perjantai 27. marraskuuta 2009

Tuomaan tunnustus

Mutta Toomas, yksi kahdestatoistakymmenestä, joka kaksoiseksi kutsutaan, ei ollut heidän kanssansa, kuin Jesus tuli.

Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: me näimme Herran. Mutta hän sanoi heille: ellen minä näe hänen käsissänsä naulan reikää, ja pistä sormeani naulain siaan, ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko.

Ja kahdeksan päivän perästä olivat opetuslapset taas sisällä, ja Toomas heidän kanssansa. Niin Jesus tuli, kuin ovet suljetut olivat, ja seisoi heidän keskellänsä, ja sanoi: rauha olkoon teille!

Sitte sanoi hän Toomaalle: pistä sormes tänne, ja katso minun käsiäni, ja ojenna tänne kätes, ja pistä minun kylkeeni, ja älä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.

Toomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!

Joh 20:24-28 Biblia 1776


mitä tämä on!

Jumalan pilkkaako?

Toomas vastasi ja sanoi hänelle:

minun Herrani ja minun Jumalani!



Jeesus näki melkoisen vaivan yhden Toomas toopen kanssa, joka ei millään jaksanut uskoa, vaikka kaikki vakuuttivat samaa - Herra on noussut kuolleista, Hän elää!

ei vaan mennyt purkkiin.

mutta sitten kun epäilevä Toomas sai kohdata Ylösnousseen, ei tarvinnut haavoihinkaan sormea pistää.

epäilevä Tuomas lausuu jotain, joka tietääkseni käy yli kaiken mitä ihmiset Raamatun lehdillä sanovat.


Pietari sanoi Jeesuksen kysymykseen "sinä olet Messias, Kristus" ja sai papukaijamerkin.

ei ihminen, vaan Isä Jumala on tämän Pietarille ilmottanut.



Kuinka ette ymmärrä, etten minä leivästä teille sitä sanonut, että teidän pitäis kavahtaman teitänne Pharisealaisten ja Saddukealaisten hapatuksesta?

Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt heitä kavahtamaan itsiänsä leivän hapatuksesta, vaan Pharisealaisten ja Saddukealaisten opista.

Mutta kuin Jesus tuli Kesarean maan ääriin, joka kutsutaan Philippuksen, kysyi hän opetuslapsiltansa ja sanoi: kenenkä sanovat ihmiset minun, Ihmisen Pojan, olevan?

Niin he sanoivat: monikahdat Johannes Kastajan; mutta muutamat Eliaan; muutamat taas Jeremiaan, taikka jonkun prophetaista.

Sanoi hän heille: mutta kenenkä te sanotte minun olevan?

Vastasi Simon Pietari ja sanoi: sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.

Ja Jesus vastaten sanoi hänelle: autuas olet sinä, Simon Jonan poika! sillä ei liha eikä veri ilmoittanut sitä sinulle, vaan Isäni, joka on taivaissa.

Matteus 16:11-17 Biblia 1776


okay, Pietari uskoo ja sitä kautta ymmärtää, että tämä hänen luonaan oleva mies on Israelin kansan odottama, profeettain lupaama Voideltu, Messias, Kristus.

ja sanoo varsin epäjuutalaisen ajatuksen

"elävän Jumalan Poika"

juutalaiset eivät näet profeettojen ennustusten valossa odota mitään Jumalan lihaan tullutta poikaa, se on heille ajatuksenakin pahennus.

tämä on siirtynyt myös islamiin, jossa sanotaan yksikantaan "Jumalalla ei ole poikaa"



tietääkseni missään muualla Raamatussa kuin Joh 20:28 ei ole epäilevän Tuomaan tunnustukseen verrattavaa huikeaa ilmausta


"minun Herrani ja minun Jumalani"


rohkaiskoon tämä kaikkia vilpittömiä epäilijöitä - kun Jeesus saa sinut vakuuttuneeksi, uskosi saattaa olla melkoinen lahja ylhäältä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti