tiistai 5. tammikuuta 2010

Mustekala Turussa

Tämä mustekala on hyvin salaperäinen ja vaarallinen.ja sillä on monia lonkeroita, joilla sitoa ihmisiä.

Se muuttaa väriään ja muotoaan, liikkuen niin sulavan pehmeästi, ettei kukaan saa siitä otetta.

Hyvin outo, hyvin houkutteleva ja hyvin pelottava, kaikkea tätä samaan aikaan.

Rukoilkaamme Herraa Jeesusta apuun, tässä eivät tavalliset kalamiehet ja harppuunat auta.

Ihmiset katsovat lumoutuneina tätä menoa, melkein huutavat ja kirkuvat salaperäisessä, kiehtovassa mutta ah niin vaarallisessa mustekalan otteessa.



Ja hen sanoi minulle/ Nämet sanat ouat wissit ia totiset/ Ja Jumala se Prophetain HErra/ ombi henen Engelinse lehettenyt/ osottaman henen Paluelioillens/ mitke pian tapactuma' pite.

Ja catzo/ mine tulen nopiasta. Autuas ombi se/ ioca ketkepi temen Kirian Prophetian sanat.

Ja mine olen se Johannes ioca neite cwlin ia näin/ Ja coska mine neite cwlin ia näin/ la'gesin mine Engelin ialcain eten/ cumartaman hende ioca minulle neite osotti.

Ja hen sanoi minulle/ Catzo/ ettes site teghe/ Sille mine olen sinun Cansapaluelias/ ia sinun weliedhes Prophetain/ Ja ninen iotca ketkeuet temen Kirian sanat/ Cumardha Jumalata.



Ja catzo/ Mine tulen pian/ ia minun palcan cansani on/ andaman itzecungin ninquin heiden töönse ouat.

Mine olen se A ia O/ se Alcu ia loppu/ se Ensimeinen ia wimeinen.

Autuat ouat ne/ iotca hene' Keskynse ketkeuet/ Senpäle ette heiden woimans pitepi olema' Elemen puusa/ ia portein cautta siselkieumen Caupungin.

Sille ette wlcona ouat Coirat ia welholiset/ ia ne Salawooteiset/ ia ne Murhaijat/ ia Epeiumalain Palueliat/ ia caiki ne iotca racastauat ia tekeuet Walehen.


Mutta mine todhistan Jocaitzelle cwleualle temen Kirian Prophetain sanat/ Ette ios iocu lisepi neihin/ Jumalan pite paneman hene' pälens ne Witzauxet iotca tesse Kirisa ouat kirioitetut.

Ja ios iocu temen Kirian Prophetain sanoista poisottapi nin Jumala poisottapi henen Osans Elemen Kiriasta/ ia sijte pyheste Caupungista/ Ja nijste/ iotca kirioitetut ouat tesse Kiriasa.

Sen sanopi hen ioca tehen todhistoxen candapi/ Iia/ Mine tulen pian/ Amen/ Nin tule HERRA JESU.

Meiden HERRAN JESUSEN CHristusen Armo olcohon teiden caikein cansanna. AMEN.

Ilm 22:2-9, 12-15, 18-20
Agricola 1548


Tällaista näkyä täältä Daavidin kaupungista, Beetlehemistä, Palestiinasta.

tuo teksti päättyi tällaiseen kysymykseen - käännän sen Agricolan kielelle:

"ehke teme on se mies"

Kirjoittanut: Patu


Kiitos MikkoL:lle meille välittämästäsi näystä. Kauhea musta ja liukas saalistaja ja Suomen Turussa? Olet oppinut essujen tapaan puhumaan "peiton alta." Seura tekee kaltaisekseen. Kuinka voimme ymmärtää, ellei kukaan selitä?

Mutta mine todhistan Jocaitzelle cwleualle temen Kirian Prophetain sanat/ Ette ios iocu lisepi neihin/ Jumalan pite paneman hene' pälens ne Witzauxet iotca tesse Kirisa ouat kirioitetut.

tuo teksti päättyi tällaiseen kysymykseen - käännän sen Agricolan kielelle:

"ehke teme on se mies"

Onko tämä sitaatteihin panemasi kohta sinun Raamattusi profetioissa, ehkä Ilm.22:22?


Kirjoittanut: MikkoL

"ehke teme on se mies?" oli tuon Betlehemin viestin lopussa.

Ilmestyskirjan teksteistä nousee tosiaan tuo Patun mainitsema Pyhän Raamatun huoleton vääristely, tekstien sivuuttaminen (niiden vastaisella opetuksella) sekä Raamatun kirjoituksiin lisäily (omilla mielikuvilla ja ajatuksilla kristillisyydestä) (22:18,19)

toinen kohta joka tuosta nousee esille on

"caiki ne iotca racastauat ia tekeuet Walehen" (22:15)

valehdeltiinpa sitten ahdistuneiden ihmisten läsnäollessa neuvotteluissa, tomarin edessä oikeustuvassa, räätälin luona pukua tilattaessa, toista kristittyä parjattaessa .... on ihmisiä jotka rakastavat valheita, ne ovat tehokkaita vallankäytön välineitä.

kolmas kohta joka nousee tästä Raamatun viimeisestä luvusta on

"Cumardha Jumalata" (22:9)

Enkeli suorin sanoin varottaa Johannesta kumartamasta itseään, ja sanoo että tulee kumartaa Jumalaa.


Herra Jeesus varjelkoon meitä kaikki näiltä raskailta synneiltä, että emme niihin joutuisi emmekä suosisi näitä keskuudessamme.


Kirjoittanut: Patu

"ehke teme on se mies?" oli tuon Betlehemin viestin lopussa.

Tällaista näkyä täältä Daavidin kaupungista, Beetlehemistä, Palestiinasta.

tuo teksti päättyi tällaiseen kysymykseen - käännän sen Agricolan kielelle:

"ehke teme on se mies"
(lainausta MikkoL:n viesteistä )

Kerropa MikkoL tarkemmin tästä Betlehemin viestistä, jota näyksi myös sanot. Mistä ja miten teksti tuli sinne Betlehemiin? Syntyikö se samalla tavalla kuin aurooran profetia "sytytyslanka", jonka hän kertoi keskustelujen puolella?

Asia sinänsä on tärkeä ja keskustelun ja pohtimisen arvoinen. Antikristuksen henki on voimakas ja joko laittomuuden ihmisen aika on läsnä?


2Tess.2:3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4. tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
...
6. Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
7. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
8. niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9. tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.


Kirjoittanut: MikkoL

täällä Beetlehemin seudulla asuu palestiinalaisia kristittyjä, suurin osa ortodokseja, sitten on roomalais-katolisia ja pieni vähemmistö protestantteja. Beit Jalan luterilainen kirkko on Saksan lähetystyön tulosta ja Lähi-idän vanhin.

Jordanian ja Pyhän maan ev.lut. kirkkoa johtaa piispa Munib Younan, joka opiskeli Suomessa teologiaa. Suomen lähetysseura tukee kirkkoa monin tavoin, myös Beit Jalan kirkon yhteydessä olevassa poikakodissa on ollut suomalaisia työntekijöitä.

kirkossa toimii aktiivisia kristittyjä, rukouspiiri ja käytän sitä hyväkseni. he tietävät tilanteesta hyvin vähän, koska niin erilaiset ovat nämä maailmat.

mutta Jeesus on sama siellä ja täällä!

tämä on vain näissä yhteyksissä tullutta yksinkertaista puhetta tilanteesta, jonka jaoin näin julkisesti - ihmiset ikäänkuin kuvina näkevät asioita.

tämän kuvan voi ymmärtää kuvauksena tietystä tilanteesta täällä, jos katselee asioita esim Mikon silmin. Täällä asuville kristityille kuva on täysin käsittämätön.

Jordanian ja Pyhän maan luterilaisesta kirkosta on tietoa ja kuvia http://www.elcjhl.org/


essujen parissa esiintyy laittomuutta ja valheellisuutta.

minusta syynä on arvostelun ja julkisen keskustelun kieltäminen yhteisen ymmärryksen ja rakkauden peitenimillä.

vaan sudenpenikat saavat nyt kyytiä ja mustekalan lonkerot katkeilevat.

Herra Sebaot on sen tekevä!

voimme Jeesuksen sysätä syrjään ja ilmottautua Hänen tehtäviensä hoitajiksi maan päällä.


mutta tällä kaverilla on melkoinen isä.


no johan

saimme lisää viestiä ... laitan nyt sen tähän sellaisenaan niin voimme harjoitella henkien arvostelemista yhdessä!

haluan vielä alleviivata, että nämä eivät ole mitään "tilauksia" minulta vaan rukouspiirin antia.

koetellaan kaikki, pidetään se mikä hyvä on.


eihän essuille sinänsä pitäisi olla mikään outo asia, että Pyhä Henki puhuu seurakunnalle ihmisten kautta, joskus oudoillakin kielillä ja unikuvilla kuten Joosefin lihavat ja laihat lehmät Egyptissä!

sehän on oikeastaan esikoisten saarnan perustava artikla - mies aukoo suutaan, mutta Herra puhuttelee seuraväkeä.


tämmöistä viestiä - siis ihmisiltä joilla ei ole käytännössä mitään tietoa Suomen asioista.

"yritimme katkoa mustekalan lonkeroita, mutta se ei ollut mahdollista.

aivan kuin Jeesus olisi varoittanut, että älkää tappako sitä. Hän haluaa ottaa hirviön kiinni sellaisena kuin se on ja vapauttaa kaikki ihmiset sen surmaavista lonkeroista."


"mieleemme tulivat myös Jeesuksen sanat Pietarille, että hänestä tulee ihmisten kalastaja.

näimme kuinka Pietari lähti järvelle ja tahtoi alkaa kalastamisen.

Jeesus pudisti päätään ja otti häntä kädestä. Hän näytti Pietarille pienen järven, joka oli täynnä vanhaa likaista vettä, haisi pahalta ja vesi oli ilman happea, niin että kalat siinä kuolevat.

Jeesus käski Pietaria ottamaan tuosta lammikosta nuo kituvat kalat sankoon ja vapauttaa ne suurelle järvelle, jotta ne pelastuisivat elämään."


laitoin nämä ajatukset tähän julkisesti nimenomaan arvioitaviksi ja tulkittaviksi, ketä kiinnostaa!

koetelkaa kaikki, pitäkää se mikä hyvä on.

neuvoo Paavali viisaasti ilmeisesi vanhimmassa kirjeessään ja samalla Uuden testamentin vanhimmassa kirjoituksessa

1 Tess 5:21

parikymmentä vuotta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.


Kirjoittanut: mama

"saimme lisää viestiä ... laitan nyt sen tähän sellaisenaan niin voimme harjoitella henkien arvostelemista yhdessä!"

mitenköhän näitä pitäisi lähteä pilkkomaan, kun lähdemme arvioimaan.

Molemmissa viesteissä varotetaan tuosta mustekalasta. Ei pidä mennä sorkkimaan, on vaarallinen.

Ensimmäinen kertoo mustekalasta.

Toinen kertoo kaloista hapettomassa järvessä.

Jeesus, Pietari... hmmm.

Jeesus opastaa, Pietari kalastaa.

Ihmisten kalastaja.

öh.

Tuo mustekalakuvaus tuntuu aika osuvalta, kun ajattelee noita Turun seuroja. Ah niin kiehtovaa, niin tuttua, vaan niin vaarallista. Puudutuspiikkejä. Ilman mitään hengellistä sisältöä. Kunhan olet joukossa mukana ja uskot "meihin", "kristillisyyteen"!


Jos siis harjoittelemme henkien arvostelemista, mistä pitäisi lähteä liikkeelle.

MuTu ei ehkä ole paras väline...


Kirjoittanut: Haamul

Tulee mieleen Hes.47. luku, ja erityisesti jakeen 11. sanat: "siinä rämeet ja lätäköt eivät parane: ne jätetään suolan valtaan".

Rämeissä ja lätäköissä olevat, hapen puutteessa räpiköivät, vielä elävät kalat on tosiaan syytä nostaa ämpäriin ja siirtää Temppelin kynnyksen alta tulvivan kaksoisvirran vesialueelle.

Itse Herra Sebaot on sen tekevä. Vieläpä "rutosti", eli Herran Sebaotin kiivaudella, eikä Hän viivyttele.

Vaan elääkö mustekalakaan pitkään hapettomassa vedessä?


Kirjoittanut: Patu

"Tämä mustekala on hyvin salaperäinen ja vaarallinen.ja sillä on monia lonkeroita, joilla sitoa ihmisiä.

Se muuttaa väriään ja muotoaan, liikkuen niin sulavan pehmeästi, ettei kukaan saa siitä otetta.

Hyvin outo, hyvin houkutteleva ja hyvin pelottava, kaikkea tätä samaan aikaan."

Huumepiikki. Puudutuksen sijaan huumehöyryt ovat outoja, houkuttelevia ja myös pelottavia. Sillä sa fiiliksiä.

Hyvän Sanoman ja sanan raikkuden sijasta etsitään tunnelmia tunkkaisista luolista. Niiden avulla päästään pois pahasta maailmasta ja unohdetaan oma itse ja lähimmäiset. Synnyttää riippuvuutta ja ollaan valmiita tekemään mitä vaan huumeen ja unohduksen saamiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti