torstai 12. helmikuuta 2009

Ylösnousemusruumis

Vehnäpelto tuoksuvan vihreänä

1 Kor 15:20 käännöksiä

"Mutta nyt on Christus Coolleista ylesnosnut/ Ja on tullut Wtisexi nijnen nuckunutten keskene."
Agricola 1548


"Mutta nyt on Kristus kuolleista noussut ylös ja on tullut uutiseksi nukkuneiden seassa."
Biblia 1776


"Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista."
KR 1938


"Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet."
KR 1992



Tämä jae ei ehkä ole saanut niin paljon jalansijaa esikoislestadiolaisten parissa, koska Biblia käyttää tuota wanhaa sanaa "tullut uutiseksi"

"uutisleipä" ei tosiaan ollut Hesarista tehtyä leipää, vaan pellon ensisadosta leivottua, jota tuotiin templiin.

Kuningas Jaakon englannissa vuodelta 1611 sana on lähellä tuota - sadon ensi hedelmä:

But now is Christ risen from the dead, and become the firstfruits of them that slept.

ikäänkuin kuolon uneen nukkuneet on kylvetty peltoon.

ajatus peltoon kylvetystä jyvästä, josta nousee jotain muuta, on aidosti paavalilainen, kuten kaikki muistamme.


Joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet herätetään? Millainen ruumis heillä silloin on?"

Mikä järjetön kysymys!

Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole.

Ja kun kylvät, et kylvä tulevaa kasvia vaan pelkän siemenen, vehnänjyvän tai jonkin muun kasvin siemenen.

Mutta Jumala antaa sille sellaisen varren kuin hän on nähnyt hyväksi, jokaiselle siemenelle sellaisen kuin sille kuuluu.

1 Kor 15:35-38 KR 1992


Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa.

Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana.

Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana.

Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa.

Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis.

Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.

Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.

Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.

Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta.

Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset.

Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi.

1 Kor 15:42-49



Millainen on siis ruumiillinen ylösnousemus?

Paavali sanoo, että se on toisenlainen.

Tosin se on syvässä yhteydessä kylvettyyn siemeneen, niin se ei kuitenkaan ole sama, vaan Jumala antaa uuden hengellisen ruumiin.

Sellaisen kuin Jeesuksella on nyt.


Turhaan tieteisuskovat koettavat miettiä, miten Jeesus nousi kuolleista.

Kun ylösnousemusruumis ei ole paikattu vanhan Adamin ruumis.

Se ei ole tuo sama ristiinnaulittu ja raadeltu ja lävistetty ja ruoskimalla rikottu ruumis, joka kylmään hautakammioon pantiin ison kiven suojatessa oviaukkoa.

Se ei ole ajallinen, maallinen, sekulaari, lääketieteen määriteltävissä oleva ihmisen ruumis, sellainen kuin Adamin ja Eevan tomumaja on - meille jokaiselle tuttu kotimme.

Ylösnousemusruumis on toisenlainen.

Olisi niin hienoa, jos tämän uuden ruumiin kanssa saisit elää iankaikkisesti Jumalan kasvojen kirkkaudessa etkä joutuisi sen kanssa loputtomaan tuleen, jossa on itku ja hammasten kiristys.

(Hampaat meille toki annetaan, söihän Jeesus ylösnousemuksen aamuna hieman ruokaa todistaakseen että ei ole jokin aave tai ruumiiton henkiolento)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti