perjantai 12. helmikuuta 2010

Kyypakkaus


Jos olet viimeisen 20 vuoden aikana ollut joko saarnaajana tai sanankuulijana tekemisissä esikoislestadiolaisuuden kanssa, suomenkielellä on nyt julkaistu kyypakkaus sieltä mahdollisesti saamaasi hengellistä myrkytystä vastaan.

Saksalaisen puhdasoppisuuden ajan teologin, Jakobstadin pappi David Hollatzin kirja "Armonjärjestys autuuteen" on koknaan digitalisoitu Google-kirjastossa. Sinne skannattu teos on painettu Turussa vuonna 1829. Linkki sinne löytyy nettiruukun kirjastosta.

"Armonjärjestys autuuteen" on luettavissa myös nettiruukussa, jossa 1829 teksti on meille tutuin tavallisin kirjaimin kirjoitettuna. Tällä hetkellä siellä on vasta Esipuhe ja Ensimmäinen kanssapuhe.


Kirjan lukeminen vaatii oman vaivansa, kieli on vanhahtavaa ja ajatuksen seuraaminen edellyttää keskittymistä.

Kun olet lukenut Ensimmäisen kanssapuheen, olet jo saanut kyypakkauksen hengelliseen elämääsi, eikä sinua, olitpa saarnaaja tai sanankuulija, Perkele enää pysty johtamaan harhaan näissä autuuden perustavissa asioissa:

oikea armonjärjestys

oikea parannus

elävä usko Jeesukeen


asia saattaa olla jonkun sielun kohdalla ajallisen ja iankaikkisen elämän kannalta ratkaiseva.


Itse Jumalan Pyhä Henki on sinetillään varmistanut tämän kirjan.

Erkki Antti Juhonpieti tuli Ensimmäisen kanssapuheen lukemisen kautta elävään herätykseen ja oikeaan Jumalan pelkoon.

Kirja on sekä Erkin takia että muutenkin tuttu myös rovasti Laestadiukselle.

"Armonjärjestys autuuteen" on sitä väärentämätöntä, aitoa hengellistä julistusta, jonka perustalta Lapin herätys alkoi.

Sieltä löytyvät aitoina ja oikein määriteltyinä ne asiat, joista esikoislestadiolaisuudessa on siitä lähtien keskusteltu, Jumalan Sanaa saarnattu ja sieluja ohjattu parannukseen ja elävään kristillisyyteen.

Kirjan kärki ei ole tämän maailman syntisissä, vaan sinussa ja minussa - meissä, jotka luulemme että meillä on hyvä sydän, siveä vaellus ja oikea jumalisuus, joka meidän hyväksemme luetaan.

Voi olla että 1. kanssapuheen lukeminen vie sinulta päivän pari.

Älä hätäile, pyydä Jumalalta Pyhän Hengen silmävoidetta ja totisen herätyksen armoa, että - jos kyykäärmeen myrkky on saanut turmella hengellisen elämäsi - tämä kyypakkaus toisi vastalääkkeen ja palauttaisi sinut autuuden tielle.


Koetelkaat teitänne, jos te olette uskossa, kokekaat teitänne: eli ettekö te itsiänne tunne, että Jesus Kristus on teissä? ellei niin ole, että te kelvottomat olette.

Mutta minä toivon, että te tunnette, ettemme kelvottomat ole.

Ja minä rukoilen Jumalaa, ettette mitään pahaa tekisi, ei että me kelvolliseksi näkyisimme, vaan että te hyvää tekisitte ja me olisimme niinkuin kelvottomat.

Sillä emme mitään voi totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.

2 Kor 13:5-8 Biblia 1776

Virsi 385
Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri
maata käy voimalla valloittamaan.
Saatana väijyy nyt julmana juuri
valmiina sieluja vangitsemaan.
Maailman ruhtinas miettivi ansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa.

Auta, kun saatana, maailma, liha
syntien orjaksi taivuttavat,
kun tämän maailman ystävyys, viha
pois sinun luotasi houkuttavat.
Anna siis kuolemantuskaasi muistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa.

Auta, oi Jeesus, kun syntini tuottaa
tunnolle vaivoja syytöksineen.
Anteeksiantoosi suo minun luottaa,
että en sortuisi katkeruuteen.
Hengessä köyhäksi tulla jos voisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin.

Auta, oi Jeesus, kun syntini aina
henkesi lämmön saa laimenemaan.
Ylpeä luontoni nöyräksi paina,
hauduta armolle aukenemaan.
Yhdistä henkeni Henkesi kanssa,
terveeksi näin minut tee kokonansa,
terveeksi näin minut tee kokonansa.


Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin.

Auta ja varjele, vartija parhain,
kun olen lähdössä harhailemaan.
Tyynnytä mieleni myöhään ja varhain
kanssasi valvoen rukoilemaan.
Synnissä jos tahdon nukkuen maata,
tiellesi taas minut, Herrani, saata,
tiellesi taas minut, Herrani, saata.

Auta, kun kamppailen kuoleman kanssa,
kun eronhetkeni koittava on,
sielu kun uupuu jo taistelussansa,
vastassa mahti on tuntematon.
Ilmesty silloinkin auttajakseni,
kuule myös heikoimmat huokaukseni,
kuule myös heikoimmat huokaukseni.

Auta, kun päätän jo vaivojen matkaa,
voitolle voimasi kunniaksi.
Täällä saan alkaa ja taivaassa jatkaa
virttäsi uutta ja kiitostasi.
Ristillä Sankari kuoli ja voitti,
kuoleman keskelle elämä koitti,
kuoleman keskelle elämä koitti.

Johann Heinrich Schröder 1695.
Suom. Elias Lönnrot 1874.
Uud. Julius Krohn 1880.
Virsikirjaan 1886.
Uud. komitea 1937, 1984.

20 kommenttia:

  1. Kannattaa muistaa, että Hollazin (Hollatziuksen) kirja on luterilainen.
    Nimimerkki Norppa on nettiruukussa koettanut todistaa 12 vuotta, että luterilainen usko oli "mennyt huonoksi". Laestadius kuitenkin tahtoo julistaa tätä huonoa uskoa ja osti eräänkin kerran 50 kpl mainittua kirjaa lähetyskoulujen käyttöön.

    VastaaPoista
  2. Mikko tekee justiinsa sitä, mitä Laestadus tahtoi papin tekevän, jotta seisoisi kerran omatunto puhtaana Herran edessä.
    Mandaatti on korkeimmalta taholta, koska Mikon työnantaja on Herra itse eikä lapinvanhimmat.

    Laestadius itse ennusti, että hänenkin aloittamansa "kirkollinen uudistus" tulee aikanaan vesittymään, kun "siihen sekoittuu ihmiskäsityksiä".
    Hän ennusti, että joskus hänen kuolemansa jälkeen tulee suuria mullistuksia ja niiden jäljessä julistaja, joka toimii "Elian voimassa ja Hengessä".

    VastaaPoista
  3. Perinteen mukaan Laestadius sai uskon Brandellilta Lapin Marian kautta, mutta ei voi pitää paikkaansa. Laestadiuksessa ei näy "Brandellin uskoa".
    Kirkossa sanotaan "rakkaat Jeesuksen ystävät"
    Jällivaarassa suom. lähetysmies kiittää että "suurilla lahjoilla on saarnattu oikeaa jumalansanaa" - vaikka itse huomasi et ristiriitaa Raamatun kanssa oli paljo.

    VastaaPoista
  4. Kun jonkun henkkoht asian takia joillekin syntyy viha lutheriin, ei asiallinen keskustelu suju ensinkään.
    Ei kirkon opetuksen väljähtyminen on luterilaisen opin syy, vaan opettajien syy.
    Laesadius jo sanoo, et hän haluaa Tunnustuskirjat ja luterilaisen opin täyteen voimaansa. Sannoo olevansa vakaumuksesta luterilainen.
    Aivan samassa määrin eslest opetus on väljähtynyt, mutta sitä luthervihaaja ei huomaa.
    Ei luterilainen oppi kehota vapaaseen synnintekemiseen ja siinä uskomiseen. Joka semmosta väittää, se valhettelee tietensä.

    VastaaPoista
  5. Kun Laato ja pari muuta pappia tulee Lahteen johonkin kristittyyn kyläpaikkaan, tulee sinne myös 1-2 uskollista saarnaajaa kuulostelemaan mitä puhuttiin. Sanaakaan näistä miehistä ei saa irti, he eivät tulleet keskustelemaan, he "kuuntelevat vain". He ovat viisaita miehiä.
    Oma kaulus paidassa ei tahriinnu.
    Keskustelussa joutusivat myönt todeksi jonkun asian, jonka itsekin tietävät todeksi, mutta joutuvat virkansa takia kieltämään toiseksi. Tällaista on eslest pelin politiikka.

    VastaaPoista
  6. Kun syksyllä pidetään Pyhätunturilla tavallinen kokoontuminen joittenki pikkuesikoisten kanssa, tulee uskollinen saarnaaja sinnekin mukaan.

    Komisarion pätevyydellä seuraa kaikkea mitä näitte kansa puhutaa ja voi sitte raportoida vaikka Airamolle. Välttelee pikkuesikoisia. On läsnä keskusteluissa syrjemmällä, mut sanakaan ei puhu asiaa. Itte sanoo tulleensa "vaan puolukoita poimimaan". Ihanniinko puolukoita ei olis saanut Lahdestaki.
    Viisas uskollinen saarnaaja o iha hiljaa, ei sit synny mitään raskauttavaa. Keskustelun väistäminen on myäs ittelle hyvä konsti välttää totuus ja harmittavat omantunnon kysymykset. Voi elää niinko ei huomais yhtään mitään. Tällaista seo saarnaajien pelaamine, mut onkse kristillistä?

    VastaaPoista
  7. poistan sellaiset kommentit, joissa käydään julkisella palstalla kertomaan nimimerkkien henkilöllisyydestä.

    muita kommentteja olen kopioinut nettiruukun raamattupiiriin vapaasti pohdittaviksi ja jossa asianomaisilla on mahdollisuus vastata.

    laitan niitä sinne, koska avoin keskustelu on mielestäni kaikkien kannalta tevehdyttävää.

    VastaaPoista
  8. Ole Mikko ihan rauhassa syytöksiltä. Ei kysymys ole toisen hengellisen ryhmän tilaisuuteen osallistumisesta. Se on ollu jonkun kerran yksityisten pikkuesikoisten ja esssujen yhteisesti sovittu keskustelu. Miksi sinne mennään, jos kieltäytyy keskustelemasta?

    VastaaPoista
  9. Nilivaran kirjeestä Norppa oli ulkona kuin lumiukko. Silti piti lisätä, että hän itse oli paikalla Jällivaaran rukoushuoneen alakerrassa kun tärkeitä päätöksiä yläkerrassa tehtiin. Nilivaaran kirjettä ei kuitenkaan kirjoitettu siellä.
    Kun toiminnan motiivina on oman egon kirkastamine, on vaikea ymmärtää, että Late toimii pelkästä rakkaudesta totuuteen.

    VastaaPoista
  10. >>>>>Luulisi, että nekin asiat alkaisivat jo omissakin hampaissa löyhkäämään niin, että loppuisi tuo. Nimittäin näillä konsteilla ei Pyhä Henki toimi. Pyhä Henki ei ole olkain vitsa eikä vaatijan sauva.>>>

    Egoistin tunnottomuutta?
    Tää on tämmöstä Norpan kikkailua sanoilla, mikä ei sisällä yhtään mitään.
    Tunnoton oli sekin Patulle annettu vastaus, kun Patu ihan aiheellisesti kehotti Norppaa tekemään parannusta vilpillisyydestä.

    VastaaPoista
  11. Usein puhutaan M. Weberistä ja luterilaisesta työmoraalista. Monelle agnostikolle vakava ja vastuuta ottava luterilainen usko on kirosana.
    Weber tarkoitti tosin kalvinisteja, mutta ajattelun takana on Lutherin määritelmä pyhyydestä Jumalan edessä.

    Lutehr oivasi Paavalin mukaan, että pyhyyttä ei ole pappien ja munkkien "sakramentaalinen" pyhyys. Maallikon arkielämä on Jumalan edessä yhtä pyhää kuin piispojen ja pappien, kun työ tehdään uskossa.

    VastaaPoista
  12. Vähemmin tunnettua on kulttuurihist. näkemys Kreikan ja Venäjän arkielämän pyhyydestä. Kun pyhyys on kanonisoitu erakkojen, munkkien ja pappien privilegioksi, johon tavallinen kuolevainen ei voisi koskaan yltää, on
    maallikkojen piirissä avattu pellit auki. Moraali ja etiikka eivät pahemmin häiritse
    kansalaisten toimintaa. Pyhyys ei kuulu arkipäivään, se on hengellisen rälssin velvoite.
    Kreikan talouskriisi on tästä uusi vakuuttava todiste. Maa on 15 v. EU:ssa, vieläkään ei ole ajatustakaan noudattaa EU:n direktiivejä.
    Todellista tilastolaitosta ei ole, ei myöskään seutukaavaa ja kunnollista asemakaavaa, kuten ns. metsäpaloskandaalit osoittivat. Monet kreikkalaiset ovat huolissaan maansa moraalisesta tilasta.

    VastaaPoista
  13. >monet näkevät vain punaista kun puhutaan pyhäinjäännöksestä, ja ennakkoluulot estävät asiaan tutustumasta paremmin.>>

    Voiko Mikko jo lopettaa yhden kaverin halpamaisen mollaamisen siellä palstalla?!
    Arvovaltainen Rooman kirkon asettama toimikunta totesi, että esitetyt todisteet ei riitä. Niitä ei ole tullut lisää.
    Jos sinä luet niitä todisteita toisin, se on sinun asiasi.

    VastaaPoista
  14. L. on ottanu selkeän raamatullisen asenteen. Miksi kyykytät raamatullista kirjoittajaa?
    Sun esittämä todistusketju muistuttaa ateistien todistelua siitä, että Genesis 1 on Gilgameshin kopio.
    Kannattaisko tutustua ensin siihen raporttiin, joka 1980-luvulla tuli todennäk. kielteiseen päätökseen. Siinäkin oli Vatikaanin tohtoreita mukana.

    VastaaPoista
  15. Ruoskakristillisyyden perintö.

    Ei se ole kumma, että MikkoL saa vastustajia. Aivan samat ihmiset vastustavat Haamulia - ja samasta syystä. Mistä syystä?
    - Lain ja Evankeliumin ero
    - Lain vanhurskauden ja Lahjavanhurskauden ero

    ovat täysin hakusessa, kuten seuraava lainaus osoittaa:
    "Ei uskonelämä ole sellaista, että kun yrittää keskustella jostakin, saa ensimmäiseksi päin pläsiä kuin mantrana hoetun: Sana ja Sakramentti ja sillä sipuli."

    Saman kirjoittajan mukaan Jumalan rakkaudella on reunaehtoja. Ihminen täyttää ensin reunaehdot ja sitten kun niistä on minimi tehty, Jumala alkaa rakastamaan!!!

    VastaaPoista
  16. Tällaista opettaa meille perinne ja järki.

    Kun Jumalan mielisuosio ja rakkaus ovat kuin kauppatavaraa basaarissa, ei ole ihme, että ajatus perisynnistä ja ihmisen sidotusta tahdosta ovat myrkkyä.
    Kaiken pitäisi olla helppoa, kun ihminen vain päättää tehdä hyvää ja päättää ruveta noudattamaan lakia.

    Pienen ihmisen ajatusmaailma näkyy pyörivän vain basaarin tasolla, Jumalan rakkauden reunaehtojen täyttämisessä - hyvien töiden vaihtamisessa Jumalan armoon. Pienelle ihmiselle ei tule mieleen, että oikeudenmukaisuus ja ihmisen vastuullisuus Jumalan silmissä kulkevat paljon korkeammalla ja salatummalla tasolla.

    Kun ihminen kuvittelee pystyvänsä tekemään hyvää omin voimin, miksi hän ollenkaan tekee syntiä?
    Onhan jo 1 käsky kaikkein tärkein: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi.
    Pieni ihminen ei näytä huomaavan tätä ristiriitaa. Hän ei toteuta itsekään sitä, mitä katsoo muille ihmisille kuuluvan.

    VastaaPoista
  17. Tällaisen teko-palkkio-järjestelmän ihminen rakentaa itselleen, kun se on pelon ja lain alla.

    Ikävä kyllä, Jumalalla ei ole basaaria.
    Raamattu on kyllä täynnä reunaehtoja, mutta ne ovat lakia.
    Kuvitteleeko pieni ihminen täyttävänsä lain?
    Hän kyllä todistaa olevansa "koko vika", mutta tuleeko tunnustus sydämestä?
    Jos se tulee sydämestä, karisevat samalla luulot omasta kyvystä täyttää mitään reunaehtoja Jumalan rakkauden hankkimiseksi.

    Pieni ihminen tahtoo olla raamatullinen, mutta jonkun Jeesuksen pienet sanomiset eivät tätä pientä ihmistä liikuta pätkääkään.

    VastaaPoista
  18. Jeesuksen sanomiset eivät liikuta näitä kirjoittajia pätkääkään. Oliko Jeesuskin Augustinuksen uskossa? Jeesus näet sanoo:

    "ei kenkään tule minun luokseni, ellei Isäni, joka minut lähetti, vedä häntä".

    Mitä taas tulee niihin reunaehtoihin, niistä sanoo Paavali: "että Jumala vaikuttaa teissä sekä tahdon että toimituksen".

    Ruoskakristillisyyden perinne on piukassa!
    Se ei voi millään myöntyä siihen, että
    - Jumala rakastaa ensin.
    - ihminen voi toteuttaa lakia vain uskosta
    Jumalan lahjavanhurskauden voimasta.

    VastaaPoista
  19. "Mähän oon niin koko vika (sitä sitten vaan sattuu, että vääristelen ihmisten sanoja nettiruukussa, keksin ja levittelen juoruja, huijaan verottajaa, kiroilen lähimmäisiäni.... Joo, on ihanaa olla vapaa kristitty".

    Isakssonilaiset puhuivat tällä tavalla 1970-1980-luvulla Eero Halmeesta ja muista "uskonsaarnaajista", jotka antoivat "luvan tehdä syntiä". Siitä ei kuitenkaan ole koskaan ollut kysymys. Ongelma on siinä, ettei käsistetä, mitä Kristuksen vanhurskaus on ja miten se eroaa ansiosidonnaisesta vanhurskauttamiskäsityksestä.

    Jos "reunaehtojen" täyttäminen ei tule uskosta, ne ovat syntiä. Syntiä ne ovat silloinkin jos ihminen kuvittelee niiden avulla saavuttavansa Jumalan luona jotakin.

    Uskon todelliset hedelmät ovat siitä, että Jumala lahjoittaa ihmiselle oman vanhurskautensa. Jumala on se, joka tekee: herättää, kutsuu, antaa uskon ja antaa voiman elää kristityn elämää.

    Miksi Jumala siis vaatii sellaista, mitä ei ole antanutkaan? Jumalan vanhurskaus ja oikeudenmukaisuus ovat ihmistä korkeammalla ja salatummalla tasolla.

    VastaaPoista
  20. olen kopioinut näitä kommentteja kyypakkaus palstalle nettiruukun raamattupiiriin.

    VastaaPoista