keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

Esikoiset ja kuningas Alkoholi


Esikoislestadiolaisuuden perintöön kuuluu ehdoton raittius. Tämä kaunis tapa juontaa juurensa Lars Levi Laestadiuksen voimakkaisiin viinan vastaisiin saarnoihin juopottelevassa Pohjolassa.

Esikoisten joukossa varmaan on myös joitain kohtuukäyttäjiä, joille alkoholi ei ole mikään ongelma.

Yleisesti ottaen alkoholia ei käytetä ja saarnaajat toisinaan varoittavat, että yksikin naukku voi johtaa viinan himon syttymiseen ja elämän alamäkeen.

Voidaan myös yleisesti ajatella, että alkoholin käyttö on synti, koska Raamattu varoittaa siitä. Tupakointia sen sijaan ei perinteisesti ole pidetty syntinä. Laestadius itse oli ahkera piippumies ja usein seurojen aikana miehet piipahtivat pihalle tupakille.

Tupakan suorastaan tappavia haittavaikutuksia on alettu ymmärtää vasta viime vuosikymmeninä. Viinan kirot ovat sen sijaan jo muinaisista ajoista tutut.

apostoli Paavali neuvoo tästä jo lähes 2000 vuotta sitten Efeson kristityille kirjoitetussa kirjeessä asettaen jännällä tavalla vastakkain viinin ja Hengen

"älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä"
Ef 5:18


Olen koettanut tuoda tähän yleiskuvaan - joka ei varmaan poikkea suomalaisen heränneen kansan linjoista muissakaan suunnissa - Raamatun näkökulmia.

Raamaun maailmassa ei varsinaisesti ole alkoholiongelmaa, mikä ehkä johtuu Välimeren maiden aurinkoisesta ja lämpimästä ilmasta ja kuumasta verestä - asioita ei haudota, kunnes ne humalassa purkautuvat, vaan iloa ja surua ilmiastaan vapasti ja voimakkaasti.

ehkä geeneilläkin on osansa.

Raamatun perusteella siis viinin juominen ei ole syntiä.

Pyhä Kirja varottaa vakavasti juopottelusta ja sen mukana tulevasta irstailusta.

Johannes kertoo, kuinka äitinsä pyynnöstä Jeesus itse valmisti humaltuville häävieraille parasta viiniä, kokonaiset 600 litraa.

Jeesus sanoo myös, että Hän juo uutena ihmisenä viiniä taivasten valtakunnassa.

Tämä toteutuu Herran pyhällä ehtoollisella, jossa ei saa korvata viiniä mehuilla tai muilla litkuilla.

Tämä toteutuu paratiisissa, jossa on tarjoilu käynnissä.



Viinistä kieltäytyjiä on Raamatun maailmassa, mutta he ovat sen verran harvinaisia, että heidät - kuten reekabilaiset ja Johannes Kastaja - siitä erityisesti mainitaan.

Jumalan valitun kansan, juutalaisten, elämään ja juhliin viini kuuluu erottamattomana ja Jumalan käskemänä osana.

Pääsiäisen aterialla, esimerkiksi, juodan neljä siunauksen maljaa viiniä.

Simhat Tora, "Tooran ilon", juhlissa saattaa hyvinkin iloisen näköinen rabbi tanssia kiittäen Jumalaa lain ihanasta lahjasta Israelin kansalle.

alkoholismi on juutalaisten parissa tietääkseni melko harvinaista.

Israelissa nyt on miljoona Venäjältä saapunutta siirtolaista, ja alkoholin aiheuttamaa ongelmaa on heidän parissaan kyllä nähtävissä.

Olen kertonut, että maitokaupassa on vapaasti myynnissä kaikki miedosta oluesta 99% pirtuun - ja ne koko lailla pysyvät kauppojen hyllyillä ilman mitään erityisempää ostohimoa.



Suurin osa esikoisista siis ovat raittiita ja saavat siitä kiittää Jumalaa, tämä on suuri lahja tämän päivän Suomessa.

Jotkut ovat ongelmattomia kohtuukäyttäjiä, ja saavat siitä kiittää Jumalaa.

Tästä ei kuitenkaan tarvitse Herran edessä ylpeillä -

"ette juo viinaa? mitä erinomaista te siinä teette? onhan maailmassa tänään tuhat miljoonaa muslimia, jotka eivät alkoholiin koske"

vaikka alkoholi onkin arabiaa, al-kohel, silmämaali, ja kerrotaan islamilaisten kemistien Abbasidien ajan Irakissa ensimmäisenä kehittäneen alkoholin tislauksen joskus 800-luuulla jKr.



itse asiassa tässä asiassa nämä kunnon kansalaiset eivät niin taida Jeesusta kiinnostaa.

"eivät terveet tarvitse parantajaa"

"minä olen tullut kutsumaan syntisiä"

Jeesus sanoo ja kertoo niistä 99 hyvinvoivasta lampaasta tarhassa, jotka Paimen jättää ja lähtee hakemaan sitä yhtä kadonnutta.

sillä kuvaamani "virallinen linja" esikoisten raittiudesta on se pintakerros.

ihminen on monimutkainen ja myös uskonnollinen ihminen on mutkikas tapaus, jota ei ole helppo luokitella ja määritellä.


kun alkoholin käyttö synnillistetään, vastoin Raamattua, ja siitä tehdään laki ja hyve ja moraalinen asia, (mitä raittius toki onkin!)

seuraa syvemmällä tasolla, esirippujen ja fasadien takana helposti ongelmia, jotka vääränlainen opetus aiheuttaa uskovissa.

voi olla, että joku juo ihmisten pelosta salaa.

nyt hänen omatuntonsta sanoo, että laki kieltää alkoholin - esikoisilla on oma kieltolakinsa, jota kaikkien odotetaan noudattavan.

kun hän juo olutta, viiniä tai viinaa muiden sitä tietämättä, hän loukkaa omaatuntoaan.

tämä on paha asia.

koska hän luulee tekevänsä syntiä, hän tekee syntiä, ja on synnin ja kuoleman lain alainen eikä elämän hengen vapauttama Kristuksessa Jeesuksessa.

ehkä hän tietää jonkun toisenkin juovan tai ehkä joku raitis tietää vaikkapa jonkun vastuuhenkilön, yleisesti arvostetun kristityn, joskus juovan kun muiden silmä välttää.

rikkovan lakia ja näin hänen omatuntonsa loukkaantuu.



tällainen ulkokultaisuus, farisealaisuus, julkisivun ylläpito, jossa taustalla kuitenkin rikotaan lakia, vaikuttaa uskovaan ja heikentää häntä.

jollain tavoin kun on pakko juoda kun se helpottaa niin pahaa oloa ja kun Jumala ei rankaisekaan iskemällä salamalla taivaasta niin tämä kristillisyys alkaa suhteellistua.

ei se nyt sitten ole ihan niin tarkkaa eikä se ole välttämättä ihan niin ja eiköhän tässä nyt kuljeta suurinpiirtein samoin kuin muutkin.

jotta tältä vältyttäisiin, kristityn tulisi joko ymmärtää, että juominen ei ole synti Raamatun mukaan - vapautua tuosta laista - tai sitten lakata juomasta, maksoi mitä maksoi, jos se kerran on synti.

mutta kuinkas lakkaat, kun on miestä tai naista väkevämpi, eikä seuraväelle uskalla asiasta edes vihjata?

eivät he auta ja nosta ja tue vaan kääntävät minulle heikolle selkänsä.


ehdottoman raittiuden ihanne voi olla esikoisperheessä todellinen ongelma.

tarkoitan sitä, että voi olla ongelma, kun lapsille kotona demonisoidaan viina ja humaltuminen kokonaan, synnillistetään ja vaaditaan ehdotonta raittiutta. Saunakaljakin on paha vaikka olis ykköstä.

he lähtevät sitten nuorena maailmalle tai aikuisina, ja saattavat ihastua alkoholiin, tabuun, kiellettyyn hedelmään ja koska se tempaa niin ainoa tapa juoda hyvällä omallatunnolla on lempata koko usko ja Kristus ja lakata käymästä seuroissa.

en tiedä tilastoja, arvelen vain, että on joitain tapauksia, jossa perheen lapsista jotkut ovat absolutismin särkemiä.

kohtuukäyttö, tai rauhallinen asian selvittely vanhempien ja lasten välillä, kun siellä juotiin... avoimuus ja tietynlainen Hengen vapaus voivat olla terapiaa.

poika tuli kännissä kotiin. totta kai se murehduttaa uskovaa isää ja äitiä. mutta ei se ole maailman loppu, alkoholin kanssa on opittava tulemaan toimeen ja ymmärrettävä sen väkevä voima ja myös siunaus.



raittiit siivokristityt eivät siis niin Jeesusta kiinnosta, joka etsii niitä tuhlaajapoikia, tyttöjä, epäonnistuneita, langenneita, kadonneita rahoja ja lampaita.

tämä mieli tulisi myös olla esikoisilla itsellään, eikö niin.

saamme olla raittiita, kiitos Herran, mutta tuolla ulkona kylmässä on vain 11 vuotiaita lapsia hangessa kännissä. Suomen kansan alkoholin kulutus on vaarallisen lähellä Englannin ginihulluja vuosia . me käytämme 8.5 he 10 litraa per henkilö vuodessa.

eikö Kristus siis kutsuisi omiaan yöhön, etsimään kanssaan näitä, joiden kehittyvä maksa ja aivot ovat suorassa vaarassa, teinityttöjä, jotka on helppo raiskata umpitunnelissa, väkivaltaisia nuoren perheen isiä, jotka järjettömästi hakkaavat rakkaitaan.

nämä juuri kiinnostavat Jeesusta.

eloa on paljon

työmiehiä vähän

erityisesti minua ahdistaa tämä, että rukoushuoneet ovat loistokunnossa ja samalla talkoolla, samalla uhrauksella, samalla innolla voitaisiin pystyttää Laupiaan samarialaisen majatalo jonnekin alkoholin ja huumeiden särkemille Jumalan luomille ihmisille.

mikä estää?

no ei mikään muu kuin väärä oppi.



Mutta hänen tykönsä tulivat kaikki Publikanit ja syntiset, kuulemaan häntä.

Ja Pharisealaiset ja kirjanoppineet napisivat ja sanoivat: tämä syntisiä vastaan ottaa ja syö heidän kanssansa.

Niin hän sanoi heille tämän vertauksen, sanoen:
Kuka on teistä se ihminen, jolla on sata lammasta, ja jos hän yhden niistä kadottaa, eikö hän jätä yhdeksänkymmentä ja yhdeksän korpeen, ja mene sen jälkeen, joka kadonnut on, siihenasti että hän sen löytää? Ja kuin hän sen löytää, niin hän panee sen olallensa, iloiten. Ja kuin hän tulee kotiansa, niin hän kutsuu kokoon ystävänsä ja kylänsä miehet, ja sanoo heille: iloitkaat minun kanssani: sillä minä löysin lampaani, joka kadonnut oli.

Minä sanon teille: niin pitää ilo oleman taivaassa yhdestä syntisestä, joka itsensä parantaa, enemmin kuin yhdeksästäkymmenestä ja yhdeksästä hurskaasta, jotka ei parannusta tarvitse.

Lk 15:1-7 Biblia 1776



mikä väärä oppi?

kun esikoinen kuulee tuon ihanan kohdan Jeesuksen opetuksista, hänen päässään alkaa soida monotoninen yskiääninen hurskas veisuu

"minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä..."

Jeesus puhuu tässä minusta!
minä olen syntinen, saan anteeksi
minä olen eksynyt, löydän kotiin
minä olen kadonnut, minut löydettin
minä olen tuhlari, Isä puki juhlapukuun

"minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä..."

...
ja Jeesus katselee varmaan hieman murheellisena, että sinä olet okay, mutta veljesi ja sisaresi palelee yössä



tee pieni testi

lue tämäkin Jeesuksen ihana opetus, ja sano rehellisesti itsellesi, kenet se tuo mieleesi ensimmäisenä?



Ja hän sanoi: yhdellä miehellä oli kaksi poikaa,

Ja nuorempi heistä sanoi isällensä: isä, anna minulle osa tavarasta, joka minulle tulee. Ja hän jakoi heille tavaran. Ja ei kauvan sen jälkeen, kuin nuorempi poika oli kaikki koonnut, meni hän kaukaiselle maakunnalle, ja hukkasi siellä tavaransa irstaisuudessa.

Mutta kuin hän kaikki oli tuhlannut, niin tuli suuri nälkä kaikkeen siihen maakuntaan; ja hän rupesi hätääntymään,

Ja meni pois ja suostui yhteen sen maakunnan kauppamieheen, joka hänen lähetti maakyliinsä kaitsemaan sikojansa. Ja hän pyysi vatsaansa ravalla täyttää, jota siat söivät, ja ei kenkään hänelle sitäkään antanut.

Mutta kuin hän mielensä malttoi, sanoi hän: kuinka monella minun isäni palkollisella on kyllä leipää, ja minä kuolen nälkään!

Minä nousen ja käyn minun isäni tykö ja sanon hänelle: isä, minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäs, Ja en ole silleen mahdollinen sinun pojakses kutsuttaa: tee minua niinkuin yhden palkollisistas.



Ja hän nousi ja tuli isänsä tykö. Mutta kuin hän vielä taampana oli, näki hänen isänsä hänen, ja armahti hänen päällensä, ja juosten lankesi hänen kaulaansa, ja suuta antoi hänen.

Mutta poika sanoi hänelle: isä, minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäs, ja en ole mahdollinen tästedes sinun pojakses kutsuttaa.

Niin sanoi isä palvelioillensa: tuokaat tänne ne parhaat vaatteet, ja pukekaat hänen yllensä, ja antakaat sormus hänen käteensä, ja kengät hänen jalkoihinsa,

Ja tuokaat syötetty vasikka, ja tappakaat se, ja syökäämme ja riemuitkaamme;

Sillä tämä minun poikani oli kuollut, ja virkosi jälleen: hän oli kadonnut, ja on taas löydetty; ja rupesivat riemuitsemaan.

Lk 15:11-24 Biblia 1776



kenestä tässä puhutaan?

jos rehellinen vastauksesi on:

"minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä..."

niin ehkä tämän nettiruukun raamattupiirin palstan lukemisesta on sinulle jotain iankaikkista hyötyä!

jospa silmäsi ja sydämesi aukeavat laupiaan samarialaisen tavoin iloiseen toimintaan ja valtavaan evankeliumin viestiin

"Hej, kuule iloinen uutinen
sinä, sinä, sinä, sinä, sinä, sinä.
sinä, sinä, sinä, sinä, sinä, sinä.
sinä, sinä, sinä, sinä, sinä, sinä.
sinä, sinä, sinä, sinä, sinä, sinä.
sinä, sinä, sinä, sinä..."


sillä kuningas Alkoholin orjana on paha olla

kuningas Jeesuksen palvelijat ovat Hänen ystäviään ja kanssaperillisiään ja vapaita ihmisiä

heidän avullaan Taivasten valtakunnan Herra särkee perkeleen työt alkoholin orjankin elämässä

vaikka veisi alkoholistin taivaan iloon, ja siellä juotava viini ei aiheuta irstasta menoa eikä huonoa omaatuntoa.

3 kommenttia:

  1. Myös adventistit demonisoivat esimerkiksi viinan ja tupakan käyttöä selittäessään sen vaaroja lapsille. TUlee ihan mieleen ne puheet, joita vanhemmat aikoinaan pitivät lapsille siitä, että kaivossa asuu Näkki, sinne ei passaa mennä.
    60-luvulla myös viidennessä herätysliikkeessä alkoholi oli käytännössä saarnattu synniksi. Siinä suhteessa viidesläisyys on muuttunut raamatullisemmaksi vuosikymmenten saatossa. Evankelisuudessa, jota sattuneesta syystä olen myös oppinut tuntemaan melko lailla, ollaan Raamatun linjoilla, mutta muutama raittiusmies on pappienkin joukossa näkynyt, ja nämä eivät aina malta olla sekoittamatta melko järeitä raamatullisia perusteluja kantaansa.
    Oma käsitykseni herännäisyydestä on tässä suhteessa ristiriitainen. Osa heränneistä elää tuon Raamatun opetuksen mukaisesti. Osa vetoaa ilmeisesti Ukko-Paavon esimerkkiin eikä kaihda juopotteluakaan.

    VastaaPoista
  2. antamasi laajempi kartoitus varmastikin antaa hyvin suuntaa suomalaisen heränneen kansan asenteisiin. huoleni on kristityn omantunnon vapaus, joka on helppo jyrätä sen alle, miten pahaksi ongelma on Suomessa käynyt. seurauksena on sitten ulkokultaisuutta, hengellisen elämän ahdistuksia ja mahdollisesti kasvatuksen virheitä, jotka voivat pahasti kostautua. Raamatun raikas ja luonnollinen asennoituminen ei taida kuitenkaan olla ukko-Paavon linja. esikoiset eivät Paavoa korkealle arvosta juuri tästä syystä.

    VastaaPoista
  3. Mikko, itse ajattelen, että suomalaisten herätysliikkeiden alkoholiteologia on jämähtänyt 1800-luvulle. Nyt toki olisi tilausta Laestadiuksen kaltaisten julistajien raittiusliikkeelle, sillä liian moni ihminen pilaa elämänsä alkoholin kanssa läträtessään.
    Käsittääkseni adventisti ja Jehovan todistaja ajattelevat, että raittius on pelastuksen ehto. Viidesläisyydessäkin on ollut sitä ajattelua. Tässä suhteessa viidesläisyys on nähdäkseni lähestynyt Raamatun opetusta.

    VastaaPoista