tiistai 22. helmikuuta 2011

Miekkailua Jumalan sanalla

Nahal Dragot. Juudean autiomaassa on syviä rotkolaaksoja

Markus kertoo tästä ottelusta hyvin lyhyesti Jeesuksen kasteen jälkeen:

Heti sen jälkeen Henki ajoi hänet autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.
Mk 1:12-13

Matteus (Mt 4:1-11) ja Luukas (4:1-13) kertovat Jumalan sadalla käydystä ottelusta tarkemmin, kertoen kolmesta koitoksesta.

- tee leipää nälkäiselle!
- kumarra minua niin saat tämän maailman loiston ja kunnian!
- testaa, puhuuko Jumalan sana totta, ja hyppää!


...
mistä evankelistat näistä koitoksista tietävät?

koska Jeesus oli autiomaassa 40 vuorokautta yksin, ainoa mahdollisuus on, että tavalla tai toisella Herra Jeesus on itse kertonut tapahtumista.



Silloin vietiin Jesus hengeltä korpeen kiusattaa perkeleeltä.

Ja kuin hän oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, sitte hän isosi.

1. .............. Leipä
Ja kiusaaja tuli hänen tykönsä ja sanoi: jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano, että nämät kivet leiviksi tulevat.

Mutta hän vastasi ja sanoi: kirjoitettu on: ei ihminen elä ainoasti leivästä, mutta jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.



2. ............. Hyppää!

Silloin otti perkele hänen kanssansa pyhään kaupunkiin, ja asetti hänen templin harjalle,

Ja sanoi hänelle: jos sinä olet Jumalan Poika, niin laske sinus alaspäin; sillä kirjoitettu on: hän antaa käskyn enkeleillensä sinusta, ja he käsissä kantavat sinun, ettet joskus jalkaas kiveen loukkaa.

Niin Jesus sanoi hänelle: taas on kirjoitettu: ei sinun pidä kiusaaman Herraa sinun Jumalaas.



3. ---------- kumarra Perkelettä!

Taas vei hänen perkele sangen korkialle vuorelle, ja osoitti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden kunnian,

Ja sanoi hänelle: nämät kaikki minä annan sinulle, jos sinä lankeat maahan ja rukoilet minua.

Niin sanoi Jesus hänelle: mene pois, saatana! Sillä kirjoitettu on: Herraa sinun Jumalaas pitää sinun kumartaman, ja häntä ainoaa palveleman.

Silloin jätti hänen perkele; ja katso, enkelit tulivat ja palvelivat häntä.



nämä tapahtumat ovat Juudean autiomaassa Jordan-joesta länteenm jossa Johannes Kastaja eli nuoruutensa. Seutu on sateetonta ja erittäin karua, vesipuroja on ja niiden varsilla korkeitakin kaisloja.

Johannes Kastaja eli "hunajalla ja heinäsirkoilla" ja antoi kaikille kristityille askeeteille esimerkin.

Kasteen ja Pyhän Hengen laskeutumisen jälkeen Henki vie Jeesuksen tähän hurjaan ja vaaralliseen autiomaahan nimenomaan sitä varten, että sielunvihollinen, tämän maailman ruhtinas, Häntä siellä kiusaisi ja koettelisi.

Jeesus opetti meitä kaikkia rukoilemaan "älä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta"

Hän tietää tarkalleen, mistä on kysymys tämän miekkailijan kanssa taisteltaessa.

monelle ylimieliselle, itsevarmalle ja hengellisesti ylpeälle kristitylle on siinä käynyt todella köpelösti.


"Sen tähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä."

1. Piet 1:6-7 KR 1938

.........
Siksi te riemuitsette, vaikka nyt jouduttekin jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa.

Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta.

Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.

1. Piet 1:6-7 KR 1992

...
koetellaan kuin kulta tulessa, onko usko aitoa.


"Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin, tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä."
Jaak. 1:2-4 KR 1938

.........
uskon koetteleminen monenlaisilla kiusauksilla (ei vain miestenlehdillä ja kampaamoilla!) saa aikaan kärsivällisyyttä



"Rakkaat ystävät, älkää oudoksuko sitä tulta ja hehkua, jossa teitä koetellaan, ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa."
1. Piet. 4:12 KR 1938


...
ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa



Ymmärtääksemme tuota autiomaassa tapahtunutta kaksintaistelua, meidän tulee muistaa kenestä on kysymys.

toki Hän on Jumalan Poika.

mutta Hän on täysin 100% ihminen

ja täysin 100% Jumala.


Koska meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa.

Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin.

Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme.
Hep. 4:14-16 KR 1992



häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin.

koeteltu, kiusattu kaikessa

miten?

samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan ja kiusataan.


...
kristittynä joudumme jatkuvasti testeihin, ratsioihin, yllätys tarkastuksiin, TV luvan tarkistuksiin, tienhaaroihin

uskomme ei ole joku valmis kappale, jonka kanssa kuljemme, vaan jotain jota koetellaan ... onko se aitoa, kestääkö se, jaksammeko perille asti?



meidän Herramme kykenee meitä ymmärtämään, kun me kohtaamme elämässämme kiusauksia, koetuksia ja tienhaaroja.

miksi?

Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.
Hep 2:18 KR 1992



vaikka näin on, Matteuksen ja Luukkaan kuvaamat Jeesuksen kiusaukset ovat aika omituisia ja Jumalan sana leiskuu puolin ja toisin.

Kumpikin osapuoli vetoaa Raamattuun ja Perkele tuntee sen hyvin, onhan se hänen päävihollisensa.

Tässä taistelussa Perkele käyttää Jumalan sanan miekkaa oikein ja terävästi, ja hiuksen hienosti Jeesus nämä kuolettavat pistot väistää.

outo uskonnollinen kamppailu pyhillä Kirjoituksilla hengen jättiläisten välillä.

koetetaan katsoa hieman lähemmin.



sanotaan, että paastotessa ihminen tarvitsee seitsemän päivän jälkeen vettä tai hän kuolee.

Juudean autiomaassa on monia kirkasvetisiä puroja ja lähteitä, joista saa juoda vapaasti.

Vesipaasto

sanotaan, että 40 vuorokauden vesipaaston jälkeen tulee tilanne, jossa ihmisen keho on polttanut varastossa olleet läskit ja ihrat ja rasvat ja välttämätöntä energiaa saadaan polttamalla nyt toimivia ruumiinosia.

silloin tulee sellainen huutava nälkä, josta onneksi harva suomalainen tänään tietää.

mutta vanha kansa kyllä tiesi, tunsi pettuleivän, pelkäsi hallaa kuin kuolemaa ja kärsi todellista ihmisen kehoa vakavasti vaurioittavaa nälkää

nälkään kuoleminen on erittäin tuskallinen ja on äitejä, jotka ovat mieluummin surmanneet lapsensa ja on leningradilaisia jotka söivät kuolleiden ruumiita ja rottia

kun on nälkä isolla ännällä eikä vaan sellainen pienen välipalan kaipuu.



Perkele antoi Jeesuksen kaikessa rauhassa tallustaa puolisentoista kuukautta Juudean autiomaassa ruokoja katsellen, tuulen huminaa kuunnellen, kaukaisia ihmisen ääniä joskus kuullen, päivänpaisteessa ja kuun kumottaessa.

varmaan Hän paljon istui paikoillaan, syventyi rukoukseen ja keskusteli Isän kanssa monista asioista autiomaan hiljaisuudessa.

se on hyvää tekevä hiljaisuus, ja hiljaisuuden retriitit ovat hyvä asia.

samoin luostarin hiljaisuus.

Perkele odotti kaikessa rauhassa oikeaa hetkeä, milloin iskeä.

"Ja kuin hän oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, sitte hän isosi."
Mt 4:2



outo on sitten tuo kiusaus

Ja kiusaaja tuli hänen tykönsä ja sanoi: jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano, että nämät kivet leiviksi tulevat.

voisimme sanoa, että kun on tappavan vaarallinen nälkä, niin olisiko se suuri synti yksi kivi leiväksi muuttaa?

muistamme, että Jeesus kerran sai pikkunaskalin eväskorin, viisi leipää ja kaksi kalaa, ja hoiti silleä melkoisen isojen seurojen ruokapuolen. enempi oli väkeä siellä kuin Lahdessa juhannusseuroissa!

ja en tosiaan usko, että se olisi ollut suuri synti, että Jeesus olisi totellut Perkelettä, siunannut kiven ja syönyt tuoreen limpun nälkäänsä.

kiusaus ei ole siinä!



Ja kiusaaja tuli hänen tykönsä ja sanoi: jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano, että nämät kivet leiviksi tulevat.

...
kiusaus on paljon hienovaraisempi, taitavampi, oikein ammattilaisen hommaa.

se on tuo ensimmäinen lause hirmu nälkäiselle isoavaiselle miehelle, joka ei ole yli kuukauteen syönyt yhtään mitään, vettä vaan hörppinyt puroista.

"jos sinä olet Jumalan Poika..."


...
Marian poika on tullut kasteelle Jordanille jne jne mutta mites sitten kuitenkin?

kuka minä olen?

olenko minä sittenkään?

ja on niin kovin nälkäkin, ja jalka iskee kipeästi autiomaan kiviin ja janottaa ... enhän minä ole muuta kuin ihminen, siinä missä muutkin ihmiset.



onpa armoton nälkä, oikein huikoo että silmissä hämärtää

ei ajatus kulje oikein hyvin

pitäisköhän minun nyt tarkistaa, olenko oikein ymmärtänyt asian

että isäni olisi Taivaan Isä

outo juttu, ehkä se ei ole niin vaan luulen vain, kuvittelen vain.

okay, no... tästähän se selviää, jos olen Jumalan Poika niin eiköhän Isä anna minulle leipää tässä autiomaassa!



suom. huom.

mitään tällaista ei ole kirjoitettu Raamatussa enkä lainkaan tiedä, mitä Jeesus on siellä autiomaassa miettinyt.

koetan vain näin ihmisenä ihmisen sanoin hahmottaa, mistä tuossa kiusauksessa ehkä on ollut myös kyse.

Opettakoon Herra meitä itse armossaan ymmärtämään näitä outoja kohtia pyhässä Raamatussa!
Amen



Jeesuksen vastaus Perkeleelle, vastapisto miekalla, on sangen ihmeellinen.

Mutta hän vastasi ja sanoi: kirjoitettu on: ei ihminen elä ainoasti leivästä, mutta jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
Mt 4:4

...
Jeesus viittaa ulkomuistista (on hyvä idea opetella pyhää Raamattua ulkoa)



Painakaa mieleenne se laki, jonka minä nyt annan teille. Noudattakaa sitä tarkoin, että saisitte elää, lisääntyisitte ja pääsisitte ottamaan omaksenne sen maan, josta Herra on valalla vannoen antanut lupauksen teidän esi-isillenne.

Muistakaa, kuinka Herra neljänkymmenen vuoden aikana johdatti teitä pitkällä matkallanne autiomaassa.

Hän kuritti teitä ja pani teidät koetukselle saadakseen tietää, aiotteko todella noudattaa hänen käskyjään vai ette.

Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne. Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo.

Noina neljänäkymmenenä vuotena eivät vaatteet kuluneet päältänne eivätkä jalkanne turvonneet.

Painakaa siis mieleenne, että niin kuin isä kasvattaa lastaan, niin Herra, teidän Jumalanne, kasvattaa teitä.

Noudattakaa hänen käskyjään, kulkekaa hänen tietään ja pelätkää häntä.

5 Ms 8:1-6 KR 1992



eikö olekin wow!

Jeesus asettaa itsensä Israelin kansan autiomaavaellukseen, joka on meille esikuva, typos, ja myös vertauskuva monesta asiasta.

Ja näin, asettuen Juudean autiomaassa kansansa Israelin osaan Siinain autiomaassa, neljäkymmentä päivää on mennyt, ei neljäkymmentä vuotta, Hän kuulee kohdalleen Mooseksen kirjan sanat:

...
"Hän kuritti teitä ja pani teidät koetukselle saadakseen tietää, aiotteko todella noudattaa hänen käskyjään vai ette."

koettelematon usko on epävarma usko. mitä tapahtuu koetuksen tullen, meneekö usko sen siliän tien?

kiusaamaton uskova on epävarma uskova - mitä hän kiuseuksen tullen tekisi? kun ei ole mikään marionetti Jumalan käsissä vaan itsenäinen Jumalan luoma ihminen, jolla on elämän henki - nefesh.

Jumala koetteli kansaansa, tahtovatko he ihan oikeasti totella ja olla kuuliaisia.



Aivan samassa kohdassa teksti sitten jatkuu näin (Jeesus luki samaa Viidettä Mooseksenkirjaa kuin mekin)


"Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne."

Jumala piti kansansa hengissä, mutta Hän järjesti tietynlaisen riippuvaisuuden mannasta (man? mitä tämä on) jotta he pysyisivät nöyrinä ja heistä ei tulisi ylpeitä.

Ylpeys käy lankeamuksen edellä.



ja sitten se varsinainen wow!

"Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo."

Jumala piti kansaansa nälässä ja tahtoi näin osoittaa, ettei ihminen elä yksin leivästä?

mittaa sinä tämän sanan syvyys, minulla ei mittanaru piisaa.



ihminen elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee

(ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo 5 Ms 8:3 KR 1992)

...
paastoaminen on raamatullinen, hengellinen ja tärkeä asia elämässämme ja Jeesus antaa siitä itse esimerkin.

noin ankaraa paastoa ei saa kuitenkaan ihminen ilman lääkärin neuvoa ja valvontaa yrittää

ja jos pakko on, ovat ajat menneet tosi vaikeiksi.



Jumalan Sanan nälkä on semmosta terveellistä isoamista.

mikään ihmisen tekemä pettuleipä ei sitä korvaa, olipa miten hienoa allegorista tulkintaa tahansa tai PH johtamaa saarnaa.

se vain on niin.

Jumalan sanan väärentämätön rieska (maito), sylivauva sen tuntee ja siitä elää.

mikään ei korvaa Jumalan Sanan leipää, ja jokainen sana joka Jumalan suuta lähtee antaa ihmiselle elämää.



Hengellinen maisema muuttuu, lähdetään pienelle kierrokselle

"Silloin otti perkele hänen kanssansa pyhään kaupunkiin, ja asetti hänen templin harjalle,"
Mt 4:5

sinne lennettiin ylös Jerusalemiin ja Herodeksen temppelin jyrkälle harjalle Kidronin laakson puolella.

olen tätä kirjoittaessani hyvin lähellä tuota paikkaa, ja siitä on huima hyppy yli 100 metriä alas laakson pohjalle.

enempi semmosta riippuliitäjän hommaa.



"Ja sanoi hänelle:
jos sinä olet Jumalan Poika, niin laske sinus alaspäin; sillä kirjoitettu on: hän antaa käskyn enkeleillensä sinusta, ja he käsissä kantavat sinun, ettet joskus jalkaas kiveen loukkaa."
Mt 4:6

...
hyppää, Jeesus, hyppää!

miksi?

no kato, Jumalan sanassa on kirjoitettu, että Jumala pitää omastaan huolta niin ettei hän jalkaansa kiveen loukkaa.

JOS olet Jumalan Poika, niin pehmeästi leijailet alas enkelten kantamana!

testaa, oletko Jumalan Poika vai Marian poika, joka itsestään ihan hulluja luulottelloo...



tässä toistuu siis uudelleen sama kiusaus, nyt vain toisessa muodossa.

90 metrin benji-hyppy ilman köyttä, joka sen ennen kivikkoa pysäyttää.

Perkele viittaa aivan oikein Jumalan sanaan, ihanaan psalmiin 91, jolle on KR 1992 antanut nimeksi

"Korkeimman suojelus"



Se, joka asuu Korkeimman suojassa
ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa,
sanoo näin: "Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani. Jumalani, sinuun minä turvaan."

Herra pelastaa sinut linnustajan ansasta
ja pahan sanan vallasta.
Hän levittää siipensä yllesi,
ja sinä olet turvassa niiden alla.
Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.
Et pelkää yön kauhuja
etkä päivällä lentävää nuolta,
et ruttoa, joka liikkuu pimeässä,
et tautia, joka riehuu keskellä päivää.
Vaikka viereltäsi kaatuisi tuhat miestä
ja ympäriltäsi kymmenentuhatta,
sinä säästyt.
Saat omin silmin nähdä,
miten kosto kohtaa jumalattomia.
Sinun turvanasi on Herra,
sinun kotisi on Korkeimman suojassa.
Onnettomuus ei sinuun iske,
mikään vitsaus ei uhkaa sinun majaasi.
Hän antaa enkeleilleen käskyn
varjella sinua, missä ikinä kuljet,
ja he kantavat sinua käsillään,
ettet loukkaa jalkaasi kiveen.
Sinä poljet jalkoihisi leijonan ja kyyn, tallaat maahan jalopeuran ja lohikäärmeen.

Herra sanoo:
"Minä pelastan hänet, koska hän turvaa minuun.
Hän tunnustaa minun nimeäni, siksi suojelen häntä.
Kun hän huutaa minua, minä vastaan.
Minä olen hänen tukenaan ahdingossa,
pelastan hänet ja nostan taas kunniaan.
Minä annan hänelle kyllälti elinpäiviä, hän saa nähdä, että minä autan häntä."


Psalmi 91 KR 1992



Kuinka ihana psalmi, huokuu Jumalan lupauksia suojelusta ja varjelusta!

Messiaaninen psalmi myös (Sinä poljet jalkoihisi leijonan ja kyyn, tallaat maahan jalopeuran ja lohikäärmeen Ps 91;13)

etkö sinä luota Herraan, Jumalaan, etkö sinä näe, kuinka Hän on sinua varjellut, suojellut ja johdattanut vaarojen keskellä?

Todellakin

"Hän antaa enkeleilleen käskyn
varjella sinua, missä ikinä kuljet,
ja he kantavat sinua käsillään,
ettet loukkaa jalkaasi kiveen."

kaikki niin hengellistä, niin kaunista, ja niin totta!

etevä tuo sielunvihollinen.



näemme sitten myöhemmin, että Jeesus kyllä uskoo tähän Psalmin 91 sanaan:

Niin Jesus sanoi hänelle: pistä miekkas siallensa; sillä kaikki, jotka miekkaan rupeevat, ne miekkaan hukkuvat.

Taikka luuletkos, etten minä voisi vielä rukoilla minun Isääni, lähettämään minulle enemmän kuin kaksitoistakymmentä legiota enkeleitä?

Kuinka siis Raamattu täytetään, että niin pitää tapahtuman?
Mt 26:52-54 Biblia 1776



mikäs tässä sitten mättää?

no, se sama JOS

"JOS sinä olet Jumalan Poika, niin laske sinus alaspäin; sillä kirjoitettu on: hän antaa käskyn enkeleillensä sinusta, ja he käsissä kantavat sinun, ettet joskus jalkaas kiveen loukkaa."
Perkele



Perkele lyö Jumalan sanan miekalla, puhtaalla ja aidolla.

näin todella on kirjoitettu.

mutta jotain tahmeaa siinä Raamatun käytössä kuitenkin on, jotain pahalta haisevaa, vaikka Psalmi 91 on niin ihana.

Jeesus vastaa Jumalan sanan miekan iskuun Jumalan sanan miekalla:

"Niin Jesus sanoi hänelle: taas on kirjoitettu: ei sinun pidä kiusaaman Herraa sinun Jumalaas."
Mt 4:7



Jos Perkele noin hyvin tuntee Jumalan sanan ja osaa sitä käyttää.

eikös meidänkin olisi aiheellista koettaa oppia tuntemaan ja painaa mieleemme Jumalan sanaa koetuksen hetkeä ja kiustauksen hetkeä varten, kun nälkä huikoo tai kukn mieli muuten tekisi kokeilla, testata Jumalan ihania lupauksia.

tiedätkö, mistä Jeesus nappasi tuon kalvan, jolla perkeleen säilän iskun torjui?

etkö?

olisko syytä yhtään huolestua?

olisko syytä yhtään innostua tutkimaan Jumalan sanaa?

kun perkele sen niin pirun hyvin tuntee.



"Älkää koetelko Herran, Jumalanne, kärsivällisyyttä, niin kuin teitte Massassa, vaan noudattakaa tinkimättä hänen käskyjään, niitä määräyksiä ja säädöksiä, jotka hän on teille antanut."
5 Ms 6:16-17 KR 1992


...
Jeesus lyö perkelettä takaisin Jumalan sanalla Mooseksen kirjasta kohdalla, jossa viitataan Massan tapahtumiin.

muistatko jutun?

hyvä!



Israelin kansa lähti liikkeelle Sinin autiomaasta ja siirtyi pysähdyspaikasta toiseen Herran ohjeiden mukaisesti. Kansa leiriytyi Refidimiin, mutta siellä ei ollut kylliksi vettä.

Ihmiset alkoivat moittia Moosesta ja sanoivat: "Anna meille vettä juotavaksi."

Mooses kysyi heiltä: "Miksi te syytätte minua? Miksi te koettelette Herran kärsivällisyyttä?"

Mutta koska he kärsivät janosta, he nurisivat Moosesta vastaan ja sanoivat: "Minkä vuoksi toit meidät Egyptistä tänne? Siksikö, että saisit tappaa meidät janoon lapsinemme ja karjoinemme?"

Silloin Mooses rukoili apua Herralta ja sanoi:
"Mitä minun pitää tehdä tälle kansalle? Kohta he jo varmaan kivittävät minut!"

Herra sanoi: "Lähde kulkemaan muiden edellä ja ota mukaasi muutamia Israelin vanhimmista. Ja kun lähdet, ota sauvasi, jolla löit Niilin vettä. Minä olen sinua vastassa kalliolla Horebin luona.

Lyö kallioon, niin siitä alkaa juosta vettä ja kansa saa juodakseen."

Mooses teki niin Israelin vanhimpien nähden.

Paikka sai nimet Massa ja Meriba, koska israelilaiset olivat nurisseet siellä ja koska he olivat koetelleet Herran kärsivällisyyttä ja sanoneet: "Eikö Herra olekaan meidän luonamme?"


2 Ms 17:1-7 KR 1992



Jeesus vastaa Perkeleella viitaten tällaiseen tilanteeseen - kansalla ei tosin silloin ollut nälkä vaan jano.

Jano on vielä tappavampi kuin nälkä sillä ihminen kuolee ilman vettä viikossa. Ilman ruokaa kaiketi voi elää yli kuukauden.


Paikka sai nimet Massa ja Meriba, koska israelilaiset olivat nurisseet siellä ja koska he olivat koetelleet Herran kärsivällisyyttä ja sanoneet: "Eikö Herra olekaan meidän luonamme?"
2 Ms 17:7



Jeesus sanoo, että tällä tavoin kysellen ei tule kiusata Jumalan kärsivällisyyttä.

Perkele näet sanoi, JOS olet Jumalan Poika, niin testaa se näin - hyppää!

ja näet että Jumala on kanssasi.

...
erinomaisen hienovarainen kiusaus, johon me niin kovin helposti lankeamme.

Jeesus näki Jumalan sanan käyttäjän todellisen tarkoituksen ja torjui hurskaan uskon väkevyyttä osoittavan ehdotuksen Jumalan kiusaamisena.

(on muuten mukava se ajatus, että tämä sama Jeesus oli apostoli Paavalin mukaan se kallio, joka Israelin kansaa seurasi autiomaassa vettä antaen! 1 Kor 10:4)



Sitten näky käy vaan hurjemmaksi

"Taas vei hänen perkele sangen korkialle vuorelle, ja osoitti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden kunnian,

Ja sanoi hänelle: nämät kaikki minä annan sinulle, jos sinä lankeat maahan ja rukoilet minua."
Mt 4:8-9

niin korkea se vuori oli, johon tämä hengellinen kaksintaistelu nyt siirtyy.

että ihmisten valtakunnat ja niiden kunnia ja loisto sinne näkyvät.


vaan nyt Perkele, joka on niin tuhattaituri, mokasi pahan kerran.

tämä langennut enkeli, meidän seuraamme tänne syösty, ei nyt vedonnut Jumalan sanaan olleskaan.

antoi Jeesukselle oikean koukun, ihmiselle, joka nyt saisi olla Perkeleen sijainen maan päällä, hallita tämän maailman ruhtinaita ja palatseja ja eduskuntia ja parlamentteja

ja Perkele päällepäsmärinä seuraisi palvelijansa Jeesuksen toimia, joka kävisi raportoimassa, kumartaen kohteliaasti herraansa maahan asti.

paha moka!

ei yhtään Jumalan sanaa vaan oikea koukku.

kun Jeesuksella vietävällä oli pää täynnä lapsesta asti opittua Jumalan sanaa, kaksiteräistä ja terävää ja hengenvaarallista.



Jumalan Sanan säilä välähtää kuin salama ja upea näky tämän maailman valtakunnista ja kunniasta ja loistosta särkyy kuin peili tuhansiksi kappaleiksi.

Perkele hävisi kerrassaan tämän kaksintaistelun

"Niin sanoi Jesus hänelle: mene pois, saatana!

Sillä kirjoitettu on: Herraa sinun Jumalaas pitää sinun kumartaman, ja häntä ainoaa palveleman.

Silloin jätti hänen perkele; ja katso, enkelit tulivat ja palvelivat häntä.
Mt 4:10-11


toki tiedät, mihin pyhän Raamatun kohtaan Jeesus tässä viittaa?
jos et, äkkiä Raamattua lukemaan!!!



voi millainen pitkä lista onkaan niitä ihmisiä, jotka ovat perkelettä kumartaneet saadakseen tämän maailman valtakunnat ja niiden loiston.

voi millaista kauheaa jälkeä he ovat jättäneet herransa neuvoista.

en rupea niitä tässä luettelemaan.

sen sijaan muistamme Martti Lutheria, joka kohtasi tähän langenneen Rooman piispan, perkelettä kumartavan paavin, joka havitteli tämän maailman valtakuntien hallintoa ja kunniaa.

kuninkaiden kuninkaaksi tahtoi Rooman paavi.

..
hengellisessä liikkeessä voi myös esiintyä ihmisiä, jotka ovat vallanhimossaan valmiita kumartamaan perkeleitä, päästäkseen Jumalan lasten hallitsijaksi ja päämieheksi, esikoiseksi esikoisten joukossa.

eikö niin?



Matteuksessa Perkele häippäsee

Silloin jätti hänen perkele; ja katso, enkelit tulivat ja palvelivat häntä.
Mt 4:11

Luukas on tässä realistisempi

Ja kuin kaikki kiusaus oli päätetty, meni perkele pois hetkeksi hänen tyköänsä.
Lk 4:13

KR 1992 kääntää Lk 4:13

Kiusattuaan näin Jeesusta kaikin tavoin Paholainen jätti hänet joksikin aikaa rauhaan.



Kiitos Jeesus näistäkin asioista, jotka meille on pyhässä Raamatussa suomenkielellä tallennettu!

Kiitos Isä Jumala, että lähetit rakkaudessasi Poikasi tänne tekemään tyhjäksi Perkeleen teot.

Kiitos Pyhä Henki, että ajoit Jeesuksen autiomaahan kiusattavaksi - ja toit Hänet sieltä voittajana takaisin!

Kiitos Jeesus, että suostuit tulemaan tänne ja antauduit Perkeleen kiusattavaksi ja koeteltavaksi, kuljit ihmisen tien. Ja voit nyt kiusattuja ja koeteltuja auttaa.

Aamen

2 kommenttia:

  1. Hypätä vaan, kun sentään tässä ollaan ah niin oppineita ja opittu, mitä on armo, luettu Raamattukin historiatieto rinnalla muutamaan kertaan huolella läpi lienee vähän samaa kuin mistä heprealaisille jonkun kirjoittama kirje varoittaa:
    http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Hebr.10.html

    Meillä taitaa tosiaan olla juonikas vihollinen kiertelemässä ympärillä, houkuttelemassa, kiusaamassa..

    VastaaPoista
  2. ...Mutta Jeesus tuli voittajana takaisin ja voi meitä kiusattuja auttaa, niin MikkoL kirjoitit. Se on tärkeintä ja vaikuttaa voitokkaaseen lopputulokseen. Onkohan niin, että yhtä kiusataan enemmän yhdellä tavalla ja toista toisella?

    VastaaPoista