maanantai 15. maaliskuuta 2010

Sä tuet väärät kukista

Herrnhutissa tapahtui jotain

keskenään riitaisa joukko hussilaisia pakolaisia nykyisen Tshekin tasavallan alueelta pisti heille turvapaikan tarjonneen kreivi von Zinzendorfin koville!

hurskaat pakolaista, uskonsa tähden katolisten vainoissa kaiken menettäneet, nimittelivät häntä Ilmestyskirjan pedoksi ja heidän parissaan työtä tekevää pappia vääräksi profeetaksi!

ja sitten, Herran pyhällä ehtoollisella Bethelsdorfin kylässä elokuun 13, 1727, humahti taivaasta.

minkä nimen tälle tapahtumalle annammekin - se muistuttaa kovin Pyhän Hengen kastetta.

porukka oli kirkossa ja koki niin valtavan voimakkaana Jeesuksen läsnäolon, rakkauden, että koko porukka muuttui.

ei itsensä tähden.

vaan Jeesuksen Kristuksen kirkon, taivasten valtakunann tähden.

nämä 300 eivät totisesti jääneet istumaan ja uskomaan sovittuaan riitansa ja pyydettyään anteeksi kreiviltä ja papilta!



Moravialaiset pakolaiset kohtasivat Jeesuksen kirkossa ehtoollisella 13.8. 1727.

ei 13.9. tai 7.6. vaan 13.8. 1727

tiettynä aikana, tietyssä paikassa

Ehtoollinen ei ollut kirkon kirjoista luettu ja virsiä laulaen jaettu luterilaisen sakramenttikäsiteyksen mukaisesti annettu viini ja leipä tavallisena sunnuntaina,

joita oli ollut sitä ennen ja oli sen jälkeen...

vaan jotain tapahtui

aivan yllättäen kuin Kristuksen auringon nousuna, sulamisena Jeesuksen rakkauteen, syttymisenä tuleen - joka palaa yhä eri puolilla maailmaa.

on myös ollut sytyttämässä pimeän Pohjolan asukkaita, ruotsalaisia, norjalaisia, suomalaisia, kirkkaaseen liekkiin - rakkauteen Jeesusta kohtaan.



Tauno Väinölä kertoo, että "Johan Holmberg (k. 1743) oli tukholmalainen pappi ja koulumies, joka liittyi herrnhutilaisiin ja toimitti näitä varten laulukirjan Sions sånger.

Sen suomensi 1790 Jalasjärven pappi Elias Lagus nimellä Sionin wirret.

Runsaat sata vuotta myöhemmin Wilhelmi Malmivaara toimitti oman Siionin virsien laitoksensa.

Siinä näitä Ruotsin 1700-luvun herrnhutilaisten virsiä oli alun toista sataa.

Virsikirjassamme niitä on nyt 17.

Holmbergin kirjoittamiksi niistä on merkitty kaksi: herätysvirsi 406 ”Jo herää, sielu, synnin unestasi” ja tämä helluntaivirsi Mua, Pyhä Henki, pyhitä."


Tauno Väinölä, Taustatietoja virteen 121
www.evl.fi/virsikirja



Holmbergin helluntaivirsi ei ole tarkalleen ottaen "helluntailainen" sisällöltään.

tarkoitan tällä sitä, että "Mua Pyhä Henki pyhitä"

ei ole Jumalan Hengen uudistavaa ja maailman voittavaa voimaa ylistävä, Pyhän Hengen armolahjojen suurta arvoa korostava - niitä ei edes mainita - eikä Pyhän Hengen sydämen puhdistavaa väkevyyttä juhliva virsi.

virren keskeinen sisältö - vaikka se on osoitettu Pyhälle Hengelle - on Jeesus Kristus.

sen syvällinen ensimmäinen säkeistö sisältää ajatuksen, joka sopii paastonajan hiljentymiseemme.


Mua, Pyhä Henki, pyhitä,
luo minuun uusi elämä
ja päästä synnin vallasta,
se sydämestä kuoleta.
Sä tuet väärät kukista,
Kristuksen kuoloon istuta.

Virsi 121:1


no mitäs me tämmösiä mentäis rukoilemaan

onhan meidät kastettu Jumalan lapsiksi - se puoli on siis kunnossa

onhan meille julistettu synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä - olemme sen tien nöyrästi kulkeneet ja tahdomme uskoa synnit anteeksi

miksi me rukoilisimme, että Pyhä Henki "luo minuun uusi elämä"

puuttuuko minulta muka vielä jotain, onhan käsikirjan mukaan kaikki kohdallaan ja on minusta hyvä todistus seurakunnassakin?

seuroissa on näkynyt...

voivat kuollessani ilmoittaa



miksi rukoilisimme "päästä synnin vallasta, se sydämestä kuoleta"

onhan minulle annettu neuvot tässä kristillisyydessä, mitä karttaa ja mitä olla tekemättä.

ja siellä missä vaellus jää vajavaiseksi, saan turvautua Jumalan armoon ja kuulla synnit anteeksi.

enhän minä tällaista rukousta tarvitse

"päästä synnin vallasta, se sydämestä kuoleta"

kristillisyyden neuvot ovat tässä avuksi ja näin ovat isät ja äiditkin täältä autuaasti lähteneet


mutta erityisesti nuo säkeen viimeiset rukoukset ovat dynamiittia

suoraan sieltä Herrnhutin herätyksen sydämestä - Jeesuksen kohtaamisen maanjäristyksen tärähdyksiä sydämessä korkealla Richterin asteikossa

"sä tuet väärät kukista"

semmonen Haitin Prince-au-Port luokan tapahtuma omassa sydämessä, kun väärät tuet luhistuvat ja aivan maahan sortuvat haudaten alleen niin monta hyvää käsitystä omasta sydämestäni ja hurskaudestani ja kelvollisuudestani Jumalan pyhyyden edessä.


Holmbergin virressä rukoillaan, että Pyhä Henki itse kukistaisi väärät tuet sydämestä.

ei sitä tosiaan ihminen voi tehdä itselleen eikä toinen ihminen voi sitä tehdä toiselle ihmiselle.

"hei, sulla on selvästi vinossa toi kastekäsitys, turvaat siihen ja unohdat elävän Jeesuksen ja uskon"

"hei, nojaat omaan parannukseesi ja elämän muutokseesi ja unohdat että mikään oma tekomme ei kelpaa"

"hei, ..."

hei hei

toinen katsoo takaisin ja näkee itsessäni monta vikaa ja puutosta, malka on silmässäni ja olen roskia poimimassa toisen silmästä...

malka on vanha sana "kattohirsi"

ei

tässä rukoilee Sielu, että Pyhä Henki kukistaisi väärät tuet sydämestä.


syvällinen virren säkeistö huipentuu sitten kaikkein olennaisimpaan

"Kristuksen kuoloon istuta"


on vain yksi

Kristus yksin

sinä Hänessä, Hän sinussa


koko elämän kestävä rakkaussuhde Jeesukseen Kristukseen


Hän on sinut omakseen ottanut jo aivan syntymäsi hetkellä, antanut seurakuntansa sinua opettaa ja kasvattaa, antanut sinun kuulla Sanaansan ja hoitanut omaatuntoasi ja antanut enkeleilleen käskyn varjella ja suojella opetuslastaan.

mikään muu ei kestä

kukaan muu ei kestä

vain Kristuksen kuoloon istutettu


no hyvä - toki sitten ....

mitäs mun pitäis tehdä, että tulisin Kristuksen kuolemaan istutetuksi?

kallis sielu - et voi tehdä mitään sen hyväksi.

ellei Jumala sinua armossaan vedä Kristuksen luokse

ellei Pyhä Henki avaa silmäsi voiteellaan näkemään viheliäisyyttäsi ja syntisi syvyyttä ja todellista kurjuutta

ellei Pyhä Henki kaada sinun sydämestäsi vääriä tukia että kolina käy

ellei Pyhä Henki istuta sinua Jeesuksen kuolemaan

olet kadotettu

et voi itseäsi pelastaa, sorry.


tuolla toisella palstalla mainittu Heikki kertoo, että hän etsi kymmenen vuotta

Saarijärven Paavo käveli Jyväskylään asti seppä Högmannin luo

Laestadius kiersi öistä kirkkomaata pohjattomassa surussa poikansa kuoleman jälkeen eikä lohdutuksesta huolinut

Luther raastoi vuosikaudet sieluaan luostarin kammiossa, ripittäytyi, rukoili, teki pyhiinvaelluksia mitä vaan neuvottiin


jokainen on yksilö

Jeesus kutsuu jokaista, antaa etsikkoaikoja

"Tänä päivänä, jos kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne"

Virsi 121
Mua, Pyhä Henki, pyhitä,
luo minuun uusi elämä
ja päästä synnin vallasta,
se sydämestä kuoleta.
Sä tuet väärät kukista,
Kristuksen kuoloon istuta.

Silmäni avaa, voitele,
niin että katsoisivat ne
uskossa yli kaiken muun
vain salaisuuteen ristinpuun,
sen korkeuteen, pituuteen,
sen syvyyteen ja laajuuteen.

Minulle Jeesus kirkasta
ja tunnolleni vakuuta,
hän että kärsi tähteni
ja kantoi syyllisyyteni.
Näin minua hän rakasti,
verellään maksoi velkani.

Vie minut Getsemanehen
katsomaan vaivaa Jeesuksen.
On Herra maassa kasvoillaan
ja vaikeroiden tuskassaan
hän siellä verta hikoilee
ja puolestani taistelee.

Mua neuvo aina muistamaan,
hän mitä kärsi sielussaan,
myös haavat verta vuotavat
ja ristin tuskat katkerat.
Suo, että niihin katsoisin,
edessä ristin särkyisin.

Kuolostaan turva luja luo
ja voitostansa voima tuo,
niin että hänet kokonaan
uskossa sydämeeni saan.
Ja nimessänsä rakkaassa
saan kodin Isän taivaassa.

Johan Holmberg 1742.
Suom. Elias Lagus 1790.
Uud. Wilhelmi Malmivaara 1893.
Virsikirjaan 1938.

21 kommenttia:

  1. >>>Laestadius kiersi öistä kirkkomaata pohjattomassa surussa poikansa kuoleman jälkeen eikä lohdutuksesta huolinut>>>

    Herra tohtori koettaa innokkaasti tukea teoriaa johon on itse kovin innostunut. Se tapahtuu historiallisia tosiasioita vapaasti muunnellen. Jos tämä kaikki tietämättömän yleisön edessä kestääkin, mitä jos se ei kestäkään Herran ja Historian silmien edessä?
    Laestadiuksesta on asiallistakin tietoa.

    VastaaPoista
  2. mistähän tuonkin lienen lukenut rovastin vaiheista, joskus 1843?

    legendaa siis --- huh!

    VastaaPoista
  3. Herra tohtorin ei tule uskoa poleemista historiankirjoitusta, vaan muistella mitä tiedekunnassa opetettiin metodiikasta ja lähdekritiikistä.
    Saako nettiruukun ulkopuolinen lukijakunta todeta että herra tohtori on siirtynyt jällivaaralaisen poronkuseman verran norppalaisen kastekäsityksen puolelle? Laahus näyttää seuraavan tohtorin perässä. Eräältä hyvin luterilaiselta kysytään, voiko tämä uskoa edelleenkin uudensyntymisen tapahtuvan kasteessa huolimatta siitä että sen jälkeinen elämä on mitä vaan? Hyvin epälooginen kysymys?
    Oliko Juice Leskinen koskaan syntynytkään koska tappoi itsensä viinalla?

    VastaaPoista
  4. Teologisessa Aikakauskirjassa arvostelttiin hyvin myönteisesti teos "Lars Levi Laestadius, tiedemies ja pappi". Siinä LLL kertoo öisten kävelyiden syynä olleen "itsehoito C.Norbladin lääkärinkirjan ohjeiden mukaan (sinappilaastari ja hiostavat kävelyt).
    Lapin Marian kohtaaminen ei merkinnyt suurta murrosta. LLL oli jo alkanut linjamuutoksensa ennen sitä, kuten hänen saarnansa ym. kiistatta osoittavat.

    VastaaPoista
  5. Palstallanne oleva luterilainen nikki näyttää olevan hyvin kiistan alainen.
    Jos mennään Lutherin "salamakokemukseen" elokuussa 1505 jolloin Luther päätti mennä luostariin, tapahtui Lutherille juuri sellainen kohtaaminen, jota herra tohtori haluaa painottaa kirjoittelussaan. Sen jälkeinen elämä sopii hyvin herätyskristillisyyden pirtaan:
    synnintuntoa, parannukse tekoa ja sen jälkeen rauhallinen omatunto kun on saatu synnit anteeksi. Näinhän eslest perinneteologia opettaa.
    He OVAT kohdanneet Jumalan puhuttelun, kuten Luther salaman iskiessä!!
    Tämä sopii hyvin "tyhmälle ja laiskalle" (opillisesti rakentumattomalle). Mutta Lutherin kaltaiselle tunnolliselle ja rehellisele ihmiselle se ei riittänyt. Luther joutui myöntämään itselleen, että sillä keinolla Jumalan vanhurskaus ei koskaan tule tyydytetyksi.
    ILmeisesti osa Netturuukun kirj. on edelleen tällä Lutherin tiellä, koska he eivät voi tunnustaa itselleen, että he pettävät itseään.
    Luther ajautui rehellisyydessään kriisiin ja löysi sitten vasta tornikokemuksessa ratkaisun: Roomalaiskirjeestä.

    VastaaPoista
  6. kopioin nämä komemntit myös nettiruukkun raanattupiiriin, koska siellä tarvitaan juuri tällaista kriittistä arviota ja erilaisia näkemyksiä.

    VastaaPoista
  7. Hämmästelemme lestadiolaista oppineisuutta!!
    "kastettu ateisti voi tulla uskoon!"
    Ovatko kastetut lapset ateisteja? Saman logiikan mukaan Juice Leskinen ei elänyt päivääkään ennen kuin kuoli sairaalassa viinan vaikeuksiin?

    Hengellinen kuolema nuoruudessa tai aikuisena on siis tämän teologian todiste siitä, ettei vauvana ole voitu uudestisyntyä? Mielenkiintoista!!
    Miten käy jouluna 1999 Jällivaarassa sääntöjen mukaan kääntyneen, jos hän lankeaa uskostaan kesällä 2010? Hän ei siis koskaan käynytkään Jällivaarassa tekemässä kääntymystään? Näiden huikeiden tulkintojen valossa harva uskaltaa enää kysyä milloin palstalla po. Luther lakkasi olemasta ateisti?!
    Omien tekemisten korostaminen johdattaa aikamoiseen metodiikan hetteikköön!

    VastaaPoista
  8. Lutherin elämän ratkaisut käydään kirkkohistorian ja systematiikan kurssimateriaalissa varsin hyvin lävitse. Niistä irtoaa jotakin:
    Pakko myöntää, että vapaiden suuntien ja lestadiolaisten korostaman kääntymyksen (parannus) jälkeen Luther eli noin 8-9 vuotta täysin epätietoisena siitä, mikä on Kristuksen ja ihmisen omien tekojen suhde ihmisen vanhurskautumisessa. Kannattaa ihan kiihkoamatta miettiä mistä tämä Kristus-vajaus Lutherilla johtui?
    "Henkikaste-Tulikaste" ei mahdukaan siihen systeemiin mitä ratkaisuteologia haluaa väittää.
    Herra tohtori on jo painottanut näitä Kristus-kohtaamisisa, mutta Laestadiuksen ja Lutherin kohdalla ne eivät näytä korreloivan todellisuuden kanssa. Eikö teologiassa teoria pitäisi rakentaa sanan pohjalta eikä päinvastoin?

    VastaaPoista
  9. Kaste ei ole mikään automaatio, vaan Jumalan teko ihmiselle, kahden välinen juttu.

    Minun Oma Ratkaisuni-uskova joutuu rakentaamaan automaatin. Lapsille nimittäin.
    Tämän teologisen linjan mukaan kaikki lapset ovat pelastettuja ilman Kristusta. Siksi kasteella ei ole niin väliäkään tai sen pyhyyttä voi estoitta halventaa.

    Mitään automaattia ei silti ole. Tarvitaan näet juuri se sama Kristus jota luterilaiset ovat Johannes Kastajan tavoin osoitelleet: "Katso Jumalan Karitsa!".
    Johanneksella oli Kristus edessään. Maailman pienillä lapsilla on hiukan hankalampaa. Heille voidaan tarjota Kristus vain yhdellä tavalla:
    armovälineissä (Sanassa ja Kasteessa ja Ehtoollisessa). Muuten Kristusta ei heilläkään ole!
    Tarvitaan juuri se kaste, jonka antamisesta Jeesus opetuslapsia kielsi: "älkää estäkö heitä!"
    Lapset saivat näet Jeesuksen sylissä kasteen sakramentin: Jeesus itse oli sakramenttina ja sana.
    Lestadiolainen perinne menee siis loogiseen haaksirikkoon irrottaessaan evankeliumin sanan kasteesta. Siinä koko ongelman ydin.

    VastaaPoista
  10. Hengellisellä kuolemalla on Minun OMa Ratkaisuni- uskossa suuri välinearvo. Sen avulla voidaan kiistää syntymän koskaan tapahtuneen.
    Parin tuntemani (vakavia kristittyjä) teologian mukaan tässä mennään jo hengellisen kvanttifysiikan ja Higgsin bosonin alueelle. Jos mitään ei alussa ole ollut, mitä sitten kuolee?
    Onko kysymyksessä lestadiolainen valokvantti joka vasta kypsällä iällä muuttuu massaksi ja elämäksi?

    VastaaPoista
  11. Uusia jälkiä poronkuseman verran Jällivaarasta pohjoiseen.
    Henki kaste?
    Mistä johtuu se, että "henkikasteen" saaneet ovat tunteneet iloa ja ahdistusta, puhjenneet armon tuntemisissaan liikutuksiin jne.
    Kuitenkin he ovat luottaneet töihin!!
    He ovat puhuneet armosta mutta tarkoittaneet sillä töitä:
    olen syntinä hyljännyt kaiken maailmallisuuden, olen kilvoitellut parannuksentekijänä,
    olen kaikki asiani korjannut ja puhunut,
    olen seurannut kristillisyyden neuvoja,
    olen katsonut etteivät meidän tytöt kulje miesten vaatteissa....

    Ihminen on siis elänyt samoin kuin fariseukset Jordanilla Johannes Kasstajan sanoessa; Te kyykäärmeen sikiät...!!
    Näin, henkikasteesta huolimatta!

    VastaaPoista
  12. Olisi väärin korostaa uudensyntymisen kertakaikkisuutta jonkun ratkaisevan kokemuksen aikana, sillä sen kivut jatkuvat myöhemminkin Jumalan kasvattaessa lapsiaan. (Francke: Kurtze Predigten II)
    Kansanaho: Hallen pietismin vaikutus Suomen...". 1947.

    Francken huomautus antaa viitteitä Lutherin, Eero Halmeen ja Olavin kehityksen ymmärtämiseen.
    Sen sijaan se asettaa ratkaisukristillisyyden mallinnukset uudesta syntymisestä ja ahtaasta portista kysymyksen alaiseksi.

    VastaaPoista
  13. Anonyymin kirjoittajan avaus synnyttää rauhattomuutta. Se ravistelee, mutta järisemättömät pysyvät.

    Olisiko herra tohtorin syytä tutkia tiedemiehen otteella "mikä on henkikasteen" ja sensaation kanssa tapahtuneen uudensyntymisen merkitys?
    Koskeeko ratkaisu-uskon haltioitumiskääntymys Jumalaa vai onko se vain yksi tulkintayritys?
    Olisko herra tohtorin etsittävä vastausta:
    1) miksi haltioitumisessa uudestisyntyminen ei viekään Kristuksen tuntemiseen vaan itsevanhurskauteen? eikö tällainen ihminen olekaan uudestisyntynyt? laki on herättänyt
    synnintuntoon, on tehty parannus, vaellettu
    pönttöön synnin poispanijana, tehty hyvää ja vältetty pahaa.
    Miksi ihminen silti sanoo löytäneensa Kristuksen vasta uuden kriisin yhteydessä yksin, esim. lukiessaan Raamattua.
    Mihin se uusi syntyminen tässä tapauksessa sijoitetaan?

    2) Miksi Francke antaa ymmärtää että uusi syntyminen on jatkuva prosessi, ei kertakaikkinen Big Bang?

    VastaaPoista
  14. 3) mikä on EH:n ja OS:n tilanne. On tehty oikean kaavan mukainen parannus ja siinä on tapahtunut uusi syntyminen. Ei tietenkään kasteessa, vaan saarnaajan kaulassa.
    Vaelletaan uutena ihmisenä, pannaan pois syntiä, iloitaan armosta kun saarnaaja on saarnannut synnit anteeksi, karsitaan maailmallisuutta ja tehdään eroa kuolleeseen hengellisyyteen.

    Siten valitaan saarnaajaksi. Toimitaan saarnaajana monia vuosia.
    Sitten ajaudutaan kriisiin. Sen synnyttää ulkoinen ristiriita Jumalan sanan kanssa / Valheen ja totuuden välinen konflikti.

    Sitten löytyy Kristus - ja koko saarnaajan
    elämä ja julistus muuttuvat. Syntyy tornikokemus,
    yksin ja täysin ratkaisukristillisyyden oppien vastaisesti.
    Missä nyt sitten oli se tulikaste-henkikaste?
    Missä oli uusi syntyminen? Oliko se kumminkin siellä kasteessa?
    Kysymme herra tohtorilta vielä uudelleen:
    Oliko se nuoruudessa "ensimmäisen synninteon paljastuessa"?
    Oliko se parannuksessa nuoruuden päivinä?
    Oliko se vanhuudessa Kristuksen ja uskon vanhurskauden löytyessä?

    Missä siis oli henkikaste ja Pyhän Hengen täyteys? Missä oli Pyhän Hengen täyteys niiden vuosikymmenten aikana, jotka elettiin "tulikasteen saaneena" mutta silti
    vailla Kristusta ja Egyptin työnjohtajan alaisena sotkemassa olkia muidenkin rakennusaineeksi?
    Onko siis olemssa Henkikaste > Pyhän Hengen täyteys ilman Pyhän Hengen valkeutta 50 vuoden ajan? Niinkö Raamattu opettaa?

    Vai onko sittenkin kysymyksessä Jumalan työ, joka ihmiselle on ihme, ihme joka ei mahdu ihmisen schabloniin?

    VastaaPoista
  15. Kysyn vielä herra tohtorilta kuinka se Ahdas Portti menee. Siitä olisi jokaisen pyrittävä sisään, sanoo Jeesus.

    Haltioitumis-Uusisyntymisen saarnaja sanoo, että siinä hetkessä on myös Ahdas Portti.
    Koska hän rakentaa järjellisen uskoontulomallin, tapahtuu se siinä yhden ainoan kerran.

    Mites nyt esim. OS ja EH.
    He tulevat sääntöjen mukaiseen katumukseen, siitä parannukseen ja sääntöjen mukaan "oikea kristitty saarnaa heille synnit anteeksi".
    No niin, nyt tultiin Jumalan lapseksi ja päästiin sisälle Ahtaasta portista.

    Näin seurataan schabloonaa kuin perhonen toukka ja kotelovaihetta.
    Ahdas Portti hurahti siis siinä selän taakse.

    Mutta, Ahdas Portti on usko Kristukseen.
    Miten on? Ahtaan Portin käynyt herätyskristitty sanoo uskovansa Kristukseen, mutta todistettavasti uskookin enemmän omaan ristillisyyteensä, neuvojen seuraamiseen ja
    omiin tekemisiinsä.

    Sitten hän joutuukin krisiisiin. Suoritususkon paineet vievät kuilun partaalle, Valheen ja Totuuden rajalle: Entinen tie on petosta, on löydettävä uskolle joku muu pohja kuin jatkuva
    pyhityksessä itsensä parantaminen.
    Kriisi vie sanan ääreen. Jälleen, tornikokemuksen kautta löytyy todellinen usko Kristukseen, löytyy Jumalan vanhurskaus kuten se Roomalaiskirjeessä esitetään.
    Saarnat muuttuvat, seurakunta ei muutu vaan alkaa vihaamaan.
    Saarnaajan itsensä mielestä Ahdas Portti on löytynyt vasta nyt. Mitä se entinen sitten oli?

    Voiko tämän historian kieltää ja pönkittää teoriaa joka onkin epävarma?
    Näyttää selkeästi siltä, että ratkaisu-uskon mukaisen "uusisyntymän" ja "Ahtaan Portin" läpikäyminen ei olekaan vienyt lävitse Ahtaan Portin tai sitten koko asia ei ole ainutkertainen tapahtuma, joka olisi ihmisen keinoin määriteltävä sellaiseksi schabloonaksi jota kaikkien on noudatettava.

    Mitä Francke tarkoittaa sanoessaan että uusi syntyminen on prosessi?

    VastaaPoista
  16. Joku haluaa pitää kiinni siitä että on uudestisyntynyt vedestä ja hengestä. Hän haluaa pitää arvossa kasteestaan.
    Tällaisen ihmisen mielestä Ahdas Portti on aina siinä, missä ihmisen on uskottava itsensä taivaskelpoiseksi (EH sanoi:) Yksin uskosta ilman lisäsiivekkeitä.
    Uskon probleemi ei koske jumalattomia ja niitä jotka ovat hengellisesti ikäänkuin kuolleet.
    Uskon probleemi ja mysteeri koskevat vain niitä, joiden olisi uskottava "syntisenä, ilman omia ansioita ja turvattava Kristukseen". Se on Ahdas Portti ja samalla joka päivä eteen tuleva probleema.

    Herra tohtorin olisi syytä huomata, että hyvin kiihkeästi tuodaan eteen sellaista luuloa, että
    "Viinipuusta oksana irtoaminen" tapahtuu synnin tekemisten kautta.
    Sen mukaan Totisessa Viinipuussa pysytään elämällä hurskaasti 10 käskyä täyttäen, kuten lain saarna vaatiikin.

    Ihmistä ei kuitenkaan erota armosta tehty synti vaan uskon puute. Tässä korostuu Ahtaan Portin problematiikka. Salaisesti töiden vanhurskauteen luottava tarjoaa aina ensiksi töitä ja hurskautta, mutta ei uskoa syntisenä. Ahdas Portti on siis jäänyt häneltä hämäräksi. On helppoa rakennella teorioita ja schabloonia, mutta todellinen elämä ja sen tentaatiot osoittavat kunkin teorian arvon.
    Ahdas Portti on aina edessä silloin kun rehellisesti tutkitaan sovituksen ja Kristuksen vanhurskauden mysteeriota.

    Viinipuussa pysytään kiinni vain uskomalla.

    VastaaPoista
  17. JAcob Spenerin kanta kasteeseen oli varovainen. Regeneraatio tapahtuu kyllä kasteessa mutta ihminen turmelee myöhemmin kasteen liiton ja hänen on siihen katuen palattava.

    Francken kanta oli jyrkempi. Siinä kastetta tarkastellaan kääntymiseteologian valossa. UUdestisyntyminen tapahtuu SEKÄ kasteessa että kääntymisessä, mutta käytännöllisen kristillisyyden kannalta pääpaino on pantava jälkimmäiselle. Kansanaho: HAllen pietismin vaikutsu.. 50.

    VastaaPoista
  18. Viisaan neuvo 1:
    "Älä puhu niin paljon siitä kasteesta - rakasta vaan Jeesusta yli kaiken! Älä rakasta kastetta - rakasta Jeesusta!"

    Viisaan neuvo 2:
    " Mihin me tarvitaan uutta atomivoimalaa, kun sähköä kerran tulee töpselistä".

    Viisaan neuvo 3:
    "Mitä meuhkaat siitä streptomysiinistä - ole iloinen siitä että pääsit tuberkuloosistasi."

    VastaaPoista
  19. Onko todella niin, että kun besserwisserin ammattikopeus pestään pois haaleassa vedessä, ei jäljelle jää muuta kuin
    suuren ymmärtämättömyyden paljastavat tyhjät kysymykset!!!???
    "Vielä tekee mieleni kysyä, että onko tolla Lutherin omalla kertomalla mitään merkitystä, vai tiedetäänkö nyt muutama sata vuotta myöhemmin hänen kokemuksistaan enemmän kuin hän itse tiesi? "

    VastaaPoista
  20. Osaako herra tohtori selittää?
    Miksi kaikki taatusti sen oikean uudensyntymisen ja henkikasteen läpikäyneet ovat olleet innolla vaientamassa S. Vesterisestä alkaen jokaisen, joka tahtoo Jällivaaran sijasta kirkastaa Kristusta ainoana pelastuksen tuojana?
    Kasteeseensa turvaavat taas eivät!!

    VastaaPoista
  21. Osaako herra tohtori kertoa liian viisaalle selkokielellä sen mitä Schmalkaldenin artiklat hurmahenkisyydestä ja toisaalta Sanan ja Pyhän Hengen suhteesta tunnustavat.
    Kun ei näytä vielä 3 viiko vatkaamisen jälkeen menneen perille.
    Auttaisiko millän sen asian pohtiminen, ettei sisäistä Sanaa voi olla ilman ulkonaista Sanaa.
    Siitä kertoo osuvasti tämä kommentti:
    "Oudolta minusta näissä keskusteluissa tuntuu se, että jostain syystä, jota en aivan saa kiinni, kielletään se, että Jeesus elää ja vaikuttaa".
    Näin heppoisilla kristinopin tiedoilla ei pitäisi toimia poliisina ja tuomarina yhtaikaa.

    VastaaPoista