torstai 8. heinäkuuta 2010

Jeesus on juutalainen

I.N.R.I

Jeesus on juutalainen.

he sanoivat: "Missä on se äsken syntynyt juutalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet häntä kumartamaan."
Mt 2:2

Mutta Jeesus seisoi maaherran edessä. Ja maaherra kysyi häneltä sanoen: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Niin Jeesus sanoi: "Sinäpä sen sanot".
Mt 27:11

väänsivät orjantappuroista kruunun, panivat sen hänen päähänsä ja ruovon hänen oikeaan käteensä, polvistuivat hänen eteensä ja pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Terve, juutalaisten kuningas!"
Mat 27:29

he olivat panneet hänen päänsä yläpuolelle hänen syynsä julki, näin kirjoitettuna: "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas"
Mat 27:37


toiset synoptikot, Markus ja Luukas, miltei samoin sanoin.



Niin Pilatus meni taas sisälle palatsiin ja kutsui Jeesuksen ja sanoi hänelle: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?"
Joh 18:33

tulivat hänen luoksensa ja sanoivat: "Terve, juutalaisten kuningas"; ja he antoivat hänelle korvapuusteja.
Joh 19:3



Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja kiinnitti sen ristiin; ja se oli näin kirjoitettu: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas".

Niin juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: "Älä kirjoita: 'Juutalaisten kuningas', vaan että hän on sanonut: 'Minä olen juutalaisten kuningas'."

Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi.

Niin juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: "Älä kirjoita: 'Juutalaisten kuningas', vaan että hän on sanonut: 'Minä olen juutalaisten kuningas'."

Pilatus vastasi: "Minkä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin".
Joh 19:19-22


Lainaukset ovat KR 1938



maaherra Pontius Pilatus oli ehkä hieman ivallisesti tai sarkastisesti kohauttanut olkapäitään, kun tämä mies seisoi avuttomana ja vihattuna tuomittavana hänen edessään.

"Mikä on totuus?"

agnostikko, "tietämätön" tekee sitten maailmanhistorian synkimmän oikeusmurhan - tuomitsee syyttömän kuolemaan.

keskustelun aikana Pilatus viittaa siihen, että hän ei ole juutalainen. Asia ei siis koske häntä.

jolloin Jeesuksen syyttäjät sanoutuvat irti juutalaisten kuninkuudesta ja ilmottautuvat - valheellisesti - Rooman keisarin alamaisiksi. (pelätty kapina syttyi pian ja Juudan kansan historia muuttui pakolaisten historiaksi)

asia ärsyttää ja vaivaa Pilatusta, joka kirjoittaa mitä kirjoittaa.

kerrotaan että hänet erotettiin virastaan huonon hallinnon tähden ja että hän teki myöhemmin itsemurhan.

"mikä on totuus?"

kysymys, jota ihmisen ei tulisi jättää ilmaan leijumaan.



Niin Pilatus meni ulos heidän luokseen ja sanoi: "Mikä syytös ja kanne teillä on tätä miestä vastaan?"

He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Jos tämä ei olisi pahantekijä, emme olisi antaneet häntä sinun käsiisi".

Niin Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan".

Juutalaiset sanoivat hänelle: "Meidän ei ole lupa ketään tappaa";

että Jeesuksen sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut, antaen tietää, minkälaisella kuolemalla hän oli kuoleva.

Niin Pilatus meni taas sisälle palatsiin ja kutsui Jeesuksen ja sanoi hänelle: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?"

Jeesus vastasi hänelle: "Itsestäsikö sen sanot, vai ovatko muut sen sinulle minusta sanoneet?"

Pilatus vastasi: "Olenko minä juutalainen? Oma kansasi ja ylipapit ovat antaneet sinut minun käsiini. Mitä olet tehnyt?"



Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä".

Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?"

Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas.

Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni."

Pilatus sanoi hänelle: "Mikä on totuus?"

Ja sen sanottuaan hän taas meni ulos juutalaisten luo ja sanoi heille: "Minä en löydä hänessä yhtäkään syytä. Mutta te olette tottuneet siihen, että minä päästän teille yhden vangin irti pääsiäisenä; tahdotteko siis, että päästän teille juutalaisten kuninkaan?"

Niin he taas huusivat sanoen: "Älä häntä, vaan Barabbas!"

Mutta Barabbas oli ryöväri.


Joh 18:28-40 KR 1938



Tämä majesteettinen kohta "Sinäpä sen sanot, että olen kuningas" löydettiin pienestä 8.9x6 cm kokoisesta papyruksen kappaleesta Egyptin kuivasta hiekasta.

Se on nyt juhlittu Uuden testamentin varhainen todistuskappale John Rylands yliopiston kirjaston huolellisesti varjelemana aarteena Lontoossa.

Papyrus Rylands P52 nimittäin osoitti, että vastoin tutkijoiden olettamuksia, Johanneksen evankeliumi ei ole hyvin myöhäinen jostain 100-luvun lopulta jKr vaan se on tunnettu jo noin 90 jKr.



toisella puolella (recto) ovat jakeet 18:31-33

"Pitäkää itse hänet", Pilatus sanoi, "ja tuomitkaa hänet oman lakinne mukaan." Mutta juutalaiset sanoivat: "Meidän ei ole lupa tuomita ketään kuolemaan." Näin tapahtui, jotta Jeesuksen sanat kävisivät toteen. Hän oli aiemmin ilmaissut, millainen tulisi olemaan hänen kuolemansa. Pilatus meni takaisin palatsiin, käski tuoda Jeesuksen eteensä ja kysyi häneltä: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?"

ja toisella puolella (verso) jakeet 18:37-38:

Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni." Pilatus sanoi hänelle: "Mikä on totuus?" Ja sen sanottuaan hän taas meni ulos juutalaisten luo ja sanoi heille: "Minä en löydä hänessä yhtäkään syytä."


KR 1992 mukaan



Tämä arvokas egyptiläinen papyruksen kappale, varhaisin tunnettu Johanneksen evankeliumin versio, on hyvin merkittävä.

On aivan kuin Pyhä Henki tahtoisi näin alleviivata Jeesuksen rohkeaa todistusta - ensimmäisen marttyyrin, veritodistajan - sanoja viranomaisten edessä.

ja samalla sitä, että Jeesus on juutalainen

Juutalaisten kuningas.



IESUS NAZARENUS REX IUDAORUM

lyhennettynä I.N.R.I.


Jeesus on juutalainen.

Heidän kuninkaansa, profeettojen kautta luvattu Voideltu - hepreaksi Massiah kreikaksi Khristos

Raamatun todistus on kauttaaltaan yhtenäinen - tämä mies on juutalainen.

Eikä mikä tahansa juutalainen, vaan sekä isänsä - niin luultiin - että äitinsä puolesta jalointa vanhaa juutalaista kuninkaallista sukua, kuten Matteuksen evankeliumin ensimmäinen luku näyttää.

Hänen äitinsä Maria ja Joosef matkustivat Nasaretista kauas etelään Beetlehemiin, Daavidin kaupunkiin

"Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun."
Luukas 2:4 KR 1992



Jeesus on juutalainen.

Apostolien todistus on yhtenäinen ja vedenpitävä:

"Kun he sitten pyysivät itselleen kuningasta, Jumala antoi heille Saulin, Kisin pojan, Benjaminin heimosta, ja Saul hallitsi neljäkymmentä vuotta.

Sitten Jumala pani hänet viralta ja nosti heille kuninkaaksi Daavidin.

Daavidista hän myös antoi todistuksen: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, mieleni mukaisen miehen. Hän on kaikessa toteuttava minun tahtoni.'

"Daavidin jälkeläisistä Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen."


Apt 13:21-23 KR 1992



Jeesus itse sanoo näin samarialaiselle naiselle Sykarin kaivolla - juutalaisilla ei näet ollut tapana siellä ei-juutalaisten parissa liikkua:

"Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista."
Joh 4:22



Jeesus on juutalainen.

Apostoli Paavali kirjoittaa

Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä - että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.

Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät,

ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!



Kuka on juutalainen, israelilainen?

Abrahamin lapsi Saaran pojan Iisakin ja tämän pojan Jaakobin kautta.

(Ismail ja Esau ovat muiden Abrahamin lasten sukupuiden juuria)

Kuningas Daavid on Abrahamin jälkeläinen, joten Jeesus on aidosti juutalainen, Abrahamin lapsi.



Juutalainen mies ympärileikataan liiton lapseksi. Jumala teki Abrahamin kanssa liiton, jonka merkki on ympärileikkaus.

(Jeesus ei ole ruotsalainen. Ohlsonin Ecce homo valokuvien joukossa olevassa kuvassa kasteesta mies on ilmeisesti ympärileikkaamaton pakana, gojim, ei-juutalainen.)



Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.

Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.

Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän.

Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat, siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen.

Mutta jokainen ympärileikkaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton."

1 Ms 17:9-14 KR 1992



On muuten mielenkiintoista, että tasa-arvoisessa Ranskan vallankumouksen vihdoin saavuttamassa Suomessa on noussut julkisuuteen vaatimus, että juutalaiset eivät saisi ympärileikata poikiansa.

Sama uskonnonvapauteen liittyvä uhka koskee Suomessa asuvia muhamettilaisia.



Jeesus on juutalainen.

Minulta loppuisi aika, jos koettaisin käydä läpi kaikki tästä kertovat Raamatun kohdat ja edes vähän koettaa raapaista niiden merkitystä.

Tämä on nimittäin koko Raamatun perustavia teemoja ja huipentuma:

Jeesus ei nimittäin tulee jostain pöhheiköstä, kuten joku kreikkalais-roomalainen jumalanpoika tai avaruudesta jonkinlaisena ufona.

Jumala teki kansan, Hänen suuri luomistekonsa, josta punainen lanka kulkee Paratiisin aamuhämärästä Kaldean Urin kautta Kanaanin maahan.

Jumala teki kansan, antoi sille kuninkaan - jotka olivat kaikki melko pottumaisia - ja lupasi profeettojen kautta, etenkin profeettojen kuninkaan Jesajan kautta, antavansa kansalleen kuninkaan.

Jeesus on Messias.

Jeesus on juutalaisen kansan odottama Voideltu.

jonka Hänen kansansa hylkäsi.

tästä olisi paljon sanottavaa!



Jeesus ei ole suomalainen.

esimerkiksi esikoislestadiolainen uskova voi katsella Jeesusta suomalaisena Esikoisena.

Jeesus ei ole ruotsalainen.

esimerkiksi Ruotsin luterilaisen kirkon jäsen voi katsella Jeesusta ruotsalaisena homona.

Jeesus on juutalainen.

Tästä ei kukaan tykkää, ei Adolf Hitler, ei Israelin nykyinen ylipappi, eivät monet maailman kristityt, jolle aikamme Israel on punainen vaate.

Mutta Pontius Pilatus vakuuttui tästä yhdestä asiasta - vaikka hiukka sitä eppäili - ja antoi kirjoittaa Hänen ristinsä päälle.

Iesus Nazarenus rex Iudaeorum
I.N.R.I.



mutta vähäistä olisi juutalaiselle Jeesukselle olla vain juutalaisten kuningas - sen verran iso heppu hän on!

Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.
Jes 49:6



apostoli Paavali kipuili tämän kanssa - että hänen oma kansansa, juutalaiset, hylkäsivät kuninkaansa.

hänellä on paljon asiasta sanottavaa mm. kirjeessä Roomalaisille.

Paavalia lohdutti Hengessä annettu tieto, että kerran koko Israel on pelastuva.

Martti Luther hiukka eppäili moista ja kirjoitti Raamattunsa sivuun tähän kohtaan Roomalaiskirjettä

"siitä ei tule mitään"



Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen.

Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu:

-- Siionista on tuleva Pelastaja,
hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.

Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä.

Room 11:25-27 KR 1992


Apostoli Paavali perustaa tämän Jumalan Sanaan, juutalaisen kansan pyhiin kirjoituksiin

(myös Uusi testamentti on juutalaisten kirjoittama)

Mutta Siioniin Herra tulee vapauttajana, Jaakobin jälkeläisten luo lunastajana, kun he luopuvat rikkomuksistaan, sanoo Herra.
Jes 59:20

Näin sovitetaan Jaakobin synnit, tämä on kääntymyksen hedelmä: Jaakob murskaa kaikki väärien alttarien kivet niin kuin kalkkikivi murskataan, eikä maahan enää nouse asera-paaluja, ei suitsutusalttareita.
Jes 27:9

sekä Jeremian kuuluisa sana Uudesta liitosta:



"Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.

Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.

"Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."

Jer 31:31-34 KR 1992



Jeesus on juutalainen.

näin nettiruukussa ja muutenkin kutsun minäkin pakanakansojen edustaja kaikkia kristittyjä katselemaan Jeesusta sellaisena kuin Hän meille Sanana tulee lihaksi.

ei omien suomalaisten, ruotsalaisten, venäläisten, amerikkalaisten kansallisten, rodullisten, uskonnollisten ihanteidemme, ajatustemme, perintömme valossa.

ei edes Kiirunan Beetlehemin valossa.

vaan sellaisena kuin Hän itse luoksemme tulee.



Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on:

Ihmeellinen neuvonantaja,
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen isä,
Rauhanruhtinas.

Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti.

Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.


Jes 9:5-6 KR 1933

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti