tiistai 15. joulukuuta 2009

Näky puu-sorsasta


kyllä se puinen sorsa oli sitten taitavasti tehty!

vaikka paikoin aika oli jo lakkausta kuluttanut pois, niin alta näkyi vaalea puu kauniisti.

sille oli maalattu siivet ja vihreä pää, jossa siniset silmät ja kellertävät nokka.

neljä punaista pyörää sen alla antoivat sen liikkua.

puusta tehty sorsa kierteli huoneen lattialla muiden lelujen joukossa ja herätti kaikkien ihailua ja kunnioitusta.

se nimittäin osasi sanoa "kvaak kvaak"

no, eihän se sorsan ääni mikään lauluääni ole, mutta siinä "kvaak" äänessä oli jotain niin aitoa ja puhuttelevaa, että muut lelut, nuket ja paloautot ja nallet ja pallot ja kisut olivat sille välillä ihan oikeasti vähän kateellisia!

kyllähän ne muutkin osasivat puhua, mutta tämän sorsan äänessä oli jotain tosi vakuuttavaa.


mutta sitten näin jotain kovin outoa.

huoneen ovi aukeni ja sisään tuli ensin airut, joka komeasti nosti torvensa ylös ja puhalsi raikuvan fanfaarin.

lelut katsoivat ovelle päin hieman yllättyneinä, mutta panin merkille, että puinen sorsa vaan kiersi lattialla punaisilla pyörillään ja oli niin tärkeänä "kvaak kvaak".

airut oli kuin jostain vanhan satukirjan kuvituksesta, rullasi auki komean viestinsä ja sanoi "kuulkaa, mitä Herra sanoo!"

ja usko tai älä, sisään astui Ihmisen Poika!

muiden lelujen tavoin näin vain nuo sandaalit, jossa paljaat varpaat kipristelivät, mutta millainen läsnäolon tuntu siinä olikaan.



huoneessa alkoi kuin tuuli puhaltaa ja kumiseva Herran ääni puhui.

ihan silkkaa Jumalan Sanaa!

lelut olivat kääntyneitä Hänen suuntaansa ja koettivat hiljaa kuunnella Ihmisen Pojan sanoja, sillä harvoin sellaisia armon sanoja ja totuuden sanoja saivat kuulla!

yleensä saivat kuulla ihmisten poikien ja tyttärien sanoja.

tilanne oli jotenkin niin vaikuttava.


mutta voi ihmettä!

se kaunis puinen sorsa kiersi vaan ympyrää punaisilla pyörillään ja sanoi "kvaak kvaak"

ikäänkuin se ei olisi edes huomannut, että joku oli tullut huoneeseen.

sain sen vaikutelman, ettei tuo sorsa edes kuullut Ihmisen Pojan ääntä vaan sanoi vaan "kvaak kvaak" ja luuli, että kaikki muut lelut sitä kuuntelivat.

sitten katsoin tarkemmin tuon puulelun silmiä.

puisen sorsan siniset silmät oli kyllä kauniisti tehty, mutta pupillien kohdalta oli pudonnut niihin laitetut helmet.

tuo sorsa ei kyennyt näkemään Mestaria, koska sillä ei ollut silmiä Häntä nähdä!

ja niin se tyytyväisenä kiersi ja sanoi niin vakaalla äänellä

"kvaak kvaak"


ortodoksi.net sivulta:

Sokeana syntyneen sunnuntai (viides sunnuntai pääsiäisestä)

Sunnuntaina luettavassa evankeliumissa sanotaan (Joh.9:1-38):

Jeesus parantaa sokeana syntyneen




Tien sivussa Jeesus näki miehen, joka oli syntymästään saakka ollut sokea. Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?" Jeesus vastasi: "Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki. Nyt, kun vielä on päivä, meidän on tehtävä niitä tekoja, joita lähettäjäni meiltä odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene tekemään työtä. Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo." Näin sanottuaan Jeesus sylkäisi maahan, teki syljestä tahnaa, siveli sitä miehen silmiin ja sanoi: "Mene Siloan altaalle ja peseydy." -- Altaan nimi merkitsee: lähetetty. -- Mies meni, peseytyi ja palasi näkevänä.



Miehen naapurit ja muutkin, jotka ennen olivat nähneet hänet ja tiesivät hänet kerjäläiseksi, ihmettelivät: "Eikö tämä ole se, joka istui kerjäämässä?" Toiset sanoivat: "Sama mies", toiset taas sanoivat: "Ei ole, samannäköinen vain." Mutta hän sanoi itse: "Kyllä se olen minä." He kysyivät häneltä: "Kuinka olet saanut näkösi?" Hän vastasi: "Se mies, jonka nimi on Jeesus, teki tahnaa, siveli sitä silmiini ja sanoi: 'Mene Siloan altaalle ja peseydy.' Minä menin ja peseydyin, ja silloin sain näköni." "Missä se mies on?" he kysyivät häneltä, mutta hän vastasi: "En tiedä."


Joh 9:1-12 KR 1992



...
Pääsiäisajan keskijuhlan (Joh.7:14) jälkeen Jeesus Kristus tuli taas temppeliin ja opetti kansalle, jota kerääntyi hänen luokseen (Joh.8:2). Lähdettyään temppelistä, Hän avasi silmät eräältä mieheltä, joka oli syntymästään saakka ollut sokea (Joh.9:1).



Tämä nykyäänkin evankeliumiin luettavaksemme kirjattu ja tämän tekstin alussa luettu ihme on huomattavampi, kuin mitä se alkuun näyttäisi olevan. Pyhä Basileios Suuri ja muut pyhät isät kertovat meille, ettei kyseessä ollut suinkaan vain näön palauttaminen sokealle miehelle, joka ei voinut nähdä silmien toimimattomuuden tai huononäköisyyden vuoksi. Kyseessä oli näön palauttaminen jollekin, jolla ei ollut silmiä ollenkaan! Tämän sunnuntai toisessa eksapostilariossa sanotaan: ”Vapahtajamme kohtasi kulkiessaan sokean, Hän sylki maahan, teki tahnaa ja voiteli hänet sillä ja lähetti hänet Sikoaan peseytymään. Peseydyttyään mies sai nähädä sinun valkeutesi, minun Kristukseni.”


Evankeliumissa sanotaan (Joh.9:32): “Ikipäivänä ei ole kuultu, että joku olisi avannut sokeana syntyneen silmät.” Vanhassa Testamentissa (Septuagintan mukaisessa Tobitin kirjassa 3:17) ja Uudessa Testamentissa (Mark.8:22-26) on esimerkkejä sokean parantamisesta, mutta tämä on täysin ennen kokematonta.

Vapahtaja laittoi savea (tahnaa) miehen tyhjiin silmäkuoppiin ja käski hänen peseytyä Siloan altaassa.. Kun hän totteli näitä ohjeita, savisista silmistä tuli näkevät, elävät silmät.

Mineassaan, pyhä Dimitri Rostovilainen kutsuu sokeaa miestä pyhäksi Celidonioksi (kts. hänen selostustaan pyhästä Lasaruksesta 70 apostolin muistopäivän synakrarionissa).

HAP



Kirjoittanut: Patu

Hauskoja satuja ;=)

Kirjoittanut: mama
Hmm.

Taitaa olla elävää elämää.



Sillon pari tuhatta vuotta sittenkään eivät kaikki tunnistaneet Jeesusta Jumalan Pojaksi.

Isoin este sille lienee oma hyvyys ja pyhyys, silloin ei edes ole tarvetta Jeesukselle.


Kirjoittanut: Mikko

on totta tosiaan, että kun Jeesus Nasaretilainen kulki täällä sandaaleissaan, monet ihmiset eivät lainkaan tajunneet kenestä on kyse.

Beetlehemin yössä syntyi pieni lapsi, piltti pieni, jolle ei ollut sijaa edes paikallisessa hotellissa.

oma väki tuli Galileassa noutamaan kotiin seonnutta poikaa, joka oli häpeäksi.

useamman kerran poimittiin jo maasta kiviä jumalanpilkkaajan kurittamiseksi.

pahaa puhetta leviteltiin ehkä aviottomasta lapsesta, juomarien ja syntisten seurassa viihtyvästä Mooseksen lain rikkojasta.

ei mikään pyhä mies!

taitaa tosiaan olla tilanne yhä sama.

antakoon pyhä Jumala meille silmät nähdä ja korvat kuulla, että emme kulkisi Jeesuksen ohi Häntä näkemättä ja että emme olisi kuuroja Hänen Sanalleen!



on seuratilanteita joissa itsekin olen saanut nähdä Jeesuksen kulkevan penkkirivien välissä siunaten rukoukseen painuneita ihmisiä.

näitä kokemuksia on lestadiolaisilla kertoa etenkin herätyksen alkuajoilta. Jeesus oli niin väkevästi läsnä, että siitä oli oksat pois.

onko mahdollista, että Herra Jeesus joutuu tänään istumaan essujen seuroissa kuulijan penkissä, kun ihmiset julistavat pöntöstä ihmisten opetuksia?

sen sijaan että Häntä katseltaisiin, kuunneltaisiin, palvottaisiin, Hänestä on tehty kumileimasin

"joo siitä vaan, valta on minulle annettu, Jeesuksen nimessä ja veressä"



onko mahdollista, että Jeesus tulee omiensa tykö tänään seuratupaan tai keskustelufoorumeille, ja käy samoin kuin silloin?



Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
oli tulossa maailmaan.

Maailmassa hän oli,
ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
mutta se ei tuntenut häntä.

Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
kaikille, jotka uskovat häneen.

He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Joh 1:9-13 KR 1992


Ei ole mahdollista, että uudestisyntynyt ihminen ei tunnistaisi Herran Jeesuksen hahmoa ja ääntä.

joten - jos Jeesuksen ohi mennään seuratuvassa, siellä istuu uudestisyntymättömiä ihmisiä, joille on vain uskoteltu, että koska olette täällä, olette myös uudestisyntyneitä.

syntyminen Jumalan lapseksi on silloin kytketty kuulumiseen skandinaaviseen 1850-luvulla syntyneeseen kristilliseen herätysliikkeeseen.

voi niitä, jotka näin Jeesuksen kalliilla verellä lunastettuja ja Kristuksen kasteella kastettuja näin opettavat ja Herralle kuuluvaa laumaa näin harhaan vievät, sokeat taluttajat ja Jumalan Sanalle kuurot saarnaajat!


Sana tänään
tiistaina, 15.12.2009

Langetkaamme häveten maahan,
häväistys meidät peittäköön!
Olemme rikkoneet Herraa, Jumalaamme, vastaan.
Nuoruudestamme asti tähän päivään saakka
olemme tehneet syntiä,
niin me itse kuin meidän isämmekin.

Me emme ole kuunnelleet Herran, Jumalamme, ääntä.

Jer. 3:25 KR 1992

Kirjoittanut: mama

Joh. 5:6-15
Jeesus näki hänet siellä makaamassa vuodematolla ja tiesi, että hän oli jo pitkään ollut sairas. Jeesus kysyi: "Tahdotko tulla terveeksi?"

Sairas vastasi: "Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua."

Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja kävele."

Mies tuli heti terveeksi, otti vuoteensa ja käveli. Mutta se päivä oli sapatti.

Niinpä juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, ei sinun ole lupa kantaa vuodettasi."

Mies vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja kävele.'"

Silloin juutalaiset kysyivät: "Kuka se mies oli, joka käski sinun ottaa vuoteesi ja kävellä?"

Parannettu ei kuitenkaan tiennyt, kuka hän oli, sillä Jeesus oli jo hävinnyt väkijoukkoon.

Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: "Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin."

Mies lähti sieltä ja kertoi juutalaisille, että Jeesus oli hänet parantanut.




Tämä kaveri ei ollenkaan tiennyt, kuka Jeesus oli. Silti Jeesus paransi hänet. Myöhemmin temppelissä Jeesus tapasi hänet uudelleen ja vasta silloin miehelle paljastui, kuka parantaja oli.

Samoin tuo yksityiskohta on mielenkiintoinen, missä mies valittaa, ettei ehdi veden kuohuihin, kun on rampa. On selvät sävelet siitä, miten häntä pitäisi auttaa.

Vaan Jeesuspa kehottaa: "Nouse, ota vuoteesi ja kävele."

Ei aina meinaa rukousvastausta tunnistaa rukousvastaukseksi, kun se onkin annettu niin toisella tapaa kuin mitä odotin.


Matt 9:20-22

Silloin Jeesusta lähestyi muuan nainen, jota kaksitoista vuotta oli vaivannut verenvuoto. Hän tuli Jeesuksen taakse ja kosketti hänen viittansa tupsua.

Hän näet ajatteli: "Jos vain saan koskettaa hänen viittaansa, minä paranen."

Jeesus kääntyi, näki naisen ja sanoi: "Ole rohkealla mielellä, tyttäreni, uskosi on parantanut sinut."* Siitä hetkestä nainen oli terve.


Tämä nainen oli hävettävästä sairaudestaan huolimatta hakeutunut Jeesuksen luo ja uskoi paranevansa, jos vaan saa koskettaa Jeesuksen viittaa.

Ja Jeesus vastaakin: "Ole rohkealla mielellä, tyttäreni, uskosi on parantanut sinut.


Matt 8:5-13

Ja kun hän saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä ja sanoi: "Herra, minun palvelijani makaa kotona halvattuna ja on kovissa vaivoissa".

Hän sanoi hänelle: "Minä tulen ja parannan hänet".

Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.

Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."

Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.

Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa; mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: "Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon." Ja palvelija parani sillä hetkellä.


Tokko edes palvelija tiesi isäntänsä menosta Jeesuksen luo pyytämään palvelijansa paranemista.

Ja silti palvelija parani!


Kolme ihan erilaista parantumistarinaa.

-Yksi paranee, kun Jeesus hänet valitsi parantaa. Kaikkien niiden joukosta, jotka olivat Betesdan lähteellä sinä päivänä. Eikä kaveri edes pyytänyt parantua.

-Verenvuototautinen nainen on vakuuttunut parantuvansa, kunhan saa koskettaa Jeesuksen viittaa. Tulee siis itse paikalle halusta parantua.

-Sadanpäämiehen palvelija paranee, kun sadanpäämies pyytää Jeesusta hänet parantamaan - etänä. Jeesus ei siis edes mene lähelle!


Kaikki on kiinni Jeesuksesta! Ei meistä!


Rakas Jeesus, anna meidän olla osallisia Sinun uskostasi.

Aamen.

Kirjoittanut: immata

Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti