perjantai 17. joulukuuta 2010

Synti, sairaus ja kuolema

Miksi Isä Jumala ei osannut luoda ihmistä ja eläintä ja kasvia siten, että ne olisivat "hyvät" ja täydelliset eikä mikään sairaus niihin koskisi eikä homma menisi biologisesti pieleen?

Miksi äiti sairastui syöpään, villiin solujen kasvuun? Miksi veli jäi auton alle ja kuoli aivan liian nuorena? Miksi isoäidillä on Altzheimer ja setä nilkuttaa Parkinsonin hidastamana?

Eikö Jumala osannut tehdä ehjää, särkymätöntä, pilaantumatonta - mistä kaikki nämä virukset, bakteerit ja oireyhtymät ja heikkoudet ja puutokset?

Ja miksi kuolema?

eikös ihminen ollut alunperin paratiisissa onnellinen ja terve ja kuolematon kunnes Adamin lankeaminen toi kuoleman?

no kato kun ei.



Pyhä Raamattu olettaa ilman muuta, että ihmiset ovat rampoja, sairaita, sokeita, heillä on paiseita, rutto tappaa ja miekka vie.

Raamatussa ei missään selitetä, miksi sairautta ihmisten ja eläinten ja kasvien ja kaiken elollisen parissa on - kun biologia menee vikaan ja jokin muu eliö, kuten virus tai bakteeri, tai joku häiriö, kuten syöpä, alkaa tehdä tuhoaan.

Raamatussa puhutaan vihollisesta, kuolemasta, joka kukistetaan viimeisenä.

Tärkeä Raamatun sisäinen akseli on paratiisin puutarhasta apostoli Paavaliin ja hänen opetuksiinsa asiasta.



Tämän akselin ytimessä on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta, joka Johanneksen evankeliumin mukaan tuli ottamaan pois maailman synnin.

Vaan näemmekö synnin pois otetuksi??

Ei kai tartte kuin avata aamun sanomalehti, kun synti jo etusivulta suorastaan tulvii silmille. Mitä kaikkea vastoin Jumalan Kymmentä käskyä ihmiset tekevätkin.

Jeesus sanoi - Johanneksen evankeliumissa - Marialla "joka uskoo minuun ei ikinä kuole. uskotko sen?"

ja kuitenkin tiedämme, että Hän itse kuoli, Maria ja Martta ja Lasarus kuolivat, Paavali kuoli, kun häneltä pää pois lyötiin, Pietari kuoli pää alaspäin ristiinnaulittuna, Stefanus kuoli kivitettynä...

mitä Jeesus oikein Marialle höpisee? tyhjiä sanoja?


ehkä jonkun vanhemmat ovat uskomassa ja kihti vaivaa toista ja toisen silmissä kasvaa harmaakaihi vieden lopunkin näöstä.

he kuitenkin ovat iloisia ja toiveikkaita ja sanovat "minulla on iankaikkinen elämä" ja "kerran taas saan nähdä kirkkain silmin"

ja lapset ja omaiset tietävät, että kohta kylmä kuolema kolkuttaa ja vie heidät hautaan kaksi metriä mullan alle hyiseen pakkasyöhön.

miten niin iankaikkinen elämä? hehän kohta kuolevat, ja me kaikki tiedämme että on kaksi varmaa asiaa - verot ja kuolema.



Roomalaiskirjeen ytimessä on tällaista tekstiä alunperin lähes 2000 vuotta sitten kreikaksi papyrukselle musteella raaputettua ja näin suomennettua 1992:

Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä.

Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa.

Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva.



Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon.

Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi.

Tätä lahjaa ei voi edes verrata yhden ihmisen synnin seurauksiin, sillä yhden ihmisen teon seurauksena oli kadotustuomio, mutta Jumalan armosta kaikkien rikkomusten seuraukseksi tulikin vapauttava tuomio.

Yhden ihmisen rikkomus aiheutti sen, että kuolema pääsi hallitsemaan tämän yhden vuoksi.

Paljon ennemmin tulevat ne, jotka saavat omakseen vanhurskauden ylenpalttisen armon ja lahjan, elämään ja hallitsemaan yhden ainoan ansiosta, Jeesuksen Kristuksen.


Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.

Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.

Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

Room 5:12-21 KR 1992



monet kirkkoisät, pyhä Augustinus ja muut, ajattelevat Roomalaiskirjeen perusteella että "alkuperäinen synti" toi mukanaan kuoleman ja sairaudet ja kaiken kurjuuden Jumalan rangaistuksena yhden ihmisen teosta.

"Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä."
Room 5:12

aikamoinen rääkki kaikille yhden Adamin takia?


kun luemme apostolin kanssa samaa Ensimmäistä Mooseksen kirjaa (kreikkalainen LXX todistaa, että on sama) niin voimme kysyä Paavalilta - miten niin?

eihän Raamatussa niin lue.

paratiisikertomuksen Elämän puu on Jumalan huolenaiheena - ettei Hyvän ja Pahan Tiedon puusta tottelemattomana syönyt ihminen menisi, ottaisi siitäkin hedelmästä ja eläisi ikuisesti.

tästä näemme, että Adam ja Eeva eivät ole paratiisikertomuksessa kuolemattomia.


Sitten Herra Jumala sanoi:

"Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"

Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty. Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.
1 Ms 3:22-24 KR 1992

Paratiisissa siis sijaitsee tämä ihmeellinen Elämän puu - ja juuri sen tähden ihminen karkoitetaan sieltä, ettei hän Hyvän ja Pahan tietävänä myös siitä menisi syömään ja tulisi Jumalan tavoin kuolemattomaksi.

alamme jo haroa harvoja hiuksiamme

no mitäs se Paavali sitten oikein meinaa



sillä myöskään Jumalan karmea kirous ei sisällä kuolemantuomiota vaan ainoastaan toteamuksen, että Aadam on maasta tullut ja maahan palaa (hepreaksi maa on adama).

ihminen on ajettu pois paratiisista, paikasta, jossa on tämä ihmeellinen kuolemattomuuden lääke, Elämän puu.

Adam ja Eeva eivät voi siitä syödä ja näin he kuolevat luonnollisen kuoleman.



-- Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
niin kauan kuin elät.
Maa kasvaa sinulle
orjantappuraa ja ohdaketta,
mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.

1 Ms 3:17-19 KR 1992



miksi Paavali sitten kirjoittaa roomalaisilleen näin:

"Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä."
Room 5:12 KR 1992

kun Raamattu ei väitä, että Adam ja Eeva olisivat olleet kuolemattomia - päin vastoin.



ja mikä ihmeen kadotustuomio?

eihän paratiisikertomuksessa ole sanaakaan mistään kadotustuomiosta:

"Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion..."
Room 5:18 KR 1992

tässä on jo sisällä pyhän Augustinuksen ja läntisen kristillisen kirkon opetus "originaalista synnistä" ensimmäisestä synnistä eli "perisynnistä"

(sana perisynti ei ole onnistunut suomennos, koska siinä kuuluu "perintö" perinnöllisyys)



missä tämä nyt mättää?

tuoko apostoli taas jotain omaa tulkintaansa pyhän Raamatun sanoihin (Tanakh eli Vanha testamentti oli Jeesuksen ja apostolien Raamattu jokseenkin sellailsena kuin mekin sen tänään tunnemme)

Päästäksemme eteenpäin meidän pitää kelata paratiisikertomusta hieman taaksepäin:


suuressa viisaudessaan kaikkivaltias Jumala istuttaa Eedeniin puutarhan, kun vielä ei ole Aadamia eikä Eevaa.

(Jostain ihmisistä tässä tosin puhutaan ennen Adamim tekemistä?)


"Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka oli tehnyt.

Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun."

Puutarhassa on kaikkea kivaa, mutta siellä on myös nuo kaksi erikoista juttua - Hyvän ja Pahan Tiedon puu ja Elämän puu.



Jumala EI kiellä Adamia syömästä Elämän puusta.

se on siellä ja siitä olis ekaks kantsinu haukata - kaveri ei ehkä vaan hoksannut?

sen sijaan Jumala kieltää syömästä tuosta oudosta tiedon puusta - ei yleistiedon, oppimisen ja koulutuksen jne. vaan erityisesti etiikan, moraalin, omantunnon - hyvän ja pahan tietämisen puusta.

ja uhkaus on hurja:


"Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista.

Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."

1 Ms 2:16-17 KR 1992



no mikäs tässä mättää? sillä onhan Adam kuolevainen - hänellä vain olisi mahdollisuus päästä ikuisesta elämästäkin osalliseksi, jos osaisi valita oikein.

miksi Jumala siis uhkaa "olet kuoleman oma"

no tässä mättää 1992 suomennos tietenkin.


Biblia ja KR 1933 kääntävät heprean toisin:

Ja Herra Jumala käski ihmistä, ja sanoi: syö vapaasti kaikkinaisista puista Paradisissa;

Mutta hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö: sillä jona päivänä sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."
1 Ms 2:16-17 Biblia 1776

Jumala uhkaa aiemmissa käännöksissä "kuolemalla kuoleman"

uudessa kirkkoraamatussa lievemmin "kuoleman oma"


tuossa tuskin on alunperin "toisen kuoleman" ajatus - joka pulpahtaa esiin aivan Raamatun viimeisillä lehdissä, Ilmestyskirjassa

"tämä on se toinen kuolema"

mikä ihmeen toinen kuolema?


Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.

Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä.

Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.

Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.

Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.


Ilm 20:11-15 KR 1992



Kirjoittaakos apostoli sitten Ilmestyskirjan tulijärvestä??

no ei.

tässä olemme jumalallisen ilmoituksen äärellä, jonka syvyyksiä ja ulottuvuuksia emme järjellämme pysty mittaamaan.

apostoli puhuu kuolemasta ja hän puhuu kadotustuomiosta

hän on itse käynyt kolmannessa taivaassa, ollut paratiisissakin, joten kait hän tietää mistä puhuu - jutellut henkilökohtaisesti asiasta Ylösnousseen kanssa sangen perusteellisesti.

sanon vaan, että tuo Roomalaiskirjeen viides luku ei ole helposti nielaistava möttönen rautatieasemalta, vaan siinä on yhtä ja toista vaikeatajuista...



Ilmestyskirja ei ole sen helpompi...

"Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.

Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta."

??

Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta.

Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä.

He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta.

Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt."
Ilm 20:4-6 KR 1992

???

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti