maanantai 4. lokakuuta 2010

Perisynti - aikamme ajatuksia

Mikä on perisynti?

Perisynti on kristillinen oppi, jonka mukaan jokainen on syntinen. Tämä tarkoittaa että ihmisellä on syntymästään lähtien sisään rakennettuna vaikutus tehdä pahoja asioita ja olla Jumalalle tottelematon.

Perisynti ei ole vain peritty hengellinen sairaus tai vika ihmisen luonnossa - se on myös tuomio, joka tämän vian mukana tulee.


Selitys pahalle maailmassa
Kristityt uskovat että perisynti selittää miksi Jumalan hyväksi ja täydelliseksi luomassa maailmassa on niin moni asia vialla ja miksi ihmisten sielu tarvitsee Jumalan antaman pelastuksen.

Perisynti on tila, ei jotain jota ihmiset tekevät. Se on ihmisten normaali hengellinen ja psykologinen tila, ei heidän pahoja ajatuksiaan ja tekojaan. Myös vastasyntynyt lapsi, joka ei vielä ole tehnyt yhtään mitään, on perisynnin turmelema.



Aatamin synti

Perinteisessä kristillisessä opetuksessa perisynti on seurausta Aadamin ja Eevan tottelemattomuudesta Jumalalle, kun he söivät kiellettyä hedelmää Eedenin puutarhassa.


Perisynnin vaikutus

Perisynti vaikuttaa yksilöön erottamalla hänet Jumalasta ja tuomalla tyytymättömyyden ja syyllisyyden heidän elmäänsä.

Maailmanlaajuisesti perisynti selittää sellaisia asioita kuin massamurhat, sodat, raakuudet, ihmisten hyväksikäytön ja pahoinpitelyn, ja synnin läsnäolon ja universaalisuuden ihmiskunnan keskellä.



Kuika perisynti hoidetaan?

Kristityt uskovat että ihmiset eivät pysty parantamaan itseään perisynnistä. Ainoa tapa jolla he voivat vapautua sen seurauksista on Jumalan armon kautta.

Ainoa tapa millä ihmiset saavat Jumalan armon on ottamalla vastaan Hänen rakkautensa ja anteeksiantamuksensa, uskomalla että Jeesus Kristus on kuollut ristillä vapauttaen heidät synnistä ja ottamalla vastaan kasteen.

Perisynti oppina

Perisynti on hyvin vaikea opinkappale ja synkkä, mutta se on myös teologisesti hyvin hedelmällinen ja on säilyttänyt asemansa kristillisen kirkon opetuksessa.

. Universaalisuus: perisynti opettaa että kaikki ihmiset ovat viallisia ja synnin alla - kukaan ei ole toista parempi

. ei-dualistinen: perisynti selittää pahan ilman että tarvitaan pahalla puolella olevaa jumaluutta, tai pahaa Jumalan työtoveria, joka on vastuussa maailman pahuudesta - paha tulee ihmisen kapinallisuudesta.

.ei-suunniteltu: perisynti selittää miten maailma, jonka Jumala teki täydelliseksi on todellisuudessa täynnä pahuutta

.ei-väistämätön: perisynti opettaa että maailma olisi voinut säilyä tädyellisenä - ei ollut väistämätöntä, että Aadam ja Eeva olisivat tottelemattomia Jumalalle

. mekanismi: perisynti osoittaa mekanismin jolla alkuperäinen tottelemattomuus on vahingoittanut kaikkia



Perisynnistä vapautuminen

ainoa tapa jolla henkilö voi puhdistaa sielunsa perisynnistä on

. hyväksyä että Kristuksen kuolema ristillä sovitti hänen syntinsä
. hyväksyä että ainoastaan Jumalan armo voi parantaa tämän synnin
. tunnsutaa synnit ja pyytää anteeksiantoa
. ottaa kaste



Monet kirkot hyväksyvät että vastasyntyneet lapset puhdistetaan perisynnistä kasteessa pian syntymän jälkeen. Tähän liittyvät muut asiat hoitavat kummit ja vanhemmat kasteen aikana.

apostoli Paavali kirjoittaa Galatalaisille:

Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Gal 5:1

ajatus Lunastuksesta vapautuksena orjuudesta on keskeinen kohta juutalais-kristillisessä ajattelussa.



Ongelmia perisynnin kanssa

Kysymys jää vaille vastausta
Perisynti ei selitä, miten paha tuli maailmaan vaan jättää sen auki.

Miksi on perisynti? Koska Aatami teki synnin? Miksi Aatami teki synnin, oliko se käärmeen syy? Miksi käärme teki synnin? Jos käärme on langennut enkeli, miksi enkeli teki synnin? jne.

jos ei ollut pahaa ennenkuin Aatami lankesi, kuinka Aatami saattoi tietää että oli tekemässä jotain väärin - kuinka hän voisi tietää, että on väärin olla tottelematta Jumalaa?


Epäreilua
Aikamme ihmisten mielestä on epäeettistä ja väärin rankaista jotain rikoksesta, jonka joku toinen on tehnyt.

Naisen vastainen
Perisynti oppi syyttää Eevaa siitä, että hän vietteli Aadamin syntiin ja on näin satojen vuosien ajan luonut naisvastaista ilmapiiriä.

Seksuaalisuuden vastainen
Augustinuksen opetus perisynnistä on läheisesti kietoutunut siihen, kuinka hän torjui ihmisen seksuaalisuuden. Vuosisatojen ajan oppi on myrkyttänyt seksuaalisen halun synnin ajatuksella.

Pessimistinen
Jotkut kristityt ajattelijat eivät lainkaan pidä ajatuksesta että ihmiset syntyisivät niin huonoina ettei heistä voi tulla hyviä ilman Jumalan apua.



Ei kirjaimellisesti totta

Tiede osoittaa että Raamatun luomiskertomus ei ole kirjaimellisesti totta. Aadam ja Eeva ja Eedenin puutarha ovat myyttejä eivätkä historiaa.

Tämä tuhoaa ajatuksen että perisynnin aiheuttaisi ensimmäisen miehen ja naisen toiminta ja ajatus että perisimme syyllisyyden ja rangaistuksen heidän rikoksestaan.

"Raamatullinen kertomus täydellisestä ja päättyneestä luomisesta josta ihmiset lankesivat syntiin on esi-darwinilaista mytologiaa ja Darwinin jälkeistä hölynpölyä."
(piispa John Shelby Spong 1998)


Kastamattomat lapset

Piispa Richard Holloway on kuvannut ajatusta että kastamattomat lapset joutuvat helvettiin "eräs vastenmielisimmistä kristillisistä opeista" jota ei paljon auta ajatus "limbo" tilasta johon kastamattomat lapset joutuvat helvetin tuntumaan.

Syyllistävä
Perisynnistä opettamista on arvosteltu siitä, että se luo väärällä tavalla syyllisyyden tunnetta ihmisiin.

Edmund Burke kirjoitti 1700-luvulla "Syyllisyys ei koskaan ole ollut järkevä asia, se häiritsee ihmisen mielen toimintaa, vääristää niitä ja estää ihmisen toimimasta järkeänsä käyttäen, saattaa hänet sekavaan olotilaan"


mielestäni tässä on niin raikasta ja tasapainoista keskustelua, että käänsin sitä lisää BBC 2009 radio-ohjelmasta.

huomaa, että tässä on monia erilaisia näkökantoja, joita eri ihmiset edustavat - ei jotain yhtenäistä oppia, jonka saarnaaja kerralla antaa kaikille kyselemättä nieltäväksi.... "näin se on ja se siitä" tyyliin

Kirjoittanut: Haamul, 03.10.2010 23:02

"Niinkuin Herramme Kristus itse sanoo: joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, se kadotetaan. Niin ovat siis molemmat yhdessä; missä Kristuksen veri on ja vaikuttaa, siellä on myös vesi ja autuaallinen kaste. Kussa taas vesi ei ole, se on, missä pyhää kastetta ei ole, siellä ei myöskään ole Kristuksen verta, se ei siellä vuoda, eikä myöskään priiskoita ketään, niinkun on laita esim. turkkilaisten, juutalaisten ja pakanain seassa. Veri ja vesi tahtovat ja niiden pitää lakkaamatta yhdessä vuotaman, eikä toisen pidä olla ilman toista."



"Tämä on sinun tarkasti huomattava, sillä se on aivan tarpeellinen, ei niiden tähden, jotka kuolivat vanhan testamentin aikana, eivätkä ole eläneet kasteeseen saakka; heillä oli oma kasteensa, ja he tulivat autuaiksi uskon kautta siunattuun siemeneen.

Ei myöskään lastemme tähden, jotka kuolema äidin kohdussa, ennenkuin tulevatkaan kasteeseen, jo saavuttaa, jotka Jumala epäilemättä tallella pitää, koska Hän on antanut heille ruumiin ja sielun.

Ei, vaan meidän tähtemme, ettemme me ylenkatsoisi tätä armonmerkkiä, emmekä pidättäisi itseämme eikä omiamme siitä pois. Sillä missä tämä pyhä kasteen vesi on, siellä on myös Herramme Kristuksen veri, koska tässä vuotaa samalla vesi ja veri Hänen kyljestänsä. Mutta mihin Hänen verensä on hyvä, on jo ennen ilmoitettu, nimittäin, että murhaenkelistä tulisimme varjelluiksi, synnistä puhdistetuiksi ja ijankaikkisesti eläviksi."



"Ei myöskään lastemme tähden, jotka kuolema äidin kohdussa, ennenkuin tulevatkaan kasteeseen, jo saavuttaa, jotka Jumala epäilemättä tallella pitää, koska Hän on antanut heille ruumiin ja sielun."

Varmaankin tästä voi ajatella, että Lutherin mielestä myös vastasyntynyt, joka kuolee ennen kastetilaisuutta, on tallella Herran luona.

Ei missään Limbossa (kaikkea ne keksivätkin!), vaan Aabrahamin helmassa.

1 kommentti: