maanantai 21. syyskuuta 2009

Armojärjestys

Ylimuoniosta heinäkuun 4. p. 1876.

Rakas veli Herrassa Johan Tudee!

Jeesus puhuu Nikodemukselle Joh. kolmannessa luvussa uudesta syntymisestä lyhyesti:

»Niinkuin Mooses ylensi käärmeen korvessa, niin pitää myös Ihmisen Poika ylettämän, että jokainen kuin uskoo Hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.»

Tämä on raamatun lyhyt armonjärjestys, jonka mukaan armon käsittäneet kristityt saattavat todistaa katuvaisille Jumalan armosta syntein anteeksi saamisesta Jeesuksen veressä.

Sillä palvelijat tarvitsevat olla, jotka tuhlaajapoikaa vaatettivat Isän huoneessa, että hän vapauden käsittää ja säilyttää omassatunnossa.

Lyhykäinen oppi uudesta syntymisestä käsitetään sydämellä, kun se äänellisesti saarnataan raamatun mukaan, ja sanan lukeminen vahvistaa saarnan niinkuin Hebrean seurakunnan kristityissä mainitaan.

Lukeminen vaikuttaa, kun sanaa sydämellä käsitetään, vain siinä on asia, ettei sokea ihminen käsitä raamattua, ja koska hän luulee näkevänsä, niin hänen sokeutensa pysyy.

Raamatussa on kyllä kirjoitettu uudesta syntymisestä, mutta saarnattakoon sitä äänellisesti ja selitettäköön se lyhyt armonjärjestys; kovin pitkän selityksen kautta sana menettää voimansa.

Yksin raamattu on vakava ja vaihtelematon, kun se oikein ymmärretään.

Mutta suruttomat jumaluusopin tohtorit eivät ymmärrä raamattua, kun ovat itse uudesti syntymättömät ja Pyhättä Hengettä.

Sitä vähemmän ne uskovat ja ymmärtävät teidän ja meidän selityksiä ja kirjoituksia.

Jos teidänkin kirja painettaisiin, ei sitä uskottaisi paremmin kuin raamattua, joka näyttää lyhyesti uuden syntymisen järjestyksen, eikä se tule pitkillä selityksillä selvemmäksi.

Sentähden emme tahdo alkaa siihen toimeen.

Terveisiä Kuopion kristityille minulta ja muilta Lapin kristityiltä.

Johan Raattamaa.



Eräänä päivänä yksin ollessani, erään vanhan talon perätuvassa, (jossa olin asuntoa pitämässä) minä luin armojärjestys nimistä kirjaa, niin ensimmäinen kanssapuhe minut riisui alastomaksi omasta pyhyydestäni, ja kuin olin lukemassa toisen kanssapuheen loppupuolta, silloin aukeni minulle evankeliumi armolupaukseksi, että jos uskot herraan Jeesukseen niin olet autuas.

Mutta nyt tuli mahdottomuus, että kuinka minun sopii uskoa, kun en ole vielä saattanut oikeaa katumusta enkä parannustakaan tehdä, minusta tulee ulkokullattu, jne.

Mutta Jumalan Henki, joka on uskon alkaja ja päättäjä, kävi sisällisesti sen luetun sanan kautta, että jos et usko, niin menet helvettiin, vaikka olisit kuinka katuvainen.

Pelko oli suuri, mutta oli vähän toivoiakin.

Silloin tartuin lujasti kiinni armolupauksiin ja sitä myötä kuin uskoin, tunsin rauhan ja levon, tunsin myös ilon ja sain nähdä Jeesusta voittokunniassa ensi kerran, kun saatoin uskoa itseni autuaaksi.

En muuta muista, mutta sen muistan, että olin iloinen ja kiitollisuuden tähden kävelemässä ympäri lattiata, ja menin toiseen huoneeseen sanomaan muillekin, mikä suuri armo minulle on tapahtunut, sillä minä tunsin selkeästi, kuinka uskon kautta Jeesuksen verellä sydän särjettiin, niin kolmeen kertaan puhdistuksen tuli kävi läpi koko minun olentoni.

Ja minä olin viikon paikoin etten tiennyt synnistä mitään.”

Erkki Antti (1814 – 1900) kertoo uskoontulostaan






nämä alustukseksi, keskusteluun lestadiolaisuudesta ja armojärjestyksestä.

mielelläni osallistun keskusteluun kanssanne tästä teemasta.

mutta vaihdan tässä kohtaa itse vaihdetta ja avaan toisen palstan tuosta uudestisyntymiseen liittyvästä teemasta, uskossa olemisen happotesti.

Kristuksen sisäinen tunteminen.


Armojärjestys on ymmärtääkseni varsin ahkeran ja kauan käydyn keskustelun kohde.

Etenkin Vuorisaarna Matteus 5 osalta on siinä keskustelussa näytellyt keskeistä osaa Laestadiuksen ajoista asti.

Taitaa olla niin, että kyky keskustella "armonjärjestyksestä" on erityinen kielitaito, jonka vivahteet vain esikoiset täysin tuntevat.

Voisimme verrata sitä eräänlaiseksi meän kielen murteeksi, jossa jokaisella sanalla on tietty painava merkityksensä.


----
Näin ulkopuolisena lumiukkona en näe, että Vuorisaarnalla olisi mitään tekemistä Jumalan lapseksi tulemiseen johtavan henkilökohtaisten kokemusten armojärjetyksen kanssa.

sen verran iso aukkko on näiden pyhien asioiden ymmärryksessäni..


"Minäkin muuten jouduin nuorena joskus lähtemään pois saarnan kuulosta kun Kalle Nurminen saarnasi. Kun saarna tuli niin lähelle omaa sydäntäni ja paljasti synninrakkauden, niin en kestänyt kuulla sitä vaan lähdin pois. Olen sitten Jumalan suuresta armosta ymmärtänyt, että siinä saarnassa oli rakkauden ääni."

alkaa kiinnostaa tämä Kalle Nurminen.


Saarnaaja Kalle Nurminen on ilmeisesti ollut lähellä Eero Halmetta, ainakin näen että EH on hänestä lämmöllä puhunut tämän muistotilaisuudessa.

mitään kirjoitusta en kuitenkaan löydä, jossa K. Nurmisen opetusta armojärjestyksestä ja luomisesta olisi nähtävillä.


Mutta laitetaans tähän itse teksti:


COsca hen nyt näki Canssan/ ylesastui hen worelle/ ia quin hen oli istunut/ edheskeuit henen opetuslapsens henen tygens.

Nin hen auasi suuns/ opetti heite/ ia sanoi.

Autuat ouat ne Hengeliset waiuaiset/ sille heiden ombi Taiuan waldakunda.

Autuat ouat ne murelliset/ sille heiden pite saaman lodhutoxe'.

Autuat ouat ne Siwiet/ sille heide' pite maan * perime'.

Autuat ouat ne/ iotca isouat/ ia ianouat wa'hurskautta/ sille he rauitetan.

Autuat ouat ne Laupiat/ sille heiden pite saman laupeuden.

Autuat ouat ne puchtat sydhemest/ sille heide' pite Jumala' näkemen.

Autuat ouat ne rauhantekiet/ sille ne pite Jumalan poijaxi cutzuttaman.

Autuat ouat ne/ iotca wanhurscauden tähde' waiua kerssiuet/ sille heiden ombi Taiuan waldakunda.

Autuat oletta te/ cosca Inhimiset pilcauat ia wainouat teite/ ia puhuuat caikinaist pahwtta teite wastoin/ walehdellen/ minun techteni/
Ilotcat ia riemucat/ sille teiden palckan ombi swri Taiuasa. Sille nein he wainosit prophetidh iotca teiden edhelen olit.


Matteus 5:1-12 KR 1548


Tarkoittaako esikoislestadiolainen käsitys armonjärjestyksestä Autuaaksi julistamisen perusteella siis jotain tällaista aikajärjestykseessä yksittäisen ihmisen sielunelämässä tapahtuvaa:

A. Hengeliset waiuaiset
B. murelliset
C. Siwiet
D. isouat ia ianouat wa'hurskautta
E. Laupiat
F. puchtat sydhemest
G. rauhantekiet
H. wanhurscauden tähde' waiua kerssiuet
I. Inhimiset pilcauat ia wainouat




tunsitko myös Antti Vainikan?



kiitos näistä tiedon siruista! nämä kolme näyttävät olleen työtovereita Herran elovainiolla, Eero, Kalle ja Antti.

kun esikoiset lukevat Vuorisaarnan autuaaksijulistamiset armonjärjestyksenä, onko kyseessä siis kerran tapahtuva asia.

ihminen syntyy uudelleen näin - ilman mitään mainintaa vedestä ja Hengestä tai verestä - ja se tapahtuu vain kerran.

vai onko tämä synnistä waiwaiseksi ja murelliseksi tuleminen useamman kerran elämässä tapahtuva asiaa.

syntyykö ihminen siis uudelleen aina saadessaan kuulla synnit anteeksi taivasta myöten??




Eero Halmeen ajatusta seuraten, minun nähdäkseni Vuorisaarnaa ei ole tarkoitettu lainkaan minkään armonjärjestyksen kuvaukseksi.

se on erään pietistisen herätysliikkeen keskuudessa syntynyt sovellutus, joka koetaan todeksi omassa elämässä ja kokemuspohjaisesti.

Vapahtajamme julisti tuota upeaa "autuaita ovat" sanaa itse aivan toisessa merkityskessä.

Tätä Jumalan sanaa ei ole tarkoitettu tähän yhteyteen.

mutta ymmärrän että näiden armojärjestyksen silmälasien läpi sitä siellä Pohjolassa luetaan paikoin, ja siellä voi olla vaikea ollenkaan hyväksyä ajatusta, että kyseessä voisi olla Jeesuksen sanoja väärentävä tulkinta.


vastasit ilmeisesti myöntävästi, että essujen keskuudessa olevan näkemyksen mukaisesti ihminen syntyy uudelleen uskonelämänsä aikana monta kertaa.



minä sitten käsitin väärin, mitä kirjoitit:

"Me käymme asioita uudelleen ja uudelleen läpi."

onhan toki sellaisia kristittyjä, jotka ajattelevat, että uudesti synnytään montakin kertaa.


vertaus Tuhlaajapojasta on toinen hyvin tärkeä esikositen parissa uudestisyntymiseen liitetty kohta Jeesuksen opetuksista.

tässäkään ei mitään vettä eikä Henkeä.

vaan painopiste on ajatuksessa ihmisestä, joka tahtoo kääntyä Isän kotiin päin ja tehdä parannusta, katua.


mielestäni tämäkään Raamatun kohta ei varsinaisesti koske samaa asiaa, josta Jeesus ja Nikodemos keskustelevat, koska tässä ei mainita vettä, verta eikä Henkeä.

mutta varmasti liittyy kyllä siihen.



no hyvä! tuossa on todellakin uudestisyntymiseen liittyvä Raamatun sana, joka minulta on jäänyt huomaamatta


"Päätöksensä mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, että olisimme hänen luomistekojensa ensi hedelmiä."

Jaak 1:18 KR 1992


Kirjoittanut: Rami,

Lestadiuksella oli sellainen ymmärrys, että ihmisen on synnyttävä uudelleen aina kun hän lankeaa armon tilasta, vaikka 10 kertaa. Esim. ottaessaa viinaryypyn, ihminen menettää hyvän oman tunnon ja juodessaa itsensä päihin, lankeaa armon tilasta???

En kyllä ymmärrä niin, että perkeleen lapsesta Jumalan lapseksi tullaan tuollaisia portaita myöden. Jeesus selvästi ilmoittaa, että se tapahtuu kastamalla Isän, Pojan Ja Pyhän Hengen nimeen, jos se uskolla otetaan vastaan. Koska vesi ei ole se oleellinen kasteessa vaikuttava elementti, vaan siihen liittyvä sana, niin Lutherin ymmärryksen mukaan "saattaahan joku uskoa vaikka ei olisi kastetukaan kunhan hänet muuten viedään evankeliumin kautta Jeesuksen luo"

Mitä kaste merkitsee'} Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen ja että sen tilalle tulee joka päivä nousta uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.

Kirjoittanut: MikkoL

no jospa saisimme ottaa vastaan Isältä Jumalalta sitä rakkautta totuuteen, ihan oikeasti, jota Hän lupaa antaa.

niin se vesi.

toisstan, mitä tuossa kirjoitat omin sanoin, että nähdään olenko ymmärtänyt oikein: evankeliumin sana, jota Pyhässä Hengessä saarnataan, on se totuuden siemen, joka synnyttää uudestaan, se vesi, josta Jeesus Nikodemokselle puhuu, ja se Henki, jonka Hän mainitsee: "vedestä ja Hengestä".

kuten Jeesus sanoi Sykarin syvällä kaivolla samarialaiselle naiselle (kaivo on edelleen olemassa)

"Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä."

Johannes 4:13-14 KR 1992

näin ei aineellisella vedellä olisi merkitystä.

Kirjoittanut: Rami,
Olen kuullut niinkin saarnattavan, että lyhyin armon järjestys julistettiin Filipin vangin vartijalle: "Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut ja koko perhekuntasi"



kirjoittanut MikkoL
1. Rami kertoo, että Laestadius puhui uudestistyntymisestä toistuvana tapahtumana.

2. Vedellä ei ole merkitystä, vaan kaste on jokapäiväistä vanhan ihmisen hukuttamista ja uuden Aadamin nousemista kastevedestä uuteen päivään ja kilvoitukseen.

niin, se vesi.

Kirjoittanut: Rami

2.Mitä kaste hyödyttää?
Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen, vapahtaa kuolemasta ja perkeleestä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset.
Miten vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita'} Niitä ei vaikutakaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veteen yhdistyneenä, ja usko, joka uskoo veteen yhdistetyn Jumalan sanan.
Vesi on ilman Jumalan sanaa pelkkää vettä eikä kaste, mutta Jumalan sanan kanssa yhdistettynä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uuden syntymisen pesu Pyhässä Hengessä, niin kuin apostoli Paavali sanoo kirjeessään Tiitukselle sen kolmannessa luvussa:
"Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana
on varma.



Kirjoittanut: MikkoL

tarkemmin Rami kirjoitti siis:

"Koska vesi ei ole se oleellinen kasteessa vaikuttava elementti, vaan siihen liittyvä sana,"

eli "ei ole oleellinen"

kun toinen taitaa sanoa "vesi on evankeliumin sana" - eli aineellisella vedellä ei ole mitään merkitystä.

tätä hän vahvistaa vielä ajatuksella, että kun Jeesus kastettiin Jordanissa, siinä oli aineellinen virtaava vesi ja kyyhkysenä nähty Pyhä Henki.

kun apostolit saivat Pyhän Hengen ensimmäisenä kristillisenä helluntaina (juutalaisten shavuot, sadonkorjuun juhla) Pyhä Henki oli kuin tulen liekit.

sen jälkeen näitä aineellisia merkkejä ei ole enää nähty, vaan on koettu Hengen voima.



nämä ovat tärkeitä puheenvuoroja ja auttavat keskustelua eteenpäin.

mielelläni opin uutta ja myös kuulen eri näkökulmista asioita.

itse olen usein miettinyt tuota kyyhkystä.

oliko se todella aineellinen elävä lintu sulkineen ja höyhenineen.

vai oliko se näky, visio?

Kirjoittanut: Rami
11. Mitä kasteessa on
Sekä maallista että taivaallista.

12. Mikä on se maallinen, jonka näemme?
Luonnollinen ja puhdas vesi.
Joh. 3:5. Jeesus sanoi Nikodeemukselle: "Totisesti. totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä. ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan." Ef. 5:25, 26. Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen vedellä pesten. sanan kautta.

13. Mikä on se taivaallinen. jota emme näe?
Jumala, pyhä Kolminaisuus ja erityisesti Pyhä Henki.
Tiit. 3:5. 6. Hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta. vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.



14. Miksi sanotaan erityisesti Pyhä Henki?
Sen tähden, että uudesti synnyttäminen omistetaan erityisesti Pyhälle Hengelle. Pyhä Henki
vuodatetaan meihin kasteessa, sulkematta kuitenkaan muita persoonia ulkopuolelle. Isä Jumala ottaa kastettavan lapsekseen, Poika pukee hänet vanhurskauteensa ja Pyhä Henki uudesti synnyttää hänet ja tekee asuinpaikakseen. Sen tähden meitä sanotaan syntyneiksi, ei kuitenkaan yksinään Pyhästä Hengestä, vaan Jumalasta.
Tämä on kaikkien kolmen persoonan yhteinen teko.
Tiit. 3:5, 6. Katso 13. kysymystä.
1. Kor. 1:30. Kristus Jeesus on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi.
Rool11. 8: 15, 16. Ette ole saaneet orjuuden henkeä, vaan te olette saaneet 1apseuden hengen. jossa me huudamme:
"Abba! Isä'" Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.


Kirjoittanut: MikkoL
Katekismusta!

jatkan tähän kyyhkysestä


Markus kertoo hyvin lyhyesti, mutta tässä on sanottu, että "hän näki"

toisin sanoen ei kaikki kansa, vaan joko Johannes Kastaja tai Jeesus näki.

sitten kuului tuo ääni taivaasta, josta ei sanota, kuka sen kuuli.


"Ja tapahtui niinä päivinä, että Jesus tuli Galilean Natsaretista ja kastettiin Johannekselta Jordanissa.

Ja kohta kuin hän astui vedestä ylös, näki hän taivaat aukenevan ja Hengen tulevan alas hänen päällensä niinkuin kyyhkyisen,

Ja ääni tuli taivaasta: sinä olet minun rakas Poikani, johonka minä mielistyin.

Ja Henki ajoi hänen kohta korpeen."

Markus 1:9-12 Biblia 1776


Havaitsemme saman yksityiskohdan Matteuksen kertomuksessa:

"Silloin tuli Jesus Galileasta Jordaniin Johanneksen tykö, kastettaa häneltä;

Mutta Johannes kielsi häneltä, sanoen: minä tarvitsen sinulta kastettaa, ja sinä tulet minun tyköni?

Niin vastasi Jesus ja sanoi hänelle: salli nyt; sillä näin meidän sopii kaikkea vanhurskautta täyttää. Ja hän salli hänen.

Kuin Jesus kastettu oli, astui hän kohta ylös vedestä: ja katso, taivaat aukenivat hänelle, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas, niinkuin kyyhkyisen, ja tulevan hänen päällensä,

Ja katso, ääni taivaasta sanoi: tämä on se minun rakas Poikani, johonka minä mielistyin."

Matt 3:13-17 Biblia 1776


"ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas, niinkuin kyyhkyisen, ja tulevan hänen päällensä"

tässä on minusta selvemmin, että Johannes Kastaja näki tällaisen näyn.


Luukkaan evankeliumissa on sen sijaan toisella tavoin, korostaen "ruumiillisessa muodossa".

tämä on ymmärtääkseni hänen ajatuksensa takana:

"Ja tapahtui, kuin kaikki kansa kastettiin, ja Jesus myös oli kastettu, ja hän rukoili, niin taivas aukeni,

Ja Pyhä Henki tuli alas ruumiillisella muodolla hänen päällensä niinkuin kyyhkynen, ja ääni tuli taivaasta, joka sanoi: sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä mielistyin.

Ja Jesus oli lähes kolmenkymmenen vuotinen, joka oli (niinkuin luultiin) Josephin poika"

Luukas 3:21-23 Biblia 1776



Johanneksen evankeliumi taas sanoo selkeästi, että kyseessä on Johannes Kastajan näky:


"Toisena päivänä näki Johannes Jesuksen tykönsä tulevan, ja sanoi: katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin!

Tämä on se, josta minä sanoin: minun jälkeeni tulee mies, joka minun edelläni on ollut; sillä hän oli ennen kuin minä.

Ja en minä häntä tuntenut; mutta että hän ilmestyisi Israelissa, sentähden tulin minä vedellä kastamaan.

Ja Johannes todisti, sanoen: minä näin Hengen taivaasta tulevan alas niinkuin kyyhkyisen ja seisahtavan hänen päällensä.

Ja en minä häntä tuntenut; mutta joka minun lähetti vedellä kastamaan, se sanoi minulle: jonka päälle sinä näet Hengen tulevan alas ja seisahtavan hänen päällensä, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.

Ja minä näin sen ja todistin hänen olevan Jumalan Pojan."

Joh 1:29-34 Biblia 1776


kaikki evankeliumit todistavat yhteen ääneen, että Jeesuksen kasteen jälkeen - kun Hän nousi vedestä - taivas aukeni.

tämä ei tarkoita, että pilvet väistyivät ja aurinko alkoi paistaa siniseltä taivaalta.

Jordanin laaksossa ei näet oikeastaan juuri koskaan ole pilviä, alueen ilmasto on sellainen syvän itä-Afrikan hautavajoaman tähden.

"taivaat aukenivat" on näky.

mutta Luukas sanoo, että Pyhä Henki tuli Jeesukseen "ruumillisessa muodossa", kyyhkysen näköisenä.

erityisen kaunis on tämä kertomus Jeesuksen kasteesta kaikissa evankeliumeissa, mutta se herättää myös ihmetystä.



kyllä tänne saa toki Svebiliusta tuoda - ei se ole mitään ujuttamista, vaan kuten sanot, luterilainen kirkko ja sen arvostetut opettajat, Luther ja Svebilius, ovat eräitä keskusteluumme osallistuja!

Laestadius piti Svebiliusta suuressa arvossa ja tuohon aikaan rippikoulu merkitsi sekä Vähän Katekismuksen että Svebiliuksen tai jonkin toisen laajennetun katekismuksen oppimista.

se oli nuoren Lapin Marian, Millan, suurin lapsuuden unelma että saisi oppia lukemaan ja päästä lukemaan ensin katekismuksen helpompaa kieltä.

sitten, jos Jumala suo, lukemaan oikein pyhää Raamattua ihan itse!

Kirjoittanut: Ram

Tätä vähän arvelinkin. Koskahan sinä vähän paneutuisit asioihin, et näyttäisi tyhmemmältä kuin olet.

13. Mikä on se taivaallinen. jota emme näe?
Jumala, pyhä Kolminaisuus ja erityisesti Pyhä Henki.
Tiit. 3:5. 6. Hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta. vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.

Tässä raamatunpaikassa Tiitus omistaa Pyhälle Hengelle uuden syntymisen Jeesuksen Kristuksen kautta

Seuraavassa jaksossa Luther lainaa raamatun paikkoja, jossa Poika ja Isä otetaan mukaan meidän pelastukseemme. sinäkin jaksossa viitataan Tiit.:5,6 jakeisiin.

Niin että jos keittää, niin olisi syytä keittää omalle välinpitämättömälle raamatun tutkimiselle.


Kirjoittanut: MikkoL
katsotaas nyt hieman asiaa.

mikkoL kirjoitti:

"kun hän taitaa sanoa "vesi on evankeliumin sana" - eli aineellisella vedellä ei ole mitään merkitystä."

olisin odottanut tähän jotain arviota, koska vaikeneminen on myöntymisen merkki.

eli olisin ymmärtänyt tekstin oikein.

tähän varmaan voimme sitten lyhyesti todeta, että kyseessä ei ole enää klassinen kristillinen usko, sellaisena kuin sitä protestanttiset kirkkokunnat, vapaat suunnat kuten helluntailaisuus, Rooman paavi tai Konstantinapolin patriarkka edustavat

kyseessä on ihan oma uskonto.



en minä sanonut hylätty.

sanoin että et oman todistuksesi mukaan et edusta klassista kristinuskoa sellaisena kuin kristikunta sen yleisesti käsittää.

esikoisten parissa olen tavannut monia yksilöitä, jotka ovat muodostaneet itsenäisesti oman käsityksensä näistä uskon asioista.

eräänlaisia Havukka-ahon ajattelijoita.

eräät heistä ovat aika lailla sitten vieraantuneet eivät vain esikoisten seuraväestä ja kahvituksista, vaan ylipäätään kristillisestä uskosta.

sinä edustat omaa versiotasi kristillisestä uskosta, ja olen varma että Herran kanssa näistä paljon puhut. Hänen edessään seisot tai kaadut!

kunnioitan rohkeuttasi sanoa, mitä ajattelet.

mutta sanomisella on myös vakavasti otettavat vaikutukset kuulijoihin, jotka sen perusteella muodostavat käsitystään jokaisen julkisuudessa kirjoittavan näkemyksistä.


minusta näin pitääkin olla.

arvostelua ja kritiikkiä on pidettävä yllä, vaikka kukaan ei siitä pidä.

minustakin olisi paljon mukavampi kuulla pelkkää kehua, kuin ankaria hyökkäyksiä kirjoituksiani vastaan.

mutta tämmöistä tämä on, ja monia virheitä ja puutteita olenkin löytänyt itsestäni toisten avulla, joskus heidän sitä edes tietämättä.

tämä toisi niin paljon uutta ilmapiiriä ja raikkautta myös esikoisten yhdessäoloon, että uskallettaisiin olla omia itsejämme vaikka se ei olisikaan "klassista kristinuskoa!"

mutta on totuudellista ja rehellistä, sitä mitä oikeasti uskomme.

Kirjoittanut: mama

Ja kirjoittamillamme sanoilla on myös vakavasti otettavat seuraamukset siinä mielessä, että jotkut tuntuvat ottavan hänen opetuksensa kristillisenä opetuksena.

Erityisen raskas on opettajan vastuu!

Jokaisesta turhasta sanasta... kuten auroora aina jaksaa meitä muistuttaa.

Kirjoittanut: MikkoL
semmottia perustavia juttuja on tämä vesi.

H20

veden henegllistäminen Sanaksi ei ole klassista kristinuskoa.

vesikasteen äärellä tapahtuu haarautumista, jakautumista ja tässä uhkaa esikoisia nyt juuri lahkoutuminen, irtaantuminen luterilaisesta kirkosta joka on "kastettuja pakanoita" täynnä.

klassinen raamatullinen kristillisyys pitää kiinni siitä, että kasteessa ihmiselle annetaan kaikki taivaan aarteet lahjaksi.

H20

Sana ja vesi. yhdessä.



osaan hyvin kuvitella, että jos jossain essujen seurassa sanoisin mitä olen kirjoittanut tällä palstalla

Vuorisaarnan Autuaita olette! julistukset ei suoranaisesti liity uudestisyntymiseen vaan Jeesus puhuu tässä jotain aivan muuta juutalaisille kuulijoilleen Galilean vuorilla.

Tuhlaajapoika kertomus ei suoranaisesti liity uudestisyntymiseen sellaisena, kuin se Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa ja muualla kuvataan - että siinä on vesi ja Henki ja veri.

niin poijat kantaisivat semmotten papin tikulla ulos hankeen...

tekisivät oikean lumiukon

:-)



joten pidä sinä myös lujasti kiinni siitä, mihin uskot ja minkä oikeaksi näet.

riippumatta siitä, mitä Augustinus, Luther tai Svebilius kirjoittavat.

ja niinhän sinä teetkin käskemättäkin


selvitetään eräs käsite tässä.

kyse ei ole niinkään siitä, mitä toiset ajattelevat tai sanovat, vaan mitä kristitty itse suullaan tunnustaa.

tätä kutsutaan uskontunnustukseksi.

kirkot muotoilevat tunnustukset oikein muodollisiksi lausumiksi, että näin me uskomme.

takana on usein varsin pitkät historiat ja kamppailut, joskus oikein sodatkin.

sinä muotoilet vapaasti oman uskontunnustuksesi sen mukaan, minkä koet todeksi. näin kyseessä on aidosti "oma uskonto".

varmaan hyvin harva kristitty ymmärtää koko kirkkokuntansa tunnustusten ja opin laajuutta ja syvyyttä ja monasti ollaan eri mieltä.

toiset tietenkin sitten arvioivat, mitä tunnustetaan ja mitä ei tunnusteta ja millä leimalla sitten hutaistaan.



leimalla ei kuitenkaan ole väliä, jos uskon tunnustus on aito ja vilpitön ja näin todella uskoo.

silloin on tehtävä sen mukaisesti miten asiat kokee.

esimerkiksi Nikealais-konstantinapolilaisen uskontunnustuksen voi joltain osin kiistää.

silloin täytyy muiden kristittyjen sanoa, että tämä ei ole kristillistä uskoa.

monelle Athanasiuksen tiukka teksti on hankala. se vetää ruuvin tosi kireälle.

harva oikeastaan on perillä, mitä kaikkea Augsburgissa tunnustettiin.

sen tähden aika monet tyytyvät siihen, että liittyvät oman kirkkonsa tai seurakuntansa yhteiseen tunnustukseen ja pysyttelevät sen piirissä.



voimme varmaan kaikki yhdessä olla samaa mieltä, että on kehällisiä asioita ja on hyvin keskeisiä asioita.

tässä mielessä kasteen vesi, H2O, on erittäin keskeinen.

tarkka armonjärjestyksen omaksuminen tietyllä tavalla on kehällistä.

riippuu tietenkin, kuka puhuu ja mistä ryhmästä on kyse.



Mutta sinä, Jumalan ihminen, karta niitä ja noudata vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä ja hiljaisuutta.

Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, käsitä ijankaikkinen elämä, johonka sinä kutsuttu olet, ja olet tunnustanut hyvän tunnustuksen monen todistajan edessä.

Minä käsken sinua Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Jesuksen Kristuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen alla hyvän todistuksen tunnusti,

Ettäs käskyn saastatoinna ja nuhteetoinna pidät, hamaan meidän Herran Jesuksen Kristuksen ilmoitukseen asti,

Jonka meille aikanansa osoittaa se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja kaikkein herrain Herra,

Jolla ainoalla on kuolemattomuus, joka asuu kirkkaudessa, johon ei yksikään tulla taida, jota ei yksikään ihminen nähnyt ole eikä taida nähdä: jolle olkoon kunnia ja ijankaikkinen voima, amen!


1 Tim 6:11-16 Biblia 1776





"Lyhykäinen oppi uudesta syntymisestä käsitetään sydämellä, kun se äänellisesti saarnataan raamatun mukaan, ja sanan lukeminen vahvistaa saarnan niinkuin Hebrean seurakunnan kristityissä mainitaan."

vedestä ei sanaakaan.


Samoin hän kirjoittaa:

"Mutta suruttomat jumaluusopin tohtorit eivät ymmärrä raamattua, kun ovat itse uudesti syntymättömät ja Pyhättä Hengettä."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti