torstai 7. lokakuuta 2010

Paavali - Aadam ja Eeva

menemme sitten sylttytehtaalle, josta koko tämä perisynti onkelma on alkuisin.

no kukas muu kuin apostoli Paavali?


Vaikka Aadam ja Eeva ovat niin kuuluisia kautta maailman, he eivät ole mitään varsinaisia Vanhan testamentin suosikkeja.

Aadam mainitaan vain yhdeksän kertaa, Eeva vain kaksi kertaa - 1 Aik 1:1 sukuluetteloa lukuunottamatta (Adam, Seet, Eenok..) kaikki maininnat heistä ovat Ensimmäisen Mooseksen kirjan alussa.


Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei läytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut.
1 Ms 2:20

Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja säit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'älä syä siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
1 Ms 3:17

Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä.
1 Ms 3:21

Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa, ja tämä synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Seet, sanoen: "Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaan, koska Kain hänet surmasi".
1 Ms 4:25

Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
1 Ms 5:1

Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
1 Ms 5:3



Ja Aadam eli Seetin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.
1 Ms 5:4

Niin oli Aadamin koko elinaika yhdeksänsataa kolmekymmentä vuotta; sitten hän kuoli.
1 Ms 5:5

Aadam, Seet, Enos,
1 Aik 1:1



Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti.
1 Ms 3:20

Ja mies yhtyi vaimoonsa Eevaan; ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Kainin ja sanoi: "Minä olen saanut pojan Herran avulla".

1 Ms 4:1



siinäpä ne maininnat, jotka löysin

Aadam yhdeksän kertaa - joista kerran sukuluettelossa

Eeva kaksi kertaa.

ei sanaakaan

ei tärkeitä

ei profeetoilla

ei psalmeissa

ei sananlaskuissa

ei missään!!



Ei siis ihme, että juutalaisuudessa ei puhuta perisynnistä eikä niin hirmuisesti pohdita Aadamin ja Eevan roolia ihmiskunnan elämässä.

toki sitäkin tehdään.

mutta juutalaisuudessa on tuollainen reipas positiivinen ajatus, että Jumala on luonut ihmisen ja ihminen kykenee hyvään

ja pahaan

noudattamaan lakia

rikkomaan lain

ei sen kummempaa. ihminen on moraalinen, eettinen olento pyhän Jumalan edessä ja vastuullinen Luojalleen.

ei mitenkään särkynyt niin, että tarvitsisi vapahtajaa, lunastajaa, pelastajaa.

Messiasta odotetaan - kuningasta, joka saattaa kaikki kansat Israelin Jumalan palvelijoiksi ja noudattamaan Mooseksen lakia

kyllä silloin rabbeilla riittää hommaa, kun pakankansat kääntyvät Mooseksen uskoon!



kristityille taas Aadam ja Eeva ovat niin äärimmäisen tärkeitä.

kuten näimme, heitä on pähkäilty 2000 vuotta - Jeesuksen ajoista lähtien.

yhä tänään käydään kuumia kamppailuja - esimerkiksi nettiruukussa - Aadamin ja Eevan merkityksestä ihmiselle.

koko kristillinen usko rakentuu ajatukselle, että ihminen on poikennut pois Jumalasta ja tämä suhde Jumalaan on korjattava.

tähän ei pysty ihminen vaan ainoastaan ihminen ja Jumala - Jeesus Kristus, joka sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta

mites Aadam tähän nyt näin vahvasti tuli, kun ei taida Jeesuskaan häntä lainkaan mainita?

vai mainitseeko?



Aadam mainitaan yhdeksän kertaa myös Uudessa testamentissa

Eeva mainitaan nimeltä kaksi kertaa myös Uudessa testamentissa



tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan.
Lk 3:38

kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
Rm 5:14

Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myäs kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
1 Kor 15:22

Niin on myäs kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
1 Kor 15:45

Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
1Tim 2:13

eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
1Tim 2:14

Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä
Jud 1:14



Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittämyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
2 Kor 11:3

Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
1 Tim 2:13



näemme, että Jeesus ei koskaan maininnut Aadamia ja Eevaa evankeliumien teksteissä.

näemme, että Luukas mainitsee Aadamin sukuluettelossa, samoin Juudaan kirje (seitsemäs Aadamista)


eli ainoa joka sählää Aadamin ja Eevan kanssa Uudessa testamentissa on tämä herra Paavali.


Vanhassa testamentissa ainoastaan Ensimmäisen Mooseksenkirjan kertomus

Uudessa testamentissa ainoastaan apostoli Paavali

...

on siinä silta...

ja on siinä sekasotku!

ei uskois jollei tietäs millainen huuto kristikunnassa on siitä lähtien käynyt



jos apostoli vain pikkusen vasemman käden nimettömällä olis vilauttanut Aadamin ja Eevan suuntaan niin kaikki olisi toisin.

mutta kun meni sotkemaan pääkirjeisiinsä!

ei pääse yli eikä ympäri siitä, mitä pakanain apostoli opettaa ja siinä on yhtä jos toista vaikeatajuista.



Voimme oikeastaan tiputtaa Eevan tässä vaiheessa tästä keskustelusta

sillä apostoli viittaa häneen varsin lyhyesti ja lähinnä osoittaakseen perheessä vaimolle paikkansa.

"Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva"
1 Tim 2:13


toisessa kohtaa apostoli varoittaa korinttilaisia, ettei käärme heitäkin pettäisi, kuten petti Eevan


Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittämyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
2 Kor 11:3

Kirjoittanut: MikkoL, 06.10.2010 17:05

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle] [Kommentoi] [Poista]

kun olemme näin karsineet pois sukuluettelon (Luukas ja Juudan kirje) sekä viittaukset Eevaan nimeltä (2 Kor, 1 Tim)

jäljelle jää moottoriksi koko tälle kristikunnan mölinälle pieni pakkaus - kolme jaetta apostoli Paavalin kirjeissä

mutta mikä pakkaus!


1.
kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
Rm 5:14

2.
Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myäs kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
1 Kor 15:22

3.
Niin on myäs kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
1 Kor 15:45



vietävän Paavali... pisti nuo pommit Roomalaiskirjeeseen ja Ensimmäiseen korinttilaiskirjeeseen

kristillisen uskon perustavimpiin kirjoituksiin


ei niistä pääse yli eikä ympäri, jos kristitty tahtoo olla...

eikä ole kristikunta päässyt


kolme jaetta, mutta mikä Hengen voima!



kehottaessaan kristittyjä apostoli käyttää lisäksi ilmauksia "vanha ihminen" "uusi ihminen". ilmaukset liittyvät "vanhaan Aatuun" ja uuteen ihmiseen Kristuksessa.

Jeesus eikä kukaan muu ei käytä näitä ilmauksia Uudessa testamentissa. (Tosin Jeesus puhuu Nikodemuksen kanssa ihmisen syntymisestä uudelleen Joh 3)


tässä ovat nämä neljä kohtaa, jotka kaikki ovat kehotusta uskoville:

kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
Room 6:6

että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
Ef 4:22

ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
Ef 4:24


älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
Kol 3:9

Kirjoittanut: Haamul,

Minun mielestäni esim. Gal. 3:22 jo sellaisenaan todistaa perisynnin todelliseksi - edellyttäen, että uskomme Paavalin olleen oikeassa.

Kyllä Raamatun mukaan niin on, että ei ilman uutta Aadamia, Kristusta, yksikään ihmisen siemensolusta syntynyt pelastu.

Kirjoittanut: MikkoL

Mikä sitten on lain tarkoitus?

Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski. Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen. Mutta välittäjää ei tarvita vain yhtä varten. Jumala on yksi.

Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa?

Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.

Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen.

Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi. Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta.

Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia.



Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen.

Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.

Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.


Gal 3:19-29 KR 1992



tässä apostoli puhuu Jumalan lapsista

eivät kaikki ole "Jumalan lapsia" vaikka kaikki ihmiset, pienet ja suuret, ovat Jumalan luomia.


Haamulin viittaama jae on:

"Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen."
Gal 3:22 KR 1992


jotenkin tässä nyt on semmonen fiilis, että apostoli puhuu synnin vankilasta ja kytkee vapautumisen uskoon Jeesukseen Krsitukseen

vai luenko minä tuon ihan vikaan silmälaseillani?



nettiruukussa on ainakin yksi kirjoittaja, jolle tämä apostolin alleviivaama asia on erityisen rakas

ja syystä!

"Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne."


apostoli ei tässä puhu kastamattomista lapsista eikä aikuisista. ei vauvoista eikä vanhuksista.

vaan kastetuista.

Raamattuun pitäytyvä kristitty ei saa halveksia kastetta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti