalasta, ei hän voisi mitään tehdä."



Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".

Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"

Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
Joh 9:41



Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.

Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni.

Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni.

Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.

Joh 15:22-25



Näissä kahdessa jälkimmäisessä pätkässä synti on taas jotain merkillisempää:


"Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".

ja

Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.

ja

Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni.


Nämä jotenkin liittyvät kaikki siihen tietääkö vaiko ei?

-Sanovat näkevänsä ja siis synti pysyy

-Olivat kuulleet Jeesuksen puheet ja siitä johtuen heillä on synti ja eivät enää voi puolustautua.

-Olivat nähneet Jeesuksen tekemiä tekoja joten heillä on synti


Olisiko tässä nyt kyse siitä, että eivät usko Häneen. Sanovat näkevänsä, ovat nähneet tekojaan, kuulleet puheitaan, vaan eivät silti usko.

Epäusko siis on ja pysyy.



Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun; vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Joh 16:8-11

Synti, vanhurskaus ja tuomio!

Synti, koska eivät usko Häneen.

Vanhurskaus, koska Hän menee Isän tykö.

Tuomio, koska tämän maailman ruhtinas on jo tuomittu.



Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."

Tämän tähden Pilatus koetti päästää hänet irti. Mutta juutalaiset huusivat sanoen: "Jos päästät hänet, et ole keisarin ystävä; jokainen, joka tekee itsensä kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan".

Joh 19:11-12


Pilatus tekee duuniaan, mutta suurempi synti on sillä, joka toimitti jeesuksen Pilatuksen käsiin.




Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.

Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Joh 20:22-23



Tässä jälleen puhutaan synneistä monikossa.

Tuossa edellä pitäisi olla kaikki kohdatJohanneksen evankeliumista, joissa puhutaan synnistä tai synneistä.

Ei ihan yksinkertainen asia ole määritellä, mitä Johannes synneillä tarkoittaa



Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti.
Matt. 26:38

Oi Jumala! Minkä tähden murehtii Herrani Jeesus Kristus?

Miksi hän kärsii?

Onhan hän aivan synnitön, pyhä ja vanhurskas.

Oi, se kaikki tapahtuu maailman syntien tähden!

Jumala pani ne hänen hartioilleen, ne painavat ja ahdistavat häntä.

Mitä minun on tästä ajateltava?

Ajattelen ja uskon todeksi, että koska Jumala pani minun syntini hänen päälleen, minä olen niistä vapaa.



Olkoon tämä siis sinulle lohdutukseksi voidaksesi olla varma siitä, että Kristus on ottanut kantaakseen ja maksanut syntisi.

Kuinka muutoin niin suuri kauhistus yllättäisi hänet.

Jos syntisi siis ovat Kristuksen päällä, ole sydämestäsi tyytyväinen.

Ne ovat oikeassa paikassa.

Sinun päälläsi ne eivät ole oikeassa paikassa, sillä sinä ja kaikki ihmiset ovat liian heikkoja kantamaan edes yhtä ainoaa syntiä.

Anna siis niiden olla Kristuksen päällä ja katso, mihin hän ne kantaa.

Hän vie ne mukanaan ristille, jopa kuolee niiden tähden.

Kolmantena päivänä hän näyttäytyy synnin, kuoleman ja perkeleen Herrana ja voittajana.

Turhaan ne koettelivat voimiaan häntä vastaan.

Lohduta tällä itseäsi ja kiitä Jumalaa siitä sanomattomasta armosta, että hän otti sinulta pois sen raskaan kuorman, joka olisi vienyt sinut helvetin syvyyteen, ja pani sen Poikansa päälle.

(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille 28.3.2011)

Kirjoittanut: MikkoL

kiitos Jeesus, Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin!

(futuuri)

Kirjoittanut: mama

Joo totta!

Saakos joku tolkkua tuosta Johanneksen evankeliumin synnistä?

Se vaikuttaisi olevan aika monella tavoin käytetty ilmaisu siellä.



Tarkentava kysymys Mikolle.

Onko meidän lupa edelleen lukea futuurissa se Johannes Kastajan lausahdus?

Sanomisen ajankohta oli ennen ristiä.
Ristintyö on valmis!

Tarkoittaako futuuri sitä, että me teemme syntiä ja saamme tehdä syntiä ja Jeesus ottaa niitä pois sitä mukaa?

Vai polkiko Hän oikeasti käärmeen pään?

Kirjoittanut: MikkoL

Agnus Dei on todella Johannes Kastajan sana, kun Jeesus tulee ottamaan parannuksen kasteen ja saa Pyhän Hengen.

olet oikeassa, norppa, että tässä tilanteessa Golgatan risti ja pääsiäinen ovat vielä edessä.

Heprealaiskirje puhuu täydellisestä uhrista.

Kristuksen kirkko on ainakin 600-luvulta lähtien laulanut ehtoollisen yhteydessä "Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, armahda meitä"

kirkko ei laula menneessä aikamuodossa

eikä maailmasta synti ole poissa

...
tämä on aika iso ja merkillinen salaisuus, tämä Jeesuksen risti, Jumalan Karitsa



minulla tämä kreikka on kovin ruosteista...

ehkä tämä ei ole futuuri vaan preesens?

airo verbillä on merkitykset "ottaa pois" mutta joskus myös nostaa, tässä ilmeisesti tuo heprealainen "ottaa pois"

miten mahtaa olla tuon aikamuodon kanssa?

taitaapi olla preesens "joka ottaa (nyt) pois maailman synnit"?



τη επαυριον βλεπει τον ιησουν ερχομενον προς αυτον και λεγει ιδε ο αμνος του θεου ο αιρων την αμαρτιαν του κοσμου


vai olisiko se attribuutti...

Hän on sellainen, joka ottaa pois maailman synnin

huh.. onhan noita joskus opeteltu vaan ei suju multa kreikka eikä ruotsi

Kirjoittanut: Patu

...vai partisiippi?

Kirjoittanut: MikkoL

uh... niinpä taitaa ollakin ainakin suomenkielessä

"Partisiippi on verbin infiniittinen eli nominaalinen muoto, jolla on sekä verbin että adjektiivin ominaisuuksia. Suomen kielessä on kuusi partisiippimuotoa: kolme aktiivin ja kaksi passiivin partisiippia sekä yksi kieltopartisiippi. Partisiippeja käytetään muun muassa adjektiivien tavoin."

on autuaasti unohtunut kaikki...

Kirjoittanut: mama


Eli siis. Preesens tai futuuri. Tai partisiippi.

Vaan mitä ottaa pois?

Kirjoittanut: MikkoL

ymmärrän tuon kielellisesti siis preesensin partisiippina..


Jumalan Karitsa, joka (tässä ja nyt) ottaa pois maailman synnin.

Ehtoollisliturgiassa ajatus olisi, että Jeesus Kristus on Jumalan Karitsa, joka (tässä ja nyt) ottaa pois maailman synnin.

Kuten norppa muistuttaa, Heprealaiskirjeessä on temppelin kertakaikkinen uhri.

Johanneksen evankeliumissa on uhrikaritsa.



Ilmestyskirja on "Karitsan Kirja"

Sana karitsa näet esiintyy Uudessa testamentissa kaikkiaan 39 kertaa, niistä 35 kertaa Ilmestyskirjassa ja vain 4 kertaa muualla.



Ne "muut" ovat:

Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
Joh 1:29

Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!"
Joh 1:36

Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
Apt 8:32

vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
1 Piet 1:19




Jos nyt leikkelemme tätä listaa vielä pienemmäksi, niin sekä Apostolien tekojen kohta että 1 Pietarinkirjeen kohta viittaavat Vanhan testamentin profetiaan Herran kärsivästä palvelijasta Jesajan kirjassa.

Siellä me olemme kuin eksyneitä lampaita:

"Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat,
jokainen meistä kääntyi omalle tielleen.
Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan
hänen kannettavakseen.

Siellä Hän on kuin karitsa ja lammas:

Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen,
ei hän suutansa avannut.
Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään,
niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä
edessä,
ei hänkään suutansa avannut.
Jes 53:7 KR 1992



Agnus Dei Jumalan Karitsa


Jumala pani hänen kannettavakseen meidän syntivelkamme.


milloin sinä syntiä teet?

eilen (imperfekti)
nyt (preesens)
huomenna (futuuri)

Jumalan Karitsa kantaa sinun syntivelkaasi.

Koska Jumala on Hänet siihen pannut.

Johannes Kastaja osoittaa Jumalan Karitsaa
Matthias Grünewald. Isenheimin alttari (1515)


olisiko meille tänään käynyt niin, että Jesaja 53:7 antaa vastauksen norpan kysymykselle

ja selittää meille kaikille syvällisemmin, mitä Johannes Kastaja todistaa Johanneksen evankeliumissa

"Katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin"

sillä kreikan alkukielessä tuo "ottaa pois" tarkoittaa myös "kantaa"


...
sanomme yhdessä kiitos Herralle!
Aamen



Kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

Sillä hän nousee ylös hänen edessänsä niinkuin vesa, ja niinkuin juuri kuivasta maasta; ei hänellä ole muotoa, eikä kauneutta; me näimme hänen, vaan ei ollut hänellä sitä muotoa, joka meille olis kelvannut.

Hän oli kaikkein ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sentähden emme häntä minäkään pitäneet.

Totisesti hän kantoi meidän sairautemme, ja meidän kipumme hän sälytti päällensä; mutta me pidimme hänen Jumalalta rangaistuna, piestynä ja vaivattuna.

Vaan hän on haavoitettu meidän pahain tekoimme tähden, ja meidän synteimme tähden on hän hosuttu. Rangaistus on hänen päällänsä, että meillä rauha olis, ja hänen haavainsa kautta olemme me parannetut.

Kaikki me vaelsimme eksyksissä niinkuin lampaat: itsekukin meistä poikkesi omalle tiellensä; mutta Herra heitti kaiken meidän vääryytemme hänen päällensä.

Kuin hän rangaistiin ja vaivattiin, niin ei hän suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, ja niinkuin lammas, joka keritsiänsä edessä vaikenee, niin ei hänkään suutansa avannut.



Mutta hän on otettu pois ahdistuksesta ja tuomiosta; kuka taitaa sanoa hänen elämänsä pituuden? sillä hän on sivallettu pois eläväin maalta, kuin hän minun kansani pahain tekoin tähden rangaistiin.

Hänen hautansa aiottiin jumalattomain sekaan, rikkaan tykö tuli hän kuitenkin kuoltuansa. Ei hän kellenkään vääryyttä tehnyt, eikä petosta ollut hänen suussansa.

Mutta Herra tahtoi hänen niin piestä sairaudella; koska hän on henkensä vikauhriksi antanut, niin hän saa nähdä siemenen ja elää kauvan, ja Herran aivoitus on hänen kädessänsä menestyvä.

Että hänen sielunsa on työtä tehnyt, saa hän ilonsa nähdä, ja tulee ravituksi. Tuntemisensa kautta minun vanhurskas palveliani monta vanhurskauttaa; sillä hän kantaa heidän syntinsä.

Sentähden annan minä hänelle osan monessa, ja hänen pitää väkeväin kanssa saalista jakaman; sentähden että hän antoi henkensä kuolemaan, ja oli pahantekiäin sekaan luettu, ja hän kantoi monen synnit, ja rukoili pahantekiäin edestä.


Jes 53 KR 1776

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti