tiistai 9. maaliskuuta 2010

Taivasten valtakunta

esikoisuudessa keskitytään Jeesuksen työhön meidän syntisten Sovittajana, Lunastajana ja Pyhittäjänä.

mutta esitän tyhmän kysymyksen: mitä varten Jeesus tänne tuli?

miksi Jumalan Poika sovitti syntimme, lunasti meidät synnin, turmeltuneen lihamme, perkeleen ja kuoleman kahleista ja pyhittää meidät?

mikähän olisi perus-essun vastaus tähän kysymykseen?

erehdynkö, jos arvelen hänen sanovan "no tietenkin siksi, että meillä olisi iankaikkinen elämä"

toisin sanoen tuossa olisi sävy "Jeesus on tullut tänne, sovittanut meidät kalliilla verellään, että meillä olisi synnit anteeksi ja kuoleman jälkeen autuus taivaassa"


Taivasten valtakunnasta tulee pelastusta varten tehty pursi tänne maallisen elämän ja ajan aallokkoihin, jos tällä tavoin ymmärrämme Jeesuksen työn ja merkityksen.

"minä olen pietistinen, henkilökohtaisesti hurskas ihminen, ja jotta tämän auutuden tilan saavuttaisin, taivasten valtakunta on läsnä täällä ajassa."

missä tämä taivasten valtakunta sitten on, kuka on sen kansalainen, missä on sen portti ja kuka on portilla vahtina, etteivät kaikki kulkijat pääse sisään?

no kaikki tiedämme toki tähän esikoislestadiolaisen vastauksen.

tämä meidän poppoo on taivasten valtakunta, Jumalan valtakunta.

Siionin muurit on sen ympärillä, ja uskolliset sananpalvelijat muureilla vahteina.

passi annetaan henkilökohtaisesti tietyillä sanoilla, jotka vain taivasten valtakunnan väki "voimallisesti" sanoo - muiden kohdalla senkun tuuli huulia lerputtelee, kuten savolainen sanoisi.


toistan

kun Jeesuksen tehtävä koetaan siten, että Hän on minun Vapahtajani ja pelastajani synnistä, lihasta, perkeleestä ja kuolemasta, ja antaa minulle iankaikkisen elämän.


silloin taivasten valtakunnasta tulee helposti tuollainen minua varten rakennettu laiva, turvakaupunki, johon saan paeta Jumalan suuresta armosta.


no eikös tuo sitten ole syy, miksi Jumalan Poika tähän maailman on tullut?

eikö Hän ole antanut seurakuntansa pelastuksen laivaksi, Nooan arkiksi, jolla lunastetut ihmiset pääsevät iankaikkiseen elämään?


tästä yksinkertaisin viivoin piirtämästäni kuviosta puuttuu jotain
olennaista.

Isä Jumala


Jumala lähetti Poikansa.

Jumalalla oli siihen tarkoituksensa.

"Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo"
1 Piet 3:18 KR 1992

Jeesus on tullut johdattamaan meidät Jumalan luo.



Hän itse aloitti oman julistustyönsä melkoisella iskulauseella


"Aica ombi teutetty/ ia Jumalan Waldakunda on lehestynyt/ Tehcket paranost/ ia wskokat/ Euangelium."
Mark 1:15 KR 1548


Jumalan valtakunta

taivasten valtakunta

tullut lähelle.




Sillä ette ole käyneet sen vuoren tykö, johon ei ruveta saa, ja joka tulesta paloi, ette myös käyneet siihen synkeyteen ja pimeyteen, ja sen hirmuisen ilman tykö,

Sen basunan kajauksen ja sanain äänen tykö, josta ne, jotka sen kuulivat, rukoilivat, ettei se sana pitänyt heille sanottaman.

Sillä ei he voineet kärsiä niitä, mitkä siinä sanottiin, ja jos joku peto siihen vuoreen sattui, niin se piti kivitettämän eli nuolella ammuttaman lävitse.

Niin hirmuinen sen näky oli, että Moseskin sanoi: minä olen hämmästyksissä ja vapisen.



Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,

Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,

Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).


Heb 12:18-24 Biblia 1776



Sentähden saamme me sen valtakunnan, joka ei järistä taida, meillä on armo, jonka kautta me Jumalaa palvelemme, hänen mielensä nouteeksi, siveydellä ja pelvolla

Sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.


Heb 12:28-29 Biblia 1776



Heprealaiskirje puhuttelee kaikkia kristittyjä, ei vain "esikoisen" nimen itselleen ottaneita.

Meille on annettu valtakunta.

Se on tullut todella lähelle.

Tämä valtakunta ei ole demokratia, jossa asioista äänestetään nykyajan tyyliin.

Jumalan valtakunta on kuningaskunta.

Sen absoluuttinen monarkki on kuin kuluttava tuli, ei mikään helppo tyyppi.


Taivasten valtakunnassa palvellaan Jumalaa.



Saatamme kuulla kauniin sanonnan "jumalanpalvelus on paikka, jossa Jumala palvelee meitä"

no, niinhän Jeesus Kristus teki Uuden testamentin kertomusten mukaan, pesi jalkoja, kattoi pöydän, valmisti viiniä, asetti aterian ja valmisti siihen syötävää.

ja paljon muuta.

on mukavaa olla Jumalan palveltavana.

mutta palvella Jumalaa pelossa ja siveydessä, mitä se on?



esikoisten hengellisyys ei ole suuntautunut Jumalan palvelemiseen.

seurat ovat tällainen hengellinen fysioterapian saamisen paikka, johon mennään hakemaan itselle voimia, uskon uudistusta ja virkistystä ja tapaamaan sukulaisia ja tuttavia, kuulemaan Jumalan Sanaa.

nykyajan ihmiset ovat tottuneet elämään palveluyhteiskunnassa ja päättämään asioista äänestämällä, joskus jaloillaan.

nykyajan ihminen ei ole tottunut palvelemaan vaikka toki palveluammatit ovat iso busines.

joten kirkon jäsenten "veroillani ylläpidetty minun uskonnollinen huoltolaitokseni", tai esikoisten hengellinen fysioterapia, vakuutuslaitos, ovat luontevia asenteita.

eiköhän siis taivasten valtakuntakin ole jotain sellaista, minua varten tehtyä jo ammoisista ajoista, isien ja äitien perille kantanut palvelulaitos.



voisimme ikäänkuin katsella taivasten valtakuntaa, ja havaita siellä aivan oman alueen, jonka yllä lukee suomeksi, ruotsiksi, saameksi ja meän kielellä

ESIKOISTEN OSASTO

siellä näemme merkillisen näyn. joukko kauniisti valkoisiin pukuihin puettuja siivoja ihmisiä istuskelee mukavilla tuoleillaan. meno on rauhallista ja turvallista, mihinkään kun ei olla matkalla.

koko osasto on kuin odotushuone, jossa istuvat toivovat basunan soittoa merkiksi siitä, että päästiin perille.

jonkinlainen hissi tai bussi tai juna tai laiva, jossa istumalla päästään perille rauhan satamaan.



on hyvä että sinulla on puhdas raamatullinen usko, laki ja evankeliumi kohdallaan.

on hyvä että sinulla on armosta uskottuna synnit anteeksi ja välit selvinä Jumalasi kanssa

on hyvä, että tahdot sanan kuulossa olla ja elää ja ahkeroida neuvojen ja ohjeiden mukaan, että se uskon lamppu ei sammuisi

on hyvä seurata vanhinten jalanjäljissä kun he raamatullisesti opettavat ja kehottavat



mitä tähän sanomme?

tutki omaa tilaasi näin paastonaikana.

oletko sinä totisesti Jumalan palvelija Hänen valtakunnassaan, Herran piikanen tai juoksupoika, jolla ei meinaa aika riittää kaikkeen siihen, mitä Herrasi sinulta odottaa?

vai oletko sellainen suuressa odotushuoneessa lehtiä lukeva, leiviskät haudattuina syvälle penkin alle ja sydän väärässä rauhassa lepäävä

ei minun tarvitse mitään Jumalaa palvella!

minun asiani ovat hyvin, elän elämäni kuten tahdon, ja saan taivaan lahjaksi Jeesuksen tähden.


annan sinulle kokolailla varman tuntomerkin hengellisestä tilastasi:

yhtäkään taivasten valtakunnan kansalaista ei ole vapautettu Jumalan palvelemisesta.

jos lähetyskäsky ei ole totta kohdallasi, olet hyvin todennäköisesti uskosi kanssa ajanut pulkalla mäntyyn.

sen verran tokkurassa, että et ymmärrä miten vakavasti Jeesus suhtautuu palvelijoihinsa.

Meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.

virsi 435
Sä käskit, Herra, valona
mun maailmassa olla.
Nyt kelvotonta armahda,
en kestä tuomiolla,
kun kristitty vain nimeltä
mä olen, aivan penseä,
en kuuma enkä kylmä.

Oi anna, Herra, öljyä,
mun lamppuni ei loista.
Jo henkeäni virkistä
ja epäusko poista.
Verelläs minut puhdista,
niin että voisin kulkea
tahtosi tietä aina.

Tee suolaksi sä minut maan,
niin että raikkautta
tuon turmeluksen maailmaan,
sen saastaan puhtautta.
Myös minut, Herra, pelastit
ja toisten luokse lähetit
ja lausuit: Auta heitä!

Siis anna minun palvella
nyt valtakunnan työssä.
Kun uuvun, auta, vahvista
ja kanna murheen yössä.
Vain voimastasi voiman saan
sun lamppunasi loistamaan
ja säilyn suolanasi.

Gabriel Taapopi 1949.
Suom. Sävy Vilkuna ja Pauli Vaalas 1951.
Uud. Jaakko Haavio 1962.
Virsikirjan lisävihkoon 1963.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti