tiistai 3. marraskuuta 2009

Saarnan ja opetuksen arvostelu

Nimimerkki Rami otti uskonpuhdistaja Martti Lutherilta tekstiä Nettiruukun foorumille:



Martti Luther: Seurakunnan oikeudesta ottaa ja erottaa

"Ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä: ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."


Tässä tekstissä on kaksi erittäin huomattavaa kohtaa: uskomisen vapaus ja arvostelun oikeus. Te tiedätte että sielujemme murhaajat ovat tehneet meille tämän esityksen: Mitä kirkolliskokoukset ja korkeat tohtorit määräävät ja päättävät, se on omaksuttava, eikä saa arvostella, onko se oikeaa vaiko ei. Tästä he ovat tulleet niin varmoiksi, että he nyttemmin päättävät, kuten yleisesti nähdään, että pannaan joutumisen uhalla on hyväksyttävä mitä he sanovat. Nyt on sinun tässä ottaminen käteesi keihäs ja puhkaistava reikä heidän kilpeensä, niin — heidän päätöksensä menevät hämähäkinverkoiksi; ja ottaos sinä taas heiltä keihäs, jonka he meiltä ovat ottaneet ja näytä heille sen kärkeä.

Sentähden olkaa vakuutettuja siitä, että lampaiden on arvosteltava sitä, mitä heille esitetään. Heidän tulee sanoa: Meillä on Kristus Herrana ja hänen sanansa ennen kaikkia perkeleiden ja ihmisten sanoja; tähän pitäydymme ja arvostelemme tekevätkö paavi, piispat ja heidän hengenheimolaisensa oikein vaiko eivät. Sillä hän sanoo tässä: Lampaat arvostelevat ja tuntevat mikä on oikea ääni ja mikä ei. Antakaa nyt tulla, jos jotakin olette päättäneet; me tarkastamme onko se oikein; ja me päättelemme sitten sen arvosteluoikeuden mukaan, joka on annettu jokaiselle kristitylle erikseen, joka oikeus ei ole inhimillinen vaan jumalallinen. Sillä niin tekevät luonnollisetkin lampaat, että ne näet pakenevat vierasta ja pitäytyvät paimenensa ääneen.

Sentähden kukistaa evankeliumi kaikki kirkolliskokoukset, kaikki paavin lait, ja kieltää meitä arvostelematta mitään hyväksymästä, antaapa meille oikeuden arvostellakin ja pysyttää tuollaisen arvostelun tähän asti.

Mutta nuo ovat ottaneet käsistämme miekan, niin että emme ole voineet lyödä mäsäksi mitään oppia, vaan on meidän ollut pakko myöntyä. Siksipä tekee heille kipeää, kun otamme heiltä miekkamme takaisin. Totta tosiaan on se heiltä otettava, ei väkivallalla, vaan sanalla, tarttua siihen mitä meillä on ja sanoa: Minä olen Jumalan lammas; hänen sanansa tahdon omistaa ja omaksua. Jos sen minulle annatte, niin pidän teitä paimenina; mutta jos määräätte minulle jonkun sivuopin ettekä evankeliumia puhtaana, niin minä en pidä teitä paimenina enkä omaksu teidän ääntänne; sillä se virka, josta te kerskutte, ei ulotu kauemmaksi kuin mihin sana ulottuu. Jos nyt havaitaan, että joku on paimen, niin tulee meidän hän omaksua; mutta ellemme (havaitse), niin tulee meidän panna hänet viralta; sillä lampaiden on arvosteltava paimenen ääntä. Mutta ellei hän anna oikeaa laidunta, niin on tältä paimenelta, s. o. piispalta, otettava hattu päästä; sillä helmihattu ja hopeasauva eivät tee paimenta eikä piispaa, vaan lampaiden huoltaminen ja heidän kaitsemisensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti